Kat eet niet, ten einde raad

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Aelissia
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2020 20:45

Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door Aelissia »

Hoi allemaal,
Ik dacht mischien eventjes hier proberen, wij hebben een 2 jaar oude kat sinds augustus wilde ze nietmeer zoveel eten (zelfs kipfilet liet ze gewoon staan). ik had toen wat ander eten gehaald (sheba) en dat leek eventjes te helpen tot halfweg september ergens toen ze op een avond plots echt diarree kreeg met groen slijm, de hele avond op haar gewaakt en de volgende dag dan maar meteen naar de DA, die dacht dat het om een darmontsteking ging dus medicatie en beterschap, helaas werkte het niet en leek het alleen maar erger te worden, dan maar terug gegaan na een paar dagen en toen dacht ze dat er mischien wat misselijkheid bijzat dus kregen we daar wat voor. Helaas ook daar geen succes mee :eshifty: dan maar terug gegaan en heeft ze een spuit om honger aan te werken gehad (die hielp zeer goed in de dagen dat ze zou gewerkt moeten hebben). waarna we daarna naar het dierenhospitaal moesten om daar ze verder te laten bekijken...

ondertussen zijn we in totaal nu toch wel 3 weken verder haar bloed was inorde, haar urine en stoelgang vonden ze ook niets in, tandjes zijn ok... het enige wat ze eventjes dachten dat het probleem was was vergrote lymfeklieren bij een echo, maar 4 dagen later in de kliniek zagen die er weer prima uit :/ verder zien ze er niets aan. (hart, lever nieren allemaal prima)niemand lijkt wat te vinden, momenteel heeft ze nog een paar dagen aan medicatie die haar zou moeten helpen om te eten, maar het lijkt dat ze nu alweer minder begint te gaan eten ze is alles bij elkaar van 3.8kg naar 3kg ondertussen gezakt wat toch veel is... heeft iemand een idee waar we mischien nog eens op kunnen laten testen of wat het kan zijn?

bedankt en groetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door Synemios »

Hallo Aelissia,

Welkom hier en wat vervelend dat je kat zo ziek is en ze het niet kunnen vinden.

Ik denk in de richting van de Alvleesklier of ibd. ( maag-darmontsteking)
Allergie kan ook nog.
Ik zou dat eens vragen of dat kan aan de arts en sowieso kijken of hypoallergeen voer verbetering geeft.

Alleen schrijf je dat er vergrote lymfeklieren waren te zien, die na 4 dagen weer verdwenen waren wat dan weer kan wijzen op een ontsteking.
Wat is daar verder over gezegd?
Het kan natuurlijk dat het nu weer opvlamt en dan ga je weer in de richting van ibd denken.
( dat komt en gaat)

Zijn de ontstekingswaarden ook gecheckt?

wat heeft ze gekregen waar ze het slechter op deed?
Antibiotica?

Wat voor medicatie krijgt ze nu precies?

Want als het alleen een eetlustopwekker is dan verdwijnt daar de misselijkheid niet mee.
Tenzij je bedoelt dat ze iets tegen de misselijkheid gekregen heeft en geen eetlustopwekker.

*Ik denk alleen even met je mee, ik zeg niet dat dit het is, maar ik heb er wel ervaring mee.
Bij de 1 konden ze het uiteindelijk aantonen( alvleesklier en ibd) en bij de ander is er nooit iets duidelijks naar voren gekomen maar gezien haar klachtenpatroon denken. Ze toch in de richting van ibd.

Ik hoop dat anderen nog reageren en ideeën hebben.

Informatie over IBD

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/i- ... l-disease/

https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... sease-ibd/

Informatie alvleesklier:

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door Anne »

Ik heb deze ervaring niet zo lang geleden mogen meemaken met onze Roedi* en dat was geen prettige tijd
Ik denk ook dat het om darmproblematiek gaat in een eventuele combi met een alvleesklierontsteking
Heb je ook pijnstillers geprobeerd om te kijken of poes beter ging eten?
Hypoallergeen dieet is altijd goed bij alvleesklierontsteking of darmontsteking
Ik heb Roedi* dus maanden moeten bijvoeren want zij at vrijwel niets, ook niet met eetlustopwekker en antimisselijkheidsmedicatie
wat voor medicatie geef je nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door kittentjes »

Saar is ook flink ziek geweest en heb ik ook met dwangvoeren weer wat binnen laten krijgen. Het is een vicieuze cirkel waar je in beland van niet eten en daar weer misselijk van worden.
Het is echt heel stressvol als ze niet eten he.
Hier ging het uiteindelijk ineens beter na ook cerenia ed.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door TessaB »

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, maar onze hond was ook een hele tijd ziek. Ze vonden ook niets. Tot ze met een camera naar binnen zijn gegaan. Toen zagen ze dat haar darmepitheek in haar maag terecht gekomen was e.d.
Ik zeg helemaal niet dat jouw kat dat heeft, hoor, maar misschien is kunnen ze met een camera kijken? Is heel invasie natuurlijk, maar als ze echt niets anders vinden, lijkt me dat een goede stap.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet niet, ten einde raad

Bericht door Synemios »

endoscopie kan ook bij katten, alleen moeten ze daarvoor onder narcose.
En dan moet je een afweging gaan maken of een kat dat wel aan kan op dat moment.
Maar inderdaad soms zien ze dan wel veel meer op dan op een echo.
Maar ook niet altijd omdat het dan net in het gedeelte zit waar ze met een endo niet bij kunnen.

Wat ze daarom vaak doen is toch eerst een behandeling inzetten als ze een bepaalde richting op denken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie