Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Bericht door MarijeK »

Hoi,

Woensdag voelde ik opeens een bult/knobbel met een doorsnee van ong 4cm in de lies van Luke.
Hij had er geen last van en verder merk ik ook vrij weinig aan hem (zelfs de warmte doet hem niet veel).
Heb wel gelijk de dierenarts gebeld en kan morgenmiddag (of eigenlijk vandaag) langskomen.
Door de warmte ben ik nog steeds wakker en dacht even knuffelen met de katten.
Nu voelde ik net dat de bult groter is geworden en ook wat minder zacht (eerder voelde het een soort van ‘kneedbaar’). Het doet hem geen pijn maar hij trekt nu wel z’n achterpoot op als ik er aan zit, alsof hij het irritant vindt. Verder nog steeds geen andere klachten bemerkt (eet en drinkt normaal, niet afgevallen, actief zover dat kan met deze hitte).

Ik maak me toch zo’n zorgen, in januari nog dacht ik Luke kwijt te raken aan iets in de hersenen (waar hij helemaal van opgeknapt is overigens! Waarschijnlijk een evenwichts probleem geweest, na 1 maand was hij weer de oude).

Ik ben benieuwd is iemand bekend met het bovenstaande? En hebben jullie nog tips voor mij om morgen te vragen/doen bij de DA?

Hoor het graag!

Marije
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Bericht door Zotvanpoezen »

Meestal als je de bult kan "vastpakken" is het goedaardig. Kan een abces of vetbol zijn, opgezwollen klier...
Bij twijfel wordt er een punctie gedaan om te controleren wat de inhoud is: pus, vet, cellen...
Succes bij de da!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Bericht door MarijeK »

Zotvanpoezen schreef: 14 aug 2020 10:37 Meestal als je de bult kan "vastpakken" is het goedaardig. Kan een abces of vetbol zijn, opgezwollen klier...
Bij twijfel wordt er een punctie gedaan om te controleren wat de inhoud is: pus, vet, cellen...
Succes bij de da!
Ah bedankt voor je reactie! Ja je kan het ‘vastpakken’ alsof het een eitje is onder de huid. Kan inderdaad ook een klier zijn zo in de lies, daar had ik nog niet aangedacht.
Dankjewel voor deze info! Ik ga het afwachten...
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
MarijeK
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2020 17:15

Re: Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Bericht door MarijeK »

Het is waarschijnlijk een hematoom (bloeduitstorting) die op 1 plek is ingekapseld. Moeten het een week aankijken, maar het moet kleiner gaan worden.

Waarschijnlijk heeft z’n broer Obi iets te hard gebeten in de achterpoot van Luke...
Katten: Obi wan Kenobi & Luke Skywalker- broertjes en beste vrienden!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onderhuidse bult/knobbel in lies bij Luke

Bericht door Anne »

Oh gelukkig is het niets zorgelijks. Hopelijk wordt ie nu kleiner dan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie