Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi allemaal!

Dank jullie weer voor jullie reactie. Vanmorgen bij de dierenarts woog Giz 5.8 kg. 2 ons lichter dan de laatste keer... alleen die weging was 's middags. Dus vrijdag nog een keertje naar de dierenarts in de middag om te wegen. Wordt weer vervolgd dus.

Giz had overigens weer een paar dagen dat hij minder at, maar vandaag lijkt ie weer aardig trek te hebben. Zou hij buiten dan toch iets (verkeerds?) eten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Rik »

sjefke001 schreef: 04 mar 2020 13:55 Vanmorgen bij de dierenarts woog Giz 5.8 kg. 2 ons lichter dan de laatste keer...
Op 13 januari woog hij 5,6 kg dus hij is wel wat aangekomen.

Ik neem aan dat je in maaltijden voert (en hoofdzakelijk natvoer)?

Komt hij buiten ook in andere tuinen?
Eet hij daar ook (muizen of anders)?
Als hij veel buiten de tuin is dan kan het bijvoorbeeld ook zijn dat hij ergens anders iets eet.
En als hij thuis dan niet voldoende eet (van het goede voer wat je geeft) dan heb je niet in de hand wat hij binnenkrijgt aan voedingsstoffen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

sjefke001 schreef: 21 feb 2020 08:07 Hi Anne en Synemios,

Gisterochtend met Giz bij de dierenarts geweest en gewogen. Hij was 6 kg, dus hetzelfde gebleven. In zijn geval goed nieuws dus! Helaas was mijn eigen dierenarts er niet... dus heb nog even geen afspraak kunnen maken voor zijn tanden. Hoop dat hij er volgende week weer is.

Fijn dat het rustig is bij jou Synemios! Hoop dat het zo blijft!
Katten kunnen wel iets schommelen qua gewicht.
Maar ik zou het even in de gaten blijven houden,
Verder ben ik het eens met Rik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi Rik en Synemios,

Beetje druk geweest, maar vandaag eindelijk weer met Giz naar de dierenarts geweest om te wegen. Vanmiddag om half 2 woog hij 5.7 kg... Had ook eigenlijk nog maar weinig gegeten... na thuiskomst begon hij behoorlijk te eten... Hij eet steeds kleine beetjes achter elkaar... dat is wel een verandering ten opzichte van anderhalf jaar geleden... toen kon hij achter elkaar door blijven gaan... daarna heeft hij heerlijk liggen tukken en is rond 6 uur weer naar buiten gegaan...

Vond afgelopen weken af en toe open "tomaatjes" in de tuin... Vorige week kwam ik erachter dat deze dingen van de lampionplant kwamen... maar of hij of de vogels dat nu gedaan hadden... hij was er wel mee aan het spelen... Las dat dat giftig kon zijn... maar of hij dat nu binnen heeft gekregen... In ieder geval de rest van die bollen weggehaald zodat dat niet meer kan gebeuren en dan maar weer rustig kijken of hij wel wil aankomen.

Heb er inderdaad aan zitten denken of hij ergens anders wat at... maar dan nog... hij woog ooit minimaal 7.5 kg... Ondertussen heb ik allerlei soorten eten in huis gehaald... Er zijn maar weinig dingen wat hij nog echt wil eten. Purizon gaat er gelukkig nog goed in, eendensmaak dan, verder gedroogde kipstukjes... en elke dag verse kipfilet... Vers rundvlees eet hij niet echt meer...

Ik moet het maar weer even aankijken hoe het verder ontwikkelt. Heb vandaag wel even de test gedaan of mijn weegschaal hetzelfde gewicht aangeeft als die van de dierenarts en dat was gelukkig het geval, dus ik kan het nu zelf ook beter bij gaan houden...

Bedankt weer voor het meedenken!! Fijn weekend!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Het is maar een gok, maar misschien krijgt hij dan toch last als hij veel in 1 keer eet.
Lizzy kan ook geen grote hoeveelheden meer eten, dus zij krijgt onbeperkt brokjes en met natvoer meerdere keren een klein beetje.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hallo Synemios,

Dank je voor je reactie. Zoiets vermoed ik ook. Dan zou je toch echt denken dat er wat mis was in de maag als ze dat ineens gaan doen... Maar goed. De hele dag door kan hij eten en er staat eigenlijk ook altijd wel natvoer. Sowieso elke dag verse kip. Vanmiddag maar weer eens op de weegschaal staan...

Beetje rottige tijd nu om een zieke kat te hebben... gelukkig is de dierenarts wel open voor spoedgevallen... maar ja... hoeveel spoed is dit... Hoop dat het met jouw katten goed gaat!

Fijne dag vandaag en ook een goede gezondheid gewenst!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Ik kan ook voor niet spoed terecht.
Alleen doen ze geen vaccinaties, jaarlijkse checks en nagels knippen enzo.
Maar dat is overal weer anders.
Anders even bellen hoor als je het niet vertrouwd of niet te lang dit aan durft te kijken,

Het kan maag, darmen of alvleesklier pijn zijn.
Katten met alvleesklierontsteking krijgen vaak vlak na of tijdens het eten pijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hey Synemios,

Heb gisteren de dierenarts gebeld. Gezegd dat Giz altijd goed op gewicht blijft met antibiotica, en als dat weer over is, je hem weer achteruit ziet gaan... Hij vroeg hoe het eten ging... tja... het maffe is dat hij harde korreltjes eet, maar volgens mij alleen als ik erbij ben... Dus het voorstel was om vandaag Giz een roesje te geven en naar zijn bekje bekijken, foto nemen, keeltje checken, en als daar niets uit komt, wederom bloedonderzoek... ze gaan hun best doen vandaag... Ik hoop zo dat ze iets vinden. Ik weet dat een hoektand gevoelig was... dus die zal hij wel gaan verliezen... maar wat zal er nog meer zijn...

Als ik gebeld ben door de dierenarts, post ik weer.
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Oke, weer terug van de dierenarts. Zijn laatste 3 tanden, alledrie hoektanden, zijn getrokken. Bleek dat er een hoektand toch heel erg gevoelig moest zijn. Zelfs onder narcose reageerde hij er op... :-( Verder was alles prima, keel, foto en zo. Bloed weer getest. Daar zijn de waarden van zijn lever toch verhoogd... Nu 10 dagen ab-kuur gekregen en dan kijken hoe hij er aan toe is. Anders weer bloed prikken en weer verder kijken....

Fijn weekend!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Anne »

En wat gaat ze aan zijn verhoogde leverwaardes doen?
Fijn dat de ingreep goed is verlopen. Je hebt natuurlijk wel kans dat hij beter gaat eten nu hij dat ene zere kiesje kwijt is
Tenzij de leverwaardes daar ook verantwoordelijk voor zijn?
Beterschap voor Gizmo, ik hoop dat hij gauw bijkomt van zijn operatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Sylvester had een leverafwijking,
maar inderdaad over 10 dagen weer verder kijken want een verhoogde leverwaarde en ook een verlaagde kan van alles betekenen.
Lizzy had het ook maar dat zou bij haar van haar schildklier af kunnen komen of toch omdat ze in die periode veel braakte en slecht at.
Of de alvleesklier dus dit is weer iets waar je nu nog geen conclusies uit kunt trekken.
Lastig weer.

Hopelijk gaat het wel beter nu de tanden verwijderd zijn,

https://www.mcvoordieren.nl/lever-alat- ... n-ammoniak
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi Anne en Synemios,

Dank jullie voor jullie reactie. De Ab-kuur is in principe voor zijn tandjes en pakt misschien ook een beetje lever mee als daar ontsteking zou zitten. De ontstekingswaarden waren overigens niet verhoogd... maar dat zegt bij Giz niets, want in 2013 waren deze ook niet verhoogd terwijl er wel een galontsteking zat. De verdere waarden van zijn bloed waren goed, dus ook zijn nieren en schildklier enzo.

Giz heeft heel veel liggen slapen na de ingreep. Nou... de eerste 3 uur niet natuurlijk... het hele huis moest opnieuw verkend worden... Hij heeft een paar keer gegeten en ook een paar keer gekotst... Maar het eten bleef gelukkig binnen. Vanmorgen heeft hij een beetje gegeten en is weer verder gaan tukken. Hij wilde zelfs niet naar buiten... Nou had ik hem toch nog niet laten gaan, maar toch... dat is altijd het eerste wat hij wil als ik uit bed kom. En zojuist is hij eindelijk beneden gekomen en vroeg om eten. Hij eet natuurlijk niet makkelijk... er zitten hechtingen in zijn bekje... En denk dat hij misschien ook een beetje last van zijn keel heeft van de beademing van de operatie misschien... Zie hem niet veel drinken. Maar hij is gelukkig al een stuk beter dan gisteren....

Giz had de laatste dagen bijna niets meer gegeten... Dus ik ben zeer benieuwd hoe het straks zal zijn als hij weer een beetje bijgekomen is van de ingreep en de pijn minder wordt. mmm... bedenk me nu dat hij een paar dagen daarvoor al weer een paar keer had overgegeven... Dus het zou me niet verbazen als er nog meer aan de hand is... het zou alleen fijn zijn te weten wat het is...

Zijn de waarden van Lizzy later weer beter geworden Synemios?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Ja de lever waarden van Lizzy waren de laatste keer normaal.
Keelpijn kan heel goed hoor, ik zou het nu even de tijd geven.
Luna was ook echt wel een aantal dagen slaperig en weinig eten na het verwijderen van haar kiezen en die mankeerde verder niets.
Keelpijn zou heel goed kunnen.
Maar het zou wel steeds een beetje beter moeten gaan, dus als hij volgende week niet opknapt dan zou ik toch nog wel even bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Even nog dit.
Luna braakte ook heel veel voor dat haar kiezen verwijderd werden.
Nu dachten wij dat het bij haar door de allergie kwam maar achteraf bleek dat ze de brokjes niet kauwde door de pijn.

Verder was alles qua bloed goed?

Ik hoop eigenlijk dat het nu een stuk beter gaat als alles genezen is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door yana »

Er zitten altijd wát eiwitten in urine. Ook met uitgebreid bloedonderzoek ( niet met strip) is het nooit 0. Als nierwaardes ok waren zou ik dat loslaten.
Afvallen kan ook door haarballen. Kleine beetjes eten kan ook tekenend zijn voor haarballen.
En gezien leeftijd en meer agressie kan het ook op pijn duiden. Al getest op artrose?
Plaats reactie