Krabben om onbekende reden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Hoi allemaal,

Mijn Nika krabt al een maand aan beide oren. Ik heb gekeken of ze oormijten of een infectie in haar oren had, maar kon niets zien of ruiken. Ze heeft ook geen last van vlooitjes. Verder eet en drinkt ze goed en de ontlasting is prima. Ze is zo levendig als iets en groeit goed.

Daarop heb ik de DA gemaild met de symptomen en de assistente adviseerde mij om Frontline te gebruiken, dus heb ik bij de DA een pipet gehaald en toegepast. Ze geloofde niet dat er sprake was van een allergie.
Na ruim een week geen verbetering en ik vond haar steeds "lastiger" worden. Lastig tussen quotes, omdat mijn lieve poetie gewoon de leeftijd heeft om grenzen te verkennen en daarbij ook haar tandjes gebruikt. Ze lag bij me en begonnen bijterig te worden toen ik haar aaide, waarop ik haar neer heb gezet om aan te geven dat dit geen wenselijk gedrag is. Madam liep enigszins verontwaardigd weg en begon als een gek aan haar linkeroortje te krabben. Toen hoorde ik een miauw en kwam ze op mij afgerend, haar linkeroortje hangend, en dook ze bij mij op schoot als de kleine poes die troost komt zoeken bij haar moeder. Van bijten naar poeslief/zielig/aai me/help me.

Daarop ben ik met haar naar de DA gegaan en hij heeft haar helemaal nagekeken. Hij kwam tot dezelfde conclusie dat ze geen oormijten, een ontsteken of vlooitjes had. Haar oortjes zagen er prachtig uit, het hartje en de longen waren goed en het gewicht was prima. Ze was ook levendig en nieuwsgierig. Kortom: gezond.
De DA had ook haar gebitje bekeken en gaf aan dat ze nog niet met wisselen begonnen was. Dit verbaasde bij wat, aangezien ze op dat moment ruim 4 mnd oud was, maar dat ze wel op het punt stond om te starten.

Inmiddels krabt ze nog steeds met enige regelmaat (meerdere malen per dag) en schud ze af en toe met haar kopje.

Dat ze met pijn naar me toen kwam rennen, is eenmaal gebeurd. Het is goed mogelijk dat ze zichzelf bezeerd heeft tijdens het krabben en daarvan even flink geschrokken is. Omdat dit maar eenmaal gebeurd is, maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Ze was er ook zo weer overheen en alles was vergeten.

Herkent iemand dit gedrag en/of heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Misschien toch de tandjes die vervelen, waardoor ze gaat krabben? Ze krabt meestal aan de oortjes, maar soms ook aan haar wangen of haar kop/nek. Als ik tandpijn heb, kan dat ook doorstralen.

Alvast bedankt!

Groetjes, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5150
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Synemios »

Waarom is allergie uit gesloten?
Krabt ze alleen aan 1 oor? Ik zou dan denken toch aan oorpijn.
Als ze op meerdere plekken krabt een allergie, dat kan ook voor voer of iets in de omgeving zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Ze krabt rondom beide oren. Mijn vermoeden is dat het met de tandjes te maken heeft die doorkomen. Dat ze hier wat last van heeft en niet weet hoe mee om te gaan. Ze stinkt ook een beetje uit haar mondje. Niet heel erg, maar het is wel nieuw, ondanks er niets veranderd is aan haar voeding. Ze heeft er de leeftijd voor: ruim 4,5 mnd jong.

Mijn kitten heeft enorm veel haartjes uit haar oren en echt ENORME snorhoren en wenkbrauwen. Die zitten haal ook nog wel eens in de weg, waardoor ik voor mijn kleine meid al een hondenvoerbak heb moeten kopen en een drinkfontein waarbij alles wat kriebelt vrij is. Haar kopje aaien zonder haar te kriebelen kan al een uitdaging zijn.

Ze krabt niet heel frequent (wel meerdere keren per dag). Als het een allergie zou zijn, had ik verwacht dat ze meer zou krabben en niet alleen rondom haar oren.

Aangezien de DA haar gezond heeft verklaard en haar tandjes misschien toch wat gevoelig zijn, kijk ik het nog even aan. Als het aanhoudt, dan ga ik kijken of het met allergie te maken kan hebben en waar die allergie dan vandaan kan komen, want ik sluit niets als de mogelijkheid bestaat dat er iets mis is natuurlijk.

Nu ineens voer, snacks en dergelijke omgooien, geeft ook stress, vooral nu eten al uitdagender wordt door het wisselen, dus daar wacht ik nog even mee. Ze lijkt er niet heel veel last van te hebben.
En misschien maak ik me veel te veel zorgen en heeft ze gewoon wel een jeuk zoals wij dat ook wel eens hebben. Als ik haar zie niezen, dan maak ik me ook al zorgen, terwijl ik dan de witte strepen op de zwarte tegels zie en de conclusie trek dat ze net onder de kast vandaan komt (en afgestoft heeft voor mij :P).
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Aangezien het krabben aanhield, heb ik nogmaals contact met de DA opgenomen (assistent) en deze assistent sloot een allergie niet uit. Sterker nog, ze gaf aan dat het vaker voorkomt bij jonge katjes. Dat ze nu aan het wisselen is, kan er toe bijdragen dat haar weerstand wat minder is.

Grappig genoeg gaf ze te kennen dat alleen een dierenarts een hypoallergeen dieet verkoopt. Vervolgens betaald ik ruim 38,- voor 2,5 kg Royal Canin Veterinary Diet - Hypoallergenic. Kortom: ruim 15,- per kilo. Bij Zooplus is het te koop voor 6,- per kilo minder, bij afname van 9 kilo.

Enfin, ik wilde toch snel kijken of het krabben verband houdt met een voedselallergie, dus dit gaan we 2 maandjes proberen. Ze heeft geen moeite met het eten van de brokken, maar staat wel te krabben naast de voerbak. Volgens mij zoekt ze haar vorige, hoogwaardige brokjes van Purizon.

Als blijkt dat het een voedselallergie is, dan ga ik verder op onderzoek uit. De assistente gaf aan dat het gebruikelijk is om op RC hypo te blijven. Dat lijkt mij niet nodig, aangezien het vaak een of een beperkt aantal eiwitten is waar een kat gevoelig voor is. Ze is ook niet super-allergisch, maar ik wil haar de jeuk besparen. Maar ik denk dat dit ook kan met een hoogwaardige brok die beter is dan wat RC te bieden heeft. Het hoofdbestanddeel bestaat uit eiwitten van veren, heb ik begrepen? Dat afval nog zoveel moet kosten. Ik vraag me dan ook af of RC Veterinary Diet - Hypoallergenic wel voldoende voedingsstoffen voor een kitten bevat?! Je mag begrijpelijk verder ook niets bijvoeren, omdat je anders niet weet of eventuele jeuk het originele probleem is of van hetgeen je bij voert komt. Ze mag ook maar 50 gram, wat ik voor een kitten van 5 mnd en 3 kg best weinig vind. Ze wordt uiteindelijk een kilo of 5-6, dus moet nog flink wat groeien. Helaas houden ze bij het voedingsschema van de brokken nooit rekening met de groeicurve van een kat. Een kat die 3 kg, 6 kg of 9 kg wordt, moet mijns inziens een andere hoeveelheid brokken krijgen. Maar dat is slechts mijn logica. Helaas heeft ze dus ook geen toegang meer tot onbeperkte brokjes, wat voor een kitten juist wordt aangeraden.

Als ze begint af te vallen, dan gaat de RC gewoon de prullenbak in en dan begin ik met een eliminatietest. Helaas gaat dat wat makkelijker met natvoer, waar Nika niet dol op is. Brokjes voor kittens zijn meestal in beperkte smaken aanwezig en bevatten verschillende eiwitbronnen.

KVV werd door de assistente afgeraden, zeker voor pups en kitten, omdat hier te weinig voedingsmiddelen in zouden zitten en omdat het onder slechte conditie bewaard en verstuurd wordt. Ik kan me indenken dat het voor jonge dieren in de groei de nodige vitamines/mineralen mist en, mits je geen goede leverancier hebt, de conditie van het KVV te wensen over laat. Maar dat is een hele andere discussie.

Hopelijk is Nika snel van haar jeuk af en kan ik voor haar gaan kijken naar een goede brok, zoals Orijen vis. Hierbij schijnt de kans op een allergie ook beperkt te zijn.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Rik »

R1ck schreef:KVV werd door de assistente afgeraden, zeker voor pups en kitten, omdat hier te weinig voedingsmiddelen in zouden zitten en omdat het onder slechte conditie bewaard en verstuurd wordt.
Uh, dat is natuurlijk onzin Afbeelding Moet je de ingredienten van RC brokken eens bekijken. Nee, de voedingstoffen van KVV kun je echt niet overtreffen met brokken of blik. Je moet natuurlijk wel de gebruikelijke richtlijnen van KVV (zoals afwisseling, hygiëne etc. volgen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie!

Dat leek mij dus ook. Maar voor ruim 38,- per 2,5 kilo en een aanrader dat ze dat de rest van haar leven waarschijnlijk moet eten, is een leuke verdienste. Nou is dit mijn eerste kitten en weet ik niet of mijn dierenarts geld boven het belang van mijn kitten stelt, maar RC is, waar ik ook lees, gewoon geen goede brok. Daarmee wil ik geen katten tegen de haren inwrijven, uiteraard! Ik weet dat er genoeg katten zijn die het heerlijk vinden en het er prima op doen.

Ik ben begonnen met de brok die ik van de fokker meekreeg; Nature and Science. Maar omdat hier zo weinig over bekend is, ben ik overgestapt. Die brok ging overigens wel goed. Aangezien niemand echt iets weet over deze brok, kan ik hem ook niet vergelijken.
Ik dacht met Purizon een goede, hoogwaardige brok te hebben: graanvrij, hoogwaardige eiwitten en een laag koolhydraatgehalte. Dit krijgt ze nu bijna 2 maanden en ze krabt al een hele poos, zonder aanwijsbare reden.

Het probleem is dat er zoveel keuze is dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En elk merk zweert dat hun product het beste voor je kat is. "Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas." Sommige katten vinden het heerlijk, maar als ik de mensen mag geloven die hun huiswerk hebben gedaan, is dit nou niet bepaald het beste voer. Maar goed, als je kat het lekker vindt en hij doet het er goed op, wat is er dan mis mee? Sommige katten zijn minder gevoelig en andere katten zijn wel/niet kieskeurig wat ze eten. Nika is een poes die niet alles eet en blijkbaar ook licht gevoelig reageert op iets.

Ik zie het een beetje als roken. Mijn grootouders rookten en zijn de 90 gepasseerd. Maar dat wil niet zeggen dat roken gezond is. De ene kat krijgt sneller last van diabetes of iets dergelijks dan de ander. Meer koolhydraten in een brok vergroot dat risico.

Daarom kies ik bij voorkeur het beste voor mijn kat. En als je ruim 38,- per 2,5 kg betaald voor een brok, waar nog voor geen euro inzit, dan speelt geld voor voeding geen rol meer.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een hoogwaardige brok bij katten met een allergie?

Alvast bedankt!

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Rick,

Mijn dierenarts vertelde dat veel katten allergisch zijn voor de soja in brokjes. Misschien kan je eens kijken of dat er in zit?

Ook hij meent dat rauw vlees (ook al is het diepgevroren) geen goede keus is vanwege de verontreinigingen die het bevat. Hij zei letterlijk: "Geen enkele dierenarts zou dat aanbevelen."

Ben zelf al een jaar aan het emmeren met Soeti die op al het voer allergisch reageert: brok, tarwevrij, hypo-allergeen van RC, gekookte koolvis, gekookte kip met rijst, etc. Uit wanhoop ook wel eens rauw vlees geprobeerd - zonder succes.

't Enige waar ze geen jeuk van kreeg was tonijn uit blik (op waterbasis), wel goed afspoelen door zeef om zout zoveel mogelijk eruit te filteren, alleen kreeg ze hier obstipatie van.

Dus nu heeft ze kuur prednison en antibiotica omdat DA een onbekende bacterie vermoedt...

Succes! :esick:
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Hoi Marieke,

Bedankt voor je reactie!

Waarmee maken jullie trouwens de vloer schoon? Ik heb een heel appartement vol met tegels en gebruik schoonmaakazijn. Nou schijnt dat voor de kat toxisch te zijn. De vloer wordt eenmaal per week schoongemaakt met een scheutje schoonmaakazijn. Het is dus verdund en verdampt snel. Zou dit nog een oorzaak kunnen zijn van Nika's irritatie?

Ook lees ik dat zeep toxisch is voor katten. Ik ben iemand die minstens 10x per dag zijn handen wast en als ik vervolgens Nika tegenkom, kan ik het natuurlijk niet laten om haar even over haar bolletje te aaien. Ik zal er sowieso beter op letten dat ik alle zeepresten goed afspoel en mijn handen goed droogmaak. Het is helaas een wat vettige zeep, die als een soort lotion aanwezig blijft. Als ik Nika aai en zij wast zich vervolgens, krijgt ze dat ook binnen.

Ik neig er eigenlijk naar om terug te gaan naar de laatste stabiele fase: Nature and Science brokjes voor kittens. RY, ook al is het maar 50 gram per dag, kan ze niet echt waarderen.

Groetjes, Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door castratenkoor »

Wat voor eet- en drinkbakjes heb je. Op metaal of plastic kunnen ze ook verkeerd reageren. Beter is glas of porselein.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Hoi Dinie,

Bedankt voor de tip!

Ik gebruik een metalen (honden)eetbak en twee plastic drinkfonteinen. Deze drinkfonteinen (cat mate) bevatten filters, inclusief actieve koolstof filtering.
Nika heeft daar in het begin nooit op gereageerd, maar een allergie ontwikkeld zich en je kunt nooit echt stellen dat iets niet allergeen is, omdat dit eerder goed ging.

Ik voeg het toe aan mijn lijst met experimenten. Maar ga stap voor stap dingen uitsluiten, omdat het anders erg lastig wordt om te bepalen waardoor het beter gaat als het beter gaat.

Groetjes, Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Rick,

Alle plastic voer- en drinkbakken heb ik al vervangen door porselein. Ik heb zelfs van die leuke ligmatjes van Action weggedonderd omdat synthetische stoffen ook een allergische reactie zouden kunnen opwekken.

't Hielp allemaal geen zier ! :/)

Schoonmaakazijn gebruik ik niet en van de zeep alleen Neutral (ben zelf ook allergisch).

't Enige wat echt hielp was gekookte kip met rijst (totdat ik van DA Panacur moest toevoegen) en daarna tonijn op waterbasis uit blik (goed afspoelen tegen zout).

Veel succes met afstrepen!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Nika zit nu een dag op de RC hypoallergeen en is meteen zwaar aan de diarree. Ondanks de dikke laag vulling, wist ze niet hoe ze die lucht begraven moest en toen ze tevreden was, heb ik haar nog nooit zo hard die bak uit zien rennen. Toen ik het controleerde, kon ik haar geen ongelijk geven. Zelfs nadat ik het had weg geschept, kwam Nika terug om die lucht zoveel mogelijk af te dekken.

Nou kan het zijn dat de maag gevoelig reageert op het wisselen van brokjes, maar ik heb dit niet gezien toen ik van Nature and Science naar Wellness naar Purizon ben gegaan. Dat RC voor een goede doorloop zorgt, wil ik best geloven als je naar de inhoud van de brok kijkt.

Enfin, ik kijk het nog even aan en anders stap ik gewoon even terug naar Nature and Science. Ik heb een tabel gevonden en het is misschien geen hoogwaardige brok, maar ze was daar in ieder geval destijds niet allergisch voor en had geen last van diarree. En ze vond het lekker, wat ook niet onbelangrijk is! Deze brok haalt ze eigenlijk wel haar neus voor op en eet ze vooral in de avond. De 50 gram, wat weinig is voor haar, maakt ze niet op. Zit natuurlijk ook een gewenning aan vast, maar Nika is net zo koppig als haar baasje! Wat de poes niet lust dat vreet ze echt niet.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door mariekevanderleij »

Mijn kat kreeg ook stinkende lichtgekleurde diarree van RC Hypo-allergeen. Daarbij gigantische jeuk en hyperactief. Nika is dus niet de enige!

Ze zeggen dat je het 6 weken moet volhouden, maar na week 3 was er totaal geen verbetering en kon ik het niet meer aanzien.

Als ze het beter doet op Nature & Science zou ik haar daar op zetten met wellicht af en toe een vitamine-aanvulling.

Succes!
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door Mleen »

Hier heeft Spookje een tijdje op de hypoallergenic van Hills gestaan. Daarvoor kreeg ze RC, maar dat hielp eigenlijk niet echt, vandaar de overstap. Met Hills ging het al een stuk beter!

Wij zijn hier nog steeds geen stap verder eigenlijk, want ze is al een tijd terug op haar oude brokjes (Applaws Kip/Zalm) en heeft geen reactie meer gehad, ook niet op enkele soorten natvoer die we soms bijvoeren. Ze krijgt ook een lichte dosis prednison, dus dat houdt ook een hele hoop allergische reacties weg, maar dan weet je dus eigenlijk nog steeds niets.

Het blijft één grote puzzel!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Krabben om onbekende reden

Bericht door R1ck »

Ja, het is echt vervelend om je lieve poezenbeestje jeuk te zien hebben. Nika heeft het gelukkig niet heel erg, maar ik wil voorkomen dat de allergie toeneemt. Veel dierenartsen beweren dat allergietesten middels een bloed- of huidtest niet mogelijk is. Ik heb begrepen dat dit wel degelijk kan (sinds kort), maar dat deze tests niet altijd betrouwbaar zijn. Geen enkele test is 100% betrouwbaar, maar ik ken de foutmarges niet bij deze allergietesten bij katten.
Het kan altijd nog het overwegen waard zijn. Misschien heb je het geluk dat er iets nuttigs uitkomt. Prednison is toch wel een stevig middel. Krijgt Spookje dat chronisch?

Mijn kat krabt gelukkig niet heel veel. Ze heeft geen kale plekken of wondjes. Maar ze krabt meer dan goed is en dat is niet de bedoeling. De assistent van de dierenarts geeft aan dat het na de sterilisatie (eigenlijk castratie) minder kan worden, omdat hormonen minder een rol gaan spelen. Hormonen kunnen inderdaad een invloed hebben op het immuunsysteem, waar allergieën weer uit voort komen. Echter zie je bij de mens dat vrouwen in de overgang mogelijk juist een toename van allergische reacties kunnen krijgen. Het blijft koffiedik kijken dus. Ook stress kan het immuunsysteem verlagen, waardoor allergieën meer ruimte krijgen.

Stiekem hoop ik dat het indirect toch nog goed komt nadat Nika klaar is met wisselen en ze gecastreerd (sterilisatie in de volksmond, al is dat wat anders en gebeurd dat zelden meer) is.

Nika is een binnenkat, dus je zou denken dat het aantal allergenen waaraan ze blootgesteld wordt, beperkt is. En geloof me, ze wordt er niet door beperkt. Ik ben verliefd op mijn kleine pluizenbol, maar ze weet met 5 maanden heel goed hoe ze haar/mijn grenzen moet uittesten. En ze is een heerlijke spring in het veld die zo 2 uur kan spelen, klimmen, klauteren, springen, rennen, apporteren, achter hengeltjes aan jagen etc. en dan ineens uren bij je op schoot wilt komen slapen. Dan voel ik me misbruikt, want soms moet ze geaaid worden, soms vraagt ze zelfs om de tweede hand, ze weet met haar pootjes ook precies aan te geven waar ze wel en niet geaaid wilt worden of als ze helemaal niet geaaid wilt worden. Ze heeft drie mandjes op de grond, een lekkere deken in een kast waar ze zich kan verschuilen, twee mandjes, een plateau, een hangmat en een holletje in haar krabpaal en dan komt ze bij mij op schoot slapen, zonder dat ik haar mag storen. :P Maar dan slaat ze twee pootje om mijn buik en kruipt met haar kopje strak tegen me aan en dan kan ik haar natuurlijk onmogelijk verleggen. Cuteness is een super power waar katten maar al te goed gebruik van weten te maken! :) Nika is alleen en ik ben veel thuis, dus ik ben zowel haar "moeder" als haar maatje natuurlijk, dus dat is geen vreemd gedrag. En het is natuurlijk ook geweldig!

Ik heb twee grote balkons die ik nu kittenproof aan het maken ben, maar gezien de allergieën wil ik daar eerst duidelijkheid krijgen, voordat ik haar blootstel aan nieuwe elementen.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie