Krabben om onbekende reden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

De juiste voeding blijft een lastig discussiepunt. Zo heb je ook eeuwige discussies over de beste lijnmethodes. Een binnenkat die gecastreerd/gesteriliseerd is, staat voor een soortgelijke uitdaging. Hoe zorgt mijn baasje ervoor dat ik geen overgewicht krijg?

Je hebt de verteerbare koolhydraten die direct energie geven en de onverteerbare koolhydraten: vezelrijk, weinig calorieën maar ze geven wel een vol gevoel. Op dit principe zijn hele diëten ontwikkeld. Maar als je de website van het diabetesfonds leest, dan staat daar nadrukkelijk dat koolhydraten worden omgezet naar suikers en dat je koolhydraten tenminste moet beperken. Enfin, dit met het oog op diabetes. Groenten, peulvruchten en fruit zijn dan beter koolhydraten. Dit zijn vervangers die o.a. Purizon gebruikt in plaats van granen.

Purizon stopt ook aardappelen in het voer en die bestaan ook voornamelijk uit koolhydraten. Of de term "graanvrij" op de verpakking daarom een verkooptruc is, blijft de vraag. De bewering klopt, maar is het zo veel beter?
Wat wel duidelijk is, is dat er ongeveer 20% koolhydraten in het voer zit, wat voor een brok relatief gezien erg laag is.

Voor mijn gevoel is dat voldoende voor mijn kat om gezond te blijven: energie te krijgen met voldoende vezels voor een goede ontlasting en zonder teveel dik makers.

Enfin, ik ben zelfs de wetenschappelijke literatuur ingedoken, maar ook daar komt men er niet uit wat nou het beste is voor onze feline vriendjes: elk voordeel heb zijn nadeel.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

PS, ik vind zelf onderstaande website erg informatief:

https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Inderdaad, die heb ik ook veel gebruikt.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Synemios »

Wat fijn dat het beter gaat met Nika.
Voor mij is de juiste voeding inmiddels de voeding waar mijn katten klachten vrij door zijn.
En ze moeten het natuurlijk ook nog willen eten.
En dat is voor de ene kat iets anders dan voor de andere.
Ik heb hier 5 katten die allemaal iets anders krijgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Iedere kat is anders en heeft zijn eigen voorkeuren en benodigdheden. Je weet van te voren eigenlijk zelden waar een kat gevoelig voor is of niet. Ik ben werkzaam in de genetica, en heb o.a. een bio-chemische achtergrond. Die voorkennis en mijn persoonlijkheid maken dat ik soms op voorhand wat hypochonder reageren kan.

Daarom probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen, ook al besef ik dat dit geen enkele garantie biedt. Mijn voedingsbetoog over "een kwalitatief betere/slechtere brok" was zeker niet verkeerd bedoeld.

Iedere kat en baasje beslist zelf wat hem/haar het beste lijkt. Meer dan ons best doen voor onze lieve poezenvriendjes, kunnen we niet. :)
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Synemios »

Oh maar Rick, ik weet dat je het niet verkeerd bedoelde hoor, zo kwam het ook niet op mij over.
Ik voer ook het liefst zo puur mogelijk,
granen, rijst aardappel liever niet of zo min mogelijk
Maar dan moet de kat er wel tegen kunnen en het eten.
Als ze klein zijn kun je ze vaak nog wel wat meer aanleren is mijn ervaring.
En ik ben ook wel blij met alle info en ideeen van anderen, ik weet wel dat ik er met Luna echt alleen voor stond.
Dat werd zo ingewikkeld dat mijn dierenarts het een beter plan vond haar maar standaard prednison te geven en daar was ik het dus echt niet mee eens.
Maar inmiddels heb ik gelukkig een andere dierenarts en heb ik voor Luna iets gevonden waar ze het wel goed op doet.
Maar het is brok met aardappel en insect en een hoop andere overbodige dingen die echt ook niet mijn voorkeur hebben.
Maar beter dan de prednison, en zij is eindelijk een tevreden kat zonder jeuk, maagpijn en/of benauwdheid.

Blijft soms toch lastig want je wilt eigenlijk al die rommel niet geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie