Meedenken over Broer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Aan de zijkant inderdaad, heb zo'n plaatje gezien met de verschillende plekken voor injecteren, en dat je moet afwisselen. Ik doe ook maar wat hoor, het is soms moeilijk om door de bomen het bos te zien en te weten waar je goed aan doet. Hij doet over het injecteren tot nu toe niet zo moeilijk, hopelijk blijft dat zo.

Vandaag daadwerkelijk voor het eerst succesvol insuline geïnjecteerd, hoera! Op het laatste moment wilde ik nog een luchtbelletje eruit duwen, waardoor ik uitkwam op 1,25 IE ipv de geplande 1,50 IE. Ik moest weg, dus toch maar die 1,25 IE gegeven toen. Hij daalde van 23.6 naar 12.6 op +4 en 13.7 op +6. Op +11 zat hij opeens op 8,2. Dat leek me niet te kunnen kloppen, dus 2x opnieuw getest en het was inderdaad 23.4. Nu heeft hij wel 1.50 IE gehad, ben benieuwd wat straks zijn waarde is.

Ik heb steeds luchtbelletjes in de spuiten, zo irritant!! Krijg ze er ook zo slecht uit. Iemand daar nog tips voor? Ik druk de spuit al heel strak aan voor ik hem in de cartridge steek...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Iets meer insuline pakken dan je nodig hebt, spuit met de naald omhoog en dan tikken tegen het spuitje, luchtbel gaat dan naar de naald toe en dan druk je hem er zo uit.
Maar als je een flesje hebt dan kun je de insuline die je extra pakt terug spuiten in het flesje ( als je hem op zijn kop kunt houden)

Goed dat het gelukt is, gefeliciteerd.
Bij twijfel altijd extra checken inderdaad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Edwin maakte de spuitjes altijd van te voren klaar, dan zit je ook niet met de stress als je haast hebt.
Je kunt ze bijvoorbeeld al de avond van te voren klaar maken en op de kop in een bekertje bewaren.
Maar ik bedenk me net dat jij kinderen hebt weet niet of dat dan handig is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Wij gebruiken tuberculine spuitjes voor de buprecare. 100u. Dus daar kan ik wel wat over vertellen! Als je de kat tussen je benen zet, en met je ene hand een stuk vel pakt kun je gemakkelijk met je rechterhand prikken, daarbij prikken wij dan naar ons toe. Dus het vel wat we pakken dan vinden we het fijn dat het dwars staat op de kat zodat je echt als richting van kop naar kont kunt prikken in dat stuk vel. Met zo’n 29 a 30 G naaldje merken wij hier niet eens een reactie. In principe kun je zelfs overal prikken waar er vel over is, ook op de kont.

Met je andere vragen kan ik je helaas niet helpen maar ik vind het wel fijn mee te lezen. Gelukkig heb je al veel informatie elders kunnen vinden, ik heb ook meteen gegoogled over dat tight schema evt. Zo leren we weer bij :)

Gaat het met broer verder goed/beter?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu met Broer en jullie gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Hoe gaat het nu met broer?
Kwam net toevallig tegen dat ze bij een kat ook een soort “freestyle libre” systeem kunnen aanbrengen om de bloedwaardes te checken.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Hoi iedereen, ik ben hier erg lang niet geweest, het is een gekke tijd geweest de afgelopen maanden met naast de coronaperikelen een overlijden in de familie, een diagnose voor onze dochter, en nog veel meer. Het was ook een tijdje te pijnlijk na het overlijden van Poes om dit forum te openen. Maar de hulp die ik hier gekregen heb ben ik niet vergeten.

Via jullie heb ik ook de weg gevonden naar het DCI-forum voor Broer en daar hebben ze me ongelooflijk goed geholpen. Inmiddels is Broer al maanden in remissie en we hopen uiteraard dat hij dat nog heel lang mag blijven! Met Broer gaat het dus goed, en ik kom dan ook wat anders vragen. We zijn bezig met opruimen en ik kwam de doos tegen met al het voer dat we na Poes' overlijden en Broers diagnose hadden opgeborgen tot we tijd hadden het verder te verwerken.

Alles wat over de houdbaarheidsdatum was is weg en de grote ongeopende zakken Prins voer zijn geretourneerd bij de webshop, maar we hebben nog best wat over waar wij niks meer mee kunnen: het meeste ongeopend en nog een hele poos houdbaar, en een aantal geopende zakken niervoer en brokken die nog een aantal maanden goed zijn.

Kan ik dat hier op het forum ergens gratis aanbieden voor iemand die er nog wat aan heeft? Ik vond geen verkoop/weggeef-hoekje, of kijk ik scheel?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat je iets van je laat horen en wat een ontzettend goed nieuws over Broer.
Je hebt nogal was voor je kiezen gekregen dus begrijpelijk dat je hier niet zo vaak inlogt.
Er zijn meer mensen die het lastig vinden hier terug te keren als een kat overleden is.

Voer en andere dingen die je aan wilt bieden zou onder het onderdeel vraag en aanbod kunnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank je! Ik had daar al even gekeken maar zag geen andere berichten dus daarom twijfelde ik. Ik zal binnenkort alles met foto's erbij in een topic zetten!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat je anders nog kan doen is het wegschenken aan een asiel.
Ik heb het voer dat ik vroeger aan mijn katten gaf (nierdieet van Rambo en hypoallergeen van Filou) aan een herplaatsings instantie voor "gevonden" of afgestane katjes geschonken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Ja, dat is mijn volgende optie. Maar ik wilde het eerst hier proberen als een soort van bedankje voor de hulp die ik hier heb mogen ontvangen.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Het is meer dan 3 jaar geleden sinds mijn laatste bericht in dit topic zie ik... Het goede nieuws is dat Broer nog steeds bij ons is; hij is deze maand 23 jaar geworden! Het slechte nieuws is dat de ouderdom zijn tol eist en we opnieuw meedenkhulp zouden kunnen gebruiken :-( .

De afgelopen jaren is het best goed gegaan met Broer. De diabetes is sinds 2019 in remissie en hij heeft dus gewoon weer goede bloedglucosewaarden zonder insuline.

Omdat hij erg opknapte toen hij in remissie kwam konden we op een gegeven moment ook weer zonder de meloxicam die hij kreeg ivm artrose. Ik heb me toen zelfs afgevraagd of hij überhaupt wel artrose had, en of de diabetes niet de echte oorzaak was geweest van zijn verzwakte achterhand.

Of het aan artrose ligt of enkel aan de ouderdom weten we dus eigenlijk nog steeds niet zeker, maar feit is dat zijn mobiliteit wel ontzettend is afgenomen in de loop der tijd, zeker in de afgelopen maanden. Hij heeft al maanden een trappetje nodig om op de bank te komen en de laatste weken tillen we hem ook de trap op en af. Opstaan kost moeite. Hij slaapt eigenlijk vrijwel de hele dag, kwam 's avonds altijd wel beneden bij ons knuffels halen en beneden op de bank slapen, en liep dan tegen de ochtend weer naar zijn plekje boven. Op een tijdlang constipatieproblemen na (die we hebben opgelost met psylliumvezels) leek hij verder een tevreden, zij het hoogbejaarde, kater.

Sinds donderdagavond is het echter helemaal mis: hij kan niet meer op zijn poten staan. Het lijkt wel of van het ene op het andere moment alle kracht verdwenen is uit zijn achterpoten. Ze glijden gewoon onder hem vandaan, hij valt gewoon om. Eerst dachten we dat hij misschien gevallen was of zo, maar dat hebben we dan in ieder geval niet gezien of gemerkt. Hij eet, drinkt en plast normaal en heeft gisteravond ook gepoept. Hij lijkt geen acute pijn te hebben (vermoedelijk wel chronische). Hij lijkt ook niet om te vallen uit zwakte (zoals dat bij onze andere kat wel het geval was tgv nierfalen), maar echt omdat zijn poten hem niet meer dragen kunnen. Er lijkt geen poot gebroken te zijn, en zijn poten zijn ook niet echt verlamd; zo stapte hij per ongeluk met een achterpoot in zijn etensbakje en dan schudt hij hem echt uit, het is dus niet dat hij ze niet meer kan bewegen of zo. Zijn achterste pootjes voelen niet kouder dan zijn voorste.

Sinds donderdagavond wijken we niet van zijn zijde zodat we hem dag en nacht kunnen assisteren als hij wil eten of drinken, of naar de bak moet. Maar hij kan niet meer lopen zonder onze hulp, en tussen zijn eetmomenten en kattenbakmomenten slaapt hij eigenlijk continu nu (hij kan ook niets anders meer).

We hadden de hoop dat het toch een val was geweest en het vanzelf zou bijtrekken, maar het is niet beter geworden deze 2 dagen, eerder slechter. We weten dus niet hoe nu verder.

De logische stap is uiteraard de dierenarts, maar Broer is panisch voor transport en de dierenarts. De laatste keer (4 jaar geleden) probeerde de dierenarts hier thuis bloed te prikken en toen kreeg hij een soort insult van de paniek. Ik ben als de dood voor een herhaling daarvan. Maar niets doen is ook geen optie. Ik wil maandag dus in ieder geval overleggen met een da, maar wil als het even kan zoveel mogelijk fysiek onderzoek vermijden. Daarom heb ik jullie hulp dus weer nodig: denken jullie weer met me mee? Alvast dank als je tot hier gelezen hebt :epray: .
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

De eerste vraag waar ik mee zit: zou het een plotse verergering van de artrose kunnen zijn? Jaren geleden kon hij ook op een dag opeens niet meer opstaan. Toen hebben we in allerijl meloxicam gehaald en dat hielp snel.

Kan het kwaad om nu ook meloxicam te proberen? Stel dat het toch een andere oorzaak zou zijn zoals trombose of zo?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Nou ik vind dit wel een stuk heftiger klinken dan alleen de artrose.
Ik zou met de dierenarts overleggen of je pijnstilling mag geven, het kan ook iets totaal anders zijn, trombose, beroerte,nieren oid.
Zeker als het al 4 jaar geleden is dat er bloed geprikt is.
Sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie