Help aub kat eet niks

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Beste mensen ik ben hier nieuw en ga me zelf even voorstellen mijn naam is kursat en woon in amsterdam en ben trotse eigenaar van 3 sphyx katten. Ik ben even radeloos. Mijn kat is sinds 4 dagen nu gestopt met eten. Drinken doet ze wel en voor de rest is ze heel normaal. De eerste dag ging Ze steeds overgeven en had ze de diaree. Naar de dokter geweest meteen en die heeft haar een prik gegeven tegen misselijkheid en een tablet voor de diaree. Misselijkheid is naar mijn gevoel niet helemaal over maar ze spuugt in ieder geval niet meer, wel vooruitgang geboekt. Maar mijn kat wilt niks eten ze ruikt aan alles maar eten doet ze niet. Vandaag weer bij de dokter geweest bloed test gedaan fotos genomen alles was perfect. Ik heb ook een lustopwekker meegekregen nadat ik die gaf ging de kat bekschuimen 5 min lang daarna was ze weer normaal maar ook nu heeft ze nog steeds niet gegeten. Wat kan het zijn snap het niet meer. Het leek wel op een virus want braken diaree en koorts had ze vandaag had ze geen koorts meer. de kat is nog 2 jaar jong. Wie kan me geruststellen of wat info aub

Alvast bedankt voor alle reacties die ik tegemoet ga komen
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Zotvanpoezen »

Welkom op het forum, kursat. Ik wou eerst even zeggen dat je geen eigenaar bent van katten, maar wel hun personeel ;-)
Een kat die niet eet wordt steeds maar misselijker. Bovendien kan ze leververvetting krijgen. Heb je al geprobeerd met Recovery aangelengd met lauw water te geven? ( desnoods in een spuitje zonder naald). Ze moet zo snel mogelijk beginnen eten. Is de ontlasting onderzocht op parasieten? Welke voeding geef je gewoonlijk?
Mijn kat had vroeger ook veel last van langdurig overgeven en ondertussen schreeuwen van de pijn (zonder diarree) met soms veel koorts en moest daardoor telkens bij de da blijven voor infuus en spuitjesvoeding om hem weer "op te starten". Hij heeft een probleem met zijn immuunsysteem en moet levenslang een lichte dosis cortisonen nemen.
Ik hoop van harte dat je de oorzaak vind en dat je katje snel weer beter wordt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help aub kat eet nik

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan je m'n zorgen goed voorstellen, een kat van 2 met een eetstaking is zorgelijk. Opmerkelijk dat er (nog) geen oorzaak is gevonden. De injectie (met Cerenia neem ik aan) heeft wel het overgeven gestopt, maar niet de eetlust teruggebracht. Ik kan me voorstellen dat het geven van een eetlustopwekker op een compleet lege maag een vervelende reactie geeft. Van een langdurig lege maag wordt een kat misselijk, dus mogelijk kom je dan in een vicieuze cirkel.

Er moet dus voedsel in de maag komen, links of rechtsom. Is er iets dat je kat heel lekker vindt, bij voorkeur met een sterke geur, eventueel een beetje opwarmen? Of anders dun natvoer met een spuitje in de bek, of anders met een sonde in de slokdarm.

Ik hoop dat je kat weer snel de oude is.
Erik
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Hartstikke bedankt voor de reacties ik geef hem nu voer met een spuitje. De arts heeft mij blikjes voeding gegeven van hills. Ze noemde het astronautenvoer. Ze hebben de ontlasting niet onderzocht maar ze heeft nog steeds diaree. Ze gaat wel elke dag naar de wc omdat ik haar dwangvoer. Ik ga het vandaag nog aankijken en anders morgen weer naar de da. Ik weet echt niet meer wqt het kan zijn. Heel vermoeiend dit😭😭
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Rik »

Welke eetlustopwekker is gegeven? Er zijn middelen waar de kat van gaat schuimbekken. Bij Martazapine is dat volgens mij niet. En daar is maar heel weinig voor nodig.

Het de dierenarts het niet over antibiotica gehad. Bij mij werd gezegd dat als een 'gezonde' kat stopt met eten, het vaak een bacteriële infectie of een virale infectie is. En als er geen koorts is wordt er vaak met antibiotica gestart. Ze krijgen dan vaak eerst een prik prednison (of eetlustopwekker) zodat ze beginnen met eten waarna de antibiotica de dagen daarna zijn werk kan doen.

(Tip: bewaar alle facturen en schrijf daar ook op wat er gegeven is als dat er niet duidelijk opstaat. Ook uitslagen altijd op papier vragen voor je eigen archief zodat het later allemaal nog duidelijk is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Martazapine Dat is er gegeven. Maar er druppelde letterlijk 100 dikke witachtige druppeltjes uit dr mond. Facturen bewaar ik allemaal inderdaad. Dr diaree is meer water dan diaree. Het is echt heel waterig. Ik denk aan een virus of infectie. Tot mijn verbazing kwam ze net 3-4 koekjes eten opeens uit dr zelf. Hopelijk gaat het nu wat beter het zijn wel maar een paar maqr wel beter dan niks.
Over antibiotica hebben ze het niet gehad wel over een opname en infuus en sondevoeding mocht ze na vandaag nog steeds niet eten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Anne »

Is het geen optie om te gaan dwangvoederen? Grote kans dat ze daarna uit zich zelf gaat eten. Ze moet even uit die negatieve cirkel van misselijkheid
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Rik »

Er worden al spuitjes gevoerd met a/d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Anne »

oeps, excuses, daar heb ik over heen gelezen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Rik »

Geen probleem. Het zou ook mijn eerste suggestie geweest zijn. Ik stond de volgende dag al bij de dierenarts toen Yuna een eetstaking had. Want ik had ook zoiets van langer dan 24 uur niet eten kan schadelijk worden.

@kurry1987, hoeveel van de mirtazapine heb je eigenlijk gegeven? Want schuimbekken hoort daar volgens mij niet bij. Je mag daar maar 1/8-1/4 tablet per drie dagen van geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Nogmaals bedankt voor alle reacties heb daar 1/8 van gegeven. Het was niet echt schuim maar witte druppels ofzo uit dr mond alsof de kraan aan het druppelen was zo snel en veel waren het er. Ze is vandaag wel paar keer geweest bij dr bak maar meer dan 2-3 brokjes per keer eet ze niet maar ben al superblij dat ze het probeert.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan het absoluut niet plaatsen: 1/8 Mirtazipine, en dan een heleboel witte druppels uit de bek??
Het enige dat ik kan bedenken, is dat de Mirtazipine niet het keelgat is ingegaan, maar in het bekje is terecht gekomen, daar is opgelost, en een reactie heeft gegeven. Ik los die paar kruimeltjes Mirtazipine altijd op in een klein beetje water, dat ik in één keer achterin de bek spuit - omdat het lastig is om 1/8 pilletje achterin het keelgat te krijgen.
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

ErikPhilippus schreef: 21 jul 2019 22:34 Ik kan het absoluut niet plaatsen: 1/8 Mirtazipine, en dan een heleboel witte druppels uit de bek??
Het enige dat ik kan bedenken, is dat de Mirtazipine niet het keelgat is ingegaan, maar in het bekje is terecht gekomen, daar is opgelost, en een reactie heeft gegeven. Ik los die paar kruimeltjes Mirtazipine altijd op in een klein beetje water, dat ik in één keer achterin de bek spuit - omdat het lastig is om 1/8 pilletje achterin het keelgat te krijgen.

Bedankt voor de reactie dit zou heel goed kunnen echter durf ik nu geen nog 1 te geven omdat het 1 keer per 3 dagen mag. Ze heeft vandaag toevallig wel wat gegeten wel
Met heel veel moeite. Heb haar telkens eten aangeboden door de dag heen heeft ze paar brokjes paar snoepjes en een halve blik tonijn gegeten. Ik hoop dat ze dit opvoert. Mag denk ik dinsdag weer mirtazapine geven dit keer doe ik het zeker weten goed
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Rik »

Als ze zaterdagmiddag 1/8 heeft gehad dan mag je maandag aan het einde van de middag echt wel voor een keer de volgende dosis van 1/8 geven. Voor nierfalers is het n.l. ook om de dag 1/8 en aangezien je geen 1/4 hebt gegeven lijkt me dat echt geen probleem.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Soms wordt er zelfs 1/8 per dag gezegd maar dat vinden we hier wat veel van het goede.
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... rtazapine/

Kans bestaat dus ook dat ze zaterdag niet eens zoveel binnen heeft gekregen.

Je mag het met eten geven dus je kunt een kwart (of minder) spuitje met a/d nemen en het daardoorheen doen en daar achter in het bekje spuiten.

Maar het is natuurlijk hopen daar ze morgen uit zichzelf weer eet.




Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Rik schreef: 21 jul 2019 23:57 Als ze zaterdagmiddag 1/8 heeft gehad dan mag je maandag aan het einde van de middag echt wel voor een keer de volgende dosis van 1/8 geven. Voor nierfalers is het n.l. ook om de dag 1/8 en aangezien je geen 1/4 hebt gegeven lijkt me dat echt geen probleem.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Soms wordt er zelfs 1/8 per dag gezegd maar dat vinden we hier wat veel van het goede.
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... rtazapine/

Kans bestaat dus ook dat ze zaterdag niet eens zoveel binnen heeft gekregen.

Je mag het met eten geven dus je kunt een kwart (of minder) spuitje met a/d nemen en het daardoorheen doen en daar achter in het bekje spuiten.

Maar het is natuurlijk hopen daar ze morgen uit zichzelf weer eet.

Hartstikke bedankt ik heb haar vandaag geen dwangvoer gegeven. Omdat ze het zelf wel
Probeert vandaag. Afgelopen 5-6 dagen rook ze er aan en moest ze al bijna overgeven. Vandaag een stuk of 7-8 keer gegeten wel
Hele kleine porties maar toch. Ze doet het goed nu. Echter twijfel ik of ik haar nog even moet dwangvoeden. Ben ook bang dat ze een beetje bang voor me wordt en ik haar misselijk maak omdat ik haar dwing. Wat denken jullie?
Plaats reactie