Bult in kaaklijn

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Bult in kaaklijn

Bericht door Iris85 »

Onze poes Dory, was altijd al mager en klein. De laatste tijd werd dit alleen erger en haar eetlust nam af. Ze heeft 2 cystes op haar kop, maar omdat ze zo mager is, moest er eerst een onderzoek komen, of het wel slim was om haar onder narcose te brengen. Uit onderzoek kwam het resultaat dat ze een schildklierwaarde van 260 had terwijl die 60 moest zijn en haar calium was te laag (3 ipv 3,5). Dus medicijnen mee gekregen die we haar 2x per dag geven, ze kreeg weer eetlust, dus wij blij dat het weer de goede kant op ging.
Maar za op zo nacht heeft ze flink lopen spugen en ging ze ook vaak heel gek met haar pootjes over de grond, alsof ze instortte. Zo veel kracht kostte het haar. Het was vooral doorzichtig en soms wat slijm. Je zag haar ook steeds met haar tongetje kleine likjes langs haar bekje maken, een teken van misselijkheid. Gisterenavond het zelfde probleem. Vanochtend tot nu niet meer. Alleen we voelden dat ze bij haar rechter kaaklijn een bult had zitten en deze is steeds groter geworden. Het zit er eigenlijk uit, als een volgestopte hamsterwang. Haar eetlust is ook minder, ze reageert wel op het eten, maar het kost haar veel kracht om te eten, ze zit dan boven het bordje kijkt ernaar en gaat weer weg. Het lijkt er ook op ,dat als we haar roepen dat ze ons wel hoort (ze beweegt haar oortjes en kijkt om zich heen waar dat geluid vandaan komt) maar ze ziet ons niet. Terwijl ze dat eerst altijd wel deed.

Morgen hebben we een afspraak met de DA , we zijn bang voor slecht nieuws (ze is bijna 16), dat ze een tumor heeft, maar zal het ook iets anders kunnen zijn? Allergische reactie op de medicijnen? Gestoken door iets? Of.....?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bult in kaaklijn

Bericht door Synemios »

Oei een schildklierwaarde van 260..
Overgeven, misselijkheid kan van de thiafeline of felimazole komen, maar ook van de te hoge schildklier zelf of nog iets anders. ( nieren)
Voor zover ik het weet komen die bulten niet voor als bijwerking van de thiafeline/ felimazole.

Bult kan ook een abces zijn.

Geef je nog meer medicijnen?

Met deze waarde moeten haar hart, nieren etc heel hard werken, ik vrees toch dat er meer aan de hand is.
De nierwaarden zijn die ook nagekeken?
Punt is dat als die goed waren dit kan komen omdat de schildklierwaarde te hoog is, dus daar kun je niet op vertrouwen dat dat dan ook klopt en er niets mis is met de nieren.
Is haar bloeddruk gecontroleerd? Omdat je zegt dat je het idee hebt dat ze niet goed ziet.
Of bedoel je met ze ziet ons niet dat ze verder niet naar jullie toe komt?

https://www.mcvoordieren.nl/kaliumtekort-kat-hond

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Iris85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 apr 2019 17:33

Re: Bult in kaaklijn

Bericht door Iris85 »

Haar nierwaarde was ook naar gekeken en die was goed. Ze krijgt geen andere medicijnen. Bloeddruk is niet gecontroleerd. Met geen contact bedoel ik, dat ze een 'lege' blik heeft, ze hoort ons wel maar ze maakt geen contact. Al had ze vanochtend wel even weer wat heldere momenten. Zijn ook bang, dat er meer aan de hand is. Bult lijkt ook groter te worden.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Bult in kaaklijn

Bericht door Synemios »

Ok, maar wat ik al eerder zei, de nierwaarden zijn nu niet betrouwbaar, tenzij ze inmiddels een normale schildklierwaarde heeft.
Gelukkig kun je vandaag terecht bij de dierenarts.
Ik zal in ieder geval voor jullie duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie