(mogelijk) kwetsbare kittens onder narcose

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Aodhan
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2020 15:36

(mogelijk) kwetsbare kittens onder narcose

Bericht door Aodhan »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 poezen van nu 5.5 maanden oud, ze kunnen dus bijna gesteriliseerd worden, nu gaat dit dus onder narcose.

Ik maak me heel erg druk omdat hun moederpoes een paar maanden geleden plots is overleden na haar sterilisatie. (ze was pas 1 jaar oud)
De kittens zijn geboren met een heftige niesziekte, dus het was veel werk en verzorging, nu doen ze het super goed al zijn ze nog wat benauwd zo nu en dan. het is niet zeker of de niesziekte chronisch is geworden.

Ik wil graag dat de dierenarts een goed onderzoek doet voor ik ze onder narcose laat brengen, ik wil jullie vragen of jullie ervaring hebben met een narcose bij kleine poezen, die mogelijk een niet optimaal immuunsysteem hebben.

Of wat voor dingen moet ik sowieso laten onderzoeken, bloedonderzoek is geloof ik standaard, maar is het belangrijk dat ik ook een röntgenfoto laat maken, en een echo van het hart bijvoorbeeld?

Alvast bedankt van Po en Moko. Afbeelding
Gebruikersavatar
lindsjee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:32

Re: (mogelijk) kwetsbare kittens onder narcose

Bericht door lindsjee »

Hoi!

Ik heb geen ervaring met jonge katten met een verminderde weerstand onder narcose. Wel weet ik dat mijn dierenarts altijd sowieso een anesthetisch onderzoek doet bij de katten om te kijken of ze de narcose wel aan kunnen. Zeker bij katjes met niesziekte lijkt mij dat de dierenarts hier extra streng naar kijkt, gaat het even iets minder? Niet onder narcose. Ik zou bij je eigen dierenarts informeren over het onder narcose brengen van katten met mindere weerstand. Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat elke dierenarts een anesthetisch onderzoek/controle doet bij het dier voorafgaand de narcose.

Heel veel succes!!
Otis - † Mees - † Sasje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: (mogelijk) kwetsbare kittens onder narcose

Bericht door Dinky »

Ik zou gaan voor een gasnarcose, dat is beter te doseren dan injectienarcose.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie