Help! kat verward en eet/drinkt niks

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Hallo,

Mijn poes Laguna (9 jaar) heeft de laatste tijd veel problemen met overgeven, de laatste tijd bijna elke nacht geeft ze gal over.
Woensdag stond ze ineens heel raar met 1 poot in de lucht alsof ze een beroerte kreeg, en ineens viel ze zo om.
Ik ben woensdag naar de dierenarts geweest, en tot mijn schrik vond zij een hartritmestoornis, hierna heb ik een echo laten maken en hieruit bleek dat ze een genetische hartritmestoornis had en dat ik hier medicatie voor kon geven.

Nu belde de dierenarts mij later op en zei dat ze voor een raadsel stond na overleg met haar team, want deze klachten kunnen volgens hun geen gevolg zijn van deze hartritmestoornis, die hebben ze per toeval gevonden maar er is meer aan de hand alleen heb ik na die echo weinig budget over om verder onderzoek te laten doen. (verder onderzoek zou €1500+ worden! en dan weet je nog niet zeker of ze te helpen is)

Laguna eet nu al 2 dagen zeer weinig, en wat ze eet komt er vaak na een tijdje weer uit met veel gal dus ze verliest veel vocht wat er niet meer bij komt. Ook is ze al 2 dagen niet naar de kattenbak geweest en ze is erg afwezig en verstopt zich om alleen te zijn.
Zonet wou ze naar de keuken lopen en het was net alsof ze ineens haar evenwicht kwijt was en alleen maar naar 1 kant kon lopen, en toen liep ze ineens rondjes.. op internet vind ik dingen als een tumor in de hersenen of middenoorontsteking waardoor ze uit balans raakt..

Ik hoop dat iemand hier de symptomen herkent en mij zou kunnen informeren over wat ik nu moet doen, ik ben bang dat ze langzaam doodgaat als ik niks voor haar doe en als er nog hoop is dan wil ik dat uiteraard nog proberen of het werkt.

Bedankt voor het lezen!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Synemios »

Dierenarts is echt de enige die je nu kan helpen.
Er kan toch wel iets gedaan worden aan onderzoek zonder dat het je nu meteen 1500 euro gaat kosten.
Ze heeft in ieder geval nu snel hulp nodig.

Aanvulling:

Is er al bloed geprikt en is de alvleesklier en nierfunctie nagekeken?
Of hebben ze alleen naar het hart gekeken?
In ieder geval heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Het probleem is dat ik mijn spaarrekening al heb geplunderd en ik wil niet financieel in de problemen komen terwijl de kans groot is dat ze alsnog niks kunnen doen na die onderzoeken, woensdag was ik al in paniek en ben ik met de dierenambulance gegaan omdat ik geen vervoer had en dringend hulp nodig had, maar dit tikt ook allemaal aardig aan natuurlijk. Ook ben ik bang dat Laguna de reis niet eens zal overleven, ze was erg gestresst woensdag en ik merk aan haar dat ze weinig energie heeft en erg zwak is. Ik bel morgenochtend sowieso weer naar de dierenarts voor informatie maar ik hoopte dat mensen hier nog wat input hadden als ze dit verhaal zo lezen zodat ik dat aan de dierenarts kan vertellen in de hoop dat er nog iets gedaan kan worden voor Laguna. Ik kan op zijn minst nog een bloedonderzoek betalen maar dan moet ik wel weten waar ik haar voor moet onderzoeken, tot nu toe is het puur giswerk en dat kan ik gewoon niet betalen om dat allemaal te laten onderzoeken in de hoop dat ze iets vinden.

Aanvulling:
Nee zodra ze deze problemen met het hart zagen lag de focus daar en hebben ze een echo aangeraden waar ik dus al mijn hoop en geld op had ingezet, maar achteraf belde ze dus om te zeggen dat dit niet het probleem was voor het flauwvallen en kotsen, dus ik zit nu een beetje machteloos te onderzoeken wat ik kan doen met de middelen die ik heb.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Synemios »

Ik kan ook alleen maar afgaan op eigen ervaring.
Ik denk dan aan
Nieren, lever, alvleesklier.
Maar heeft je dierenarts verder niets gezegd over het blijven overgeven?
Ze hadden ook bijvoorbeeld anti misselijkheids medicijnen voor kunnen schrijven.
( cerenia of emeprid)
De vraag is ook of ze door het weinige vocht en het niet eten nu misschien zo wankel is.
Een kat die slecht eet wordt ook daar weer misselijk van dus het is een beetje een kringetje waar je nu in zit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Ik zit te kijken naar pancreatitis bij katten en dit klinkt erg bekend in dit geval inderdaad.
Ik zal dit bij de dierenarts aangeven en kijken of ze hierop bloed kunnen prikken en hopen dat medicatie nog zal werken.
Zou ik haar in de tussentijd proberen water te voeden met een lepel of iets, of is er dan een kans dat het in haar longen komt ofzo?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Rik »

Bloedonderzoek is meestal een uitgebreid onderzoek waar ze gelijk alles (of in ieder geval het meeste) in meepakken. Bloeddruk meting zou daarna ook nog een optie zijn. Met deze symptomen kun je aan van alles denken.

Ik kan me niet voorstellen dat verder onderzoek €1500 zou kosten. Dan zit je bij een hele dure dierenarts of kliniek (en ja, die zijn er). Een prijs opvragen bij een andere dierenarts kan dan ook handig zijn.

Waarom kon het overigens niet aan het hart liggen? Dit doet me denken aan mr. Weasly in My Cat From Hell.
https://youtu.be/IA8o6RbT6uU

En evenwicht kwijt en rondjes lopen herken ik een tia in (e.v. als gevolg van te hoge bloeddruk maar tumor kan ook).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Nee klopt, het meeste zou in de hersenscan gaan omdat ze iets van een tumor zouden willen onderzoeken ivm het flauwvallen en kotsen, en ze hadden het nog over een hartmeter (kastje ofzo) die ze 24 uur aan zou moeten om iets in haar hart te meten, ik stelde zelf voor om dan nog voor een bloedonderzoek te gaan maar ze is zo zwak dat ik niet weet of ze nog weer zoveel stress aan kan als woensdag, ik bel morgen om te vragen of ze bij me thuis zouden kunnen komen en zoniet dan moet ik het er maar op wagen om haar proberen mee te krijgen. Zodra ze het reismandje ziet schiet ze al in paniek namelijk en doet ze er alles aan om weg te komen..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Rik »

Hersenscan en hartmonitor zijn natuurlijk dingen die je als laatste doet (of niet). Ik zou voorlopig gewoon de onderzoeken stap voor stap doen (wel liefst bepaalde dingen combineren want anders zou je weer aan elke keer consults). En mocht een bloeddruk gemeten moeten worden moet dat aan het begin van het bezoek (want anders is die ook niet accuraat). Maar als er al zoveel stress komt kijken bijbeen da bezoek is dat natuurlijk ook niet handig.

Een huisbezoek zou dan wel handiger zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Klopt haar stress en paniekerig gedrag was reden dat ze geen bloeddruk hebben kunnen meten.
Dus het is wijs om te vragen of ze thuis haar bloeddruk zouden kunnen meten en bloed prikken meteen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Synemios »

En een mobiele dierenarts desnoods?
Helaas is dat dan wel een andere.
Eens met Rik zoveel mogelijk combineren.
En ook dat je er zoveel kanten mee op kunt.
Een insult of wankel zijn en door pootjes zakken komt soms ook weer voor bij acute pancreatitis maar alle opties die Rik geeft kan ook nog.
Bloedonderzoek zou ik als eerste doen,
En beetje water geven kun je proberen misschien met een beetje suiker erin voor de bloedsuiker spiegel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Rik »

Bij een da bezoek wordt je meestal eerst even alleen gelaten in de behandelkamer om te acclimatiseren. Dan wordt de bloeddrukmeting gedaan (meestal die keer en pakken ze een gemiddelde). Eventuele stressvollere behandelingen komen daarna. Zoiets zou je dus thuis ook in die volgorde kunnen doen. Als ze thuis al bloeddruk kunnen meten want ik meende dat dat nogal een apparaat is maar ze worden ook steeds kleiner.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Synemios »

Mijn da heeft wel een kleine meter die makkelijk mee te nemen is, dus gewoon even vragen.
Wij mochten erbij blijven omdat Lizzy rustig werd van mij.
Ik heb haar eerst een half uur geaaid en tussendoor werden er metingen verricht.
Maar bij de vorige praktijk was het zo dat ik Nero moest brengen en zij deden dan nadat ze een tijdje in een hokje gezeten had meten.
Dat was dus geen succes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Ik kwam inderdaad een mobiele dierenarts tegen maar ik weet niet of die bloedonderzoeken doet, ik zag het niet staan bij zijn tarieven.
Gelukkig zag ik dat mijn dierenarts (anicura) ook op bezoek kan komen als een kat te gestresst is dus die bel ik morgen direct op voor een bloeddruk meting en uitgebreid bloedonderzoek, hopelijk kan dat ook direct morgen gebeuren.
Ik ga haar zo proberen wat water te voeren want daar maak ik me toch wel zorgen om dat het straks erger wordt.
Hartelijk dank voor de reacties, ik heb dit nog nooit gedaan en wist niet wat ik nu precies moest doen, ik heb al 2 dagen niet kunnen eten of slapen omdat ik constant op zoek ben naar wat ik nu eigenlijk voor haar moet doen.
Ik laat nog weten hoe het is gegaan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat je toch een beetje kunt slapen.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Orion
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2019 20:41

Re: Help! kat verward en eet/drinkt niks

Bericht door Orion »

Vanmorgen gelukkig nog een opening bij de dierenarts.
Uitgebreid bloedonderzoek gedaan waaruit blijkt dat ze hoge creatinine2 heeft, wat met haar nieren te maken zou hebben.
Verder ook direct een bloedtest gedaan voor de schildklier, bloeddruk hebben we helaas niet kunnen meten omdat ze weer zo gestrest was. (het was niet mogelijk om dit thuis te doen omdat ze meerdere mensen nodig hadden voor bloedtest)

Toen haalde ze een stukje vacht bij haar keel weg en toen zag je daar haar ader kloppen en dat hoor je niet te kunnen zien dus we kunnen aannemen dat haar bloeddruk ook erg hoog is (veel stress ook natuurlijk bij dierenarts dus ik kijk dit thuis nog even na of ik deze ader weer zie kloppen in rustige omgeving)

Verder hebben ze haar een medicijninfuus gegeven om ook direct weer wat vocht in haar systeem te krijgen en medicatie tegen het kotsen. Dus ik hoop dat ze in ieder geval aan zal sterken nu zodat ik rustig kan kijken wat de volgende stappen zijn.
Nu even bloedtest van schildklier afwachten en hopen dat ze in ieder geval weer wat aansterkt want dat was mijn grootste zorg.

Oh ze belde nu net op om te zeggen dat schildklier op iets te hoge kalium (wss door uitdroging) na er goed uitziet.
Maandag bellen ze me op om verder te bespreken wat de opties zijn, ik ben in ieder geval blij dat Laguna weer een beetje zichzelf aan het worden is nu.
Plaats reactie