Meedenken over Broer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Ja dat is het zeker, het maakt onderzoek zo gecompliceerd als je niet "even" bij de da langs kan... Want het middel is soms gewoon erger dan de kwaal door de stress die het oplevert, daarom wachten we doorgaans het kantelpunt af maar dan ben je soms alweer te laat.

Heb da gesproken, we gaan morgen urine proberen inleveren als het lukt en alvast starten met glucosamine bijgeven. Afhankelijk van de resultaten van de urine gaan we dan de verdere koers bepalen.

Dierenarts heeft ook al een paar keer aangegeven dat we in plaats van de Novacam ook kunnen overstappen naar Tralieve (opiaat). Iemand daar ervaring mee? Werkt dan niet ontstekingsremmend maar enkel pijnstillend, maar heeft minder slechte invloed op de nieren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

De reden voor nsaid’s bij artrose is juist omdat het een ontstekingsremmende werking heeft.
Maar als het toch niet voldoende werkt...
Ik heb geen ervaring met tralieve/ tramadol bij katten ( wel bij mezelf)
Bij katten wel met buprecare maar niet bij een kat die artrose had.

Ik ben benieuwd wat er uit het urineonderzoek komt, je moet roeien met de riemen die je hebt.
Naar de praktijk met een kat die zo in paniek raakt of met thuis bloedprikken en dat er een kans is op insulten wil je ook niet nog een keer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Meedenken over Broer

Bericht door yana »

Ik zou niet zomaar andere/meer pijnstilling geven als je niet exact weet waar de pijn zit. Want het 1 werkt wel goed hiervoor maar slecht daarvoor. Metacam inderdaad vaak bij artrose gegeven maar doet misschien weinig bij pijn in zn gebit.
Feliway hebben ze ook in spray vorm. Om in reismand vdb te spuiten. Kan helpen. Anders hebben ze misschien een kalmerend pilletje wat je uurtje van te voren kan geven? Feliway of Baephar No Stress kan zwz goed zijn voor stresskipjes.
Ik heb hier ook zon stresskip, Gizmo. Voor ik hem gevangen heb, laat hij zn urine lopen (als het vangen te lang duurt) en in de mand poept hij meestal nog. Ik voel in de wachtkamer de mand gewoon shaken.
Gruis kunnen ze ook wat van zeggen bij gewoon urineonderzoek. Duurt wat langer, moet ff afgedraaid worden, maar binnen 10-15 min weet je of er gruis in zit. Aan de pH kunnen ze ook al zien of het ideaal is voor gruis.
Ik denk dat je, op deze leeftijd, moet geven wat voor hém het beste wérkt. Als dat Metacam is, so be it. Mijn DA is daar niet panisch van trouwens, óók niet bij nierkatten. Ik geef het hier ook en heb het voorheen ook gegeven, aan 3 katten.

Tralieve is alleen geregistreerd voor hond. Kat is dus offlabel use. inderdaad minder slecht vd nieren maar wél risico op opwekken insulten vlg bijsluiter...hmmm lijkt mij ook niet je van het dan. Is ook alleen voor lichte pijn.

Onsior is ook minder slecht vd nieren. En dat is er wél voor katten. Is echter pilvorm. Metacam is veel makkelijker en geeft minder stress. Dus of het onder de streep wat uitmaakt...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Weet je al iets meer Ankie?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank voor de belangstelling @Synemios. Nee, we zijn geen stap verder. In mijn hoofd ben ik er een groot deel van de dag mee bezig, maar ik weet niet wát ik moet doen dus draai ik in rondjes en gebeurt er effectief niks.

We hebben de hele zaterdagochtend geprobeerd plas op te vangen, maar meneer weigerde op de katkor korrels te plassen helaas. En toen was de da weer dicht en het window voorbij. Eerstvolgende optie is donderdagavond, dan is er weer avondopening. Doordeweeks overdag lukt het me niet om urine opgevangen en afgeleverd te krijgen.

Broer doet het niet zo goed, ik heb het idee dat hij meer pijn heeft dan voorheen. Hij doet het ook niet heel slecht hoor, blijft koppig op de stoelen en bank springen ondanks opstapjes, loopt nog gewoon de trap op en af, eet en drinkt, gaat (zij het zittend) op de bak en komt af en toe kroelen. Maar zijn vacht is onverzorgd en hij heeft pijn aan zijn achterpoten en/of rug. Hij ligt de hele dag op zijn vaste plekje in de kast, komt moeizaam overeind en gaat voorzichtig liggen en bij al zijn bewegingen zie je eigenlijk een soort stramheid en stijfheid. Dit dus ondanks de Novacam (onderhoudsdosis, verdeeld over 2 doseringen per dag). Moet er wel bij zeggen dat hij al jaren niet heel veel anders doet dan liggen en eten, maar toch heeft hij nu duidelijk ook last/pijn.

We hebben wel het idee dat dat op dit moment de grootste zorg is. Er sluimert misschien nog een heleboel meer (nieren?/hart?/tandpijn?/...?) maar wat we echt zien zijn problemen in zijn bewegingsapparaat. Daar moeten we dus iets mee, maar WAT?

Ik lees me 3 slagen in de rondte over artrose, over pijn, over epilepsie, over alternatieve pijnstillers, over voedingssupplementen, pffff. Zie door de bomen het bos niet meer. Net nog een heel gesprek met mijn man gehad en het volgende alvast besloten:

- Donderdagavond nieuwe poging urine. Daar wachten we eerst resultaten van af, want bloedprikken leidt mogelijk tot nieuw insult.
- Voorlopig gaan we door met de Novacam, want zelfs met Novacam heeft hij pijn. Dus stoppen is geen optie, en de beschikbare alternatieven zijn ook geen lachertjes (opiaten, corticosteroïden).
- We willen wel alvast een voedingssupplement gaan geven. Maar er is zoooooveel, waar begin je?

Ik zit met 2 concrete vragen, misschien hebben jullie nog tips? Ik zet ze in een volgende post voor de leesbaarheid.
Laatst gewijzigd door Ankie123 op 10 sep 2019 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

1. We geven de Novacam dus verdeeld over 2 doseringen omdat hij een paar jaar terug bloed begon te braken van Meloxicam. Zou dit nog invloed hebben op de werking? Zou het beter kunnen werken om toch 1x/dag een normale dosering te geven?

2. Welk supplement? Mag je verschillende dingen geven en hoe verhouden die zich tot elkaar? Ik heb de volgende dingen gevonden:

Qua voer:

- Hills J/D (vind ik gevaarlijk gezien veel eiwitten en toch een beetje vermoeden van nieren)
- Hills K/D + Mobility (deze lijkt me wel wat)

Voedingssupplementen:

- Traumeel
- Synopet (veel positieve reacties maar schijnt vrij sterk te ruiken en daardoor soms geweigerd te worden)
- Beaphar Glucosaminetabletten (met glucosamine, chondroïtine, vitamine E)

Geef je en/en of kies je óf voer óf een supplement? Kun je overdoseren? Welk merk of combi is aan te raden?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Je kunt deze supplementen samen geven, maar ik zou zelf met 1 soort beginnen.
( synopet hoor ik ook veel positieve dingen over) ik zou dat zelf proberen.
Ze zeggen wel dat oudere katten vaak slechter ruiken, dat zou dan misschien nog een voordeel kunnen zijn nu.

Ik zou over die metacam/ novacam echt overleggen met de dierenarts omdat er eerder problemen zijn geweest, bloed braken wil je ook niet.
Dus ik zou dat laten zoals het nu is tot de da anders adviseert.
Nsaid’s zorgen wel dat het bloed minder goed stolt, ik mag het zelf ook niet hebben omdat ik een stollingsstoornis heb, nu weet ik natuurlijk niet wat de oorzaak geweest is van die bloeding toen bij broer.
maar hou onsior nog even in gedachte dat is geen opiaat, maar wel een nsaid dus ontstekingsremmend en milder voor de nieren, wel pilvorm maar misschien lukt het wel met easypill of iets anders waar je de pil in kunt stoppen.

Verder zou ik ook kiezen voor de hills k/D mobility.

Die katkor korrels daar plassen ze hier ook niet op.
Ze gaan er gewoon naast plassen of sommigen houden het op.
Bij sommigen werkt het om er snel een soeplepel onder te houden op de gewone bak, maar ja dan moet je er wel constant op letten.

Ik hoop dat je donderdag wat wijzer wordt, dat blijven denken en er maar niet uitkomen herken ik ook wel.
Maar we kunnen met zijn allen mee denken.

Oscar had ook meer last van de artrose dan van de rest, dat heeft dan toch prioriteit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ik duim ook mee voor donderdag.
Hoe wil je de supplementen geven trouwens? Spuitje? Pilletje? Door het eten? Waar is hij makkelijk mee?

Tralieve, tramadol, zou ik niet doen bij artrose. Ze worden er meestal wappie van en het helpt niets tegen de ontstekingen in de gewrichten.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Sansan schreef: 11 sep 2019 14:16 Ik duim ook mee voor donderdag.
Hoe wil je de supplementen geven trouwens? Spuitje? Pilletje? Door het eten? Waar is hij makkelijk mee?
Door het eten. Hij is geen grote eter meer zoals vroeger, maar hij komt nog steeds altijd enthousiast de saus van een kuipje oplikken. De Novacam gaat er op die manier redelijk probleemloos in.

We hebben Feli-syn van Synopet, Trias Omega van de Groene Os en Traumeel van Heel besteld. Bij de Intratuin vond ik vandaag Ecostyle Spieren en Gewrichten natvoer, daar hebben we vanavond meteen een half blikje van gegeven in afwachting van de supplementen. We willen beginnen met in ieder geval de Synopet, kijken of dat iets van verschil maakt, en dan daarna eventueel de andere dingen toevoegen. We kunnen inmiddels zelf een dierenwinkel beginnen met al het speciale voer, traktaties en supplementen die we de afgelopen maanden hebben verzameld voor Poes en Broer :shock: .

Nog wat concrete vragen:

- Als we deze supplementen geven, is speciaal dieetvoer als Hills K/D + Mobility dan niet dubbelop? Daar zit ook weer glucosamine en chondroïtine in tenslotte. Hij eet nu vooral natvoer, meestal Senior, hij heeft ook Hills K/D gehad maar daar lijkt hij nu op uitgekeken. Heb vandaag RC Senior 12+, Almo Nature, Gourmet soepjes en die Ecostyle Spieren en Gewrichten meegenomen.

- Hij heeft al een paar weken viezigheid bij zijn billen. Ik denk dat het gekomen is doordat hij steeds helemaal zittend plast. Hij had Cats Best houtkorrels als kattenbakvulling die zacht worden van de urine, en die zo in zijn vacht zijn gaan plakken (inmiddels weer overgestapt naar zand). Hij heeft geen diarree gehad dus dat is het niet. Hij wast zich daar volgens mij nooit meer, dus zelf krijgt hij het niet opgelost. We proberen het steeds schoon te maken, maar hij wordt al boos als we alleen willen kijken of voelen, dus ik weet ook niet goed wat er nou allemaal precies zit. Er zitten in ieder geval een soort vieze dreads daar en het stinkt ook naar plas. We doen nu iedere dag een stukje met een warm nat washandje en/of de vachtborstel, maar het schiet niet echt op. Ik wil geen nieuwe aanval triggeren door hem tegen zijn zin vast te houden of stress te bezorgen. Iemand nog ideeën hoe dit aan te pakken? En moet ik nog bedacht zijn op anaalklieren of andere redenen voor vieze billen of is dat onwaarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ik heb ooit een zieke kat gehad en wij gebruikte maizena voor de vette klitten.
Dat werkt als een soort droogshampoo.
Ik denk inderdaad dat het komt omdat hij door pijn zichzelf niet goed meer verzorgd en met name bij de billen krijg je dan van die “dreads” kun je het niet weg knippen? Geeft ook wel stress maar dan zit het niet steeds weer onder en is het misschien minder lastig om schoon te maken.
Is hij incontinent? Als hij steeds druppelt gaat het ook in zijn vacht zitten.

Ik zou het voer voorlopig houden op wat hij nu krijgt en waarvan je ook weet dat hij het lekker vind.
Dubbel geven is niet nodig en eigenlijk een beetje overbodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ohhh dat is naar van het kontje!
Je zou zeggen, scheren die handel, maar broer is daar niet de kat voor. Hopelijk helpt het zand. Kun je broer in een handdoek wikkelen van voor en dan even de douche straal op zijn kont? Of in een handdoek wikkelen en dan toch ff snel wat weghalen met de schaar?

Ben benieuwd wat de trias en de syno doet. Daar mag je best Hills kd mobility bij gaan voeren maar het belangrijkste is dat broer (lekker) eet.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Urine inleveren gelukt, hoera! Hij moest nodig plassen op het moment dat ik de Katkor bak neerzette, en na een keer of 4 in de bak te hebben gekeken en toch weer weg te lopen, gaf hij zich er toch aan over. Hij maakte een gigantische plas, had wel 4 of 5 buisjes kunnen vullen. Morgen de uitslag. Hou m'n hart vast.

De supplementen zijn ook geleverd vandaag, de Synopet zit erin. Moest wel een volledige Liquid Snack aan te pas komen, maar het is gelukt. Gisteren heeft hij een half blik van die Ecostyle Spieren en Gewrichten gehad, het restant hoefde hij vanmorgen niet meer. En nou maar hopen dat het helpt.

Ben gespannen voor de resultaten vh urine-onderzoek, vermoed dat die niet al te best gaan zijn en bloedonderzoek de volgende stap is.. Maar of we dat nou moeten doen.. Duimen jullie mee voor goed nieuws?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ik duim zeker mee voor goed nieuws.
Gelukkig is het gelukt om urine te krijgen, dat is al een stap vooruit en ook de synopet erin gekregen dus voor nu is dat positief.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank voor tips over de vieze kont trouwens! Maizena gaan we eens proberen. Scheren/douchestraal/grondig wassen durf ik allemaal niet sinds die aanval, bang dat ik er nog eentje trigger met stress of stevig vasthouden. Knippen kan ik nog proberen als hij rustig ligt maar ik kom denk ik niet dicht genoeg bij zijn vel waar de grootste klitten zitten zonder dat het gevaarlijk wordt met een schaar daar.

Zand helpt wel, het wordt in ieder geval niet meer erger zo. Incontinent denk ik niet, hij maakt grote plassen in diverse stralen met korte tussenpozes.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ja het is al lastig bij een kat die niet zo extreem bang is dus ik begrijp dat je nu helemaal voorzichtig moet zijn daarmee.
Gelukkig is het dan geen incontinentie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie