Kitten ontwormen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Kitten ontwormen

Bericht door Siffie »

Hoi!

Ik heb mijn kitten gevonden toen hij ongeveer 8 weken oud was.
Precies een week geleden (zo'n 9 weken oud) heeft hij zijn eerste wormkuur gehad.
Het normale schema kan ik niet volgen omdat ik de eerste weken heb gemist, maar twijfel nu wanneer de volgende kuur gegeven moet worden.

Over het algemeen ben ik niet van plan om te ontwormen, omdat mijn katten verder niet buiten komen. Maar omdat hij van buiten komt, wil ik voor nu wel preventief ontwormen.

Moet mijn andere kat nu voor de zekerheid ook ontwormt worden?

Hij heeft zijn eerste inentingen gelukkig netjes op tijd gehad (rond de 8,5 week oud) en zijn 2de staan ook al gepland voor over een paar weken 😊

Advies wordt op prijs gesteld! 😄
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ontwormen

Bericht door Rik »

Nu ontwormen klijkt me niet zozeer van belang omdat ie van buiten komt maar meer omdat ie van de moedermelk af komt. En dan is een of twee keer ontwormen wel aan te raden.

Voor ontwormen staat geloof ik 3, 5, 7 en 9 weken. Daarna 3, 4, 5 en 6 maanden. Maar ik zou gewoon straks bij 3 (en e.v. 4) maanden (dus over een maandje) nog een keer ontwormen en daarna alleen op indicatie.

In principe hoef je je andere kat niet te ontwormen. Mocht het zo zijn dat die kleine iets overgeeft en je andere kat zou het snel opeten (ja, dat zou Bono hier zo doen) dan zou je je andere kat wel een ontworming kunnen geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Kitten ontwormen

Bericht door Siffie »

Bedankt weer voor je advies, Rik!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou tot 6 maanden eens per maand ontwormen en daarna alleen als er aanwijzing is dat er daadwerkelijk wormen zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie