Zorgen om zieke kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

Onze Ragdoll is 13 jaar oud, en is vrijwel altijd gezond geweest.

Sinds een maand of 3 is ze echter ziek.
Het begon met niezen. Hierbij was er geen sprake van koorts. Aangezien het lang aanhield heeft ze Metacam gekregen. Daarna raakte ze echter aan de diarree, dus in overleg met de dierenarts heb ik dit niet meer gegeven.

Er is bloedonderzoek gedaan, en hier kwam alleen een lichte ontstekingswaarde uit. Dit kan ook van het gebit afkomen. Een gebitsreiniging zou nodig zijn, maar gezien haar toestand nu is dit niet wenselijk.

Na circa een maand leek het wat beter met haar te gaan. Ze niest zelden en is wat aangekomen. Sinds vorige week donderdag is ze echter weer aan de diarree, en nog erger dan de vorige keer. De week daarvoor dachten we al te merken dat de eetlust weer was afgenomen.

Ze gaat niet vaak naar de bak, ongeveer 1 tot maximaal 2 keer per dag. De ontlasting is echter waterdun, en het lukt haar niet om zich goed te verzorgen. Ze eet gelukkig wel, maar minder dan normaal.
De isogel lijkt niet aan te slaan.
Inmiddels heeft er een ontlastingonderzoek plaatsgevonden, en hier kwam niets uit.

Onze dierenarts heeft aangeraden om 2 weken dieetvoer te geven, om te zien hoe ze hierop reageert. Inmiddels is ze echter al maanden ziek, en heb ik het gevoel dat we blijven doormodderen. Ze heeft namelijk niet eerder heftig op voer gereageerd, en zelf heb ik het nare gevoel dat er meer aan de hand is. Om deze reden laat ik morgen, bij een andere dierenarts, een echo maken.

Naast het bovenstaande braakt ze met regelmaat haarballen uit. Dagelijks heeft ze meerdere 'aanvallen', waarbij er niet gebraakt wordt. Ik ben hier eerder voor naar de dierenarts geweest, maar volgens haar was er niets aan de hand.

Ik zou graag willen weten of het bovenstaande jullie bekend voorkomt, en wat in dat geval de diagnose is geweest.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Synemios »

Het zou een maag/darmontsteking kunnen zijn.
Misschien door het niesen de weerstand verder afgenomen, ook omdat ze vlak erna aan de diarree raakte ( jullie dachten de metacam, maar dat kan ook toeval geweest zijn)
En omdat de ontstekingswaarden verhoogd waren....

Verstandig om een echo te laten maken, maar soms zien ze het daar niet op.

Ik hoop dat ze er snel achter komen wat het is.
Sterkte in ieder geval.

https://www.mcvoordieren.nl/kat-diarree
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door marloes501 »

Metacam voor niezen? dat is in mijn ogen heel raar.
Metacam is een pijnstiller en ontstekingsremmer en is verder zeer zwaar voor de nieren van een kat.

De eerste gedachte bij niezen is niesziekte en bij diarree en haarballen denk ik aan dat een haarbal misschien vast zit in de darmen en dat ze overloopdiarree heeft.

Misschien dat een foto van de buik uitsluitsel kan geven over eventuele haarbal die vast zit.

heel erg veel sterkte
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Synemios »

Wat bedoel je met dagelijks meerdere aanvallen waarbij niet gebraakt wordt? Kokhalzen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

marloes501 schreef: 27 aug 2020 08:56 Metacam voor niezen? dat is in mijn ogen heel raar.
Metacam is een pijnstiller en ontstekingsremmer en is verder zeer zwaar voor de nieren van een kat.

De eerste gedachte bij niezen is niesziekte en bij diarree en haarballen denk ik aan dat een haarbal misschien vast zit in de darmen en dat ze overloopdiarree heeft.

Misschien dat een foto van de buik uitsluitsel kan geven over eventuele haarbal die vast zit.

heel erg veel sterkte
Hoi Marloes,

Bedankt.
Ik heb ook gewacht met de metacam, omdat ik het best een heftig medicijn vind. Nadat haar situatie echter niet verbeterde ben ik het toch gaan geven, omdat het haar volgens de dierenarts zou helpen.

Wat betreft de haarbal en overloopdiarree, dit is ook iets waar ik aan denk. Mijn dierenarts heeft dit echter niet benoemd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet aan haar heb gevraagd. Ik vind de afwachtende houding niet prettig en hoop dat de andere praktijk een diagnose kan stellen.
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

Synemios schreef: 27 aug 2020 10:19 Wat bedoel je met dagelijks meerdere aanvallen waarbij niet gebraakt wordt? Kokhalzen?
Dat klopt.
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

Synemios schreef: 27 aug 2020 08:45 Het zou een maag/darmontsteking kunnen zijn.
Misschien door het niesen de weerstand verder afgenomen, ook omdat ze vlak erna aan de diarree raakte ( jullie dachten de metacam, maar dat kan ook toeval geweest zijn)
En omdat de ontstekingswaarden verhoogd waren....

Verstandig om een echo te laten maken, maar soms zien ze het daar niet op.

Ik hoop dat ze er snel achter komen wat het is.
Sterkte in ieder geval.

https://www.mcvoordieren.nl/kat-diarree
Bedankt. Dat is inderdaad een andere mogelijkheid.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door ErikPhilippus »

Vervelend... Ik vind het erg vreemd dat op deze onduidelijke verschijnselen/diagnose metacam wordt voorgeschreven....

Kan je iets meer zeggen over het ontlastingsonderzoek? Is er een paar dagen achtereen poep verzameld, of was het één monster? En waarop is de poep onderzocht?

Het zou inderdaad ook een haarbal kunnen zijn, hopelijk geeft de echo daar uitsluitsel over.
Sterkte,
Erik
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

ErikPhilippus schreef: 27 aug 2020 11:52 Vervelend... Ik vind het erg vreemd dat op deze onduidelijke verschijnselen/diagnose metacam wordt voorgeschreven....

Kan je iets meer zeggen over het ontlastingsonderzoek? Is er een paar dagen achtereen poep verzameld, of was het één monster? En waarop is de poep onderzocht?

Het zou inderdaad ook een haarbal kunnen zijn, hopelijk geeft de echo daar uitsluitsel over.
Sterkte,
Erik
Hoi Erik,

Dank je. De ontlasting wat is onderzocht is van 4 dagen. Ik heb de uitslag niet gezien, dus weet niet waar op is onderzocht. In ieder geval parasieten. Ik zal het morgen nog even navragen bij de andere praktijk. Zij zouden het dossier ontvangen.
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

Inmiddels heb ik de uitslagen ontvangen.
Ontlasting is alleen onderzocht op parasieten.

Wat me opvalt aan het bloedonderzoek:
-Leukocyten g/l moet tussen de 5 en 11 liggen, maar is 20. Dit wordt mede veroorzaakt door verhoging van de lymfocyten. Deze moet tussen 1 en 4 zijn. Dit is 7. Geen idee of dit extreem hoog is. Op internet lees ik dat bij een infectie de lymfocyten juist verlaagd zijn, en dat een verhoogde waardekan duiden op lymfeklierkanker. Percentage lymfocyten is 35%
-Granulosieten is 12,2, maar moet tussen 3 en 12 liggen.
-monocyten is 0,7 i.p.v. max 0,5.
- MCHC is verlaagd, MCV niet.
- daarnaast is kalium verlaagd, en zijn chloride en amylase licht verhoogd. Dat laatste kan duiden op aandoeningen aan maag en darmen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door ErikPhilippus »

Ik meen toch vrijwel zeker te weten dat bij een infectie de hoeveelheid lymfocyten in het bloed verhoogd is. En inderdaad kunnen bij leukemie de lymfocytenwaarden ook zijn verhoogd. Dus een infectie met een virus of wellicht een bacterie is toch het eerste waar ik aan denk.

De ontlasting is onderzocht op parasieten zeg je. Ik neem aan Giardia, maar is er ook gekeken naar tritrichomonas? Ik zou je aanraden om ZooLac Pro paste te geven: werkt zeer snel op diarree, ondersteunt op een natuurlijke manier (het herstel van) de darmen. Kan je gewoon bestellen op de ZooLac website. Ben ook wel benieuwd of er iets op de echo is te zien...
Perenijs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 feb 2019 22:09

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Perenijs »

Vanmiddag heeft ze de echo gehad. Ze blijkt een nierbekkenontsteking en een galgangontsteking te hebben. Daarnaast zijn er afwijkingen te zien aan de nieren, maar de waardes zijn goed. Het moet wel in de gaten worden gehouden. De darmwand is verdikt, maar dit kan ook door de diarree komen. Voor nu krijgt ze 3 weken antibiotica en daarna opnieuw een echo. Ik ben heel blij dat ik het advies van de andere dierenarts niet heb opgevolgd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zorgen om zieke kat

Bericht door Synemios »

Verhoging van Leucocyten komt ook voor bij autoimmuunziekten, maar ook bij infecties
Gelukkig heb je die echo laten maken.

Wat heftig maar je weet nu dus wel dat het meer is en je kunt het gericht gaan behandelen.
Geen metacam vooral niet bij nierproblemen ( al zie je dat nog niet terug in het bloed)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie