Laten inslapen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Laten inslapen

Bericht door rgh »

Onze kater van 12 jaar heeft wel het een en ander aan problemen.

1) blaasgruis
2) plast constant naast zijn bak
3) artrose
4) hoogst waarschijnlijk maag/ darm problemen
5) hoogst waarschijnlijk lever ontsteking
6) spuugt / kotst regelmatig in huis
7) valt af terwijl hij veel meer eet
8) veel ontlasting in darmen

Wat doet de kat:

Plast dus alleen maar naast zijn bak en overal in huis, maakt geen gebruik meer van zijn krabpaal, springt niet meer op bureaus om geaaid te worden, ligt bijna gehele dag op de bank groet je niet meer als je thuis komt.

In een half jaar tijd van 4,9 kg naar 3,7 kg gegaan.
Twee weken later was hij weer 2 ons kwijt terwijl hij juist meer eet.

Wat kan er niet bij onze kat:

Pilletjes geven die houdt hij niet binnen wat je ook doet hij kotst ze er net zo hard uit.

Wij uiteraard naar dierenarts geweest.

Bloed onderzoek gehad daaruit kwam naar voren dat er 1 leverwaarde te hoog was de andere was goed. Welke te hoog welke goed was weet ik niet.
Echo laten doen hieruit kwam niets naar voren behalve dat de lever verkleurd was maar dat was niets bijzonders zeiden ze.

De persoon die de echo nam adviseerde ons om een diopt te nemen van zijn lever en darmen maar dit heeft een verhoogd risico op bloedingen zei ze erbij.
Daarnaast adviseerde ze om met een camera zijn maag en darmen te bekijken en daarna naar een internist te gaan met de kat.

Mijn vrouw en ik hebben gezegd dit gaan we niet doen. Risico op bloedingen is groot werd er gezegd. Camera naar binnen vinden we ook te ingrijpend.

Hij heeft nu van de dierenarts een prednison spuit gekregen kijken of dit werkt.

Wij hadden heel duidelijk aangegeven:

pillen slikken kan hij niet
wij vinden het zielig als de kat zijn hele rest van zijn leven medicatie moet krijgen voor de pijn van actrose. Mijn vrouw krijgt dit ook en werkt niet voldoende, dit gunnen we onze kat ook niet.

Dierenarts zegt de kat is te goed om te laten inslapen op dit moment voor haar gevoel, wij zijn het hier dus absoluut niet mee eens.

Als de prednison spuit werkt zou de kat deze iedere drie weken moeten krijgen met risico's op bijwerkingen bij langdurig gebruik waaronder weer eens extra suikerziekte. Hier weet ik alles van in combinatie met prednison.

Dit is voor ons eigenlijk ook geen optie.

Heeft vandaag ook weer zitten kotsen.

Uitgebreidere klachten mail gestuurd naar dierenarts. Werd ik vanochtend netjes gebeld. Ze snapt onze e-mail 100 % maar blijft bij mening dat hij nu nog te goed is.

Eerst zei ze we moeten na onze vakantie over twee weken terug komen en kijken of hij dan weer is afgevallen dan laat ze hem inslapen.

De buren verzorgen onze poes tijdens vakantie en we zijn zo thuis als er wat is.

Nu zei ze als ze de komende week nog steeds naast de bak plast dan helpt de prednison niet en dan kunnen we hem laten inslapen.

Maar mijn vraag is:

Mag een dierenarts de wensen van de eigenaren weigeren terwijl de kat ziek is, pijn heeft, weinig doet.

Volgens mij hebben wij als eigenaren het beslissingsrecht en niet de dierenarts. Die mag ons adviseren hoe of wat maar mag niet in mijn ogen zelf beslissingen nemen in laten inslapen of niet.

Juridisch gezien is een kat maar een ding (hoe grof dit ook klinkt en zo behandelen we hem absoluut niet)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laten inslapen

Bericht door Rik »

rgh schreef: 06 jun 2019 12:56 Mag een dierenarts de wensen van de eigenaren weigeren terwijl de kat ziek is, pijn heeft, weinig doet.
Ja, dat mag hij weigeren.
Volgens mij hebben wij als eigenaren het beslissingsrecht en niet de dierenarts. Die mag ons adviseren hoe of wat maar mag niet in mijn ogen zelf beslissingen nemen in laten inslapen of niet.
En dan mag hij nog naar eigen inzicht weigeren de kat in te laten slapen. Hij mag inderdaad niet zelf de beslissing nemen tot inslapen. Maar hij moet het er wel mee eens zijn als hij dat doet. En dat schijnt hij dus in dit geval niet te zijn.
Juridisch gezien is een kat maar een ding (hoe grof dit ook klinkt en zo behandelen we hem absoluut niet)
Ja, daar moet je hier op het forum niet mee aankomen.
Juridisch gezien hoeft de dierenarts in ieder geval een kat niet in te laten slapen als hij het daar niet mee eens is.
Ja, een dierenarts hoeft niet mee te werken aan euthanasie als hij of zij vindt dat dit nog niet aan de orde is. U bent dan vrij om een andere dierenarts te zoeken die uw verzoek wel wil inwilligen. Neem de argumenten van uw dierenarts wel serieus: wellicht is er voor uw dier een andere oplossing mogelijk.
https://www.licg.nl/euthanasie/#ik-wil- ... t-weigeren
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Laten inslapen

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, duidelijk een verhaal met twee kanten, twee invalshoeken... Ben het eens met Rik.

En ik knapte volledig af op die laatste zin (ondanks de toevoeging dat de kat niet als 'een ding' wordt behandeld). In de wet staat dat dieren geen dingen zijn, met de toevoeging dat de regels die op 'zaken' van toepassing zijn, ook gelden voor dieren (zoals b.v. bij het kopen van een dier). Het is derhalve volstrekte onzin: een dier is geen ding - niet alleen van uit moreel oogpunt, maar ook juridisch gezien.
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Re: Laten inslapen

Bericht door rgh »

Dank voor uw reactie. Helaas niet in ons straatje.
Onze kater zit er wel zeer dicht tegen aan om te laten inslapen. Eerst 2 weken wachten nu 1 week wachten hoe hij reageert op prednison en of hij weer is afgevallen.

Na onze vakantie kijken we verder.

We zitten hier nu sinds een paar weken bij deze dierenarts. Waren over gestapt omdat onze bekende dierenarts niet meer is gehuisvest in onze woonplaats.

Maar als dierenarts na onze vakantie hem alsnog weigert gaan we informeren bij onze oude dierenarts kijken hoe die er tegen over staat. Daar maar wat extra rijden wat de kat ook niet fijn vind.
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Re: Laten inslapen

Bericht door rgh »

Laten we maar niet verder ingaan op de opmerking dat het juridisch een ding is. Als de discussie hier door blijft gaan omtrent dat de kat een ding is ben ik hier zo vertrokken en mogen jullie mijn account en dit topic verwijderen.

We hebben het beste over voor onze kat maar willen gewoon niet dat hij pijn heeft de rest van zijn leven.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Laten inslapen

Bericht door Embillie »

Artrose medicatie werkte uitstekend voor mijn kat.
Hij kreeg geen pillen maar een vloeistof over zijn voer. Gaf geen extra stress en hij kon weer heerlijk rennen en gek doen alsof hij weer een kitten was.
Het medicijn heette metacam. Ook ik gebruikte dit (omstreden) middel omdat mijn kat geen pillen aan kon omdat hij zeer snel gestresst en getraumatiseerd was.
Ook dempt het de ontstekingen die artrose teweeg kan brengen.
Het is wel zo dat metacam niet goed voor de nieren is. De lever tast het niet aan. Uit de bloedonderzoeken zou je bij goede nierwaarden het enkele weken kunnen proberen als last resort.
Ook bevorderd het de eetlust, maar de juiste dosis toedienen is wel extreem belangrijk. Maar met het bijgeleverde pipet en de handleiding is dat erg goed te doen, naast wekelijks de kat wegen ivm de dosis.

Als een dierenarts euthanasie weigert is het wel iets on serieus bij stil te staan. Dat doen ze met een reden. Dit zeg ik niet om jullie zorgen kleiner te laten lijken dan ze zijn, hoor.
Ik begrijp dat jullie het beste met de kat voor hebben.
Maar ik zou zeggen, probeer het gewoon uit.. misschien red de kat er nog een paar heerlijke jaren mee en knapt hij op zoals de mijne dat deed.

Succes.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Laten inslapen

Bericht door Sansan »

Wat doen jullie allemaal per punt om hem te helpen?
Kun je dat omschrijven? Bijv :
1: dieet, pijnstilling
2: hoort bij 1 (dieet, pijnstilling, etc, meer bakken)
3: pijnstilling
4: dieet, medicijnen
5: dieet, medicijnen
6: medicijnen
7: voorgaande punten oplossen
8: dieet

Wat krijgt hij te eten?
Er bestaat hypoallergene blaas voeding van Royal canin. Kan je dierenarts bestellen: RC multifunction Urinary Hypoallergeen.
De lever ontsteking behoeft ook dieet en dingen als silymarin.
Kun je injecties en vloeistoffen makkelijker geven dan pillen? Pijnstilling en anti-misselijkheid heb je allemaal in vloeistof vorm. Kind kan de was doen. Heb je pillen al geprobeerd te geven met een pillenschieter?

Oftewel wat hebben jullie allemaal al gedaan behalve dat jullie hem geen pillen willen geven.
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Re: Laten inslapen

Bericht door rgh »

Dank voor de reacties.

Hij krijgt al speciale brokken van Royal Canin en zakjes van Royal Canin allemaal tegen blaasgruis. Dit halen we iedere keer op bij de dierenarts. Welk type weet ik niet uit mijn hoofd maar is op advies van dierenarts.

Royal Canin heeft sinds een paar weken zijn natvoer aangepast. Eerst waren er drie smaken nu nog maar 1 met een andere structuur. Dit eet hij veel beter als de oudere zakjes.

Hij weegt dus 3,68 kg.

Het is een kruising tussen een Pers en een Noorse boskat.

Gisteren heeft Foosa zo heet onze kat Vetacortyl-depot injectie gehad 0,2

De laatste rekening van 2 weken geleden kan ik eventjes niet terug vinden ligt in de auto waarschijnlijk en die heeft mijn vrouw mee.
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Re: Laten inslapen

Bericht door rgh »

Haal je metacam bij de dierenarts en moet Foosa dit zijn rest van ze leven gebruiken?

Foosa kreeg voor de pijn van Artrose een spuit van de dierenarts. Wij kregen ook een spuit van de dierenart tegen de pijn wat we in zijn mond moesten spuiten.

4 dagen ging dit uitstekend, de vijfde dat kotste hij het er weer net zo hard, toen moesten we hier direct mee stoppen, hadden ook het gevoel dat het totaal niet hielp het leek wel dat hij meer begon te slepen met zijn poot

Vanavond kan ik meer info geven dan hoop ik de uitgebreidere rekening te krijgen met welke medicatie hij heeft gehad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laten inslapen

Bericht door Anne »

Wanneer is zijn urine voor het laatst gecontroleerd? En hoelang heeft hij al last van blaasgruis?
Normaliter moet er verbetering optreden in de behandeling hiervan en moet de onzindelijkheid over gaan, wat zegt jouw da hier specifiek over?
De buren verzorgen onze poes tijdens vakantie en we zijn zo thuis als er wat is.
Hier heb ik moeite mee, je laat je buren niet voor een poes zorgen die constant onzindelijk is, dat kan gewoon niet
(of het moeten echt super de super lieve buurtjes zijn)

Ik ben het met je eens dat er een oplossing moet komen want je kan je kat niet zo langer laten rondlopen met al die pijnklachten, waarom wachten tot na je vakantie? Ik zou vandaag nog voor een second opinion gaan naar een andere da
Ik vind het al vreemd dat jouw da jouw kat niet opneemt met al die klachten.
Laat deze nieuwe da de gegevens van je kat opvragen bij je oude da zodat niet alle onderzoeken opnieuw hoeven te gebeuren

Onze Capser* had een chronische darmonsteking, daar kwam de da ook pas achter na enkele dagen opname.
Capser gaf erg veel over toen en moest speciaal voer krijgen.

heel veel sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
rgh
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2010 23:14

Re: Laten inslapen

Bericht door rgh »

Dank voor je reactie.

Urine is twee weken geleden voor het laatst gecontroleerd kwam niets uit. Hij heeft een jaar of 8 blaasgruis. Uit de laatste test kwam ook naar voren dat hij totaal geen last heeft van blaasgruis op dit moment. We vroegen de dierenarts nog of we konden stoppen met het speciale voer, toen zei ze nee niet stoppen hij heeft er geen last van nu door het speciale voer. Als je weer overstapt naar normaal voer krijgt hij er weer snel last van.

Onze buren verzorgen al paar jaar voor onze kat. Ze zijn er ook gek op hem en hebben zelf ook twee poezen. Ze kennen zijn geschiedenis wel een beetje en we hebben het er gisteren nog over gehad en ook nog eens uitdrukkelijk gezegd dat hij overal piest in huis. Hier hadden ze totaal geen bezwaar tegen. We hebben ook gezegd als het teveel wordt bel ons dan we zijn in ander half uur rijden weer thuis. We zitten gewoon in Nederland op vakantie.

Nu naar een andere dierenarts gaan is helaas geen optie. Ik ben grieperig thuis en mijn vrouw werkt.

Maar wij zelf hebben al besloten bij een volgende kat gaan we zeker niet meer naar deze dierenarts toe.

Over een opname is totaal niet gesproken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laten inslapen

Bericht door Anne »

Je vrouw werkt en kan vanavond niet naar een andere dierenarts? En jij, kun je niet met wat paracetamol naar een andere da?Ik vind het zeer onverantwoordelijk van je dierenarts dat ze jullie kat niet opnemen met al deze problematiek.Zeker als ze weten dat pillen nu geen doen zijn, dan kunnen ze het per injectie toedienen. Op deze manier word je kat nooit beter ook. Een gezonde kat is zindelijk, houdt zijn eten binnen en is actief (tenzij ze wat ouder worden) Jullie kat heeft te veel klachten op dit moment

ps superlieve buurtjes, daar mag je je handen mee dichtknijpen!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Laten inslapen

Bericht door Rik »

Anne schreef: 06 jun 2019 15:42 Ik vind het zeer onverantwoordelijk van je dierenarts dat ze jullie kat niet opnemen met al deze problematiek.
Er is niet over gesproken. Dat kan ook andere redenen hebben.

(Kan dus best zijn dat als het gevraagd wordt, dit geen probleem is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Laten inslapen

Bericht door Sansan »

Ik vind het ook wel raar... juist nu je grieperig bent kun je naar de dierenarts nu je thuis bent.

Duidelijk dat de blaasgruis dus nu oké is.
Hoe lang plast hij al naast de bak.

Van een lever ontsteking kunnen ze ff goed ziek zijn maar hoeven ze niet worden ingeslapen. Waarom zijn injecties en vloeistoffen geen optie? Ik vind het heftig dat er geen pillen gegeven willen worden maar wel aan inslapen gedacht wordt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Laten inslapen

Bericht door Sansan »

Plaats reactie