Kat eet niet

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Beer123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2020 10:15

Kat eet niet

Bericht door Beer123 »

Help!

Mijn kater van 11 jaar eet sinds een tijd (bijna) niet. Hij is in korte tijd heeel veel afgevallen. Vrijdag voor het laatst op de weegschaal en toen was hij weer 0,6 kg afgevallen terwijl ik dacht dat er echt niets meer af kon. Hij is echt een wandelende skelet :(

Hij heeft al een paar jaar schildklierproblemen, maar deze is onder controle door speciaal voer. Nu sinds een tijd eet hij echt bijna niets tot niets. De dierenarts heeft al meerdere bloedonderzoeken gedaan, een echo en een röntgenfoto gemaakt maar alles blijkt goed... hij heeft antibiotica gehad en nu is hij bijna klaar met de prednison kuur. Niks helpt en ik weet niet wat ik moet doen. De artsen weten het volgends mij ook niet meer want ze zeiden het enige wat ik nog kan bedenken is prednison, wat dus niet werkt. Nu vraag ik mij af, moet ik nog weer verder laten zoeken of is het ook gewoon een keer tijd om hem uit zijn lijden te verlossen? De gedachte vind ik super heftig en moeilijk ook omdat ik bang ben dat als ik dat doe, er misschien toch nog hoop is/was geweest?

Ik las dit weekend over leververvetting. Het kan niet anders als dat zijn lever al helemaal naar de galemiezen is omdat hij al te lang niet of nauwelijks eet. Heeft een sonde dag nog zin of is het daar al te laat voor?
Vraag me ook af waarom de dierenarts hier niet eerder mee is gekomen...
Heb vandaag weer contact met de dierenarts maar omdat hij het zelf volgends mij ook niet meer weet ben ik op zoek naar mensen met ervaring of tips! Wie helpt mij??
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat eet niet

Bericht door Admin »

Een kat die niet eet zonder aanwijsbare reden is erg frustrerend, dat weet ik helaas uit ervaring. Hoe zijn zijn bloedwaarden, bijv. glucose en nierwaarden? Ook pijn bij het eten kan een reden zijn om niet te eten (tandsteen, ontsteking, rotte kies).

Heb je al geprobeerd om te dwangvoeren met een voerspuit?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Beer123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2020 10:15

Re: Kat eet niet

Bericht door Beer123 »

Bloedwaarden zijn allemaal goed. Zijn bek is helemaal bekeken, ook niets geks te zien. Zijn keel is bekeken en zijn buik/borst van binnen en buiten... Allemaal niets geks...

Nog niet geprobeerd te dwangvoeren. Hij is niet heel makkelijk met iets in zijn bek stoppen. Maar zou het kunnen proberen!

Alleen vraag ik me nog af, heeft het nog zin? Zorgt ook alleen maar meer voor stress. Wanneer zeg je het is genoeg of hoelang ga je door?
Ik weet gewoon niet meer waar we goed aan doen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat eet niet

Bericht door Anne »

Een kat die niet wil eten voelt zich slecht. Echter door het niet eten gaat een kat zich nog slechter voelen en zo zit je algauw in een vicieuze cirkel
Hoelang precies eet je kat al niks meer? Ja dwangvoeren kan helpen maar ik weet niet of de lever van je kat ondertussen al is beschadigdt. Dat zou je da moeten onderzoeken
Ik vind het vreemd dat je da je geen eetlustopwekker heeft gegeven of is dat toch gebeurt maar hielp het niet?
Je zou eens een andere da kunnen bellen en ze dit voorleggen want zo doorgaan zoals nu kan niet
Wat zegt je eigen da er van? Vindt hij /zij het maar prima dat je kat niks wilt eten?

Roedi hier eet ook nauwelijks, zij heeft last van ibd en ik ben haar al een week aan het dwangvoeren
Ze maakt op zich geen doodzieke indruk, wat voor indruk maakt jouw poes?
Hij zal ondertussen wel verzwakt zijn door het niet eten

Heel veel sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kat eet niet

Bericht door Admin »

Onze kat kreeg Periactin. Dat is een antihistamine voor de mens, maar bij katten werkt het als eetlustopwekker. Wellicht is dat te proberen. Als je kat verzwakt is van het niet eten en er kan geen aanwijsbare reden gevonden worden, dan is er nog de mogelijkheid om hem tijdelijk te laten opnemen, zodat hij aan het infuus kan en met een tijdelijke voedingssonde. Katten kunnen met een paar dagen vocht en voeding toedienen zeer snel opknappen, natuurlijk afhankelijk van de oorzaak.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Cerna

Re: Kat eet niet

Bericht door Cerna »

Periactin is nog heel moeilijk verkrijgbaar, maar Mirtazapine werkt net zo goed en wanneer lichamelijke problemen allemaal zijn uitgesloten, dan zou ik hier naar vragen. Waarschijnlijk heeft je dierenarts het niet zelf (want anders had hij het wel voorgeschreven), maar hij kan je een receptje geven en dan kun je het bij de mensenapotheek kopen.
Plaats reactie