Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
YvonS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Bericht door YvonS »

Hallo,

Ik heb een kitten van 6mnd (geen ras oid) die sinds afgelopen zaterdag hijgt bij inspanning met spelen (mond open tong uit bek). Ik heb hierover contact met de DA gehad en deze geeft aan dat de kitten waarschijnlijk gewoon te enthousiast speelt en dat bij eerdere controle geen hartafwijkingen oid zijn opgevallen. Echter zojuist begint mijn kitten ook met overgeven, een donker geel goedje (geen duidelijke sporen van brokken oid, lijkt gal). Wat is jullie advies, alsnog naar de DA of is het een ‘licht virus’? Ze is nog niet gesteriliseerd en komt niet buiten. Verder qua gedrag zien we dat ze haar waterbak steeds omgooit, objecten (dekentjes, ramen bijv) likt en wat meer bijt, verder trekt ze zich niet echt terug en eet/drinkt nog wel, wel minder dan eerdere maanden naar mijn inziens. Verder geen diarree in de kattenbak te vinden.

Ik hoor heel graag jullie advies, alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groet,
Yvon
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Bericht door Rik »

Een keer overgeven is nog niet zo'n probleem. Dat doen katten nu eenmaal. Maar je moet wel even het hele gedrag in de gaten houden. Als het overgeven vaker gebeurd dan moet je ingrijpen (lees: bezoek da). Ook het meer bijten zou kunnen liggen aan het wisselen van de laatste hoektanden (6 maanden is daar ongeveer de laatste momenten voor). Normaal laat je het gebit (en of er geen tanden dwars of dubbel opkomen) ook direct controleren bij de castratie.

Is het hijgen inderdaad na het spelen?

Met 6 maanden zou ik nu wel alvast een afspraak maken voor de castratie. ELKE krolsheid is echt een aanslag op het lichaam en gezondheid. ELKE krolsheid geeft een exponentiële hogere kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren op latere leeftijd. Ik zou die eerste krolsheid dus echt voor zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Bericht door Anne »

Het kan ook een haarbal zijn. heb je kattengras in huis? Of anders haarbalpasta?
Pito heeft dat ook gehad,hij komt nog niet buiten en hier in huis geen kattengras en hij probeerde maar steeds over te geven en na drie dagen haarbalpasta en amper iets eten kwam het er eindelijk uit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
YvonS
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2020 11:37

Re: Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Bericht door YvonS »

Dank voor jullie reacties!! Ik heb geen kattengras in huis maar is wel een goed idee voor de toekomst om aan te schaffen dus.
Tony had na het plaatsen van het bericht nog een aantal keer een gelige substantie overgegeven, hierom toch direct maar even naar DA gereden. DA geeft aan dat Tony koorts heeft en een keelontsteking; volgens DA komt het hijgen tijdens het spelen doordat de keel opgezet is waardoor ze minder lucht krijgt en daarnaast het overgeven doordat de opgezette delen in de keel als een ‘vinger in de keel steken’ voelt voor katten waardoor ze gaan overgeven. Advies: antibiotica kuur van 10 dagen waarbij ze 2x per dag 12,5mg doxybactin krijgt en daarnaast mag ze wat honing voor het verzachten van haar keel..
Ook direct een afspraak gemaakt voor castratie, ik was mij daar helemaal niet van bewust dat krolsheid schadelijk is voor de poezenbaby! Dank!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten (6mnd) hijgt en geeft over

Bericht door Rik »

Ja, bij herhaaldelijk overgeven is een bezoekje DA wel zo verstandig. Fijn dat je gegaan bent. Hopelijk is het gewoon een kleine bacteriële infectie en is die snel over. Vaak is het een bacteriële of virale infectie. Bij een virale infectie werkt antibiotica natuurlijk niet maar het is makkelijker om eerst te kijken, via antibiotica, of het daarmee over gaat (en dus bacterieel was).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie