Diaree kitten van 5 maanden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Reb »

Ja ik zie dat er kort geleden iemand is geweest met een soortgelijke vraag. Ik heb het gelezen. Toch een nieuwe topic. Andere kat, toch een net wat andere vraag. Vandaar...

Ik heb een kitten van nu 22 weken die sinds ze bij ons woont diaree heeft. Bij de fokker niet.
Ik heb inmiddels 3 dierenartspraktijken gesproken. (Omdat het zo liep, ik ben nogal aan het dokteren met onze andere kat en zij is dus 1 keer verwezen naar een andere praktijk voor een echo en 1 keer de weekend-d.a. Gelijk gebruik gemaakt van de artsen voor deze vraag)


Na een paar dagen hele ernstige diaree overleg gehad met een dierenarts. ik kreeg remmers mee. De diaree is inderdaad wat dikker geworden. (Lees: het zat niet meer een meter hoog op de muren :icon_shifty: )

Een week later had ze nog steeds diaree. Ik mijn eigen d.a. gebeld. De assistent zei ... nou het kwam erop neer dat er grote paniek was, want een kitten mag niet meer dan 3 dagen diaree hebben. Ik vond dat een beetje raar en heftig dus weer de eerste d.a. gebeld, die assistent zei: ach ze is al 5 maanden, dat is een ander verhaal dan een kitten van 8 weken. (klinkt logisch) Ze raadde aan om per dirtect over te gaan op een speciaal voer dat zij toevallig verkochten (beetje jeuk krijg ik hiervan, niet echt onafhankelijke informatie). Vervolgens sprak ik ivm onze andere kat een d.a. uit weer een andere praktijk omdat ik best verward was geworden. Zij zei dat 3 weken diaree echt niet erg is, en dat ik na 3 weken moet gaan testen op bijvoorbeeld Giardia. Bij dit advies voel ik me het best. Ten eerste omdat dit van een dierenarts komt en ten tweede dat ik ook geen grote paniek voel en ik denk dat de kans is dat het de stress en overgang op ander voer de diaree heeft veroorzaakt en dat het niet wijs is om nu direct weer op ander voer over te gaan.

Ondertussen naar de dierenwinkel geweest. De eigenaar is een zeer ervaren fokker van katten. We hadden het erover en zij raadde probiotica en phisyllia aan. De ontlasting is nu dikker (door de phisyllia denk ik) maar het is dus nog niet goed.

Nu twijfel ik... ik kan testen op Giardia, zoals de d.a. zegt, maar ik kan dan toch ook gewoon een kuur geven tegen Giardia om te kijken of dat helpt? of zeg ik nu iets raars... Aan de andere kant: diaree is al 3 weken...

Iets met bomen en bos niet overzien enzo.... wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Emmajoja »

Je zou indd de kuur kunnen geven. 5 dagen wel 5 dagen niet 5 dagen wel. Panacur is te koop bij medpets
Ik heb de kuur gedaan zonder test en overgestapt op alleen natvoer. Het was daarna wel weg. Geen idee welke van de twee het was. Hier hadden ze ook lang Diaree.
Als de kuur niet werkt moet je wel een test doen denk ik hoor.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Rik »

Wacht even... Je hebt 3 dierenartspraktijken en NU gaat er pas een lichtje bij iemand branden dat het giardia (of andere parasiet) zou kunnen zijn???? Hoe is dat nou mogelijk. Dat is het eerste dat bij mij opkwam.

Diarree is, ook voor kittens, inderdaad niet erg. Je moet alleen heel erg goed opletten dat ze echt veel vocht binnen krijgen en niet uitdrogen. Dat is het belangrijkste. Verder is het gewoon onaangenaam.

Panicur kuur zou ik 5 tot 10 dagen doen, dan 2 dagen door geven nadat de ontlasting wat harder is (maar dus nooit langer dan 10 dagen) en dan 5 dagen rust, en dan datzelfde nog een keer herhalen. Als je dus merkt dat de ontlasting na een aantal dagen al wat vaster wordt weet je waarschijnlijk ook dat het dus om een parasiet ging die panacur kan bestrijden.

Als het na die eerste 8 tot 10 dagen helemaal niet vaster wordt dan zou je een ontlastingsonderzoek kunnen laten doen om precies te bepalen waarmee je me te maken hebt. Want dat kan ook nog Tritrichomonas, Coccidiose, Toxoplasma, Neospora of zelfs het Escherichaia coli (E-coli) zijn.

Natvoer is inderdaad ook wel aan te raden. Liefst kwalitatief goed natvoer. Hoe minder koolhydraten (wat erg veel in brokken zitten) hoe minder voedingsstoffen voor de giardia of andere parasiet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Synemios »

Eens met de anderen, gaf je wel het voer dat de fokker ook gaf?
Want het kan wel degelijk ook komen door voer waar ze niet tegen kan.
En ik laat me niet meer afschepen door assistentes, voortaan gewoon vragen of de da je terug belt.
Ik heb er eens 1 gehad die zei dat ik Lizzy maar gewoon niks moest geven als ze haar voer niet at.
Want dan zou ze gewoon wel uit zichzelf gaan eten.
Werkt misschien prima bij een hond, maar bij een kat is dat een heel slecht advies.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Anne »

je andere kat heeft geen diarree? Dan lijkt het mij geen giardia want dat is besmettelijk.
Ik vraag me ook af of je misschien ander voer geeft dan de fokker? En het zijn geen wormen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diaree kitten van 5 maanden

Bericht door Rik »

Anne schreef: 10 sep 2019 15:42 je andere kat heeft geen diarree? Dan lijkt het mij geen giardia want dat is besmettelijk.
Niet alle katten hoeven symptomen te hebben van giardia.
Katten met bijvoorbeeld een sterk immuunsysteem kunnen giardia zelf al afvechten.
Kittens die nieuw komen zijn meestal ook een beetje gestressed en hebben een wat zwakker immuunsysteem (juist door het hele verhuizen e.d.) en zijn daardoor uitermate vatbaar voor giardia (en andere parasieten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie