Kat eet slecht

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Hoi Allen,

Ik kom hier omdat ik een probleem heb met mijn kat, kitty, een main coon kater van 7 jaar oud. En ik maak mij best veel zorgen om hem, en weet niet meer wat verder.

Het zit zo dat kitty al vrij lang zijn natvoer slecht eet. Maar vorige week at hij dat niet meer, ook zijn brokken niet meer. Dus met hem naar de dieren arts, conclusie: koorts, verstopte darmen en 2rotte tanden.
Infuus tegen de koorts gehad, een shot pijnstilling. En voor thuis lactulose en pijnstilling.

Die zelfde avond heeft kitty 2 dikke drollen gelegd en zijn koorts zakte. De volgende dag begon hij niet echt te eten. Alleen als je zin brokken echt aan bood at hij wat.

In overleg met een vriendin kittenbrokjes gekocht, die begon hij in eerste instantie uit zichzelf op te likken. Prima dacht ik. Maar de blijdschap was van korte duur. De dag erop at hij weer slecht, alleen bij aanbieden. De dag erop maar 2 eetlepels brokjes erin gekregen (normaal lukt rond de 6)

Dierenarts gebeld, maar dit kon niet aan de tandjes liggen. Daar zou hij, zeker met verdoving, doorheen moeten eten.

Vandaag met Kitty een bloed onderzoek laten doen (darmpjes waren leeg, geen koorts, dierenarts vond hij hem opvallend levendig...)

Bij thuiskomst at hij uit zichzelf een paar snoepjes die mijn vriend gisteren voor hem had neergelegd... Dacht bijzonder, daarna een eetlepel brokjes erin gekregen met aanwijzen.

De assistent gebeld of zij al wat wist. Maar zij gaf aan dat de dokter de interpretatie zou doen. Maar dat zij eigenlijk niets geks kan vinden op het bloed onderzoek....

Dus eigenlijk is mijn kat gezond op zijn tandjes na....

Maar hij eet niet uit zichzelf, likt wel aan de plantjes... En eet alleen op aanbieden...

Wie heeft er raad!?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet slecht

Bericht door Anne »

Aan plantjes likken kan op misselijkheid wijzen maar voor het zelfde geld heeft hij last van een haarbal waar ze ook flink beroerd van kunnen zijn
Pito hier is ook wel eens twee dagen gestopt met eten toen hij last had van een haarbal, een haarbalpasta geven verkomt zulke problemen,je zou dan binnen drie dagen resultaat moeten hebben
heeft de da je nog gebeld met de uitslag? Want een assistente kan zoiets niet doen

Je poes kan ook last hebben van een pijnlijke mond en dan kunnen ze ook in hongerstaking gaan, ondanks pijnstillers
Wordt er nog iets aan het gebit gedaan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Net de dierenarts gesproken. Bloed was goed. Alleen iets met de eiwitten, maar dat komt als je afvalt.
Nu pantazol gekregen, misschien is hij gewoon erg misselijk door het maagzuur....
Anders aan de echo om alles te onderzoeken...

Overigens had hij vanacht wel gegeten. En vanochtend ook nog wat. In totaal een eetlepel of 8. In de middag, toen ik weer thuis was hem niet meer zien eten...

Net de pantazol in een snoepje naar binnen gedrukt. We zullen het aankijken..

Dinsdag gaan zijn tandjes eruit...
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Net nog even contact gehad met de dierenarts
Vandaag weer bijna niets gegeten, hooguit 3 eetlepels...

Volgens de dierenarts kan het tot 5 dagen duren voordat de pantazol effect heeft. Dus nog even afwachten. Anders een echo maken van zijn onderkant...

Stiekem heb ik de hoop dat het toch de tanden zijn... Dan zijn we na dinsdag er vanaf.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet slecht

Bericht door Anne »

He bah wat vervelend
Hummel* had ook last van haar gebit en die heb ik echt een tijdje moeten dwangvoeren :???:
Hopelijk is het gauw dindsdag en gaat het vanaf dan de goede kant op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Anne schreef: 05 jun 2020 19:57 He bah wat vervelend
Hummel* had ook last van haar gebit en die heb ik echt een tijdje moeten dwangvoeren :???:
Hopelijk is het gauw dindsdag en gaat het vanaf dan de goede kant op
Fijn om te horen dat jouw kat er ook last van had.... Nou ja, voor jou niet fijn.

Heb jij een echo enzo laten doen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet slecht

Bericht door Synemios »

Tegen ons werd er ook steeds gezegd dat slecht eten niet van de tanden kon komen maar dat was dus echt wel zo bleek achteraf.
Toch verklaart het niet waarom hij geen natvoer eet.

Is de koorts inmiddels weg? Koorts kan weer wel ook van de tanden afkomen.
Blijf je wel nu lactulose geven? En heb je ook iets tegen de misselijk gekregen?
Want omeprazol is alleen tegen maagzuur en niet tegen misselijkheid.
Emeprid zorgt bijvoorbeeld ook voor een verbetering van de maagontlediging.

Van haarballen kunnen ze ook flink ziek zijn, je zou nog iets van antihaarbal pasta kunnen geven.
Ik weet alleen niet of ze daar koorts door kunnen krijgen.

Als de verstopping chronisch wordt zou je ook kunnen overwegen om Fibre response van rc te geven
Bij Oscar hielp dat erg goed.

Ik hoop sowieso dat je verbetering gaat merken na het verwijderen van de verrotte tanden.
Dat was hier wel het geval.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Synemios schreef: 05 jun 2020 20:37 Tegen ons werd er ook steeds gezegd dat slecht eten niet van de tanden kon komen maar dat was dus echt wel zo bleek achteraf.
Toch verklaart het niet waarom hij geen natvoer eet.

Is de koorts inmiddels weg? Koorts kan weer wel ook van de tanden afkomen.
Blijf je wel nu lactulose geven? En heb je ook iets tegen de misselijk gekregen?
Want omeprazol is alleen tegen maagzuur en niet tegen misselijkheid.
Emeprid zorgt bijvoorbeeld ook voor een verbetering van de maagontlediging.

Van haarballen kunnen ze ook flink ziek zijn, je zou nog iets van antihaarbal pasta kunnen geven.
Ik weet alleen niet of ze daar koorts door kunnen krijgen.

Als de verstopping chronisch wordt zou je ook kunnen overwegen om Fibre response van rc te geven
Bij Oscar hielp dat erg goed.

Ik hoop sowieso dat je verbetering gaat merken na het verwijderen van de verrotte tanden.
Dat was hier wel het geval.
Ik vermoed dat natvoer niet zo lekker is aan de tandjes?

Hij zit nu rond de 38,8 de afgelopen tijd. Dus geen koorts.

Omdat zijn darm de zelfde avond nog leeg ging. Hij de afgelopen dagen diarree drollen had in overleg met de arts besloten te stoppen.. Zijn darm was woensdag leeg. En het toedienen was niet een enorm succes... Suikerspin als kat!

Wel over gehad iets eetlust opwekkends te geven. Maar dat wilde de arts nog niet. Even de omeprazol de ruimte geven. Emeprid ga ik onthouden.

Even als de haarbal pasta. Kun je dat in het bekje spuiten?

Het blijft zo gek dat alle test goed zijn en hij niet eet. Vanavond wel natvoer voor hem gepakt. Hij rende van de bank toen hij mij in de keuken bezig hoorde. Maar dan blijft hij voor het schaaltje staan en komt niet tot eten. En loopt weg.
Dit doet hij dan ook bij het droog voer. Maar door er naast te zitten op de vloer te leggen en aan te moedigen lukken de brokjes wel.

Ik ben niet zo van het bidden. Maar ga het indd doen dat na de tandoperatie het klaar is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet slecht

Bericht door Synemios »

Sorry ik wist niet dat het een suikerkat is.
Hebben ze gedacht aan de alvleesklier? dat zit niet bij het standaard bloedonderzoek.

Ik merkte hier juist dat de brokjes zeer aan de tandjes deed.
Maar dat die tanden eruit gaan is wel extra belangrijk nu.

Ik zou denk ik voor nu even afwachten en geven wat ze wel wil eten.
En dan inderdaad even de omeprazol de tijd geven en afwachten of ze opknapt na het verwijderen van die tanden.
Als ze dan nog slecht eet etc kun je altijd verder onderzoek doen dmv een echo, foto of bloedonderzoek en dan de alvleesklier mee nemen.
Hoe doe je dat nu met insuline spuiten dan als ze zo slecht eet?

Oscar was ook een suikerspinner en had ook last van verstoppingen en tandjes en slecht eten.
Lactulose braakte hij meteen uit, hij vond dat echt zo vies en voor zijn suiker was dat ook niet echt geweldig spul.
bij hem hebben ze hem 3 keer moeten "ontstoppen" en hij is toen zelfs opgenomen geweest.

Toen zijn we hem fibreresponse gaan geven en dat werkte goed.
Uiteindelijk ging hij zelfs op honeymoon ondanks die brokjes.

Haarbalpasta eten ze hier zo uit de tube, meeste katten vinden dat wel lekker.
Kijk wel goed dat je er 1 zonder suiker neemt.
Ik weet dat smilla moutpasta en gimcat zonder suikers is.

Ik ben ook niet van het bidden maar doe wel met je mee ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Synemios schreef: 05 jun 2020 21:27 Sorry ik wist niet dat het een suikerkat is.
Hebben ze gedacht aan de alvleesklier? dat zit niet bij het standaard bloedonderzoek.

Ik merkte hier juist dat de brokjes zeer aan de tandjes deed.
Maar dat die tanden eruit gaan is wel extra belangrijk nu.

Ik zou denk ik voor nu even afwachten en geven wat ze wel wil eten.
En dan inderdaad even de omeprazol de tijd geven en afwachten of ze opknapt na het verwijderen van die tanden.
Als ze dan nog slecht eet etc kun je altijd verder onderzoek doen dmv een echo, foto of bloedonderzoek en dan de alvleesklier mee nemen.
Hoe doe je dat nu met insuline spuiten dan als ze zo slecht eet?

Oscar was ook een suikerspinner en had ook last van verstoppingen en tandjes en slecht eten.
Lactulose braakte hij meteen uit, hij vond dat echt zo vies en voor zijn suiker was dat ook niet echt geweldig spul.
bij hem hebben ze hem 3 keer moeten "ontstoppen" en hij is toen zelfs opgenomen geweest.

Toen zijn we hem fibreresponse gaan geven en dat werkte goed.
Uiteindelijk ging hij zelfs op honeymoon ondanks die brokjes.

Haarbalpasta eten ze hier zo uit de tube, meeste katten vinden dat wel lekker.
Kijk wel goed dat je er 1 zonder suiker neemt.
Ik weet dat smilla moutpasta en gimcat zonder suikers is.

Ik ben ook niet van het bidden maar doe wel met je mee ;-)
Kitty is kerngezond, qua bloed werk. Ook op de alvleesklier getest, want dat was het vermoeden van de arts. Maar dus niets. Ook geen suiker/diabetes.

Maar hij werd een suikerspin omdat hij de lactulose uit spuugd... Overal klonten....

Wat is een honeymoon?? Ik zal eens naar die pasta kijken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet slecht

Bericht door Synemios »

suikerspin(ners) zo noemen ze suikerkatten.
Daarom dacht ik dus dat je een kat had met diabetes, maar vergeet het bericht dan verder maar.

honeymoon is een kat die in remissie gaat maar dus nu niet belangrijk voor jou kat ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Synemios schreef: 05 jun 2020 21:43 suikerspin(ners) zo noemen ze suikerkatten.
Daarom dacht ik dus dat je een kat had met diabetes, maar vergeet het bericht dan verder maar.

honeymoon is een kat die in remissie gaat maar dus nu niet belangrijk voor jou kat ;-)
Ah! Vandaar de verwarring :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet slecht

Bericht door Synemios »

Ja nou ja gelukkig maar dat het niet zo is.
Laat je ons nog even weten of het beter met haar gaat?
Sowieso sterkte dit weekend en dinsdag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Synemios schreef: 05 jun 2020 21:57 Ja nou ja gelukkig maar dat het niet zo is.
Laat je ons nog even weten of het beter met haar gaat?
Sowieso sterkte dit weekend en dinsdag.
Zal het zeker laten weten. Is denk ook voor mens en kat die in een dergelijke situatie zit fijn om te lezen hoe en wat...
Baasjevankittykater
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2020 21:05

Re: Kat eet slecht

Bericht door Baasjevankittykater »

Overigens lijkt het beter te gaan vandaag.

Hij krijgt weer interesse in eten. Komt naar de keuken toe als hij denkt dat ik bezig ben met natvoer.

Van het natvoer heeft hij va ochtend de helft opgegeten van wat hij normaal doet. Daarna naar de brokjes gewezen en daar ook nog van gegeten.

In elk geval laat hij meer eetlust zien. Nu nog meer eetgedrag. Hopelijk eet hij vanavond alles op...
Plaats reactie