Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Beste mede kattenliefhebbers,

Onze poes (3 jaar) werd een paar dagen geleden ziek:
- geen eetlust
- wel drinken
- lusteloos
- koorts ca. 39 graden

Diagnose dierenarts; virusje. Novocam toegediend en meegekregen.

Kort daarna begonnen de "toevallen" om de 5 uur. (Zie filmpje)
https://www.dropbox.com/s/69z20etdzgd8m ... t.mp4?dl=0

Opnieuw naar DA met kat en film laten zien.
DA weet ons niets zinnigs te vertellen.
Bloedonderzoek gestart.

Wij maken ons echter grote zorgen om die "aanvallen/toevallen".

Herkend iemand van jullie deze "toevallen"?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Zotvanpoezen »

Kan je haar door haar af te leiden met iets (praten, snoepje,...) uit deze toevallen krijgen? Of moet het echt vanzelf overgaan?
Het filmpje vertoont wel gelijkenissen met beeldmateriaal uit een cursus... Ik zal het eens checken als ik mijn passwoord nog vind om toegang te krijgen.

Ik zou voorlopig stoppen met de novacam als je dat nog niet gedaan hebt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Afleiden lukt niet.
Aanvallen duren ca 2 minuten.
Daarna gedraagt ze zich meteen weer normaal.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Hoeveel novacam is er gegeven?
Daar zou ik eerst mee stoppen als dat nog niet gebeurd is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Synemios schreef: 18 nov 2020 09:07 Hoeveel novacam is er gegeven?
Daar zou ik eerst mee stoppen als dat nog niet gebeurd is.
Ze heeft in totaal 3 x 0.3ml novacam gehad over een periode van 4 dagen.

Waarom moeten wij daar mee stoppen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Rik »

lemury schreef: 18 nov 2020 15:28 Waarom moeten wij daar mee stoppen?
Misschien omdat je zegt dat de daadwerkelijke aanvallen begonnen zijn na de novacam.
Daarvoor waren de symptomen alleen slecht eten en lusteloosheid. (39 graden is geen koorts voor een kat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Rik schreef: 18 nov 2020 16:10 Misschien omdat je zegt dat de daadwerkelijke aanvallen begonnen zijn na de novacam.
Daarvoor waren de symptomen alleen slecht eten en lusteloosheid. (39 graden is geen koorts voor een kat)
Fraaie DA:(
Speld ons wat op de mouw.
Meet temperatuur 39,5 graden en verteld ons dat onze kat flink koorts heeft.

Staat novacam er soms om bekend dit soort aanvallen op te wekken?

(In de bijsluiter staat dit namelijk niet vermeld als mogelijke bijwerking)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Rik »

Voor katten is de normale temperatuur tussen de 38 en 39 graden. Sommige bronnen houden zelfs tussen de 38 en 39,5 graden aan. (zoek op kat koorts) Dus je zou kunnen zeggen dat 39,5 een lichte verhoging is (maar zeker geen hele 'flinke' koorts).

Novacam is een NSAID (met als inhoud meloxicam). Andere merken van dezelfde soort zijn metacam en nog een heleboel andere 'cammetjes. Op zich is het een graag gebruikt medicijn omdat het naast pijnstilling ook koorts- en ontstekingsremmende werking heeft.

Maar tegelijk is het ook een middel dat erg zwaar voor de nieren is. Bij oudere katten wil je dan wel zeker weten dat de nieren in orde zijn (en bij jonge katten wil je weten dat ze ook niet al nierproblemen hebben). Maar zoals gezegd... veel dierenartsen kijken daar verder niet naar en schrijven het heel graag voor. Als je het dan wel gebruikt... ben dan wel heel voorzichtig want met een overdosis jaag je dus echt de nieren gelijk een crisis in.

Op zich zou een lage dosis bij een jonge kat geen problemen mogen geven (bij gezonde nieren). Ook zijn bij mij aanvallen niet herkenbaar als een bijwerking. Maar je weet het maar nooit. De kat kan ook een flinke negatieve reactie hebben op de novacam. En aangezien de aanvallen ERNA gebeurd zijn, en er niet voor, was ons advies hier even mee te stoppen.

En als de aanvallen niet komen door de novacam... dan heeft de novacam nog steeds geen nut want dan zal het slecht eten en lusteloosheid waarschijnlijk daarmee verband hebben... en het is geen middel wat tegen aanvallen gegeven wordt (volgens mij). Dus er zijn een nieuw stel symptomen... dan moet je natuurlijk de behandeling eventueel ook herzien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Duidelijk! Dan hoop ik dat die aanvallen door de Novacam veroorzaakt worden.

Nu nog op zoek naar een goede DA!

Iemand suggesties omgeving Groningen, Uithuizen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Sorry late reactie maar Rik heeft het gelukkig al goed uitgelegd.
Ik heb toen via facebook rond gevraagd maar er is hier ook een forum onderdeel waar je je vraag kunt stellen over een goede dierenarts.
Misschien staat er wel al een topic die iemand anders geopend heeft voor jou regio

viewforum.php?f=76

Ben wel benieuwd of je verbetering merkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Bedankt voor de DA topic tip.

Het lijkt beter met onze poes te gaan.
Dwz: gisteren slechts 1 kleine aanval gehad. Vandaag geen.

Drinken doet ze heel goed.
Natvoer laat ze staan. Eet af en toe wat brokjes.
Normaal eet ze alleen maar natvoer.

Toch blijf ik negatief gestemd omdat ik nog steeds niet weet wat die aanvallen veroorzaakt!

Vind het ook vreemd dat (tot nu toe) niemand anders dit eerder heeft gezien of meegemaakt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Ja dat kan ik mij voorstellen dat het je negatief stemt.
Hoe gaat het nu met eten en het lusteloos zijn.
Een virus ( ook zonder koorts) kan best een aantal dagen duren.
Eet ze helemaal niets of wel iets?

Maar mochten de toevallen nou wel door de novacam gekomen zijn.
In de bijsluiter staat dat je dat dan door moet geven aan de fabrikant of dierenarts.

Overigens worden bijwerkingen pas vermeld als een bepaald percentage last heeft.
Dus misschien is het wel bekend bij de fabrikant maar nog niet zo vaak vermeld dat ze het erin zetten.

Hier op het forum weten we er nu van ( mocht het daadwerkelijk van de novacam gekomen zijn)

Ik heb hier met 2 katten van mij ook vaak wat bijzonders dus ik kijk nergens meer van op ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

@synemios;
Ze is gelukkig niet meer lusteloos. (Vandaag weer in bomen en struiken geklommen).
Eten gaat redelijk goed maar vreemd.
Ineens wil ze alleen nog maar brokjes en alleen uit de hand eten!!
Daarna geven we haar wat natvoer met gekookt water. Lebbert al het water op maar laat het vlees liggen.

Hoe dan ook, we zijn al lang blij dat ze geen aanvallen meer heeft gehad en weer ravot in de tuin.

Morgen wel weer naar de DA, want ineens heeft ze erg last van oorjeuk, schudden met kop en platte oren.
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Goedenavond,

Via Google ben ik op dit forum terechtgekomen.
Ik lees hier gewoon bijna ons eigen verhaal!

Onze Brits korthaar Kelsey van bijna 16!! is op 5 dec bij DA geweest omdat ze ineens tot 2 keer toe ging “hinken” met haar rechter achterpootje. Na onderzoek bleek dat zij weinig spiermassa heeft op haar onderrug vlak bij staart en de klacht omtrent pootje was onduidelijk. Ik moet erbij vermelden dat onze dame graag slaapt en lui is. Dus metacam als injectie gekregen en novacam mee naar huis. Tot 11 dec ging het redelijk goed. Alhoewel wij haar soms best apathisch vonden en ze voor zich uit zat te staren. Maar eten ging prima en heel soms zelfs weer even in voor een spelletje. Afgelopen vrijdag 11 Dec moesten we terug voor controle en zou zij haar jaarlijkse bloeddrukmeting en bloedonderzoek ondergaan. Bloeddruk was heel goed, ze krijgt hiervoor atenolol, ze heeft nl ook hcm (weliswaar geconstateerd op oudere leeftijd, zo’n 2 jaar geleden was dit). Dit gaat al tijden heel goed.
Helaas ging het bloed prikken mis en werd dit een klein trauma, dus mocht ze mee naar huis. Dit was vrijdag 11 dec. Het hele weekend was er geen land met haar te bezeilen, niet willen eten. Alles geprobeerd, uiteindelijk ging kwark erin. Natvoer werd alleen het vocht van opgelikt. Maandag 14 dec ander droog en natvoer gehaald bij DA en ze ging iets eten. Omdat ik het iets meer los ging laten, ging ze de avond nog beter eten 😉
Wel liefst uit de hand maar het ging erin dus wij blij!
Gister 15 dec sprong/viel ze uit het mandje en begon te zwalken, redelijk snel herstelt, dat wel en daarna gewoon gaan eten 😳. Wij hebben dit met onze beide Britten meegemaakt toen zij hoge bloeddruk hadden en sinds ze worden behandelt is dit niet meer voortgekomen. Dus ik raakte in paniek want wat kan het zijn?
Weer naar DA dus gisteravond, alles nagekeken, reflexie testen uitgevoerd en alle andere noodzakelijke testen. Alles was prima en we konden naar huis met de mededeling dat het geplande bloedonderzoek en foto van haar pootje vandaag gewoon door konden gaan.
Dit is dus vanmorgen uitgevoerd, foto gelukkig zonder narcose ivm de hcm.
Beide uitslagen zijn goed, hoe fijn!!! Een Brit van bijna 16 met zulke uitslagen!!!
Maar dan vraag je je wel af waarom loopt ze 2 keer ineens mank... maar dat kan misschien komen door de weinig spiermassa en als je aan haar rug zit dan kan dat uiteraard pijn doen. Redelijk logisch verklaarbaar denk ik.

Echter ligt zij vanavond heerlijk bij te komen op bed, en ik kom even bij haar kijken. Ze wil overeind komen en krijgt weer een aanval. Compleet evenwicht kwijt en wankelt en struikelt over zichzelf heen. Herstelt redelijk snel maar ik heb de da nog snel kunnen bereiken.

Advies van da nu: morgen kliniek Amsterdam bellen voor afspraak met neuroloog, want volgens DA klinkt dit neurologisch.
Ik ben compleet in tranen en zie het hele scenario al voor mij. MRI scan, dus narcose wat toch een groot risico is bij haar. Etc etc.
En dan gaan we relativeren. Ik heb nooit een goed gevoel gehad bij novacam, dit omdat ik er veel negativiteit over lees en ik voorstander ben van natuurgeneeskunde. Echter dit laatste tot in alle redelijkheid. Want de medicatie voor hoge bloeddruk gebruiken wij met succes. Maar bijvoorbeeld voor onze andere Brit die astma heeft gebruiken wij al jaren kruiden van huisdierendokter.nl ipv prednison.

Maar anyway, dus geen voorstander van novacam en ben gaan zoeken op internet en kom gewoon in dit verhaal terecht. Hoe bizar? Ik ga nu echt nog meer geloven dat de aanvallen door de novacam komen.

Morgen ga ik evengoed contact zoeken met dmc Amsterdam en alles uitleggen en kijken wat hun hierover zeggen.

Maar graag zou ik willen weten hoe het nu met uw kat is sinds u gestopt bent met novacam?

Lang verhaal van mij maar ik mag het graag goed uitleggen 😬

Lieve groet,
Jane
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Jeetje wat heftig en ik kan mij voorstellen dat je in tranen bent.

Dat apathische en staren bij ons ook niet willen eten heb ik bij Indy ook gezien toen ze novacam kreeg.
Ik had zelf heel snel de link gelegd, ermee gestopt en binnen 2 dagen was ze zichzelf weer.
Ik weet niet wat er was gebeurd als ik niet gestopt was.
Bij haar staat er in haar dossier dat ze het niet meer mag hebben.
Ik ben alleen bang dat ze in Amsterdam zullen zeggen dat het daar niet van kan komen.
Maar eigenlijk weet je dat pas als je de novacam stopt.

Ik zou dit sowieso aankaarten en ook zeggen dat je ongerust bent ivm een eventuele narcose icm de hcm.

Ik ben geen tegenstander van reguliere middelen, en ook niet van homeopathie integendeel ik gebruik beiden.
Maar ook ik ben voorzichtig maar dat geldt voor beide opties.

Dat uit de hand wel eten doet Lizzy ook als ze zich niet lekker voelt maar niet ziek genoeg om echt niet te gaan eten.
Ik weet niet wat dat precies betekend eerlijk gezegd, maar ik ga er gewoon in mee en uiteindelijk gaat ze dan na een paar dagen weer uit zichzelf eten.

Ik hoop dat Iemury ook nog reageert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie