Bultjes achter oor, kanker?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

Beste kattenliefhebbers, (ik hoop dat jullie ons kunnen helpen)

Zelf hebben we een lief katje die hier al enige tijd kwam eten in huis genomen. Bij de dierenarts is ze volledig geschoren en heeft ze alle innentingen en dergelijke meer gekregen zodat ze terug vol levensvreugde zat.
Bij het aaien voelden we plots een klein bultje achter haar oor. Daarna zijn we naar de dierenarts gegaan en hebben we gevraagd of dit kwaad kon en of het kanker was. De dierenarts zei dat het geen kwaad kon en geen kanker was.
3 maand later merkten we dat ons katje haar oogje niet meer kon knipperen en dicht doen(het oogje waar we achter dat oor bultje voelde). De dierenarts vond dit ook raar.
Nog eens 4 maand later kregen we te horen dat ons katje zijn leverwaarden hoog stonden. En nog wat later kreeg het katje een poliep die verwijderd is maar nadien nog steeds bleef bloeden en etteren (aan het oor waar dat bultje zat). Haar kopje begon schuin te hangen naar de kant van waar het bultje zat en later bleek dat de dierenarts zei dat hij nadat hij een scan van zijn buikje genomen had tijdens de operatie van de poliep een tumor in lever opmerkte. En nadien werd ons meegedeeld dat hij ook kanker in zijn hoofdje had (de kant waar het bultje zat hield hij zijn kopje schuin en bij het drinken en eten had hij slijmpjes die uit zijn mondje kwamen.
Mijn vraag aan jullie is of jullie ook denken dat het bultje dat ik in het begin voelde de aanleiding geweest is voor de kanker en uitzaaing naar haar lever?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wij voelen ons zo schuldig dat we niet meer bij de dierenarts ingegaan zijn op dat buitje om het te controleren....

Alvast bedankt
Eigenaar van een super lief katje
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door ErikPhilippus »

Tja, is natuurlijk moeilijk te beoordelen van een afstand.... Zit dat bultje er nog steeds eigenlijk, en zo ja, is het in de tijd veranderd? En je bent destijds afgegaan op de opmerking van de dierenarts - hoewel ik me afvraag waarom er toen geen biopt is genomen; en is er ook gezegd wat het dan wel was?

Wat is nu eigenlijk de prognose? Wordt een chemo-kuur overwogen?
Sterkte in ieder geval!
Erik
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

ErikPhilippus schreef: 24 mei 2019 12:40 Tja, is natuurlijk moeilijk te beoordelen van een afstand.... Zit dat bultje er nog steeds eigenlijk, en zo ja, is het in de tijd veranderd? En je bent destijds afgegaan op de opmerking van de dierenarts - hoewel ik me afvraag waarom er toen geen biopt is genomen; en is er ook gezegd wat het dan wel was?

Wat is nu eigenlijk de prognose? Wordt een chemo-kuur overwogen?
Sterkte in ieder geval!
Erik

Beste Erik,
Het katje is ondertussen ingeslapen. Het bultje was nu wel, toen ze nog bij ons was, vergroot. Toen had dierenarts wel al gezegd dat het kanker was. Maar toen was het te laat.... wij hebben zo een schuldgevoel dat dit vermeden kon worden als we meer op de dierenarts zouden ingespeeld hebben het bultje toch te onderzoeken.
Achteraf gezien is het inderdaad raar dat dierenarts geen biopt wou nemen. Dit kon haar bespaard hebben van kanker en dan kon ze nu nog vele mooie jaren bij ons zijn. :-( :-( :-(
De dierenarts zei dat dat bultje niets was en het geen kwaad kon.....
Denkt u ook dat het bultje de aanleiding is van de kanker?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door Rik »

LiefKatje schreef: 24 mei 2019 13:04 Denkt u ook dat het bultje de aanleiding is van de kanker?
Het bultje zelf zou dan al kanker geweest moeten zijn.
Het probleem is, zelfs als er een biopt genomen was, je niet weet hoe diep het al gezeten heeft.
Het kan zijn dat het bobbeltje een gevolg is van reeds aanwezig uitgespreide kanker.
Maar het kan ook het begin geweest zijn.
Maar bij het knipperen van het oog en het scheef houden van het hoofdje had er wel al actie ondernomen moeten worden (maar dan zal het wel al wat verspreidt zijn).

Sterkte met het verlies.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

Rik schreef: 24 mei 2019 13:13 Het bultje zelf zou dan al kanker geweest moeten zijn.
Het probleem is, zelfs als er een biopt genomen was, je niet weet hoe diep het al gezeten heeft.
Het kan zijn dat het bobbeltje een gevolg is van reeds aanwezig uitgespreide kanker.
Maar het kan ook het begin geweest zijn.
Maar bij het knipperen van het oog en het scheef houden van het hoofdje had er wel al actie ondernomen moeten worden (maar dan zal het wel al wat verspreidt zijn).

Sterkte met het verlies.
Beste Erik,

Maar indien dit verwijderd zou geweest zijn zou hij toch nooit kanker van dat kunnen gekregen hebben?
Op de moment dat we het bultje voelde merkte we nog niets aan onze kat(ook al waren we bij dierenarts geweest om dit te vragen), pas enkele maanden later en toen dacht de dierenarts eerst dat het door die poliep kwam dat ze hoofdje schuin hield en oogje misschien niet meer knipperde.
Ons katje heeft veel antibiotica en pijnstillers gehad voor die poliep. Pas bij verwijderen van poliep heeft hij scan van buikje genomen omdat de leverwaarden ook na 2-3 bloedonderzoeken bleven stegen en dan zag hij tumor in buikje. Maar van hoofdje had hij geen scan genomen..... en daar zaten de meeste complexen.....

! Bij het voelen van het bultje was bloed genomen en was alles goed van waarden enzo en het bultje zat er al.

Wij voelen ons zo schuldig dat we niet meer aangedrongen hebben dat bultje te onderzoeken.... we missen hem zooo hard :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door nellebel »

Ik herken je verhaal. Mijn eerste kat. Bleek achteraf ook iets anders aan de hand. Mijn da heeft echt fouten gemaakt. Echter, daar kreeg ik mijn kat niet mee terug. Ik voelde me ook schuldig. Ik troost me nu met de gedachte dat ik deed wat goed was en vertrouwde op de arts. Ik heb er van geleerd. Nu zou ik anders handelen. Toen wist ik niet beter. Dit geldt ook voor jou. Je arts overtuigde je er van dat er niets aan de hand was. Je wist niet beter. Je hebt ervan geleerd en je krijgt er je lieverd niet mee terug. Je hebt gedaan wat je toen dacht dat goed was. Wat als.... . Dat helpt je niet. Dat antwoord krijg je niet en je kat krijg je er ook niet mee terug. Veel sterkte met je verlies

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door Embillie »

Naar mijn idee zijn bultjes op/onder de huid vaker uitzaaiingen van kanker van organen dan dat zij zelf uitzaaien naar organen. Het kan ook andersom maar dat is zeldzamer.
Dit komt met name bij longkanker voor (longkanker als primaire tumor, huidtumor als secundaire tumor).

Echter omdat de lever zo rijk is aan bloedvaten, vangt de lever de kankercellen wel eens op, en kan daardoor ook leverkanker ontstaan.
En of je dat had kunnen voorkomen.. nee. Daar is enkel 1 cel voor nodig, en dat kan al gebeuren als het bultje nog niet eens waarneembaar is. Of wellicht van een tumor waar je het bestaan niet van af wist.

Hopelijk kan ik je geruststellen met mijn verhaal van afgelopen december.
Mijn kater had een bultje op zijn kaak, en ik dacht dat met een simpele operatie dat verwijderd kon worden. Omdat mijn voorgevoel niet lekker zat heeft de DA een volledige röntgenfoto gemaakt.
Daaruit bleek dat hij longkanker, botkanker en talloze uitzaaiingen had, waaronder op zijn kaak.
Uit histologisch onderzoek bleek de longen de primaire plek te zijn, waar de kanker is ontstaan.
Dat was een aardige schok, want hij at, drink en leek gezond. Dus dit hadden we nooit kunnen onderscheppen en ook niet kunnen genezen.

Het is zo’n grillige ziekte zonder vast beloop, dat jij er absoluut geen fout aan hebt gemaakt..
En ook niet de fout van de DA; helaas is kanker zo ongrijpbaar vooral in het beginstadium, daar is onze wetenschap nog te jong voor.. we hebben het bij onze dieren vaak pas veel te laat door.

Neem jezelf niks kwalijk en geef jezelf geen schuld. Want ook bij mensen uit mijn omgeving weet ik, al doe je zo je best voor herstel en genezing, kanker heeft geen handleiding..

Sterkte.

Ik wens je veel sterkte met je verlies en hoop dat jullie ondanks dit mogen terugkijken op een mooie tijd samen.
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

nellebel schreef: 24 mei 2019 16:47 Ik herken je verhaal. Mijn eerste kat. Bleek achteraf ook iets anders aan de hand. Mijn da heeft echt fouten gemaakt. Echter, daar kreeg ik mijn kat niet mee terug. Ik voelde me ook schuldig. Ik troost me nu met de gedachte dat ik deed wat goed was en vertrouwde op de arts. Ik heb er van geleerd. Nu zou ik anders handelen. Toen wist ik niet beter. Dit geldt ook voor jou. Je arts overtuigde je er van dat er niets aan de hand was. Je wist niet beter. Je hebt ervan geleerd en je krijgt er je lieverd niet mee terug. Je hebt gedaan wat je toen dacht dat goed was. Wat als.... . Dat helpt je niet. Dat antwoord krijg je niet en je kat krijg je er ook niet mee terug. Veel sterkte met je verlies

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Beste,
Dat is waar... maar het is gewoon niet makkelijk om dat te aanvaarden... ik vertrouwde op de arts maar moest verder gedacht hebben en toch gepusht hebben voor het te onderzoeken... dan was de situatie nu niet zo geweest en liep het katje hier nu nog vrolijk in huis rond.
Dankuwel
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

Embillie schreef: 24 mei 2019 17:10 Naar mijn idee zijn bultjes op/onder de huid vaker uitzaaiingen van kanker van organen dan dat zij zelf uitzaaien naar organen. Het kan ook andersom maar dat is zeldzamer.
Dit komt met name bij longkanker voor (longkanker als primaire tumor, huidtumor als secundaire tumor).

Echter omdat de lever zo rijk is aan bloedvaten, vangt de lever de kankercellen wel eens op, en kan daardoor ook leverkanker ontstaan.
En of je dat had kunnen voorkomen.. nee. Daar is enkel 1 cel voor nodig, en dat kan al gebeuren als het bultje nog niet eens waarneembaar is. Of wellicht van een tumor waar je het bestaan niet van af wist.

Hopelijk kan ik je geruststellen met mijn verhaal van afgelopen december.
Mijn kater had een bultje op zijn kaak, en ik dacht dat met een simpele operatie dat verwijderd kon worden. Omdat mijn voorgevoel niet lekker zat heeft de DA een volledige röntgenfoto gemaakt.
Daaruit bleek dat hij longkanker, botkanker en talloze uitzaaiingen had, waaronder op zijn kaak.
Uit histologisch onderzoek bleek de longen de primaire plek te zijn, waar de kanker is ontstaan.
Dat was een aardige schok, want hij at, drink en leek gezond. Dus dit hadden we nooit kunnen onderscheppen en ook niet kunnen genezen.

Het is zo’n grillige ziekte zonder vast beloop, dat jij er absoluut geen fout aan hebt gemaakt..
En ook niet de fout van de DA; helaas is kanker zo ongrijpbaar vooral in het beginstadium, daar is onze wetenschap nog te jong voor.. we hebben het bij onze dieren vaak pas veel te laat door.

Neem jezelf niks kwalijk en geef jezelf geen schuld. Want ook bij mensen uit mijn omgeving weet ik, al doe je zo je best voor herstel en genezing, kanker heeft geen handleiding..

Sterkte.

Ik wens je veel sterkte met je verlies en hoop dat jullie ondanks dit mogen terugkijken op een mooie tijd samen.
Beste, dankuwel voor jouw verhaal. Maar denkt u ook dat indien het bultje onmiddelijk weggenomen zou zijn de kanker niet tot uiting gekomen zou zijn (toen we het bultje opmerkte waren alle waarden in het bloed normaal, pas later stegen de leverwaarden en begon het oogje en oor)
Ik ken iemand en zij voelde ook een bultje, later bleek het kanker te zijn en dit is onmiddelijk weggenomen geweest waardoor er geen uitzaaiingen waren. Dit kon bij mijn katje ook voorkomen worden dan toch?
Groeten
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door ErikPhilippus »

.... maar het is gewoon niet makkelijk om dat te aanvaarden... ik vertrouwde op de arts maar moest verder gedacht hebben en toch gepusht hebben voor het te onderzoeken... dan was de situatie nu niet zo geweest en liep het katje hier nu nog vrolijk in huis rond
Een onder deze omstandigheden een begrijpelijke redenatie, maar tegelijk een onjuiste, niet door feiten onderbouwde stelling.
Bij het verlies van een geliefde kat, komen vaak (zelf-)verwijten bovendrijven - dat is onderdeel van het proces van verwerking denk ik. "Als ik maar dit of dat had gedaan, dan had ik nu m'n lieverd nog bij me". Geloof me, ik ken het gevoel, en op dit forum velen met mij. Hoewel makkelijker gezegd dan gedaan: laat die gedachte los, want die belemmert het werkelijke rouwen en de verwerking van het verdriet.

Veel sterkte in deze moeilijke tijd,
Erik
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door Embillie »

LiefKatje schreef: 24 mei 2019 20:18 Beste, dankuwel voor jouw verhaal. Maar denkt u ook dat indien het bultje onmiddelijk weggenomen zou zijn de kanker niet tot uiting gekomen zou zijn (toen we het bultje opmerkte waren alle waarden in het bloed normaal, pas later stegen de leverwaarden en begon het oogje en oor)
Ik ken iemand en zij voelde ook een bultje, later bleek het kanker te zijn en dit is onmiddelijk weggenomen geweest waardoor er geen uitzaaiingen waren. Dit kon bij mijn katje ook voorkomen worden dan toch?
Groeten
Toen mijn kater al kanker had waren zijn bloedwaarden ook normaal uit de test gekomen.
Niet alle kankersoorten zijn op te sporen via bloedonderzoek.
Bloedkanker (leukemie bijvoorbeeld) dan wel weer, maar vele andere vormen niet.

Ik weet niet of het in jouw geval geholpen had om het bultje te laten verwijderen.
Mijn kater zijn bultje groeide in 2 weken tijd, en kreeg er nog eens 2 bij die minstens zo snel groeide.
En deze waren afkomstig van zijn longtumor.
Deze bultjes verschenen waarschijnlijk pas maanden nadat hij een longtumor begon te krijgen.
Dus het kan maar zo zijn dat jouw kat al geruime tijd een tumor bij zijn lever of in het hoofdje had, waar je niet achter had kunnen komen.
En dat het bultje daar vandaan kwam, of vanuit de tumor in haar hoofd.
Dat vermoed ik eerder.

Daarnaast is kanker bij de een niet hetzelfde als kanker bij de ander, waar de een geneest kan een ander overlijden.
Helaas telt dat voor zowel mens als dier. Dus gedachtes als ‘bij hen lukte het wel, waarom niet bij mij?’ Kan je eigenlijk niet toepassen.

Mijn dierenarts heeft mij destijds heel goed geïnformeerd en lang met mij gepraat, omdat ik het mezelf ook kwalijk nam in het begin.
Nu heb ik er vrede mee.
Ik hoop dat jij er ook rust in zal vinden.
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

ErikPhilippus schreef: 24 mei 2019 21:05 Een onder deze omstandigheden een begrijpelijke redenatie, maar tegelijk een onjuiste, niet door feiten onderbouwde stelling.
Bij het verlies van een geliefde kat, komen vaak (zelf-)verwijten bovendrijven - dat is onderdeel van het proces van verwerking denk ik. "Als ik maar dit of dat had gedaan, dan had ik nu m'n lieverd nog bij me". Geloof me, ik ken het gevoel, en op dit forum velen met mij. Hoewel makkelijker gezegd dan gedaan: laat die gedachte los, want die belemmert het werkelijke rouwen en de verwerking van het verdriet.

Veel sterkte in deze moeilijke tijd,
Erik
Beste Erik, dankuwel.
En ook vooral omdat het katje al niet echt een goed liefdevol leven gehad heeft. We hebben ze maar een jaar bij ons kunnen hebben en we wouden haar nog veel mooie en liefdevolle jaren geven....
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

Embillie schreef: 24 mei 2019 17:10 Naar mijn idee zijn bultjes op/onder de huid vaker uitzaaiingen van kanker van organen dan dat zij zelf uitzaaien naar organen. Het kan ook andersom maar dat is zeldzamer.
Dit komt met name bij longkanker voor (longkanker als primaire tumor, huidtumor als secundaire tumor).

Echter omdat de lever zo rijk is aan bloedvaten, vangt de lever de kankercellen wel eens op, en kan daardoor ook leverkanker ontstaan.
En of je dat had kunnen voorkomen.. nee. Daar is enkel 1 cel voor nodig, en dat kan al gebeuren als het bultje nog niet eens waarneembaar is. Of wellicht van een tumor waar je het bestaan niet van af wist.

Hopelijk kan ik je geruststellen met mijn verhaal van afgelopen december.
Mijn kater had een bultje op zijn kaak, en ik dacht dat met een simpele operatie dat verwijderd kon worden. Omdat mijn voorgevoel niet lekker zat heeft de DA een volledige röntgenfoto gemaakt.
Daaruit bleek dat hij longkanker, botkanker en talloze uitzaaiingen had, waaronder op zijn kaak.
Uit histologisch onderzoek bleek de longen de primaire plek te zijn, waar de kanker is ontstaan.
Dat was een aardige schok, want hij at, drink en leek gezond. Dus dit hadden we nooit kunnen onderscheppen en ook niet kunnen genezen.

Het is zo’n grillige ziekte zonder vast beloop, dat jij er absoluut geen fout aan hebt gemaakt..
En ook niet de fout van de DA; helaas is kanker zo ongrijpbaar vooral in het beginstadium, daar is onze wetenschap nog te jong voor.. we hebben het bij onze dieren vaak pas veel te laat door.

Neem jezelf niks kwalijk en geef jezelf geen schuld. Want ook bij mensen uit mijn omgeving weet ik, al doe je zo je best voor herstel en genezing, kanker heeft geen handleiding..

Sterkte.

Ik wens je veel sterkte met je verlies en hoop dat jullie ondanks dit mogen terugkijken op een mooie tijd samen.
Beste, dankuwel voor je verhaal. Ik blijf enkel zitten met het gedacht dat ik iemand ken en haar bolletje was weggesneden en zij is genezen (was een vrouw en heeft wel chemo gehad). Maar het katje zag er helemaal niet ziek uit en als het katje haar oogje niet meer dicht kreeg en problemen begon te krijgen met haar oortje had dierenarts verder moeten denken aan het bolletje dat ik hem gezegd had en het verder moeten onderzoeken... dat kon de hoop tot leven vergroten in plaats van dat de arme schat heeft moeten afzien...
LiefKatje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2019 11:08

Re: Bultjes achter oor, kanker?

Bericht door LiefKatje »

Embillie schreef: 25 mei 2019 00:30 Toen mijn kater al kanker had waren zijn bloedwaarden ook normaal uit de test gekomen.
Niet alle kankersoorten zijn op te sporen via bloedonderzoek.
Bloedkanker (leukemie bijvoorbeeld) dan wel weer, maar vele andere vormen niet.

Ik weet niet of het in jouw geval geholpen had om het bultje te laten verwijderen.
Mijn kater zijn bultje groeide in 2 weken tijd, en kreeg er nog eens 2 bij die minstens zo snel groeide.
En deze waren afkomstig van zijn longtumor.
Deze bultjes verschenen waarschijnlijk pas maanden nadat hij een longtumor begon te krijgen.
Dus het kan maar zo zijn dat jouw kat al geruime tijd een tumor bij zijn lever of in het hoofdje had, waar je niet achter had kunnen komen.
En dat het bultje daar vandaan kwam, of vanuit de tumor in haar hoofd.
Dat vermoed ik eerder.

Daarnaast is kanker bij de een niet hetzelfde als kanker bij de ander, waar de een geneest kan een ander overlijden.
Helaas telt dat voor zowel mens als dier. Dus gedachtes als ‘bij hen lukte het wel, waarom niet bij mij?’ Kan je eigenlijk niet toepassen.

Mijn dierenarts heeft mij destijds heel goed geïnformeerd en lang met mij gepraat, omdat ik het mezelf ook kwalijk nam in het begin.
Nu heb ik er vrede mee.
Ik hoop dat jij er ook rust in zal vinden.
Beste, dankuwel voor het verhaal. Bij mijn katje groeide het bolletje pas bijna een jaar nadien hiervoor was niets van verdikkingen te zien. Dat maakt het niet makkelijk...
In het begin zag je inderdaad niets aan de bloedwaarden maar enkele maanden later wel dus als de dierenarts dat weggesneden had konden de waarden niet stijgen....
Plaats reactie