Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Beste Jane,

Onze poes heeft sinds mijn 1e post (en gestopt met novocam )gelukkig geen aanvallen meer gehad
en ze is weer de oude.

Het feit dat onze DA niets zinnigs weet te vertellen als ik het filmpje aan haar laat zien zegt mij genoeg.
Het is dus geen bekend ziektebeeld.
Poes is jong en heeft geen epilepsie.
Dan moet het wel een bijwerking zijn geweest van de medicatie.
Maar dat zullen ze nooit toegeven, want aan de medicijnverkoop wordt waarschijnlijk flink verdiend.

Ik zou iedereen willen adviseren voorzichtig te zijn met het toedienen van novocam en andere NSAID.
De DAs schrijven het maar al te graag voor blijkt!

@Jane, je kat hinkt met achterpootje, DA weet niet waar dat aan ligt, maar hup wel meteen
een spuit metacam en novocam er tegenaan.
Resultaat; kat eet niet meer, krijgt evenwichts-aanvallen en is per saldo zieker dan voorheen.
En je moet er nog voor betalen ook!
(Mijn vertrouwen in de gemiddelde DA is behoorlijk gedaald)

Tot slot;
Jane, ik hoop dat jullie kat er weer gauw bovenop komt.
Zelf zou ik eerst stoppen met die NSAID en kijken of die aanvallen stoppen alvorens die arme kat aan een (wellicht nutteloze) narcose, onderzoek bloot te stellen. Immers; bloed is goed en foto's zijn goed.
Sterkte!
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Dank jullie wel voor de snelle reacties!
Fijn om herkenning te lezen. Onze beide Britten eten ook uit onze hand als ze niet lekker zijn en vervolgens gaan ze weer uit eigen bakje eten.
Kelsey heeft gisterochtend voor het laatst novacam gehad, en dat was een hele kleine hoeveelheid aangezien het op was. Ik heb geen nieuw flesje meer en hoef ik ook niet. Ik geef dit nooit meer.
Ik hoop heel erg dat de aanvallen een bijwerking zijn van novacam. Hoelang werkt dit nog na denken jullie? We hebben het toch wel even gebruikt, van 5 dec tm gisterochtend (maar die laatste dosis was dus eigenlijk zo laag, dat het niets voorstelde)

@iemury wat heerlijk dat jullie poes weer de oude is. Hoe weet je eigenlijk dat het geen epilepsie is?
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

JanevanBaekel schreef: 17 dec 2020 07:42 Ik hoop heel erg dat de aanvallen een bijwerking zijn van novacam. Hoelang werkt dit nog na denken jullie? We hebben het toch wel even gebruikt, van 5 dec tm gisterochtend .....
Onze poes heeft iets minder lang novocam gehad en had binnen een week na stoppen met medicatie geen aanvallen meer. Ook nam de heftigheid van aanvallen meteen af.
Ik maak uit jouw verhaal op dat jouw kat niet in directe levensgevaar is.
Dan zou ik ca. 2 week afwachten. Mocht de kat dan nog steeds dezelfde aanvallen hebben is er wellicht meer aan de hand.
JanevanBaekel schreef: 17 dec 2020 07:42 @iemury wat heerlijk dat jullie poes weer de oude is. Hoe weet je eigenlijk dat het geen epilepsie is?
Iets helemaal zeker weten doe je nooit in dit soort zaken, maar
1. de symptomen komen niet overheen met epilepsie,
2. haar ziekte historie duidt er niet op,
3. ze heeft tot op heden geen aanval meer gehad.
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Oke, ik wacht het gewoon af.
Ik heb al aardig wat meegemaakt met onze oudere dames maar deze klachten door een medicijn nog nooit. Dus het is echt schrikken hoor. Maar ons gevoel zegt echt dat het niet neurolgisch is en het aan de novacam ligt.

Super bedankt voor de reacties. Ik laat zeker even weten hoe het gaat na verloop van tijd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Ik sluit me aan bij Iemury.
Daarbij zou ik ook mijn gevoel volgen.

Metacam/Novacam is ook gecontraindiceerd bij hartproblemen.
En heeft een wisselwerking met andere medicijnen.

https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... kat-a4.pdf

Ik hoop dat de klachten na het stoppen verdwijnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

@synemios ik vroeg het nog aan de DA “kan het geen kwaad met haar hcm?” Maar dat kon het niet zei ze, het zou eerder een probleem kunnen zijn voor haar nieren “maar daar was het dan ook weer voor gemaakt” heel vaag. Ik heb onze DA heel hoog zitten maar dit vind ik een beetje jammer.

Ik vond haar vanochtend al iets beter maar ze is er nog zeker niet. Vanavond is het eten bijv nog niet top, maar vanmorgen weer wel. Toen kwam ze zelfs weer bij me kroelen en even met mijn veter van mijn jasje spelen. We wachten maar rustig af.
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Ik heb de gehele bijsluiter ook gelezen van tevoren maar omdat de DA dus had gezegd dat het geen kwaad kon heb ik het toch maar gegeven.
Had ik het maar nooit gedaan! 😭
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Synemios »

Is logisch toch.
Dierenarts zegt het is ok dus dan zou je daar vanuit moeten kunnen gaan.
Helaas is dat niet altijd zo.
Ik wist het jaren geleden ook niet.
Het is sowieso niet jou schuld.

Duurt echt wel even voor het uit het bloed is.
Mijn hematoloog zei een week voor betrouwbare stollingswaarden bij gebruik van nsaid ( ik mag het zelf ook niet hebben) al is de werking ( pijnstilling) dan wel al verdwenen.
maar ja ik ben mens maar ik zou een weekje aanhouden, als er over een week nog steeds aanvallen zijn dan zou ik verder kijken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Hoi dames,

Ik zou nog even een update geven over Kelsey.
Sinds wij vorige week woensdag gestopt zijn met de Novacam gaat het stukken beter!!! Geen aanvallen meer gehad en eten gaat ook elke dag beter. Ze zit al bijna op het totaal aantal gram wat ze per dag mag eten (nog wel de in de ochtend een deel uit de hand maar who cares) en spelen zit er ook weer een beetje in 🙏🏻

Iom met de dierenarts die haar gezien en onderzocht heeft besloten dus geen Novacam meer voor te schrijven en zij vind neurologisch onderzoek ook overbodig.
Tevens heb ik gevraagd hoe zij tegenover Traumeel staat, hier staat zij zeker voor open. Echter is ze niet bekend met de aanbevolen dosis. Hebben jullie enig idee en waar ik het het beste kan kopen? Tenzij het voor jullie onbekend is maar dat vermoed ik niet ☺️

En dan ook ander super fijn nieuws, onze andere Britse koningin is vandaag voor bloedonderzoek geweest (16,5 jaar!!) en daar is ook alles goed van.
Ook zij mag op traumeel gezet worden ivm artrose.

Jullie begrijpen dat wij super relaxed de feestdagen ingaan na 3 weken bivakkeren bij de dierenarts 🤭

Ik wens jullie mooie dagen en nogmaals dank voor de adviezen.

Lieve groet,
Jane
lemury
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 01:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door lemury »

Jane, bedankt voor de update. Geweldig dat de aanvallen weg zijn en je kat zich weer beter voelt!
Kun je met een rustig gevoel de feestdagen in:)
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door Russian mob »

Jeetje, beetje laat maar wat ik op het filmpje zag was 100% een epileptische aanval. Mijn oude kat had dit door een neurologische oorzaak. Maar ik kan het verloop van de aanval 1 op 1 op filmpjes leggen die ik van haar heb.

Nu zeg ik niet dat jullie pluizebollen toch epilepsie hebben hoor. Ik maak de opmerking meer in het kader van ‘kan epileptische aanvallen triggeren’ wat mij betreft opgenomen hoort te worden bij mogelijke bijwerkingen van novacam.
JanevanBaekel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 dec 2020 21:09

Re: Zieke kat heeft onbekende "toevallen" (filmpje)

Bericht door JanevanBaekel »

Russian mob schreef: 19 jan 2021 13:54 Jeetje, beetje laat maar wat ik op het filmpje zag was 100% een epileptische aanval. Mijn oude kat had dit door een neurologische oorzaak. Maar ik kan het verloop van de aanval 1 op 1 op filmpjes leggen die ik van haar heb.

Nu zeg ik niet dat jullie pluizebollen toch epilepsie hebben hoor. Ik maak de opmerking meer in het kader van ‘kan epileptische aanvallen triggeren’ wat mij betreft opgenomen hoort te worden bij mogelijke bijwerkingen van novacam.

Hi,

Excuses voor mijn late reactie 😬
Onze poes had niet dezelfde aanvallen als van de kat op het filmpje. Kelsey was meer apathisch en viel gewoon om en was haar evenwicht volledig kwijt. Maar nadat we gestopt zijn met novacam is ze bergopwaarts gegaan! 🙏🏻
We hebben een natuurgeneeskundige therapeute ingeschakeld en de resultaten zijn echt heel goed.
Dus we zijn heel blij en onze Britse dame is inmiddels 16 jaar geworden!!

Groetjes,
Jane
Plaats reactie