Trombo embolie, hartruis en ervaringen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
paradoxaal
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2020 19:55

Trombo embolie, hartruis en ervaringen

Bericht door paradoxaal »

Gisteren zat ik even te werken op zolder, toen ik onze 6 jarige kat (Lilly, vrouwtje) luid hoorde miauwen. Ik vertrouwde dit niet, en dacht dat ze wellicht opgesloten zat op de kamer van mijn zoontje, welke ik vlak daarvoor in bed gestopt had. Niet dus, raar. Naar beneden, en daar kreeg ik een hartverzakking. Kermend van de pijn en met haar achterpoten (onder de modder) slepend over de grond vond ik haar achter de buitendeur. Haar direct van de grond geplukt en proberen te kalmeren. Sleutel gepakt en direct door naar de DA (150 meter verderop). Daar aangekomen zeg ik, 'mijn kat is aangereden', en ik werd direct geholpen. De dienstdoende DA concludeerde al snel dat ze niet was aangereden, gelukkig zeg ik. Nou nee kreeg ik te horen, en een tekening van een bloedvat, vertakking en obstructie volgden: trombo embolie.

Blijkbaar is ergens in de ochtend een bloedprop losgeschoten, welke haar achterlijf volledig verlamd heeft. Hoe ze thuis is gekomen weet ik niet, maar ze lag er toch. Haar pootjes voelden al koud. Uiteraard de vraag of we nog iets voor haar konden doen, maar gezien de prognose werd dit afgeraden. Nu heb ik mezelf goed ingelezen, een bilaterale verlamming zonder enige motor functie geeft inderdaad een bijzonder slechte prognose. On the spot besloten haar uit haar lijden te verlossen.

Onze kat heeft exact 2 jaar geleden een hartecho gehad naar aanleiding van een ruisje. Hierop ook de diagnose, geen HCM maar een hartklep insufficiëntie. Hiervoor ook medicatie geadviseerd, atenolol in pilvorm. Dit hebben we gedurende 2 maanden proberen te geven, op alle mogelijke manieren. Maar mevrouw wilde gewoon niet. Nat voer liet ze staan, de pil geforceerd geven was ook geen succes. Door de melk, niets wilde lukken. Omdat wij net kersverse ouders waren en onze kat afstandelijk werd hebben we besloten tijdelijk te stoppen met medicatie. Dit heeft me een hele tijd dwars gezeten, maar hier helaas geen actie op ondernomen. Wat rest is vreselijke spijt.

Mensen alsjeblieft, geef niet op! Een dergelijke therapie kan het verschil maken. Ik ga kapot nu, ik zat iedere avond minstens een uur op de bank met mijn prinses. En misschien hadden deze pillen wel het verschil gemaakt.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft en niet dezelfde fout maakt.
Groet!
Harry
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Trombo embolie, hartruis en ervaringen

Bericht door Zotvanpoezen »

Veel sterkte met het verlies van je lieve Lily!
Bedankt om je verhaal te delen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie