Oorzaak overlijden kat?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dyrenza
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2020 12:02

Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Dyrenza »

Mijn 13 jarige kat is 5 januari overleden, hij at/dronk maar kwam niks aan en was Heel mager, had diaree en koste veel. Hij kreeg een beschadiging aan zijn oog, naar de dierenarts gegaan, zalf gekregen en 10 dagen 6x p/d in zijn oog doen sinds dien zat hij alleen maar onder een stoel afgezonderd met zijn oog dichtgeknepen, zijn vacht werd raar, kon niet meer op het aanrecht of tafel springen en at wat minder, ook was het eind december (vuurwerk) alles bij elkaar gaf hem veel stress denk, we hebben ook nog een andere kat en ze mogen elkaar totaal niet, denk dat hij die beschadiging ook heeft opgelopen door hem. iemand zei dat hij niet meer op de tafel kon omdat hij geen diepte meer zag. De 30e terug naar de dierenarts gegaan en het was bijna weg maar we moesten Weer 10 dagen smeren, we vroegen nog of hij verder kon kijken of hij iets had en hij zei het komt wel goed met hem en anders doe je na deze 10 dagen bloedonderzoek (hij woog 3kg) Met oud en nieuw anti stress pilletjes gegeven en veel bij hem gezeten. dagen erna leek het beter te gaan, ook met zijn oog die hield hij weer helemaal open al was zijn ene pupil kleiner dan de ander. En hij kwam weer meer bij ons en kreeg weer praatjes (het is heel slecht ik weet het maar hij zat tijdens eten altijd op de hoek van de tafel en ik deelde elke avond de helft van mijn vlees met hem (uiteraard geen gemarineerde, gekruide of te zoute troep) en ook dat deed hij weer. Maar... Zaterdag om 2 uur gingen we weg voor een familie dagje (bleven 24 uur weg) genoeg eten en water neergezet. Toen we terug kwamen lag hij onder ''zijn stoel'' met zijn naar kop achter, en was helemaal slap, wit tandvlees, bijna/geen knipperreflexie ''al hersendood?'' en spieren helemaal weggevallen, zag hem niet ademen alleen om de halve minuut een Enorm enge grom met daarna een zucht. Zal hij het nog meegekregen hebben dat we bij hem waren? Een half uur na thuiskomst ging zijn bek open en was het klaar.. Ik voel me zo Enorm schuldig dat ik hem achterliet al was het maar 24 uur en kan het maar niet loslaten.. Wat zou er gebeurt zijn al waren we niet weggegaan, of hadden we dat bloed onderzoek gelijk gedaan, de uitslag kregen we dan een dag erna, en al bleek dat hij het aan zijn nieren had (wat ik ook denk) dan hadden we hem met een dieet mischien nog kunnen redden? Hij had nog een redelijke eetlust al was het vooral lekkere trek, kochten speciaal voor hem gerookte makreel en zalm om wat aan te poten en dat ging op als koek en kreeg ook nat voer, na 10 tallen verschillende zakjes geprobeerd te hebben eindelijk wat gevonden wat hij helemaal opat, en droog voer staat er standaard onbeperkt, maar toch is hij binnen 24 uur overleden, en wat er die verdere dag en nacht gebeurt is zal ik nooit te weten komen want we waren er niet....

Ik heb opgezocht over oorzaak van hersendood, en vond daar 2 dingen over, waarvan bij eentje stond als gevolg van een hersenbloeding, kan dat niet iets te maken hebben gehad met het fijt dat hij 2 ongelijken pupillen had? Of komt dat echt door de oogzalf.

Ik zit me hier helemaal gek te maken met wat het nou is geweest, of hij pijn heeft gehad, of we niet beter had moeten handelen en toch dat bloed onderzoek gelijk had moeten doen, en of hij dan nu nog had kunnen leven..

Aangezien mijn verhaal wat lang word laat ik het hier nu even bij, al kan ik nog wel even doorschrijven...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met het verlies van jullie poes.
Heeft de da nog gekeken na haar diarree en vermagering?
Had ze wormpjes?
Het kan zijn dat de darmwand van binnen was beschadigdt dooor de aanhoudende diarree wat er voor zorgt dat niet alle voedingsstoffen goed worden verteerd, dat kan het afvallen verklaren en zwakte
Maar goed, dat is allemaal giswerk van mijn kant
Ik hoop dat je dit ooit een plekje kan geven
het is niet zo dat je haar aan haar lot overliet, je bent met haar naar de da geweest

Ik zet wel twijfel bij de da, afvalllen, slecht in de vacht zitten kan ook met nierfalen te maken hebben en hij had gelijk een bloedtest moeten doen om dat uit te sluiten

Ik hoop dat je dit ooit los kunt laten, jij hebt je best gedaan en zo blijft het gissen
sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dyrenza
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2020 12:02

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Dyrenza »

Anne schreef: 10 jan 2020 14:55 Gecondoleerd met het verlies van jullie poes.
Heeft de da nog gekeken na haar diarree en vermagering?
Had ze wormpjes?
Het kan zijn dat de darmwand van binnen was beschadigdt dooor de aanhoudende diarree wat er voor zorgt dat niet alle voedingsstoffen goed worden verteerd, dat kan het afvallen verklaren en zwakte
Maar goed, dat is allemaal giswerk van mijn kant
Ik hoop dat je dit ooit een plekje kan geven
het is niet zo dat je haar aan haar lot overliet, je bent met haar naar de da geweest

Ik zet wel twijfel bij de da, afvalllen, slecht in de vacht zitten kan ook met nierfalen te maken hebben en hij had gelijk een bloedtest moeten doen om dat uit te sluiten

Ik hoop dat je dit ooit los kunt laten, jij hebt je best gedaan en zo blijft het gissen
sterkte
We zijn laatst een wormen kuur gestart.
En ik wilde ook zeker een bloed onderzoek alleen raadde hij mij aan deze zalf kuur even af te wachten wat het met zijn oog doet (bloedonderzoek kan altijd nog) en het ging ook wel weer beter al was hij wel wat wankel en had niet zoveel kracht meer in zijn achterpoten alleen troffen we hem ineens ''hersendood'' aan.. Ik neem deze dierenarts gewoon heel kwalijk dat hij niet naar de ernst van de zaak keek en luisterde wat we vertelde over hem. We hebben eerder een hele slechte ervaring gehad bij hem, want toen Diesel 3 was plaste hij bloed en toen heeft hij hem 3x een antibiotica spuit gegeven en het ging daarna alleen maar slechter, toen zijn we naar een andere dierenarts gegaan die heeft per direct een rontenfoto laten maken en toen bleek zijn blaas werd geperforeerd door een gekartelde ''steen'' van kraakbeen waaraan hij heel veel pijn had, dus toen hebben we hem gelijk laten opereren. Maar deze dierenarts is nu weg dus hebben we besloten om toch weer naar de andere te gaan omdat hij hier 1min vandaan is, en ik had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren en naar een andere moeten gaan die 10min hier vandaan was maar wilde zo min mogelijk stress voor hem...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Anne »

Dan lijkt het mij een verdrietige loop van omstandigheden. En de volgende keer naar een betere da
Nogmaals veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Coraline »

Ach jee, gecondoleerd! Dat is erg naar, zeker omdat je niet weet wat er nu mis was.
Enige waar ik aan denk bij ongelijke pupillen is aan een hersentumor.
Zelf denk ik dat er weinig was wat je kon doen. Er was zo te lezen op diverse vlakken iets niet goed.
Wat ik wel denk is dat hij een heel fijn leven heeft gehad bij jou. Je hebt van alles geprobeerd en aangeboden om hem een zo goed mogelijk leven te geven en dat is het voornaamste.
Sterkte met het verwerken. Kan mij voorstellen dat je ook asn jezelf gaat twijfelen of je iets gemist hebt of dat je iets kon doen. En dat je alerter bent op jouw kat. En dat gevoel is niet fijn.
Ik hoop dat je in de toekomst zonder zorgen kan zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Rik »

Ik denk ook niet dat het hier om nierfalen ging (of in ieder geval niet alleen). Daar is het te snel voor gegaan. Als dat n.l. erger wordt dan eet de kat op een gegeven moment totaal niet meer (en gaat hij uiteindelijk daaraan dood). Ik denk inderdaad eerder aan een tia/aanval/hersenbloeding. Misschien ten gevolge van hoge bloeddruk (wat wel weer veroorzaakt kan worden door nierfalen) of inderdaad een tumor. Of iets met het hart. Het raarder worden van de vacht en slechter bewegen zouden wel signalen geweest kunnen zijn voor een volledig bloedonderzoek en bloeddrukmeting. Vele hier hebben ook slechtere ervaringen met dierenartsen en weten inmiddels dat je ook 'mee moet denken' of soms zelfs aan moet dringen op dingen.

Als je echt wilt weten wat de oorzaak was geweest dan had je nog een autopsie kunnen laten doen (nu waarschijnlijk te laat). Maar dat verandert natuurlijk verder niets aan de situatie. Aan een hersenbloeding o.i.d. had je in ieder geval zelf op het moment (op die dag) ook weinig meer kunnen doen. De enige twijfel zal dan zijn... "had ik niet eerder...".

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dyrenza
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2020 12:02

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Dyrenza »

Rik schreef: 10 jan 2020 18:17 Ik denk ook niet dat het hier om nierfalen ging (of in ieder geval niet alleen). Daar is het te snel voor gegaan. Als dat n.l. erger wordt dan eet de kat op een gegeven moment totaal niet meer (en gaat hij uiteindelijk daaraan dood). Ik denk inderdaad eerder aan een tia/aanval/hersenbloeding. Misschien ten gevolge van hoge bloeddruk (wat wel weer veroorzaakt kan worden door nierfalen) of inderdaad een tumor. Of iets met het hart. Het raarder worden van de vacht en slechter bewegen zouden wel signalen geweest kunnen zijn voor een volledig bloedonderzoek en bloeddrukmeting. Vele hier hebben ook slechtere ervaringen met dierenartsen en weten inmiddels dat je ook 'mee moet denken' of soms zelfs aan moet dringen op dingen.

Als je echt wilt weten wat de oorzaak was geweest dan had je nog een autopsie kunnen laten doen (nu waarschijnlijk te laat). Maar dat verandert natuurlijk verder niets aan de situatie. Aan een hersenbloeding o.i.d. had je in ieder geval zelf op het moment (op die dag) ook weinig meer kunnen doen. De enige twijfel zal dan zijn... "had ik niet eerder...".

Heel veel sterkte.
Hij is gecremeerd dus autopsie zal helaas niet meer gaan en daar zal waarschijnlijk ook heel redelijk prijskaartje aan hangen om alleen maar te weten wat het was, al knaagt het enorm aan me en of ik dit ooit los kan laten betwijfel ik... Nu is mijn vraag, als dit het werkelijk was, is hij dan pijnloos gestorven? of heeft hij geleden.. want hij ''leefde'' nog wel toen we hem vonden maar het geluid dat uit hem kwam daar gaan mijn nekharen gelijk van overeind staan al denk ik daaraan terug, een soort gejank/gegrom met aan het eind een harde zucht, ook voelde ik bij zijn voorpoten naar de bespiering en die was compleet weg, verder niet ergens anders gevoeld alleen geaaid maar hij lag in zijn eigen ontlasting en heb zijn koppie vast gepakt en hij was compleet slap en heeft ook mijn hele hand onder gekwijld, dus waarschijnlijk was hij al hersendood, hoe zijn beschadigde oog eruit zag heb ik niet bij nagedacht ik kreeg op dat moment echt een mental breakdown... mischien bij het zien van ook dat oog dat ik wat was wijzer geworden. Ik heb hier een foto van hoe zijn vacht er ineens uitzag, en een foto waar je allebij zijn pupillen ziet en ongelijk zijn al zie je het niet duidelijk, overdag met licht zag je het heel goed, het is wel appart dat het allemaal soort van begon toen hij die beschadiging bij zijn oog had, en we moesten zalven Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Rik »

Vacht is moeilijk te beoordelen. Dat ziet een baasje het beste. Hoe de vacht voorheen was en nu. Dat i.c.m. laag gewicht (afvallen), kotsen, diaree en algemeen zwakker zou natuurlijk wel aanleiding zijn voor onderzoek.

Ongelijke pupillen wijst wel vaak op neurologische problemen of tumor (of hersenschudding). Maar hoeft niet altijd. In dit geval zal het dus wel zoiets geweest zijn.

Van een hersenbloeding of aanval zelf krijgen ze niet zoveel mee. Van die allerlaatste momenten ook niet. Je weet alleen niet zoveel over de tussenliggende tijd. Is hij gelijk in de eerste aanval gebleven of heeft hij nog een tussentijd bewust meegemaakt. Nu denk ik dat de echte pijn dan wel meegevallen zal zijn. Ik denk, als hij bij bewustzijn is geweest, dat het meer verwarring of misschien angst is geweest. Zo was dat in ieder geval bij de tia van Bowy (en zware nacht en weekend die daarna volgde). Zij heeft het toen wel gered.

Waardoor waren zijn ogen overigens beschadigd? Kwam hij ook buiten? Als er geen trauma was dan zou je dus een tumor verwachten die eerst op die ogen gedrukt heeft (of hersenen) en later grotere schade heeft aangericht.

Je zult in ieder geval de komende tijd wel nodig hebben om het allemaal een plaatsje te geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dyrenza
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2020 12:02

Re: Oorzaak overlijden kat?

Bericht door Dyrenza »

Rik schreef: 10 jan 2020 21:08 Vacht is moeilijk te beoordelen. Dat ziet een baasje het beste. Hoe de vacht voorheen was en nu. Dat i.c.m. laag gewicht (afvallen), kotsen, diaree en algemeen zwakker zou natuurlijk wel aanleiding zijn voor onderzoek.

Ongelijke pupillen wijst wel vaak op neurologische problemen of tumor (of hersenschudding). Maar hoeft niet altijd. In dit geval zal het dus wel zoiets geweest zijn.

Van een hersenbloeding of aanval zelf krijgen ze niet zoveel mee. Van die allerlaatste momenten ook niet. Je weet alleen niet zoveel over de tussenliggende tijd. Is hij gelijk in de eerste aanval gebleven of heeft hij nog een tussentijd bewust meegemaakt. Nu denk ik dat de echte pijn dan wel meegevallen zal zijn. Ik denk, als hij bij bewustzijn is geweest, dat het meer verwarring of misschien angst is geweest. Zo was dat in ieder geval bij de tia van Bowy (en zware nacht en weekend die daarna volgde). Zij heeft het toen wel gered.

Waardoor waren zijn ogen overigens beschadigd? Kwam hij ook buiten? Als er geen trauma was dan zou je dus een tumor verwachten die eerst op die ogen gedrukt heeft (of hersenen) en later grotere schade heeft aangericht.

Je zult in ieder geval de komende tijd wel nodig hebben om het allemaal een plaatsje te geven.
We hebben nog een kat en ze mochten elkaar totaal niet (ze kunnen naar buiten en naar binnen wanneer ze willen) ik denk dat hij een haal gekregen heeft van hem, aangezien het echt een krasje was.

Na 10 dagen zalven was het krasje ook weg en werd het een soort putje, ik heb er een foto van en zoals je daarop ziet is het een best grote beschadigde plek om het krasje heen (krasje zie je niet maar was niet zo groot als die groene plek) en na de 10 dagen was het een putje geworden en alleen dat was nog groen dus er zat naar mijn idee vooruit gang in..

Maar ik blijf het zo appart vinden dat het echt binnen die +-20 dagen ineens klaar was, want hiervoor was er niks aan de hand, kwam dagelijks bij me zitten en zocht me echt op, kwam bij het eten zitten, sliep bij me, klom overal op, was wel erg mager maar woog 3kg wat een goed gewicht was volgens die dierenarts (me andere kat weegt het dubbele..) ook al pakte ik zijn nekvel een stuk op en liet het los bleef het staan wat duidt op uitdroging maar hij dronk gewoon..

19e zag ik aan hem dat hij wat met zijn oog had.
20e naar de dierenarts gegaan, antibioticazalf gekregen, 10 dagen gesmeerd (6x per dag, was echt een killer voor ons en ook voor hem want hij vond het echtttt niet leuk) in die tijd voelde hij zich ook totaal niet lekker in zijn vel, ging wat minder eten als wat we van hem gewend waren daarom gaven we hem allemaal lekkere dingen zoals makreel en melk, zat alleen maar onder een stoel waar hij normaal nooit zit, zijn vacht zoals ik zei en een vette vacht ook bij zijn poten en onder zijn buik wat denk kwam door die zalf en wassen.
30e terug naar de dierenarts en leek het beter te gaan en moesten weer 10 dagen gaan smeren, dagen daarop niet echt gedaan vanwege oud en nieuw daar had hij al genoeg stress van (ookal hadden we hem anti stress pilletjes/pipets gegeven) en heeft ook het hele huis onder ge''diareet''.
ik merkte daarna ineens op dat hij ongelijke pupillen had en zei dat ook constant tegen mijn moeder en ik weet ook van verhalen dat dat iets met een tumor te maken kon hebben wat je al zei, maar ik dacht dat zal toch wel niet... ook zag zijn beschadigde oog er anders uit kwa herderheid, leek wel alsof er een waas doorheen zat, en dacht eraan of hij niet toch blind aan het worden was terwijl hij wel knipperreflex had (had ik uitgetest want ik was echt elke dag met hem bezig kwa observeren en alles)
2 januari begon het weer goed te gaan, kwam weer op de tafel met eten, zat via via weer in het raamkozijn voor zover dat ging want hij kon echter niet meer op het aanrecht komen, kreeg weer wat praatjes en liep weer continu te zeuren.
4e gingen we weg om 14:30 heb hem achter gelaten nadat ik de droogvoer had gevuld waar hij gelijk van ging eten.
5e komen we terug om 14:00 en hij lag erbij zoals ik omschreef...

Afbeelding
Plaats reactie