IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

@Rik & Denise,


DANK voor het meedenken! 😊

Er zijn al diverse bloedtesten gedaan maar daar kwam niets uit.

Prednison hielp niet, evenmin Panacure.

Nog niet bij dermatoloog geweest maar vacht ziet er prima uit. Geen korstjes, schilfers, vlooien of iets dergelijks... Is het dan nodig?

Ze heeft wel staartoperatie gehad 4 jaar geleden (vandaar 1/2e staartje). Misschien daardoor zenuwbaan aangetast? Ze hapt ook wel eens in het ontbrekende deel... :ewall:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Nee dan zou ik zelf eerder aan een internist denken.
Wat zegt jou dierenarts er verder van dan?
Is het na de operatie begonnen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Die aanvallen begonnen circa 1 jaar na de operatie.

Mijn dierenarts adviseerde eliminatiedieet. Gaf me allerlei peperdure brokken die geen zier hielpen. Raadt rauw vlees af vanwege bloed bij ontlasting.

Dus internist is zo'n gek idee nog niet na alles wat ik heb geprobeerd. Enig idee wat dat kost en waar kan ik die vinden?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ik was voor Lizzy inclusief echo ongeveer 300 euro kwijt.
Daar zat wel alles in.
maar ja de vraag is of je er dan bent.
Als jou dierenarts het verder laat bij brokjes voorschrijven die niet helpen en zeggen dat vers voer geen optie is.
Misschien ben je dan wel en stuk goedkoper uit als je gewoon eens een 2nd opinion aanvraagt bij een andere DA.
Mijn dierenarts staat open voor zowel brokjes als vers zolang het maar werkt.
Je hebt zelf ook al heel veel uitgeprobeerd qua voer.
Misschien moet er wel een andere richting op gedacht worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

mariekevanderleij schreef: 05 mei 2020 20:57 Raadt rauw vlees af vanwege bloed bij ontlasting.
Bloed in de ontlasting? Omdat dit al geprobeerd is en bloed in de ontlasting gaf? Of omdat hij ertegen is?

Vers vlees (KVV) kan toch echt wel een van de beste eliminatiedieten zijn als je een enkelsoort neemt.

Maar omdat het echt optreedt na het eten denk ik toch echt dat je daar de connectie moet zoeken en dat het geen FHS is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Zotvanpoezen »

Haha, Rik wordt ook stilaan een FHS expert :grin: .
Hij heeft je al een hoop nuttige info gegeven!

Wat ik je aanraad is een dagboekje bijhouden om een patroon te vinden en dus ook eventuele triggers.
Het filmpje is een beetje kort om het te beoordelen. Ik zie geen zwiepende staart en achterwaarts gedraaide oren. (al zie ik de oren héél eventjes plat en gedraaid staan voordat je op het pijltje klikt om het filmpje af te spelen.) Wat mij wel opvalt is dat ze wel stress ervaart. Dat zie je omdat haar tong tevoorschijn komt om haar bovenlip te likken.
Het rollen van de huid en de korte likjes aan haar vacht kunnen tekens van jeuk of stress maar ook van paresthesie zijn. (voelt tintelingen of andere onaangename gewaarwordingen) Het wegschieten kan wijzen op dysesthesie (alsof ze geprikt wordt door naalden) En dat zijn wel tekens van FHS. Dit kan je misschien eventjes testen door haar rug te aaien. Laat ze dat toe of wil ze bijten? Rolt haar huid ook als je haar aanraakt als ze zich "normaal" gedraagt? (Niet proberen dus als ze in een "aanval" zit.)
Haar pupillen zijn ook wat vergroot en haar ogen staan lichtjes op een "V"
Ik zie ook geen smalle "hanekam" op haar rug en de vacht lijkt trouwens mooi glad (niet "opgezet")
Ik kan helaas niet zien of de staart licht opgezet is of niet.

Het heeft inderdaad veel weg van FHS. De aanvallen hebben wel altijd een trigger nodig. Soms kan dat een allergie zijn, soms ergens pijn, soms zijn dat bepaalde geluiden, honger, vermoeidheid, een geur enz...
Het probleem is dat hiervan zelden een oorzaak van te vinden is. En zelf al vind men hier toch de oorzaak (bv allergie, zenuwpijn,...) en kan men de oorzaak wegnemen, het gedrag zit er meestal "ingebakken" en moet men gans het leven van de kat waakzaam blijven.
Buiten de nodige onderzoeken die Rik al aanbevolen heeft, kan je misschien ook contact opnemen met een gedragstherapeut die ook dierenarts is. Of misschien heb je dat al gedaan, ik heb nog niet de tijd gehad om alles door te lezen ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ik ben het eens met Rik.
Ik zou sowieso eens kijken naar een eiwitbron die je nog nooit gegeven hebt, zonder andere toevoegingen.
Bijvoorbeeld insect, eend, duif, hert.
En dat een tijd volhouden en echt niets anders geven.
Want als er sprake is van voedselallergie dan kan het weken duren ( ik dacht 8) voor het uit het systeem is.
Tot die tijd kunnen allergische reacties blijven bestaan.
Een uitzondering is uiteraard als er meteen een reactie is na het eten.
Maar als dat echt met alles wat je geeft zo is dan zou ik een door verwijzing vragen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Ik heb contact op genomen met de DA over dat combinatie voer van RC, aangezien ze daar zelf een verkooppunt van blijken te zijn. Is schijnbaar vrij lastig, Ik moet dan eerst wéér langskomen met de kat? Op het speciale spreekuur met een assistente die dan voedingsdeskundige is. Terwijl ik de afgelopen weken/maanden de deur al heb platgelopen en iedere keer het gewicht genoteerd is, dat doel begrijp ik niet. En daarnaast wil de rayonmanager van RC eerst het ziektedossier van de kat om te kijken of deze wel voor het voer in aanmerking komt alvorens zij een prijsopgave maken. Wat een moeilijk gedoe.

Ik begin onderhand wel te denken dat het een voedingsprobleem is, of mede is. Als ik op https://www.voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
kijk naar het lijstje kan ik er heel wat wegstrepen: anaaklier, vieze geur uit bek, blaasproblemen, overgewicht, IBD. Nou.. 1+1=2.

Maar wát is nu het beste voer voor een kat met blaasproblemen + darmklachten. Hypoallergene brok of is versvlees ook een optie. Want is 100% eenzijdige brok wel goed? Zijn inprincipe canivoren toch.. lastig.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

fayeblue schreef: 07 mei 2020 21:31 ... Ik moet dan eerst wéér langskomen met de kat?
... dat doel begrijp ik niet.
Ja, meestal is het doel weer een consult 🤑 💶 💰

Als KVV (vers vlees) een optie is dan zou je dat zeker kunnen proberen. Dan zou je in eerste instantie een enkele diersoort kunnen pakken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Rik schreef: 07 mei 2020 21:46 Ja, meestal is het doel weer een consult 🤑 💶 💰

Als KVV (vers vlees) een optie is dan zou je dat zeker kunnen proberen. Dan zou je in eerste instantie een enkele diersoort kunnen pakken.
Precies.. katjing.

Voor mij zou het een optie zijn, bij de DA hoef ik er niet mee aan te komen. Maar destijds werd gezegd dat het niet kon ivm de blaastenen en het hoge fosfor,magnesium,eiwit gehalte in het vers vlees. Dat zou dan weer kunnen zorgen juist voor extra gruis etc. Lastig. En zo zit je hele avonden te googlen en te lezen over KVV/brokken/aandoeningen etc.
Eerder voor de blaas operatie kregen ze carny blikvoer, maar toen moest ik (van da) over op prins blaas..hills blaas... en het erge is dat door die hills ze 2 kg is aangekomen (in 1,r5jr)..schijnt een hele vette brok te zijn wat ik niet heb geweten dat het daaraan lag. Dus wil er vanaf.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Als die manager dat wil weten kunnen ze toch het dossier sturen?
De diagnoses zijn toch al gesteld?
Ik weet dat ze het niet hebben in Nederland maar mijn dierenarts besteld het gewoon voor ons
Wel staat het echt op Lizzy haar naam het mag ook niet vrij verkocht worden, hoewel ik laatst een site zag waar ze het verkopen tegen een schandalig hoog bedrag.
Niet dat het anders goedkoop is hoor maar toch.

Dit is wel in België, maar ik zag laatst in nl ook een praktijk die het verkocht

https://www.dapkattenbos.be/webshop/kat ... functional

Nu moet ik wel zeggen dat Lizzy zoveel mankeert en op zoveel reageert dat ik niet vers durf te voeren maar als je het wel aandurft, misschien dan kijken of je iemand kunt vinden die je kan helpen met het totaal plaatje.
Vers is als het even kan beter dan brok.

Ik denk ook dat het om de centen gaat.....
En dat zeg ik echt niet snel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Synemios schreef: 07 mei 2020 21:56 Als die manager dat wil weten kunnen ze toch het dossier sturen?
De diagnoses zijn toch al gesteld?
Ik weet dat ze het niet hebben in Nederland maar mijn dierenarts besteld het gewoon voor ons
Wel staat het echt op Lizzy haar naam het mag ook niet vrij verkocht worden, hoewel ik laatst een site zag waar ze het verkopen tegen een schandalig hoog bedrag.
Niet dat het anders goedkoop is hoor maar toch.

Dit is wel in België, maar ik zag laatst in nl ook een praktijk die het verkocht

https://www.dapkattenbos.be/webshop/kat ... functional
Ja het lijkt zo geheimzinnig allemaal. Mag ik vragen wat jij ongeveer betaald en voor welke hoeveelheid? Ik kan geen enkele richtlijn vinden waar ik aan moet denken. Heb wel een voedingstabel gevonden dan zou ik ongeveer kunnen berekenen hoelang ik ermee kan doen.
Ook wilde ze nog niet zeggen of ik smaakgarantie heb of proefzakje ed kan krijgen. Ik dacht vraag eerst de kosten, wil wel een overweging kunnen maken. Maar dan moet je eerst weer op consult komen, gedoe zeg! Dus dan loop ik daarvoor alweer kosten te maken..
Site zegt 41,- voor 1,5kg..dat is inderdaad aan de hele hoge kant.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

fayeblue schreef: 07 mei 2020 21:53 Maar destijds werd gezegd dat het niet kon ivm de blaastenen en het hoge fosfor,magnesium,eiwit gehalte in het vers vlees. Dat zou dan weer kunnen zorgen juist voor extra gruis etc. Lastig. En zo zit je hele avonden te googlen en te lezen over KVV/brokken/aandoeningen etc.
Raar, want vers vlees zou juist voor een juiste balans wat betreft zuurheid moeten geven in de urine. Qua natvoer ben ik ook meestal voor soorten met hoog vleesgehalte. Maar breek me de bek niet open over brokken (het probleem is dat ze zonder de extra troep geen brok kunnen vormen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ik betaal 34,00 voor 2 kilo.
Dat is ook duur maar ja ik moet wat geven.
Lizzy blijft reageren als ik ander voer geef en ik zit met die nieren.
Tot nu toe doet ze het hier nog het beste op.

Lizzy en Luna hebben altijd graanvrij voer gekregen.
Toen overgestapt op kvv maar Luna bleef reageren.
Vervolgens begon Lizzy ook.
Toen eerst allerlei hypoallergeen voer geprobeerd, toen taste of the wild met blikjes schesir of Animonda en daar deden ze het beiden goed op.
En toen ineens begon alles weer opnieuw.

Luna krijgt nu een voer met insect en aardappel. ( 33% insect is voor een brok nog best hoog)
Lizzy krijgt nu de multifunction,
Helaas heb ik nog geen kvv gevonden met alleen insect anders had ik daar op over gestapt wat Luna betreft.

De avonden, nachten zoeken etc die ken ik ook helaas.
Maar bij Luna en Lizzy heeft het te maken met een autoimmuunstoornis dus misschien dat dat dan ook weer anders werkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Nou, het is inderdaad duur. Maar moet zeggen dat het mij nog meevalt. Ik zou het er wel voor over hebben als het daardwerkelijk helpt. Vraag ligt nu bij de rayonmanager. Zal volgende week wel wat horen.

Jij hebt al een hele zoektocht achter de rug qua voer. Wat lastig dat ze allebei zo reageren op voer en vervelend dat ze een autoimmuunziekte hebben. Zijn het zusjes?
Mooi dat jij nu voer hebt gevoden waarop ze in ieder geval stabiel lijken te reageren.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Plaats reactie