Middenoorontsteking - gevolgen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Middenoorontsteking - gevolgen

Bericht door Katrien81 »

Dag allemaal,

mijn 12-jarige kat Kartouche is al enkele maanden niet in topvorm. Na 12 jaar kerngezond te zijn had ze eind van de zomer ineens een wit vlies voor haar linkeroog. Verder leek ze nergens last van te hebben dus heb een bloedonderzoek laten doen zonder resultaat. Enkele maanden later had ze nog steeds dat oogvlies en had ze een luide slikreflex en begon ze soms heel rochelend te hoesten. Aangezien ze nooit ziek is ging ik gewoon elk jaar naar een dierenarts in het dorp en die ging hier erg licht over. Ze kreeg een spuit antiobiotica en moest Metacam nemen en dat was het dan. Helaas ging het niet beter en ben ik naar een dierenkliniek gegaan waar ze opnieuw bloed getrokken hebben. Daar stelden ze vast dat ze het syndroom van Horner heeft (vliesje over oog) maar wisten ze nog niet hoe dit kwam.

Vorige week heb ik een CT scan laten doen omdat ze vermoeden dat er iets mis was in haar hoofd (ofwel een tumor, ofwel een middenoorontsteking). Volgens de dierenarts was het op basis van de beelden een zeer zware middenoorontsteking die uitgediend was tot in de keel (slikken en hoesten) en erg dicht bij de hersenen zat dus ze moest geopereerd worden.

Door de pijn aan haar keel wilde ze niet meer eten en heeft de dierenarts haar zaterdag een neussonde gegeven. Tot maandagavond heb ik haar elke 4 uur gevoed zodat ze kon aansterken voor de operatie die deze ochtend is doorgegaan.

Toen ik deze ochtend Kartouche ging wegbrengen nam de dokter me apart omdat ze op basis van de foto's toch ineens vreesde voor een hersentumor wat haar overlevingskansen echt zou verkleinen (ik ben huilend naar huis gereden want ik dacht dat en tumor uitgesloten was). Deze namiddag kwam het telefoontje: het bleek toch een zeer zware en vuile middenoorontsteking te zijn. Deze hebben ze zo goed als mogelijk proper gemaakt maar bij het ontwaken heeft Kartouche een hartstilstand gehad :-(. Ze hebben haar kunnen reanimeren maar de dokter heeft direct gebeld en gevraagd om te komen om mogelijk afscheid te nemen. Ik ben direct gegaan en toen ik er toekwam zat ze op een tafel in de armen van een dierenarts. Ze is blind maar toen ik haar naam noemde en haar aaide begon ze heel hard te miauwen en kwam ze naar me toe, heel emotioneel. Intussen nog eens gebeld en haar evenwichtsorgaan lijkt intact, ze loopt recht en volgens de dokter zijn er aanwijzingen dat ze mogelijks toch nog wel kan zien. Voorlopig moet ze in de kliniek blijven maar ik heb terug hoop dat ik haar binnenkort weer in mijn armen kan houden. Zeer lange inleiding (denk dat ik het even van me moest afschrijven want heb heel emotionele weken gehad en veel verdriet gehad want het is mijn grootste schat).

Ze heeft dus een zware middenoorontsteking gehad en ik wilde even horen of hier mensen hetzelfde gehad hebben met hun kat (ook met operatie) en of er speciale nazorg nodig is of er specifieke complicaties kunnen optreden? Volgens de dokter kan er altijd terug een abces groeien en kan een nieuwe operatie altijd nodig zijn dus ik ben op zoek naar ervaringen want over middenoorontstekingen heb ik nog niet zoveel info gevonden...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Middenoorontsteking - gevolgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik ben benieuwd hoe het nu met Kartouche gaat?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Middenoorontsteking - gevolgen

Bericht door Katrien81 »

Hallo,

Kartouche is nu een weekje thuis en elke dag recupereert ze een beetje meer van de operatie. Ze kan terug zien loopt regelmatig eens rond en zoekt terug haar vertrouwde plekjes op om te slapen (de eerste 3 dagen thuis zat ze altijd verstopt in de kast). Ze is heel lief en lijkt ook geen pijn te hebben, het hoesten en slikken is ook over. Maar ze heeft wel nog steeds een halssonde en ik geef nog 100% voeding via de sonde want ze eet of drinkt niet zelfstandig.

Vandaag op controle geweest bij de DA. Ze hebben een uitstrijkje genomen tijdens de operatie van de ontsteking. Dit blijkt een ontzettend zeldzame oorontsteking te zijn die helaas 50% kans heeft om terug te komen (en dit kan enkel via operatie aangepakt worden). Daarnaast hebben ze ook lymfosieten gevonden in haar oor want kan wijzen op infectie maar ook op lymfekanker. Dit ga ik binnenkort weten maar stelt me dus nog niet gerust.

De grootste zorg van de DA is dat ze niet wilt eten. Op zich kan ik nog lang sondevoeding geven maar op een bepaald moment moet ze wel zelf eten. Ik moet nu Mirtazapine halen bij de apotheek om de eetlust op te wekken, hopelijk helpt dit.

Ze komt van heel erg ver, ze was zo goed als opgegeven door de DA, dus ik ben heel blij dat ze thuis is op haar gemak. Maar ik hoop dat ze snel terug eet en dat ze niet hervalt, dat zou helemaal fantastisch zijn! :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Middenoorontsteking - gevolgen

Bericht door Rik »

Katrien81 schreef: 17 dec 2020 15:38 Ik moet nu Mirtazapine halen bij de apotheek om de eetlust op te wekken, hopelijk helpt dit.
Raar dat ze dat bij de DA niet hadden.
Ze hebben je wel de dosis-hoeveelheid meegegeven neem ik aan.
Want van Mirtazapine moet/mag je maar heel weinig geven en dan zou het al effectief moeten zijn.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Hopelijk eet ze snel weer zelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Middenoorontsteking - gevolgen

Bericht door Katrien81 »

Dag Rik,

inderdaad raar want het is een grote dierenkliniek. Morgenvroeg ga ik het halen, de dosering is inderdaad erg klein: 1/8 tabel om de andere dag. Ik hoop echt dat het werkt: deze middag de sondevoeding overgeslagen en haar proberen verleiden met natvoeding en haar brokjes (en zelfs kattenmelk wat ik nooit geef) maar niets van dit alles kan haar bekoren voorlopig...
Plaats reactie