Meedenken over Broer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

De assistente belde vanavond met de uitslag. Helaas voor ons is de da zelf dit weekend vrij, dus er staat een belafspraak om de uitslag toe te lichten en een verder plan te bepalen voor maandag.

Resultaat: glucose hoog. Huh?! Die zagen we niet aankomen. Soortelijk gewicht en eiwit was allemaal goed zei ze, niks zorgwekkends. Ze wilde verder niet zeggen wat dit nu allemaal kon betekenen, daarvoor moeten we tot maandag wachten. Maar jullie begrijpen vast dat dat moeilijk is.

Mijn eerste gedachte is suikerziekte, maar ik weet niet waar hoog glucose in de urine nog allemaal op kan wijzen natuurlijk. Hier mensen met ervaring?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Vooral diabetis inderdaad.
Spannend maandag.
En nauwelijks nierfalen dus, anders was het soortelijk gewicht wel al afgenomen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ik dacht nog ff over dat bloedprikken en die stress he...

Als je dierenarts nou een vlindernaald met slangetje gebruikt.. broer in een grote deken wikkelen, 1 achterpootje uit de deken pakken, daar een stukje scheren en de vlindernaald inprikken en op die manier bloed tappen!
Door de vlindernaald met slangetje kan broer een beetje bewegen, zonder dat de naald eruit raakt en hoeft de dierenarts niet strak vast te houden. Broer zit veilig en donker in de deken op tafel en wordt goed vastgehouden, ziet niks, minste stress.

Glucose kan met een druppel bloed uit een voetzool gecheckt worden.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Oh dat laatste zou wel echt een stuk schelen, misschien moet dat dan de eerste vervolgstap zijn.

Ik las al dat het ook schildklier of alvleesklier kan zijn, maar diabetes lijkt het meest waarschijnlijk. Als zo'n druppel bloed uit een voetzool dat kan bevestigen, dan hoeven we misschien niet een volledig bloedonderzoek.

Hartstikke bedankt voor de tip over de vlindernaald! Die ga ik zeker meenemen. Maar ik merk dat ik als een gigantische berg opkijk tegen bloedprikken. Nou ja, eigenlijk tegen alle medische handelingen. De schrik van de vorige keer heeft er flink ingehakt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ik denk wel dat een volledig bloedbeeld slim is! Dan heb je in ieder geval duidelijk of er dingen afgestreept kunnen worden die erger zijn dan diabetes. En ook dat de metacam gewoon gegeven kan worden. Zou wel rot zijn, diabetes, dan “moet” er thuis geprikt en getest worden dagelijks. Zou dat kunnen met broer?

Ben benieuwd of je dierenarts het zo wilt doen, de spullen kan hij in ieder geval bestellen als hij ze niet in huis heeft. En misschien ook wel een beetje verdovende lidocaine zalf op zijn geschoren plekje voordat er geprikt wordt? Alles om weer herhaling van zo’n vreselijk insult te voorkomen.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Sja, dat weet ik niet of dat gaat lukken. Ik heb er misschien een te simpel beeld van nu omdat we ooit de kat vd buren wel eens verzorgden die insuline moest krijgen en dat ging altijd heel makkelijk, maar ja, dat was Broer niet. Het scheelt wel enorm als wij het zelf kunnen doen (dagelijks prikken), het is toch echt vooral transport en andere mensen waar hij niet van gediend is. Wel voor knuffels, maar niet als hij zich opgesloten voelt. En het zou een duidelijke verklaring geven voor wat dingen (vermagerde achterhand, slecht verzorgde vacht, grote plassen, veel drinken, veel slapen) die an sich goed behandelbaar is.

Vlindernaald en lidocaine neem ik zeker mee, inderdaad alles om herhaling te voorkomen! Meer tips zeker welkom!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Ik was vooral heel bang voor nieren, omdat we daar Poes aan verloren zijn. Zag de geschiedenis zich alweer herhalen. Moet nog even wennen aan deze plotselinge plot twist geloof ik..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Inderdaad waarschijnlijk suikerziekte.
ik denk dat een druppel bloed uit een oortje beter is.
Voetzooltje krijgen ze last van ( ook groter risico op bacteriën enzo, en daar moet je met suikerziekte extra mee uit kijken) en schijnt ook pijnlijker te zijn.
Als het diabetes is dan zou ik me aanmelden bij het suikerkatten forum.
Daar hebben ze heel veel ervaring en weten ze ook hoe het makkelijker kan met angstige katten.
Helaas heb je aan een druppel bloed niet voldoende want het moet echt naar het lab ook ivm de lange termijn waarde.
Thuis heb je uiteraard wel voldoende aan een druppel.

Ik wil er wel bij zeggen, dat ook al komt er qua nieren niets uit het urine onderzoek, dat nog steeds niet zegt dat die nieren ok zijn.
De urine van Lizzy is ook altijd ok.
Maar het is wel gunstig,

Het is wel echt een voordeel dat je al eens een suikerkat verzorgd hebt ook al is het broer niet geweest.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Even weer een update, want nu de dierenarts zelf gesproken. Schijnbaar had de assistente toch geen UPC-test gestart ondanks ons nadrukkelijke verzoek, daar ben ik niet blij mee maar goed. Ik weet eigenlijk niet precies welke testen er dan wél allemaal zijn gedaan, stomweg vergeten vragen in de veelheid der dingen.

Hoe dan ook, de resultaten:

- soortelijk gewicht 1,028 (niet al te hoog maar te verklaren door de suiker zei hij)
- proteïne negatief
- ph netjes (weet geen waarde)
- glucose hoog (meer dan 1000, zou overeenkomen met een waarde van > 56 mmol/l)

Hij maakt zich nu geen zorgen over nier- en blaasstenen en nog niet heel erg over de nieren (daarvoor wil hij controleplas als insuline is ingeregeld, om te kijken hoe het soortelijk gewicht dan is), maar niet starten met behandeling/vervolgonderzoek voor glucose is eigenlijk geen optie zei hij.

Gezien het insult bij vorige poging bloedprikken en Broers hoge stressgevoeligheid hebben we afgesproken dat wij een suikermeter mogen ophalen en instructie krijgen, en dat we dan zelf thuis een of meerdere dagcurves gaan proberen bepalen. Daarna gaan we, indien nodig, de insuline heel rustig opstarten, en als die stabiel is, opnieuw urine checken om te kijken hoe het soortelijk gewicht dan is. Als we de glucose niet stabiel krijgen dan ligt er waarschijnlijk een tumor of cushing aan ten grondslag en is verder bloedonderzoek onvermijdelijk.

Voeding en Novacam gaan we even niks aan veranderen, tot we meer duidelijkheid hebben over de vermoedelijke diabetes.

Jongste kind weer wakker, dus ik moet hier even afronden. Benieuwd of jullie nog tips of adviezen hebben?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Nee, behalve dan dat ze je op het suikerkattenforum beter kunnen helpen.
Ze hebben daar de cursussen ook voor gevolgd en ik heb Oscar met hun hulp in remissie ( honeymoon) gekregen.
Dat was met de da niet gelukt.
Jammer is dat je de HbA1C waarde niet weet, dat kan alleen via het bloed.
Thuis testen is sowieso veel beter dan bij de da testen ivm stress.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Inmiddels ook aangemeld bij het suikerkatten forum, maar er komt zoveel info op ons af dat het even zoeken is hoe of wat.

Gisteren de eerste poging tot bloedglucose meten gedaan, ging best aardig ondanks dat ik er ontzettend tegenop zag. We hebben in het oortje geprikt en omdat hij zijn kop schudde kwam het bloed op mijn partners vinger terecht. Toch snel een meting gedaan daarmee, ook al is die vermoedelijk niet helemaal zuiver. Resultaat kwam op 27,8. Best heel hoog dus. Vanavond nieuwe poging.

We proberen ondertussen over te schakelen op graanvrij natvoer, maar ook daar is het lastig tussen de bomen het bos te vinden.

Suikerziekte zou wel veel verklaren; het afvallen ondanks goede eetlust, veel plassen, veel drinken, zwakke achterpoten, de roos in zijn vacht.

De Synopet lijkt ook goed aan te slaan, hij beweegt en springt weer wat soepeler. De Omega 3 weigert hij te nemen.

Heb wel duizend vragen, eens kijken of ik ergens vandaag wat dingen op een rijtje kan zetten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Rik »

Ankie123 schreef: 19 sep 2019 10:47 We proberen ondertussen over te schakelen op graanvrij natvoer, maar ook daar is het lastig tussen de bomen het bos te vinden.
Ik heb niet zoveel verstand van suikerziekte maar mij lijkt het dat je zo koolhydraten-arm moet voeren. Koolhydraten worden omgezet in glucose (suiker) en dat lijkt me nou net niet goed. Nu is het wel zo dat bepaalde koolhydraten sneller en andere langzamer omgezet worden. Maar graanvrij hoeft dus lang niet altijd koolhydraten-arm te zijn.

Aardappels zijn bijvoorbeeld "snelle koolhydraten". En laat nou net in veel graanvrij voer aardappelen verwerkt zitten.
De koolhydraten in aardappelen worden afgebroken tot snelle suikers. Eet daarom niet te vaak aardappelen, neem een kleine portie en kies vaker voor volkorenproducten en peulvruchten.
Koolhydraten zijn zetmeel, suikers en vezels. Koolhydraten zitten in bijna alles wat je eet, bijvoorbeeld in brood, aardappels, rijst, macaroni, erwten, bonen, melk, fruit, snoep, koekjes, en chips. Je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker. Je hebt ze dus nodig om te leven, maar je kunt wel kiezen hoeveel koolhydraten je eet, en welke soort.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... olhydraten

De zin "Je hebt ze dus nodig om te leven" is niet van toepassing op katten. Die kunnen prima leven zonder koolhydraten.
https://www.catmoneo.nl/koolhydraten-in-kattenvoer/
Is graanvrij hetzelfde als koolhydraatarm kattenvoer?
Iets belangrijks waarbij je stil moet staan, is dat graanvrije kattenvoeding NIET hetzelfde is als koolhydraatarm.
Wat leesvoer over suikerziekte.
https://www.catmoneo.nl/category/aandoe ... kerziekte/

Gelukkig zijn er genoeg natvoeren te vinden met weinig koolhydraten (laat staan granen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dankjewel Rik, voor je uitgebreide en gefundeerde reactie. Ik had gisteravond al zo mijn twijfels bij die aardappels die inderdaad in het graanvrije voer zitten (Wellness Core). Nu is het me duidelijker hoe de vork in de steel zit. Het graanvrije droogvoer waarvan ik vanmorgen een beetje had neergezet heb ik ook maar weer weggehaald, was nog niet van gegeten. Hij eet enkel nog brokken bij grote honger en geeft de voorkeur aan natvoer.

De rest van de merken die we hadden gekocht staan in lijsten die we vonden met geschikt voer voor diabeteskatten, maar ik weet niet hoe up to date die zijn natuurlijk, en dan is er ook nog het tonijnprobleem, en mochten zn nieren ook slecht zijn dan speelt dat ook nog mee en en en... Het is maar ingewikkeld voor leken zoals wij.

We hebben nu Schesir, Almo Nature Raw en Renske (maar die laatste bliefde hij niet) nog staan. En wat dingen onderweg van ZooPlus zoals Carny. Lijkt me dat dat op zich ok is? Zijn gebruikelijke brokken heeft hij dus ook nog steeds staan (RC Senior en Prins Sensitive), maar daar wordt dus nauwelijks van gegeten.

Nog maar weer wat verder erin verdiepen vanavond.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Rik »

Heel toevallig had ik vanmiddag een pagina van catmoneo voor mijn neus met betrekking tot Renske. Cat Lovers Gold heeft sinds mei dit jaar geen natvoer meer en ze hadden als eventueel alternatief Renske genoemd. De Bio en Paté kip hebben weinig koolhydraten maar om een of andere onverklaarbare reden schijnt de Mouse tonijn meer (teveel?) koolhydraten te hebben. Raar. Maar goed, dat eet ie dus niet. https://www.catmoneo.nl/renske/

Ja, het is een heel uitzoekwerk. Zelfs als je een kat hebt die niets mankeert. Als je dan nog rekening moet houden met diabetes en eventueel nierproblemen, dan wordt het steeds complexer.

Hier heb ik (als extra en nood naast de KVV) Animonda Carny, MAC's en Feringa in de kast staan. Omdat die mij redelijk wat vlees lijken te hebben en blikken van 400gr hadden (want blikjes van 85gr zijn stervensduur als je twee katten hebt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

wat Rik zegt klopt helemaal, het gaat om de koolhydraten.
Nu is het wel zo dat bij bijvoorbeeld een combinatie Nierfalen en diabetes, nierdieet belangrijker is dan een koolhydraatarm dieet, dat geld trouwens voor alle diëten.
Dat is omdat je eventueel te hoge suiker nog bij kunt sturen met insuline.
Ik begrijp dat er nu veel op je afkomt.

27,8 is hoog, Oscar zat ook zo hoog en uiteindelijk is die wel op honeymoon gegaan ondanks nierdieet en die had daarbij ook nog een schildklier probleem en artrose.

Ik lees zwakke achterpoten, je zou de dierenarts kunnen vragen of je b12 mag spuiten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie