Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
kitty80
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:07

Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door kitty80 »

Goedemorgen,

Ik lees en zoek veel en vaak op het forum, maar wil nu toch graag zelf even wat delen en vragen.

Sinds drie weken hebben wij twee kittens in huis, nu 3 en 4 mnd oud.
Toen ze een paar dagen hier waren kreeg de jongste ontstoken oogjes. Uiteindelijk 2 weken en 2 AB zalfjes verder zijn de oogjes een stuk opgeknapt. Intussen is hij ook verkouden geworden en flink aan het niezen en gistermiddag kreeg hij opeens hoge koorts en was hij vanuit het niets (‘s morgens nog spelen) zo slap als een vaatdoek. Bij DA bleek 40.4 graden. Hij heeft een injectie gehad met koortsverlager en een injectie met antibiotica en we hebben een antibiotica kuur meegekregen voor 8 dagen. De DA vermoedt dus een virusinfectie met bacteriële infectie en door de bacteriële infectie met de AB weg te nemen kan zijn lijfje hopelijk zelf het virus oplossen. Aan zijn klachten te zien vermoed ik niesziekte maar kan natuurlijk ook iets anders zijn.. Hij heeft trouwens alleen zijn 1e enting gehad en de 2e had hij dus uiterlijk vorige week moeten krijgen maar is uiteraard uitgesteld omdat hij niet lekker was.

Het bizarre is dat hij een aantal uur na het DA bezoek weer helemaal is opgeknapt! Spelen als een gek, grote oogjes en als hij slaapt dan ligt ie weer ontspannen als vanouds. Alsof er helemaal niks gebeurd is.. Wat een verschil met gistermiddag! Mijn vraag is eigenlijk of jullie weten hoe dit kan? Komt dat door de koortsverlager die de DA heeft gegeven of werkt die AB al zo snel? De DA heeft ons ook nog 2 tabletjes koortsverlager meegegeven die we eventueel vandaag en morgen nog zouden kunnen gebruiken als hij weer zo slap wordt. Maar de DA zei daar ook bij dat hij verwachtte dat het gebruik waarschijnlijk niet nodig zal zijn. Dus daaruit maak ik dan wellicht al op dat ook de DA verwacht dat de AB heel snel zal werken?
Ik vind het echt bizar hoe gezond hij nu ineens weer oogt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er natuurlijk super blij mee, maar ik wil het graag snappen :grin:

Beide kittens hebben in de loop van de tweede week bij ons ook nog eens behoorlijk heftige diarree gekregen. Intussen krijgen ze nu een klein weekje Royal Canin Gastro Intestinal en de ontlasting lijkt hiermee behoorlijk op te knappen.
Ik hoop maar dat de antibiotica kuur dit niet weer gaat verzieken..
Beide kittens zijn vlak voor de verhuizing naar ons negatief getest op Giardia/wormeieren/coccidiose, dus wij hebben de ontlasting nog niet laten onderzoeken verder.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen!

Groetjes Kitty
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door Rik »

kitty80 schreef: 29 nov 2020 09:15 Het bizarre is dat hij een aantal uur na het DA bezoek weer helemaal is opgeknapt! Spelen als een gek, grote oogjes en als hij slaapt dan ligt ie weer ontspannen als vanouds. Alsof er helemaal niks gebeurd is.. Wat een verschil met gistermiddag! Mijn vraag is eigenlijk of jullie weten hoe dit kan? Komt dat door de koortsverlager die de DA heeft gegeven of werkt die AB al zo snel?
Dat komt puur door de eerste injectie. Dat zal een prednison-achtig iets geweest zijn. Daar krijgen ze dan een flinke boost van en voelen zich inderdaad na een uur weer heel veel beter. Zo heeft het lichaam de mogelijkheid om de infectie te bestrijden waardoor het hopelijk snel over is.

Heb je de factuur niet gevraagd? Meestal staat daar op wat er gegeven is. Vraag altijd om facturen en onderzoeksresultaten voor je eigen archief (helemaal niet raar hoor). Dan kun je achteraf altijd terugzien wanneer wat gegeven is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kitty80
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:07

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door kitty80 »

Bedankt voor je reactie Rik!
Hij heeft een injectie Metacam gehad en de ab injectie was Amoxibactin.
We hebben voor de zekerheid 2 tabletjes Onsior meegekregen en de ab kuur is Clavaseptin.

Bon:
0.2 Metacam 1 ml
0.5 Amoxibactin 100 mg/ml susp. pro inj. 1 ml subproduct
8 Clavaseptin 62,5 mg
2 Onsior kat 6 mg
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door Rik »

Ja, van de metacam zal hij ook een boost krijgen (en bij koorts inderdaad misschien een betere keuze dan dexamethasone). De ab injectie werkt op zichzelf niet zo heel snel tegen de bacterie. Vandaar dat dat een kuur is. Maar de keren dat ik het meegemaakt heb, merk je na die eerste injectie vrij weinig meer aan ze (maar de ab kuur moet wel afgemaakt worden).

Meestal, doordat ze zich bij die eerste boost-injectie weer prettiger voelen, gaan ze dus weer beter eten en worden actiever. Daardoor kan het lichaam ook weer beter zijn werk doen.

Het is inderdaad te hopen dat het het maag- darmsysteem niet teveel overhoop gooit.

Waar je ook even mee zit is het missen van de booster-enting (2e enting). Die moet binnen een bepaald aantal weken na de eerste plaatsvinden. Gebeurd dat niet dan heb je kans beide entingen weer opnieuw te moeten geven. Maar inderdaad moet je die niet geven wanneer hij zien is. Dus veel keuze was er niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kitty80
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:07

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door kitty80 »

Ja klopt, de 2e enting is inderdaad helaas niet meer op tijd waarschijnlijk en dat is flink balen, maar we hebben nu inderdaad geen keuze :(

Ik hoop echt dat hij nu eindelijk eens overal vanaf gaat komen. We tobben al sinds we ze in huis hebben en het is dan moeilijk om echt van ze te genieten omdat je constant zorgen hebt.
Hij heeft trouwens al die tijd met zijn ontstoken oogjes, verkoudheid en diarree gewoon goed door gegeten, goed gedronken en gespeeld en pas gisteren dus ineens die hoge koorts en lamlendig..
kitty80
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:07

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door kitty80 »

Rik schreef: 29 nov 2020 13:11 Ja, van de metacam zal hij ook een boost krijgen (en bij koorts inderdaad misschien een betere keuze dan dexamethasone). De ab injectie werkt op zichzelf niet zo heel snel tegen de bacterie. Vandaar dat dat een kuur is. Maar de keren dat ik het meegemaakt heb, merk je na die eerste injectie vrij weinig meer aan ze (maar de ab kuur moet wel afgemaakt worden).
En wat fijn dat jij ook die ervaring hebt dat het na die eerste injectie vaak meteen al beter gaat. Ik vind het nog een beetje spannend hoe het de komende dagen zal gaan, maar inmiddels is het 24u geleden dat hij bij de da was en het gaat nog steeds prima.
kitty80
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:07

Re: Kitten diarree, verkouden en hoge koorts

Bericht door kitty80 »

Even een update:

Vanmorgen de laatste ab gegeven. Toch is hij nog steeds niet van de verkoudheid af. Het is dus duidelijk vooral een (niesziekte?)virus waar hij maar niet vanaf raakt.
Koortsig is hij niet meer, ook niet lamlendig of iets dergelijks.
Zijn oogjes zijn meestal goed groot en helder, maar zo nu en dan zie ik ‘m nog steeds wat knijpen met 1 oogje en er zitten nog steeds wat opgedroogde prutjes.
Al met al heeft hij nu al sinds we hem in huis hebben (4 weken) last van oogjes en is hij in de loop vd 2e week ook snotterig geworden. Wel zijn zijn oogjes veel erger geweest in het begin.
De diarree is gelukkig een stuk minder. Ik heb Zoolac Propaste besteld, want de andere kitten is nog wel aan de dunne, dat duurt ook al 3 weken nu.. De frequentie is wel afgenomen!

Ik denk ook dat het allemaal te maken heeft met de verhuizing en ik merk dat ze nu pas echt goed beginnen te wennen en ook meer rust en routine hebben gevonden, dus ik heb wel goede hoop dat alles goedkomt.

Ik vraag mij wel af of jullie ervaring hebben met zo’n lange verkoudheid/niesziekte? Met googlen lees ik alleen maar dat als het na 2 weken niet over is, je dan spreekt over een chronische vorm, maar wellicht zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben?

Groetjes en een fijne zondag allemaal!
Plaats reactie