Poes zichzelf niet na operatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Cattastic
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 14:56

Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Cattastic »

Beste allen,

Wij hebben onze 12 jarige lapjespoes ongeveer 3 weken geleden laten opereren aan naar wat later bleek een melkkliertumor te zijn. Het bultje zat bij één van haar tepeltjes en zwol wat op. Het is verwijderd door de dierenarts en ze mocht dezelfde avond gelukkig weer mee naar huis. Wij hebben uiteraard onderzoek laten doen door het lab en de dierenarts kwam een week later met de conclusie dat het inderdaad kwaadaardig was en meldde ook dat het in fase II zou hebben gezeten qua grootte.
Nou heb ik van alles hierover gelezen en wil ik geen verkeerde verwachtingen creëren, maar ik snap dat in het ergste geval een halfjaar, jaar kan duren, maar dat ze misschien ook nog wel 3 jaar heeft.

De eerste avond na de operatie was het nogal wankel met de werking van de narcose, maar daarna leek ze goed te herstellen. De hechtingdraadjes zijn door het herstel al wat korter geworden en ik verwacht dat ze binnenkort 'eruit vallen'. De wond lijkt goed te genezen, maar ik voel nog wel op de plek van de wond een soort verdikking. Ik kan niet beoordelen of dit een terugkerende tumor is .. of dat het gewoon een verdikking is door de hechting etc.

Nu het probleem .. we zijn nu dus 3 weken verder maar onze poes zondert zich nog steeds érg af. Houd van donkere plekjes, zit in haar huisje (afgesloten, behalve van voor). Ze komt wel naar beneden voor de kattenbak, maar eten geven wij haar maar voor d'r neus. Ze eet zowel vlees als brokken nog wel redelijk op en drinkt ook regelmatig.

We hebben geen idee of het nou een soort trauma is waardoor ze zich afzondert, of dat ze misschien toch nog wat voelt na de operatie. Ik hoopte dat ze weer de oude zou worden, maar vooralsnog is ze helaas erg op zichzelf gericht :(.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik wil eigenlijk niet meteen naar de DA terug, omdat ze voor mijn gevoel het transportbakje als trauma heeft ervaren. Sta open voor alle tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Rik »

Hebben ze alleen maar één melkklier verwijderd? En niet de hele melklijst (alle 4 de melkklieren aan één kant)?

De harde bobbel kan inderdaad van de operatie komen. Dat had Yuna ook onder haar wond na de castratie.

Ik kan me voorstellen dat de operatie traumatisch was maar ik heb geen ervaring met hoe lang het duurt voordat ze zichzelf weer is.

Kan ik vragen, is ze op latere leeftijd gecastreerd? Of op 6 maanden? Ik waarschuw hier altijd om katten met 6 maanden te laten helpen precies ook om deze reden.
Meestal wordt in één keer de volledige melklijst (alle 4 de melkklieren) aan één kant ruim verwijderd. Wanneer de tumor alleen lokaal wordt verwijderd, is er grote kans dat de tumor in andere melkklierpakketten terugkomt omdat het namelijk vroeg spreidt. Bij het weghalen van de hele lijst (= 4 melkklierpakketten) is de overlevingstijd 4x langer.
https://kattenzorgnijmegen.nl/melkklier ... ij-de-kat/

(Officieel heet het bij poezen ook castratie omdat de eierstokken verwijderd worden)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cattastic
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 14:56

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Cattastic »

Voor zover ik kan zien is de getroffen melkklier weggehaald en zit daarnaast (of erboven) gewoon nog de normale melkklieren. Lapje (ja heel erg origineel, lapjeskat :)) is helemaal niet gecastreerd helaas. We hadden het laatst nog overwogen, maar toch niet aan gegaan omdat ze nu al 12 is. De harde bobbel klinkt enigszins geruststellend, al blijven we het op advies van de DA gewoon in de gaten houden. Ik was zelf ook verbaast dat niet alles is weggehaald. Bedoel je met de hele lijst dan over de verticale kant alle 4? Dan zit de rest er sowieso nog namelijk.

Kan het ook zijn dat ze toch nog pijn heeft? Ze heeft de hele dosis metacam (vloeistof) en pilletjes gehad waarvan ik de naam even kwijt van ben, 'tasty pills' waren het. Ik las wel dat metacam allerlei bijwerkingen kan hebben op de poes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Rik »

Cattastic schreef: 11 mei 2020 16:37 Bedoel je met de hele lijst dan over de verticale kant alle 4? Dan zit de rest er sowieso nog namelijk.
Ja, ik denk dat ze normaal heel de melklijst weghalen omdat de andere melkklieren aan dezelfde kant vaak (onzichtbaar) ook al aangetast zijn. Ik denk dat dat de reden is dat ze dan één kant in een keer weghalen. Overigens worden nooit beide melklijsten tegelijk verwijderd, ook niet als ze allebei tumoren hebben, omdat dit een te zware operatie is en teveel weggehaald zou worden. Als dat het geval is zal de andere kant later in een andere operatie weggehaald moeten worden.

Nu castreren heeft voor het risico van baarmoederkanker en melkkliertumoren inderdaad geen zin meer. Alleen als ze nog krols wordt is dat ook nog een aanslag op haar lichaam. Maar inmiddels zul je dus ook wel weten dat castratie bij 6 maanden verstandiger is bij poezen en katers.
Kan het ook zijn dat ze toch nog pijn heeft? Ze heeft de hele dosis metacam (vloeistof) en pilletjes gehad waarvan ik de naam even kwijt van ben, 'tasty pills' waren het. Ik las wel dat metacam allerlei bijwerkingen kan hebben op de poes.
Ik weet eigenlijk niet hoelang zo'n operatie pijn doet. Normaal zou je dan van de dierenarts wel instructie gehad moeten hebben hoelang je het moest geven. Metacam is een NSAID welke redelijk zwaar is op de nieren. Eerlijk gezegd had ik bij 12 jaar dan ook wel verwacht dat door middel van een bloedonderzoek eventuele nier-, lever- en schildklierproblemen uitgesloten waren vóór een operatie. Ik weet niet of dat gedaan is.

Maar als ze nog pijn zou kunnen hebben lijkt het me verstandig dat je even met de dierenarts belt of dat mogelijk is en of je de pijnstilling nog wat langer moet geven.

Helaas loopt ze nu de kans dat het uitzaait (of al uitgezaaid is) en dat ze in de toekomst nog meer operaties nodig heeft (of dat het op een gegeven moment geen zin meer heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cattastic
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 14:56

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Cattastic »

Ik weet eigenlijk niet hoelang zo'n operatie pijn doet. Normaal zou je dan van de dierenarts wel instructie gehad moeten hebben hoelang je het moest geven. Metacam is een NSAID welke redelijk zwaar is op de nieren. Eerlijk gezegd had ik bij 12 jaar dan ook wel verwacht dat door middel van een bloedonderzoek eventuele nier-, lever- en schildklierproblemen uitgesloten waren vóór een operatie. Ik weet niet of dat gedaan is.
Er is bloedonderzoek gedaan vooraf, maar daar kwamen volgens de dierenarts geen bijzonderheden uit. Aan de hand daarvan zullen ze haar dan ook wel dit hebben gegeven. Ze heeft immers verder nooit iets gemankeerd.

We gaan morgen maar eens bellen naar de dierenarts. Misschien dat ze nog eens een lichte pijnstiller kunnen voorschrijven en dat dit haar dan helpt! Wat betreft het risico op uitzaaiingen, dat had ik ook gelezen. Lijkt me dat een dierenarts wel een goede risico inschatting kan doen over wat raadzaam is, maar mijn vertrouwen hierin ebt langzaam maar zeker weg ..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Rik »

Cattastic schreef: 11 mei 2020 17:17 Er is bloedonderzoek gedaan vooraf, maar daar kwamen volgens de dierenarts geen bijzonderheden uit. Aan de hand daarvan zullen ze haar dan ook wel dit hebben gegeven. Ze heeft immers verder nooit iets gemankeerd.
Nou, metacam schrijven dierenartsen (naar mijn mening) te makkelijk voor. Ik had het ook gekregen voor mijn 18 jarige poes die nét een nierfaaldiagnose gekregen had (terwijl metacam daar eigenlijk niet aan gegeven mag worden). Maar fijn dat de bloedonderzoeken wel gedaan zijn en niets ernstigs aangegeven hebben.

(P.s. Overigens vraag ik altijd alle uitslagen zelf op papier, samen met de facturen, zodat ik voor mijzelf altijd een compleet archief heb. Want je betaald er immers ook voor en het is altijd handig terug te kunnen kijken wat er gedaan is, wat er gegeven is, en wat de uitslagen precies waren.)

Even vragen of het mogelijk is dat ze nog pijn kan hebben lijkt mij wel verstandig. Je kunt overigens natuurlijk ook altijd even vragen wat de reden is geweest dat niet de complete melklijst weggehaald is en wat het risico is dat de andere melkklieren op een gegeven moment ook aan de beurt komen. Ze zullen er wel een goeie reden voor hebben maar het is altijd fijn om die ook zelf te weten. Onze ervaring hier op het forum is ook dat je vaak met de dierenarts 'mee moet denken' want ook een dierenarts kan wel eens fouten maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Synemios »

Qua pijnstilling zou je eventueel om onsior kunnen vragen.
Sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cattastic
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2020 14:56

Re: Poes zichzelf niet na operatie

Bericht door Cattastic »

Bedankt voor jullie meedenkendheid! We gaan morgen bellen. Zal tzt een update geven. Hoop dat ze er weer bovenop kan komen..
Plaats reactie