Meedenken over Broer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Trouwe meelezers/-schrijvers hier weten dat wij, nu bijna 2 weken geleden, onze lieve Poes* hebben moeten laten gaan, en hoeveel verdriet we daarvan hebben. Nu zij weg is, hebben we enkel nog onze andere ex-kater, Broer, over. Hij is nog een jaar ouder dan Poes was (deze zomer 19 geworden) en ook hij mankeert het één en ander. Dat is zichtbaarder geworden omdat ik nu weet dat een aantal dingen die ik bij beide katten zag gebeuren en dus gewoon onder ouderdom schaarde (zoals veel meer slapen, verzwakte en vermagerde achterhand, ...) bij Poes niet door ouderdom, maar door ziekte veroorzaakt werden. Als het geen ouderdom is, dan is Broer dus misschien ook zieker dan we dachten. Ook heb ik tijdens het lezen over Poes' chronisch nierfalen hier ontdekt dat het medicijn dat hij krijgt voor zijn vermeende artrose (Novacam) erg slecht is voor de nieren. Zoals jullie begrijpen zitten we er allerminst op te wachten om over een paar maanden hetzelfde traject weer in te moeten gaan, maar nu met Broer...

Logisch zou zijn om hem nu ook helemaal te laten doorlichten. Maar... ook Broer heeft een panische schrik van transport en dierenartsen. Verhuizingen en dierenartsbezoeken zijn altijd drama geweest. Toen hij nog een jonge kater was, is hij eens beginnen hyperventileren op terugweg van de dierenarts, ben ik nooit meer vergeten. Om die reden gaan we al jaren enkel naar de dierenarts in noodgevallen, en proberen we waar mogelijk altijd een dierenarts aan huis te laten komen. Toen de da hier toch was voor bloedonderzoek van Poes, dachten we meteen Broers bloed dan toch ook maar te laten onderzoeken, zodat we bij hem niet ook te laat zouden zijn. Dus ik haal hem naar beneden, houd hem op schoot, zijn borstje wordt geschoren, de da probeert te prikken en opeens... verstijft hij helemaal. Zijn voorpoten strekten zich als door een elektrische schok stijf naar voren, zijn hele lijf verstijfde, hij kreeg echt een soort insult. Het was doodeng. Ik dacht op dat moment dat ik ze allebei kwijt was, de één door te lang wachten met medische hulp, de ander door medische handelingen in te zetten terwijl het nog niet strikt noodzakelijk was. De da keek me geschrokken aan en vroeg "Heeft hij epilepsie?" maar dat heeft hij voor zover we weten niet. Ik heb hem meteen naar boven naar zijn veilige plekje gebracht. Toen ik hem op de grond zette leek zijn achterhand wel verlamd. Zijn achterpoten schoven naar beide zijden uit elkaar alsof ik hem op glad ijs zette. Zijn staart kreeg hij niet van de grond. Hij deed verwoede pogingen overeind te krabbelen. Na een minuut of 2 lukte dat ook en daarna werd hij al snel weer gewoon de oude en kwamen we er met de schrik vanaf (al heb ik wel het idee dat zijn artrose sindsdien erger is geworden).

We tasten in het duister over wat er toen precies gebeurd is. Toch een epileptische aanval? Kwam het door stress? Of -de optie waar ik op hoop- is er misschien een zenuw bekneld geraakt doordat ik hem stevig vast moest houden in een voor hem onprettige positie? In ieder geval voel Ik er dus niet zoveel voor om het bloedprikken (of eigenlijk zowat alle medische handelingen) nog een keer te gaan proberen... Ik dacht echt even dat hij dood ging.

Daarom ben ik nu dus weer hier, om jullie om hulp te vragen. Ik weet dat jullie geen diagnoses kunnen stellen, maar er zit hier zoveel kennis dat ik hoop dat dat kan bijdragen aan het opstellen van een behandelplan. We hebben uiteraard zijn hele verhaal gisteren ook aan de da gestuurd, zodat die ook mee kan denken. Hij heeft vóór de poging tot bloedprikken een beetje klinisch onderzoek kunnen doen, en we willen sowieso ook nog Broers urine inleveren voor onderzoek. Met behulp van al die puzzelstukjes hopen we een beetje een beeld te krijgen op wat er allemaal speelt, Dr. House-style...

Omdat het een vreselijk lang verhaal gaat worden, plaats ik het hieronder voor de leesbaarheid in verschillende posts. Ik hoop dat jullie nogmaals met ons mee willen denken! Alvast dank voor iedereen die tot hier gelezen heeft.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Anamnese

Broer kwam 19 jaar geleden in mijn leven toen een kennis van toen zei dat zijn vader die middag 2 kittens ging verzuipen die ze nergens geplaatst kregen. Hoewel ik op een studentenkamer woonde en nog nauwelijks voor mezelf kon zorgen, heb ik ze allebei ogenblikkelijk meegenomen. Ik had nog niet eens voer of een kattenbak, maar dat kon ik niet laten gebeuren. Ze waren allebei pikzwart, de een met lange haren en de ander kort. Geen idee welk ras, een soort mix denk ik.

1,5 jaar later overleed het langharige poesje (Zus) tijdens hun verblijf in een pension terwijl ik emigreerde naar Nederland. Ze dachten aan een hartkwaal. Ik hield dus mijn hart vast voor de gezondheid van Broer, maar hij bleek een sterke allemansvriend, die behalve een hoge stressgevoeligheid eigenlijk nooit wat mankeerde. Wel geeft hij al zijn hele leven met enige regelmaat over, voornamelijk in stresssituaties en bij wisseling van voer. Dat overgeven komt de laatste tijd eigenlijk nauwelijks tot niet meer voor, misschien omdat hij al bijna 2 jaar ook Digestive brokken krijgt naast zijn RC Senior brokken? Ergens lang geleden begon hij te sproeien en is hij gecastreerd.

Een jaar of 4 geleden merkten we dat hij wat minder lenig werd. Het lukte hem niet meer om hoog te springen, hij miste ook wel eens een sprong of viel makkelijker ergens vanaf. We hebben toen een dierenarts aan huis laten komen. Haar eerste ingeving was beginnende artrose. Ze heeft dit 'getest' door hem bij zijn achterhand te pakken en die als het ware over hem heen te 'vouwen'. Daarbij kermde hij het uit van de pijn, wat, volgens haar, artrose bevestigde. Ze heeft hier destijds geen verder (bloed)onderzoek naar gedaan voor bijvoorbeeld ontstekingswaarden. Ze heeft Meloxicam voorgeschreven als pijnstiller en ontstekingsremmer in één.

We zijn gestart met de Meloxicam 1x per dag op gewicht en hier begon hij, zoals van hem te verwachten viel, van over te geven. Niet direct na het geven, maar meestal 2 a 3 uur na het geven. Het middel had dus al wel de kans gehad om iets te doen. Dit hebben wij toen 2 weken volgehouden. Op dat moment begon hij ook (donker) roze slijm over te geven, waardoor wij vermoedden dat zijn maag/slokdarm geïrriteerd was. We zijn toen direct gestopt met het geven van de Meloxicam. Zijn klachten leken op dat moment weg, en zijn daarna zeker 2 jaar weggebleven.

Op een gegeven moment begon hij weer last te krijgen. Kermen/pijnlijke mauwen bij het opstaan en traplopen. We hebben toen na kort telefonisch overleg met een andere dierenarts (we waren inmiddels verhuisd) opnieuw Meloxicam gehaald. Zij adviseerden om, gezien het overgeven, een halve dosis 2x per dag te geven. Dit verhielp binnen 2 dagen weer zijn problemen, dat wil zeggen: de pijnstiller deed zijn werk. Dit keer gelukkig ook zonder braken (was ook een ander merk, Novacam). Gezien de ervaring de laatste keer, hebben we hem weer een 'kuur' van 14 dagen gegeven. Wederom leek hij er daarna weer tegenaan te kunnen zonder medicatie.

Nu duurde het echter minder dan een jaar voordat de klachten weer terugkwamen. Toen zijn we wederom gestart met de medicatie en die geven we nu nog steeds. We hebben opnieuw geprobeerd te stoppen na 14 dagen, maar de klachten keerden binnen een paar dagen terug. Het lukt nu niet meer zonder. Ik merk ook dat als hij een keer wat minder binnenkrijgt, hij meer last heeft. En dat brengt ons bij nu.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Klachten

Hieronder een opsomming van zijn huidige klachten:
  • Grootste obstakel lijkt zijn achterhand te zijn. We zijn blind uitgegaan van artrose, maar is het dat wel? Is er ook spondylose? Of speelt er (ook nog) iets anders? Wat we zien is dat hij steeds strammer en stijver lijkt te worden. De pijn lijkt ondanks de Novacam nooit meer helemaal weg te zijn. Hij gaat voorzichtig liggen en heeft soms moeite met weer overeind komen, zeker als hij lang gelegen heeft. Hij gaat tegenwoordig vaak op zijn zij liggen en ook op andere plekken dan voorheen, zoals de grond en traptredes, wat hardere oppervlaktes dus. Hij springt nog op stoelen en tafels, maar hoger niet meer, en hij wordt ook steeds klunziger. Hij valt ook wel eens van de bank af als hij geen goeie grip heeft bij het springen bijvoorbeeld. Zijn balans is ook minder. Ik heb hem ook wel eens zien omvallen tijdens het krabben (van onhandigheid, niet van flauwte).
  • Verder moeten we ook uitkijken waar we lopen tegenwoordig, vroeger schoot hij altijd wel op tijd weg voor mensenbenen, maar tegenwoordig zou je zo over hem struikelen als je niet uitkijkt. Hij is langzamer en minder wendbaar.
  • Zijn achterhand is ook best wel mager geworden. Omdat dat bij Poes ook gebeurde, dachten we dat dat gewoon bij het ouder worden hoorde. Hij is heel lang geleden voor het laatst gewogen, maar als ik het moet inschatten is hij wel flink wat magerder nu dan hij in zijn hoogtijdagen was. Hij weegt nu 3,4 kg.
  • Dan was er natuurlijk het "insult" tijdens de poging tot bloedprikken.
  • Sinds een paar maanden kleven er steeds houtkorrels uit de bak aan de haren bij zijn billen. We dachten eerst dat hij zich daar niet meer goed kon wassen, maar ons vermoeden nu is dat hij een andere houding is gaan aannemen bij het plassen en/of poepen. De houtkorrels worden vochtig en plakkerig van vocht en zouden zo misschien tijdens het plassen in zijn vacht kunnen gaan klitten als hij met zijn billen erop zit. We hebben andere korrels besteld om te zien of dat scheelt. Zijn ontlasting is normaal, geen diarree.
  • Los van zijn achterhand is zijn huid sinds een paar maanden wat schilferig, we vinden steeds witte schilfertjes in zijn vacht. De echt glanzende zwarte vacht van vroeger is er ook al een tijd niet meer, maar zijn vacht is niet heel dof of pluizig.
  • Tijdens het korte klinisch onderzoek constateerde de da ook een hartruis en een slecht gebit.
  • Hij drinkt vrij veel. Ook een nierprobleem? Voor de zekerheid geven we nu afwisselend senior voer en niervoer, maar ik weet niet of we daar goed aan doen.
  • Hij eet graag en redelijk goed, maar minder dan de aanbevolen hoeveelheid voor zijn gewicht. Hij slaapt natuurlijk ook vrijwel de hele dag en rent niet meer wild in het rond, dus verbruikt ook niet zoveel energie. Sinds we Poes en Broer gescheiden eten zijn gaan geven en hij alle restjes mocht, eet hij wel meer dan voorheen, vooral natvoer. Waar hij eerder vaak een half zakje natvoer per dag at, eet hij nu rustig 1,5 zakje. Hij is iets minder brokjes gaan eten daardoor.
  • Hij kan soms heel 'verloren' mauwen als hij in een kamer is waar wij niet zijn, ook al is hij die kamer net uitgelopen. Alsof hij ons dan kwijt is. Als hij ons weer ziet is het gelijk weer over. Dementie?
  • Hij heeft, sinds de situatie met Poes, een paar keer ergens anders in huis geplast. We hebben in die weken veel met kattenbakken geschoven, dus het kan daaraan gerelateerd zijn, maar wij vonden onlangs ook een opgedroogde plas onder de stoel waar hij 's nachts meestal ligt. Blaasgruis wellicht?
Laatst gewijzigd door Ankie123 op 31 aug 2019 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Nou, een hele boterham dus. Het enige wat echt heel duidelijk is is de pijn aan zijn achterste poten of rug, die in de afgelopen jaren wel echt slechter is geworden. Daarnaast is het met Meloxicam wachten op problemen met de nieren, dus daar zoeken we een alternatief voor. Tips daarvoor zijn in ieder geval al van harte welkom. De rest zijn vage of misschien onbelangrijke klachten. Het liefst deden we een hele seniorcheck, maar dat durven we dus niet meer, dus daarom heb ik maar gewoon alles vermeld, misschien doet de combinatie van dingen wel belletjes rinkelen.

Ik ben superbenieuwd naar jullie kijk op de zaken, en dat hoeft zeker geen volledige analyse of zo te zijn; als je een korte tip of suggestie hebt naar aanleiding van 1 van de klachten, dingen die we kunnen uitproberen of checken, dan is dat al van harte welkom!!

Dank voor het lezen!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad een heel verhaal....

Bij artrose klachten wordt inderdaad vaak novacam/meloxicam gegeven, in een lage onderhoudsdosering - dus veel lager dan normaalgesproken wordt gegeven als pijn/ontstekingsremmer. Er is ook onderzoek gedaan naar (verergering van) nierschade bij zo'n langdurige toediening, en dat bleek niet zo te zijn. Alleen was dat onderzoek gesponsord door de fabrikant van meloxicam..... Ik zou er ook niet op gerust zijn, maar Broer met pijn laten rondlopen kan natuurlijk ook niet. Een minder schadelijke NSAID is onsior, maar of dat sterk genoeg is, zou je moeten uitproberen. Als het gaat om alleen pijnbestrijding, dan is Buprecare (een opiaat) het aangewezen middel. Een injectie Buprecare werkt 2 dagen. Ik denk bespreken met je DA, en gewoon uitproberen.

Ik zou proberen zelf urine op te vangen (met de befaamde jus-lepel methode), en wegbrengen voor analyse. Belangrijk is de UPC-waarde om eventueel eiwitverlies op te sporen (dus niet even met een dipstick!). Ook het soortelijk gewicht is een indicator van de nierfunctie, dus in hoeverre de nieren in staat zijn om de urine te concentreren. En omdat er ook naast de bak is geplast, controleren of er sprake is van blaasgruis (indien nodig urine op kweek laten zetten).

Een goed teken is dat hij graag eet. Totdat er duidelijke indicaties zijn dat er sprake is van nierschade, zou ik terughoudend zijn met nierdieet. Daar zit (te) weinig eiwit in, en aangezien een oude kat toch al moeite heeft om eiwitten in de voeding op te nemen, is het gevaar groot dat Broer z'n eigen spieren gaat opeten om toch aan eiwitten te komen. Seniorenvoer is prima, en wellicht is het te overwegen om er dagelijks een beetje wit vlees (kip, konijn, kalkoen) aan toe te voegen, zo'n 15 gram per dag. Dat belast de nieren niet echt, en voorkomt eiwittekort.

Ook omdat z'n vacht niet meer zo glanst als vroeger, zou je Reactiv tonicum kunnen geven. Boordevol nuttige stofjes, en de meeste katten vinden het heerlijk. Ik heb Gaudí jarenlang iedere week een flesje gegeven (45 ml/week), en ik weet haast zeker dat daardoor z'n vacht nog zo prachtig is.

En ik denk eerder dat Broer een tia heeft gehad, het klinkt niet als een epileptische aanval. Wellicht dat het verloren mauwen daarmee te maken heeft (doet Gaudí ook trouwens....). Ik zou me daar verder niet zo druk om maken, kan je toch verder weinig aan doen. Er is wel een supplement voor dementie-klachten (cholodin) - maar dat zijn zulke grote tabletten.....

Groetjes,
Erik
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank voor je reactie!!

Hij krijgt inderdaad een onderhoudsdosering (0,05 mg/kg lichaamsgewicht), verdeeld over 2 doseringen per dag. Ik ga Onsior en Buprecare onderzoeken, en las ook al iets over Traumeel, maar dat is homeopathisch. Iemand hier daar toevallig ervaring mee?

Urine opvangen ging bij Poes goed met Katkor, denk dat we dat nu ook weer zo gaan proberen. Juslepel zie ik bij Broer niet helemaal voor me, al krijg je dan natuurlijk wel zuiverder urine gok ik.

Het verloren mauwen doet hij al jaren, dus lang voor het insultgebeuren van 5 weken geleden.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door ErikPhilippus »

Als het goed gaat met Katkor, dan kan je dat doen. Maar ik denk ook met een ultraschone juslepel, je zuiverdere urine krijgt. Niets houdt je tegen om het te proberen, toch? Het gaat om de timing: als Broer eenmaal aan het plassen slaat, kan hij het niet meer stoppen - en precies dan moet jij de juslepel eronder hebben :-).

Tja, het verloren mauwen. Is iets wat bij ouderdom hoort ... Kan trouwens ook wel met bloeddruk te maken hebben - maar ik begrijp dat Broer panisch is voor de DA, dus bloeddrukmeting is wel een dingetje.... Maar gezien z'n geschiedenis, zou dat geen overbodige luxe zijn.... Is het een optie om de DA thuis te laten komen, of gaat dat ook niet werken?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Verloren miauwen, afvallen kan ook wijzen op schildklierproblemen maar daar is echt bloedonderzoek voor nodig.
Er zijn ook mobiele dierenartsen als de praktijk niet aan huisbezoek doet.

Wij hebben Oscar voor zijn artrose oa onsior gegeven.
Maar ik heb op het laatst ook voor metacam gekozen ondanks Nierfalen, schildklierproblemen, suikerziekte maar wij vonden op dat moment een pijnloze tijd belangrijker en metacam werkte bij Oscar toen gewoon het beste.
Hij was bijna 19.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Meedenken over Broer

Bericht door yana »

Ik zou vd achterhand/styfheid beginnen met iets van flexadin. Glucosamine dus. Of groenlipmossel. Die roos in zn vacht en mindere vachtverzorging heeft gizmo hier ook. Die heeft ook artrose en kan zich waarschynlyk daardoor minder goed wassen. Als de gluco, evt traumeel als natuurlyke pynstiller erby, werkt kun je de novacam afbouwen
Mbt veel drinken: vang eens een plasje op. Gewoon eetlepel klaarleggen en onder zn bips schuiben astie de bak op gaat. Dan weet je zónder dat het hem stress geeft meer over zn nieren ( eiwit in urine en urine dichtheid). Al zegt een spoortje eiwit niks als je urine niet-steriel opvangt. Dan zit er al gauw wat in. Vd huid ofzo. Ook kun je suiker en gruis uitsluiten.

Mauwen kan doofheid zijn. Of dementie.

Afvallen kan ook bywerking zijn vd novacam. ( minder eetlust/misselheid). Oude katten worden zwz wel wat lichter. En knokiger kwa uiterlyk. Dat had gizmo vanaf 8 jr al dat je zn rug beter voelde
Slecht gebit is belangryke mogelyke oorzaak afvallen. Pyn met eten. Bovendien belangryke factor voor hartproblemen. Ik zou zeggen; pak een babyweegschaal oid en weeg hem eens. Dan weet je wat

Als DA zei; heeftie epilepsie?? Na die aanval dat zal dát het wel zijn. Stress kan aanval uitlokken. Het klinkt wel als epilepsie of insult. Op zooplus staan gek genoeg by gimpet vit creme snacks ( of die van mismar) 2 reviews van mensen met katten met epilepsie waarby die snacks hielpen. Het schaad zwz niet ook niet vd vacht

Mbt niervoerzou ik niet zo bang zijn. Hier hebben 5 katten 2 jr lang op niervoer gestaan vanwege 1 nierkat vd 5 en enige vreselyke dat er gebeurde was dat iedereen flink aankwam😂
Er zitten misschien minder hoogwaardige eiwitten in maar wel hoogwaardige.

Plassen naast de bak; aangezien het begonnen is na problemen met poes wellicht stress gerelateerd. Dan kun je feliway verdamper oid proberen. Kan ook iets medisch zijn. Dan moet je dus weer dat urineonderzoek doen
Laatst gewijzigd door yana op 05 sep 2019 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ik lees met een schuin oog mee!

Wat me opvalt aan je verhaal zou mij laten beslissen te onderzoeken:
- bloed, geriatrisch profiel incl schildklier
- urine
- bloeddruk
- tanden

Maar broer is 19, en mankeert al wat. Hij begint achteruit te gaan dus daar moet je wel wat mee.
Het makkelijkste is de urine. Dat zou ik snel doen, niet nog een hele week wachten. Zegt weinig maar kán veel zeggen als er eiwitten in de urine gevonden worden en het soortelijk gewicht laag is (zorg dus dat ze dat bepalen, ipv alleen een dipstick in de urine, vooraf duidelijk afspreken ). Dit kan prima met opgevangen urine via katkor of soeplepel.

Alles an zich kan deze klachten geven. Pijnlijke tanden, hoge bloeddruk, nierfalen, hartruis etcetera

Hij krijgt nu alleen de metacam voor zijn artrose? Nog niets voor de hartruis?

Wat betreft de artrose en zijn leeftijd, liever geen pijn en uiteindeljk nierfalen dan wel pijn en langer leven. Pijnlijke gewrichten gun je geen enkel levend wezen.

Ik zou broer na de urine verder laten onderzoeken maar dan wel vanwege zijn angst een alles-in-één consult. Ff hoge stress en dan weer klaar. Bloeddruk gaat dan waarschijnlijk niet betrouwbaar zijn, maar geeft wel een indicatie. Daarvoor zou de bloeddruk IN het reismandje als EERSTE getest moeten worden. Oftewel, je komt aan, gaat naar de behandelkamer. Dierenarts doet rustig in de mand de bloeddruk meter om (heb je een mand met grote kap of anders de bovenkant eraf zonder dat broer eruit hoeft), mandje weer zover mogelijk dicht (handdoek erover?) en dan ruim de tijd nemen om 5 keer de bloeddruk te meten.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

De schooldrukte is hier weer in volle gang dus heb een paar dagen niet ingelogd hier en ook heel weinig gelegenheid om ermee bezig te zijn helaas. Met Broer gaat het redelijk, hij komt aandacht en veel eten vragen, maar heeft wel duidelijk last van stijfheid/pijn.

Eerste stap voor nu is urine laten checken. Sowieso UPC-test, maar voor blaasgruischeck is kweek nodig dacht ik he? Nou heb ik het voor Poes bij de praktijk hier in het dorp gevraagd en toen gaven ze aan dat het al meer dan een dag duurde voor het bij het labo was. Dan heeft het toch geen zin meer want al gecontamineerd? Andere optie is onze da die aan huis komt maar op 25 min rijden van hier zit, maar dan kan het qua logistiek enkel op zaterdag en die moet het ook naar het lab brengen gok ik dan? Ik zal ze morgen allebei even bellen maar misschien weten jullie hoe dat doorgaans gaat met inleveren bij lab?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

UPC test hoeft als daar niets uit komt niet te betekenen dat er niets mis is met de nieren.

Bij ons doen ze urine onderzoek in de praktijk zelf.
Als het op kweek moet dan heb je steriel urine nodig ( via een blaaspunctie)
Maar voor blaasgruis hoeft het volgens mij niet op kweek gezet te worden,

Ik zou als hij echt zoveel last heeft van stijfheid/ pijn toch pijnstilling overwegen.

Maar wat zegt je da er van dan?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Nog niks, we hebben het hele verhaal vorige week vrijdag gemaild en een aanvraag tot telefonisch consult gedaan. Daar is nog geen reactie op gekomen (vast druk, en dit heeft geen hoge spoed) en we zijn er zelf ook nog niet verder achteraan gegaan (want ook wij druk). Ik ga onze thuisdierenarts morgen bellen en nog eens vragen naar de mogelijkheden voor urine, maar ben altijd graag goed voorbereid op zo'n gesprek.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

En hij krijgt nu wel de Novacam he, zonder gaat niet meer. De onderhoudsdosis, verdeeld over 2 doseringen per dag. Of bedoel je extra pijnstilling?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Sorry ik dacht dat je daar mee gestopt was.
Maar als hij ondanks de novacam toch nog veel pijn heeft dan zou ik dat wel door geven aan de da.
Misschien hebben zij nog andere opties,
Wij gaven toen onsior met backmotion en zijn later overgestapt op novacam.
Misschien werkt het andersom weer beter voor Broer, of glucosamine of 1 van de andere middelen die yana in haar reactie gezet heeft bijgeven.
Misschien dat de da aan huis wel mogelijkheden heeft in de praktijk te testen, en dan als het echt steriel moet zijn dat bij jullie thuis te komen doen.
Lastig en zielig als ze zo bang zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie