Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Even een aanvulling, Sylvester kreeg wel pas na langdurig gebruik last van de bijwerkingen, maar toen waren er geen andere opties.
Dat je niet nu bang wordt om de prednison te geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Anne »

wat fijn dat Giz wel goed eet, hopelijk zet dit zich voort
Kan het zijn dat hij wat slomer is omdat het zo warm is geweest?

Hier eet Bella haar nierdieet ook niet, en bij haar ben ik beperkt in het aanbod want zij heeft ook blaasgruis
Zij eet urinary brokjes met gelukkig een laag gehalte aan eiwitten en fosfor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hallo Anne en Synemios.

Dank jullie wel weer voor jullie reacties! Ik was zeker bang voor de prednison, maar ondertussen wist ik ook niets anders meer te bedenken. De dierenarts had zijn hond ook een paar weken prednison gegeven, want ook daar kon hij geen oorzaak vinden. En die was er flink van opgeknapt...

Giz heb ik een week lang prednison kunnen geven... maar daarna wilde hij die pillen niet meer nemen. Heeft waarschijnlijk toch wel iets gedaan... zijn gewicht blijft nu hangen op 4.7 kg. Hij eet snoepjes en blikvoer... Eergisteren had ik rosbief gegeven... halve dag later was hij weer niet lekker... toeval? Ik hou het nu dus maar op blikvoer en snoepjes. Brokjes staan er ook, maar geen idee of hij dat eet. Hij is tierig en is de hele dag op stap.

De prednison was ook niet om te blijven geven trouwens. Alleen een paar weken. Deze schijnt steriele ontstekingen te kunnen genezen, wat wel eens wil gebeuren bij de gal geloof ik... Dus weer afwachten.

Heb overigens niet het gevoel dat Giz geel ziet... zou je toch wel een beetje verwachten als zijn lever niet goed zou werken... of zie ik dat verkeerd?

Fijn dat Bella toch urinary brokjes eet en dat deze ook bij haar nierdieet passen Anne!

Hoop dat jullie allemaal nog gezond zijn!! Dank jullie wel weer voor jullie suggesties en medeleven <3
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Weer even een update.

Giz blijft rond het gewicht van 4.6/4.7 schommelen. Van de week betrapte ik hem erop dat hij bij de brokjes stond te kijken... en toch weer afdroop... Maar later wel van zijn snoepjes zat te eten... Verder ook zachtvoer... Hij eet, als ik erbij sta, wel wat van die allergene brokjes...

Hij is nog steeds hartstikke tierig en elke dag op stap.

Ik blijf het dus nog maar weer aankijken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Sorry Sjefke,
Ik wilde toen reageren want ik had je vorige reactie wel gelezen maar toen gebeurde er hier van alles en ben ik het uiteindelijk vergeten.

Een kat met een leveraandoening hoeft niet geel te zien, Sylvester zag pas op het laatst geel.
Leverwaarden kunnen om diverse redenen afwijken, dat hoeft niet perse de lever zelf te zijn maar heel eerlijk die uitslag was bij Giz gewoon niet goed.
Vandaar ook de pred.

Het wel willen eten maar dan toch weg lopen kan wijzen op misselijkheid, buikpijn.
Ik merk hier dat ze dan dus wel natvoer eten.
Maar je zegt ook dat hij elke dag op stap is...
Misschien eet hij buiten de deur en is dat de reden.

Gelukkig is Giz nu niet meer af gevallen en ik hoop dat hij zich goed blijft voelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Geen verontschuldigingen maken hoor Synemios! Iedereen heeft het wel eens druk en kan dingen vergeten.

Ik moest ook denken aan misselijkheid maar als hij nog geen 2 minuten later wel zijn snoepjes staat te eten, dan zal dat dus wel meegevallen zijn...

Het zou me ook niet verbazen als hij ergens anders wat eet. Er wonen hier een hoop kattenliefhebbers. Misschien dat de prednison uiteindelijk toch iets gedaan heeft. Of het genoeg was... Ik wacht het maar af.

Hoop dat verder alles goed is met jou, je familie en je diertjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Katten zijn best raar wat dat betreft.
Kieskeurigheid kan ook passen bij misselijk zijn.
Maar als Giz verder niet afvalt eb het nu goed doet zou ik het inderdaad aan kijken.
Als hij net uit eten geweest is dan heeft hij waarschijnlijk ook geen trek meer ;-)

Ik heb nu even mijn handen vol aan Luna, ze wisselen hier elkaar af ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi Synemios,

Hoe gaat het met Luna?

Hier is het helaas weer bergafwaarts aan het gaan met Giz. Hij weegt nu nog 4.3 kg... en hij is weer begonnen met kotsen. Meestal alleen slijm. Vaak voorafgegaan met speekselen. Dat duidt dus wel op misselijkheid. Ik ga van de week maar weer een afspraak maken met de dierenarts. Wat dat betreft ben ik blij dat de vakantie dit jaar niet door gaat...

Hij eet nog mondjesmaat... Maar dan moet ik er wel bij staan volgens mij... Hij ziet niet geel en hij doet ook nog steeds zijn ding zoals altijd... Kipfilet gaat er overigens nog steeds in...

Wordt weer vervolgd dus helaas...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Nee dat klinkt niet goed.
Jeetje heel veel sterkte en ik zou inderdaad bellen.

Met Luna gaat het gelukkig een stuk beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi Synemios,

Vorige week weer bij de dierenarts geweest met Giz. Er was een vervanger. Vond ik niet erg, kan er een frisse blik op het dossier worden geworpen. Maar ook zij staat eigenlijk voor een raadsel. We hebben besloten Giz een spuit prednison te geven en daar gaat ie goed op moet ik zeggen. Hij eet weer lekker. Wel heb ik besloten geen rauw vlees (kip) meer te geven, want dan gaat het gewoon mis. Maar nu hij wil eigenlijk de hele dag door eten. Wel lekkere dingen dan hahaha. Mocht hij nu toch weer een terugval krijgen dan is de enige optie nog een internist om met een cameraatje in zijn maag/darmen te gaan kijken...

Fijn dat het met Luna weer beter gaat. En hoe gaat het met de andere katten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat de prednison aan slaat en het toch nu weer bergopwaarts gaat.
Misschien is verder kijken geen slecht idee inderdaad als dit weer terug komt.

Nou helaas zag ik net een druppel bloed voor de kattenbak liggen en ik denk dat dat van Luna is.

Met Lizzy gaat het redelijk, volgende maand weer bloed prikken dus blijft spannend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hey Synemios,

weer even een berichtje van deze kant. Giz is zelfs weer aangekomen. Nu weer 4.6 kg... En merk dat wanneer hij wat rauwe kip op heeft, hij vaak een terugval heeft. Dat geef ik dus ook echt zo min mogelijk.

Hoe gaat het met Lizzy en Luna? Hoe is dat afgelopen met die druppel bloed? Was dat van Luna?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws!
Misschien dan toch overgevoelig voor rauwe kip.

Hier ook goed nieuws, met Luna gaat het heel erg goed.
Ik denk wel dat het van Luna geweest is, maar sinds ze antibiotica gekregen heeft en met alle andere medicijnen gestopt is heeft ze niet 1x meer gebraakt of diarree gehad.
Achteraf denk ik dat ze al langer last gehad heeft.
Die allergie en autoimmuunstoornis is uiteraard blijvend maar dat is goed onder controle.
Ze blijft het goed doen op de insect-aardappel variant van virbac-HPM.

Met Lizzy gaat het lichamelijk gezien ook goed.
Ze heeft al heel lang geen last meer gehad van haar alvleesklier en haar T4 en nierwaarden waren beiden gezakt binnen de referentie.
In februari weten we of die te snel werkende schildklier door de radiojodium behandeling ook echt verdwenen is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Hi Synemios.

Wat een goed nieuws allemaal voor Luna en Lizzy! Hopelijk is de snel werkende schildklier nu ook weer goed!

Helaas niet zulk mooi nieuws van deze kant. Anderhalve week geleden was ik met GIz bij de dierenarts. Moest weer een prikje prednison hebben, want hij wilde niet meer eten... En er is dus een grote bult gevoeld... Op de echo vorig jaar was al een onrustige lymfeknoop te zien... en deze is dus nu dik... 2 bij 3 cm... en het is dus afwachten hoe lang Giz nog een goed leven hiermee kan hebben. En hoe snel het groeit natuurlijk. Na de prik eet ie altijd weer als een malle... Ik hoop dat ie deze zomer nog mee kan maken. Hij houdt zo van buiten zijn.
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Giz valt af... geen oorzaak te vinden...

Bericht door sjefke001 »

Even update

De bult is weer zo goed als verdwenen. giz heeft eerst prednison prikken gehad, daarna overgegaan op de prednison pillen...
Het blijft qua gezondheid nog steeds op en neer gaan en ben dus vast klant bij de dierenarts met hem.
Darmen rommelen... dus daar ook diverse kuren en pillen voor gehad maar tot op heden heeft nog niets echt geholpen.
Ik zoek elke keer ander voer met andere eiwitbron en dan lijkt hij het wel weer even te doen... maar vaak na 2 weken zie je hem weer achteruit gaan.
Vanaf begin oktober krijgt hij Vitamine B injecties. Er bleek groot eiwit tekort te zijn nadat hij een aantal weken flink aan de spuitpoep was... Dat is gelukkig weer over. (dat was waarschijnlijk door gastrointestinal voer veroorzaakt, je probeert nou eenmaal van alles)
Hij was de afgelopen dagen behoorlijk misselijk, zelfs na de prednisonprik geen verandering... maar nu met cerenia lijkt het weer wat beter te gaan. Ook weer ander voer gevonden waar hij het weer aardig op lijkt te doen. Hoe lang hij nog mee gaat, geen idee.... Zolang hij vrolijk is, zal ik alles doen wat ik doen voor hem.
Plaats reactie