Help aub kat eet niks

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Rik schreef: 21 jul 2019 23:57 Als ze zaterdagmiddag 1/8 heeft gehad dan mag je maandag aan het einde van de middag echt wel voor een keer de volgende dosis van 1/8 geven. Voor nierfalers is het n.l. ook om de dag 1/8 en aangezien je geen 1/4 hebt gegeven lijkt me dat echt geen probleem.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Soms wordt er zelfs 1/8 per dag gezegd maar dat vinden we hier wat veel van het goede.
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... rtazapine/

Kans bestaat dus ook dat ze zaterdag niet eens zoveel binnen heeft gekregen.

Je mag het met eten geven dus je kunt een kwart (of minder) spuitje met a/d nemen en het daardoorheen doen en daar achter in het bekje spuiten.

Maar het is natuurlijk hopen daar ze morgen uit zichzelf weer eet.

Hartstikke bedankt ik heb haar vandaag geen dwangvoer gegeven. Omdat ze het zelf wel
Probeert vandaag. Afgelopen 5-6 dagen rook ze er aan en moest ze al bijna overgeven. Vandaag een stuk of 7-8 keer gegeten wel
Hele kleine porties maar toch. Ze doet het goed nu. Echter twijfel ik of ik haar nog even moet dwangvoeden. Ben ook bang dat ze een beetje bang voor me wordt en ik haar misselijk maak omdat ik haar dwing. Wat denken jullie?
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Rik schreef: 21 jul 2019 23:57 Als ze zaterdagmiddag 1/8 heeft gehad dan mag je maandag aan het einde van de middag echt wel voor een keer de volgende dosis van 1/8 geven. Voor nierfalers is het n.l. ook om de dag 1/8 en aangezien je geen 1/4 hebt gegeven lijkt me dat echt geen probleem.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine

Soms wordt er zelfs 1/8 per dag gezegd maar dat vinden we hier wat veel van het goede.
https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... rtazapine/

Kans bestaat dus ook dat ze zaterdag niet eens zoveel binnen heeft gekregen.

Je mag het met eten geven dus je kunt een kwart (of minder) spuitje met a/d nemen en het daardoorheen doen en daar achter in het bekje spuiten.

Maar het is natuurlijk hopen daar ze morgen uit zichzelf weer eet.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door ErikPhilippus »

Volgens de Kenaupark kliniek kan je nierfalers om de dag 1/8 tablet geven gedurende 3 weken. Ik ben het daar niet mee eens. De halfwaardetijd van Mirtazipine in een gezond lijf is ca. 40 uur, bij een nierfaler kan dat aanzienlijk verlengd zijn. Als dat het geval is, ga je dus stapelen als je het om de dag geeft. Bovendien is 3 weken achter elkaar contraproductief, want dan krijg je onherroepelijk gewenning. Het is naar mijn overtuiging een middel om de kat over een drempel heen te helpen, zodat er daarna weer zelfstandig wordt gegeten (tot de volgende dip). Als een kat 3 weken lang achter elkaar eetlustopwekkers nodig heeft, zet ik daar trouwens ook m'n vraagtekens bij....

Maar ik begrijp dat de kat hier in kwestie geen nierfaler is, dus kan een keer om Mirtazipine om de dag inderdaad niet zoveel kwaad. En waarschijnlijk is het de laatste keer niet goed gegaan, dus ik ben het wel met Rik eens dat je nu niet 3 dagen hoeft te wachten.
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Hartstikke bedankt. Ik wil jullie niet lastigvallen maar heb nog even een vraagje. Mijn andere sphynx kat had blaasstenen en kon niet plassen 3 keer katheder gedaan en mocht niet helpen en toen onder narcose operatie gehad aan de blaas hebben ze de stenen verwijderd. Na 3-4 dagen is de kat pas beetje bijgekomen de kat maakt het voor de rest goed maar nu opeens zie ik dat de kat urine met bloed heeft geplast in zijn tunneltje en plast afentoe op bed dat deed hij nooit. Er was ook een slijmpropje met bloed in zijn urine de da gebeld meteen en die zegt dat het kan na zo een operatie maar de operatie is al 8 dagen terug geweest wqt denken jullie komt dit jullie bekend in de oren?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Sansan »

Kurry klinkt als een blaasontsteking. Ik zou vanavond of morgenvroeg meteen urine inleveren bij de dierenarts assistente en ook naar de dierenarts gaan voor een consult.
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Sansan schreef: 22 jul 2019 19:16 Kurry klinkt als een blaasontsteking. Ik zou vanavond of morgenvroeg meteen urine inleveren bij de dierenarts assistente en ook naar de dierenarts gaan voor een consult.
Dat had hij al voor de operatie toen hij geopereerd werd had hij blaasontsteking na de opetatie metacan meegekregen en antibiotica voor 5 dagen alles al achter de rug. Morgen inderdaad naar een da
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Zotvanpoezen »

Als ze zelf wat eet (degene die je moest spuitjesvoeding geven, welteverstaan) zou ik ze niet meer forceren. Je zou misschien ook Viyo kunnen bijgeven om sneller te herstellen.
Normaal heeft de da dat, of je kan het bij de apotheek halen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kurry1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2019 00:36

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door kurry1987 »

Mijn kat is zelf weer begonnen met eten heel raar want ze had helemaal niks alleen stopte in ene met eten ik denk dat ze beetje ziek was ofzo een griepje of infectie. Ik maak me nu druk om me andere kat nooit zijn ze ziek en nu komt alles achter elkaar ben inmiddels al bijna 3.000 euro lichter dat voel je wel in je portemonnee
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Anne »

Oh wat fijn dat ze uit zich zelf is gaan eten, wel frusterend dat je geen oorzaak weet. Voor zoveel geld verwacht je toch wel een oorzaak te zien.
Is je andere poes weer beter?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help aub kat eet niks

Bericht door Rik »

Niet eten is dan vaak een bacteriële infectie of een virale infectie. Daar kom je de oorzaak maar zelden van te weten. Hier wist de DA het eigenlijk gelijk en was het snel over.

Wat betreft de andere kat met blaasontsteking. Wat voor stenen zijn verwijderd? Struviet of oxalaat? Gaat het daar al wat beter me?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie