Plotseling overlijden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Vlokje02
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2020 12:29

Plotseling overlijden

Bericht door Vlokje02 »

Ik hoop dat ik mijn berichtje op de goede plek heb gezet, want ik kan er niet helemaal wijs uit worden, bij welke categorie dit past.
Vijf dagen geleden is mijn lieve maatje, witte red-point Birmaan, plotseling overleden. We zaten een paar minuten geleden nog gewoon samen in de tuin, hij loopt altijd aan een lange lijn en ik heb nog met hem geknuffeld en zijn buikje gekroeld op de tuintafel. Hij heeft nog heel intens naar de musjes op het hek gekeken en de insectjes in de struiken. Hij heeft gewoon rondgelopen en daarna lag hij onder de tuintafel op een kleedje. Ik moest naar binnen omdat ik een videocall had. Dus ik neem hem mee naar binnen, klop de zaadjes van de grond nog even uit zijn vacht en hij loopt door naar de woonkamer. Ik heb hem opgetild en op de krabpaal gezet, zijn favoriete plekje al 3 jaar, omdat is geen zaadjes en grasjes op de bank wilde, en ben mezelf even een paar minuutjes gaan opfrissen. Ik til hem zo vaak op die krabpaal, als hij zeurt om naar buiten te willen en het regent bijvoorbeeld.
Terwijl ik de gang uitloop terug naar de woonkamer hoor ik een harde klap en mijn lieverd ligt zomaar gestrekt op de grond naast de krabpaal en sputtert een beetje, heeft enorm grote pupillen en er komt wat slijm uit zijn bekje. Ik schrok me lam. Heb meteen de DA gebeld en er direct heen gegaan. De DA haalde hem uit zijn draagmandje en zei dat hij al was overleden. Vreselijk! Ik snap gewoon niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. De DA stelde nog sectie voor maar dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen.
Nu mis ik hem zo erg, echt vreselijk. We hadden allemaal ritueeltjes samen, elke ochtend even knuffelen op het kleedje in de badkamer, bij mijn ontbijt stond hij al bij de keukendeur om aan zijn lijntje lekker de tuin in te gaan, bij het thuiswerken lag hij zowat op mijn keyboard en 's avonds vroeg hij weer om geknuffeld te worden op de bank. Ik mis mijn maatje vreselijk, hij was zo aanwezig in huis en het is zo stil nu. Mijn andere kat, een Ragdoll, even oud, heeft een paar dagen veel gemiauwd. Deze is totaal niet zo knuffelig, integendeel zelfs.
Ik weet niet wat er gebeurd kan zijn, mijn lieverd vertoonde helemaal geen waarschuwingstekens of ziekelijk gedrag. Hij at en dronk goed. zo'n vreselijk gemis. Wat kan er toch gebeurd zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Rik »

Hersenbloeding? Of hart gewoon gestopt. Maar hersenbloeding lijkt mij logischer. Hier zijn geen waarschuwingssignalen voor. En ze kunnen geluk hebben en direct erna weer herstellen maar het kan dus ook de andere kant op gaan. Hoe oud was hij?

Heeft de dierenarts ook geen idee gehad? Aan de hand van de symptomen zou hij toch ook een idee gehad moeten hebben (zelfs zonder autopsie).

Heel veel sterkte met dit verlies.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vlokje02
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2020 12:29

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Vlokje02 »

Dag Rik, dankjewel voor je reactie. Hij was 8 jaar. De dierenarts dacht aan hartfalen of een bloedpropje, omdat de tong en tandvlees blauw waren. Maar ik heb nooit signalen van benauwdheid, duizeligheid, heftig ademhalen e.d. gezien en dat terwijl ik nu thuis werk en hem nu wekenlang de hele dag heb gezien...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Synemios »

Ik denk aan het hart.
Mijn nichtje heeft dit ook met haar kat gehad, we hebben nog geprobeerd te reanimeren maar er was niets meer aan te doen.
Eigenlijk was het scenario hetzelfde als dat jij beschrijft.
Deze kat was ook nog maar 7.
Later werd ook bevestigd d.m.v sectie ( ze hadden nog een kat uit hetzelfde nest) dat het om een aangeboren hartafwijking ging wat nooit eerder opgemerkt was,
Afschuwelijk om zo je kat te moeten verliezen.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Rik »

HCM (hartfalen) is ook inderdaad een van de bekende erfelijke aandoeningen bij Birmaanse katten.
De belangrijkste erfelijke aandoeningen zijn: nierfalen door cystenieren (PKD) en hartfalen (HCM). Hartfalen kan leiden tot kortademigheid, conditieverlies en soms ook tot een plotselinge dood.
Dus soms zie je wel symptomen maar het kan ook plotseling zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met het onverwacht overlijden van je geliefde poes
Lijkt me echt verschrikkelijk als ze in een seconde tijd zomaar weg zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Plotseling overlijden

Bericht door kittentjes »

Verschrikkelijk heel veel sterkte.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Pikachu »

Oh wat schrikken is dat :( ik heb dit al 2 keer gehad met een ratje, zo plotseling. Bij eentje ervan bleek het een longembolie te zijn geweest.

Het is een heel magere troost, maar dit is iets waar het dier zelf meestal geen weet van heeft gehad. Heel veel sterkte met het verlies :(
Vlokje02
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mei 2020 12:29

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Vlokje02 »

Dank jullie wel voor jullie medeleven. Het doet me goed.
Fiedeldie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:09

Re: Plotseling overlijden

Bericht door Fiedeldie »

Hoi,

Dit is de eerste keer dat ik reageer op een forum, maar ik herken me zo in je verhaal dat ik graag iets wil sturen.

Het is nu een paar weken geleden dat je jouw kat bent verloren, hoe gaat het nu?

Ik heb mijn klein poesje ook verloren 2 dagen geleden. Ze was echt ons kleine ding, van mij en mn vriend. Ze zat nog bij ons tijdens het eten en ging daarna naar buiten. Meestal kwam ze na een uurtje terug om even hoi te zeggen. Dat deed ze maandag niet. Ik ging rondlopen in de buurt in de verwachting dat ze zo zou komen aanrennen. Helaas was ik het die naar haar moest rennen. Ze lag naast een boom en was aangereden door een auto, tegen haar hoofd. Ze was al verstijfd en echt al verdwenen.

Ik vind het zo onwerkelijk. We waren echt de hele dag samen, precies wat jij zegt. S avonds lag ze bij ons in bed en s ochtends rende ze mee naar beneden. Altijd was ze bij ons. En nu is ze gewoon weg. Ineens. Ik kan alleen maar huilen en soms afleiding zoeken.

Ik ben benieuwd of je tips hebt om het te verwerken of hoe het met jou ondertussen gaat. Ik mis haar zo. Over een maand zou ze 1 jaar zijn.
Laatst gewijzigd door Fiedeldie op 10 jun 2020 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie