Diarree kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

Hallo allemaal,

Ik heb nu 3 weken een kitten in huis van 4 maanden. Ik heb al eerder een bericht geplaatst omdat ik me zorgen om hem maakte. Sinds Tom bij ons thuis is poept hij 8 keer per dag gemiddeld en zijn poep was altijd heel dun en plakkerig. Ook had hij veel last van winderigheid. Hij eet en drinkt heel goed (drinken soms wel erg veel, dacht dat katten niet zoveel dronken). Ik stond vorige week naast de kattenbak toen meneer poepte, en ik schrok me rot omdat zijn poep echt dun is. Het is niet waterdun, maar het zit er wel tegenaan. Hij lijkt zelf nergens echt last van te hebben maar ik maak me wel zorgen.

Ik heb de DA gebeld en we zijn langsgekomen voor een controle. Tom was heel erg bang en liet niet echt een onderzoek toe, maar de dierenarts vermoedt Giardia. Hij heeft nu een kuur van 4 dagen hiervoor. Na 2,5 dag is zijn poep nog steeds hetzelfde (mogelijk dunner), maar hij poept nu 3 keer per dag. Ook eet hij ineens minder. Hij laat nog steeds winden, maar wel minder.

Tom krijgt RC kitten op aanraden van de DA. Wij gaan natuurlijk door met de kuur. Ik maak me heel veel zorgen om ons kleine maatje en ik hoop dat iemand ons advies kan geven of kan helpen!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree kat

Bericht door Kikimax »

Mocht panacur niet helpen kun je metrobactin gaan vragen. Die is wat sterker tegen giardia en verder ontsmetten, ontsmetten, ontsmetten. Na elke poepbeurt bak schoonmaken (klein laagje grit dus maar gebruiken) en elke keer 5 minuten in chloor of dettol laten weken (goed naspoelen), kleden op 90 graden uitwassen, krabpalen met het liefst stoomreiniger ontsmetten. Het is veel werk, maar dan doe je de giardia de das om. Verder kun je ter ondersteuning zoolac propaste geven, is natuurlijk probiotica
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Diarree kat

Bericht door Emmajoja »

Die panacur moet geloof ik 5 dagen kuur dan 5 dagen pauze en dan weer 5 dagen kuur. Anders is het een goed ontworm middel. Maar niet genoeg voor giardia als je maar 4 dagen doet.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

Bedankt voor de antwoorden! Wij gaan zeker thuis alles goed schoonmaken. De dierenarts had tegen ons gezegd dat drie dagen genoeg is, maar dat vier dagen ook kan. Wij hebben gekozen voor vier dagen.

Even de situatie nu: katzel poept veel minder, zo’n 2 keer per dag. Hij heeft echter nog steeds diarree en hij eet veel minder. Wij vragen ons af of hij minder poept omdat hij minder eet, of omdat de pillen werken en zijn darmen alles beter verteren waardoor hij minder eten nodig heeft.

En nog een vraag: hoelang duurt het voordat de pillen gaan werken? Hij zit nu op dag 3 en hij zit nog steeds aan de diarree maar poept dus minder.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Diarree kat

Bericht door Emmajoja »

Google maar even de kuur voor giardia met panacur. 4dagen dood geen giardia.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diarree kat

Bericht door Rik »

Daar komt Tomdepoes dan vanzelf achter als het echt giardia is. Overigens heb ik zelf een iets ander schema (gelukkig niet uit ervaring maar van het andere forum).

Een kuur van 5-10 dagen. Net zolang tot de ontlasting weer wat harder begint te worden en dan geloof ik nog 2 dagen doorgaan (maar nooit langer dan 10 dagen want dat heeft geen zin). Dan 5 "rustdagen". Daarna weer een kuur van 5-10 dagen gevolgd door 5 stopdagen. Mocht het dan nog terugkomen nog eventueel een 3e kuur erachteraan.

Maar inderdaad raar dat de DA maar 4 dagen voorschrijft want dat kan zelfs onvoldoende zijn om de eerste wave kapot te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

Ik vind het dan ook raar dat de DA maar drie dagen voorschreef en 4 gaf toen ik er zelf om vroeg. Ik zal morgen even bellen om nog een aantal pillen op te komen halen voor Tom want jk wil natuurlijk wel dat het werkt.

Hij lijkt zich minder ‘ziek’ te voelen en poept echt veel minder, maar nog steeds diarree... Maak me zorgen om dat kleine beestje. Ik geef hem elke dag extra natvoer dat ik aanleng met flink wat water zodat hij genoeg vocht binnenkrijgt. Is dit slim of kan ik dit beter stoppen nu hij diarree heeft? Zowel de DA als asiel vonden natvoer onnodig, maar ik wil het hem juist voeren vanwege het vocht.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree kat

Bericht door Kikimax »

Ff serieus, natvoer niet nodig!!?? Grrrr wat een slecht advies. Gewoon natvoer geven, beter nog het liefst alleen maar natvoer. Panacur kan je ook snel via internet bestellen hoor, zou zeker 5 dagen doen, dan 5 dagen rust en dan weer 5 dagen. En likje zoolac propaste ter ondersteuning. Heeft bij mijn pom wonderen gedaan en die had met 4 maanden en met 6 en 8 maanden giardia (en daardoor een andere kat van me ook). Ik heb 5 katten en heb iedereen panacur gegeven. Is ook het advies. 2 keer per dag diarree is niet heel gevaarlijk mits hij genoeg vocht neemt. Dus inderdaad natvoer met water. Succes
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree kat

Bericht door Synemios »

Als jij het idee hebt dat het natvoer het erger maakt ( diarree) zou ik het even niet geven.
Maar anders zou ik het gewoon wel geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

Ik vind het achteraf ook een raar advies om geen natvoer te geven, maar omdat dit mijn eerste katje is dacht ik dat de da en het asiel wel gelijk hadden. De diarree wordt niet erger door het natvoer, dus ik geef het hem gewoon met een flinke sloot water. Ik geef almo nature, ik hoop dat dit een goed merk is.

Morgen is de laatste dag van de panacur en nu is er al wat verschil te zien. Hij heeft nog steeds diarree, maar als hij op de kattenbak gaat komt er eerst vaste ontlasting (deze ziet eruit hoe het hoort) en dan nog een hele plons diarree. Als dit maandag nog steeds zo is, is het dan verstandig terug te gaan naar de da? Hij voelt zich al een stuk beter dan eerst maar de diarree duurt dan al 3,5 week....
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Diarree kat

Bericht door Emmajoja »

Denk dat de DA dan de ontlasting moet onderzoeken
Blijkt het echt giardia te zijn dan moet je die kuur correct gaan geven
Dus wat Rik, ik en anderen zeiden. 5/10 dagen wel, 5dagen niet, 5/10dagen wel

Het kan ook nog een andere parasiet zijn waarvan ik de naam kwijt ben en daar is dan weer een ander middeltje voor welke ook best een lange kuur is dacht ik zo uit m'n hoofd.

Goede merken natvoer zijn te vinden op de website voerwijzer.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

En de diarree is weer waterdun.... Maak me echt zoveel zorgen om hem :(
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Diarree kat

Bericht door Tomdepoes »

Om nog even te reageren op jullie reacties. Wij gaan verder met de panacur voor 5 tot 10 dagen zoals jullie zeiden. Maandag ga ik naar de dierenarts om hem nog een keer te laten onderzoeken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree kat

Bericht door Synemios »

Ik zou sowieso vragen de ontlasting te laten onderzoeken.
Diarree kan zoveel verschillende oorzaken hebben.
Kan ook nog voedselovergevoeligheid of allergie zijn bijvoorbeeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diarree kat

Bericht door Kikimax »

Wat je nu al kan doen is vanaf nu beginnen met ontlasting te verzamelen. Voor een ontlasting test heb je van 3 dagen ontlasting nodig. Als het goed is kan de arts dan direct een giardia test doen. Positief dan weet je dat dat het is, maar negatief geeft geen zekerheid. Dan kan je het opsturen naar een lab, dan testen ze op andere parasieten. Zolang hij genoeg vocht krijgt en speels is, is diarree niet direct heel schadelijk, maar de oorzaak moet wel gevonden worden. Is het giardia en werkt panacur niet goed, vraag dan naar metrobactin. Sterkte (en nogmaals, ook goed je handen ontsmetten, pepertje van de kat als er nog wat op zit, anders blijf je herbesmetten)
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie