Kat vaccinatie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
chicchinouk

Kat vaccinatie

Bericht door chicchinouk »

Sinds een tijdje hebben wij een katertje van 2 jaar in huis (wordt dit jaar 3). Maar nu heb ik toch een vraag m.b.t. vaccinaties.

We hebben bij de overdracht een tasje meegekregen met wat voer en andere informatieboekjes, maar toen ik thuis was kwam ik erachter dat er geen paspoort in zat. Ik heb dus geen idee of de kater op jonge leeftijd is ingeënt. Voor de zekerheid heb ik hem alsnog laten vaccineren, maar vraag ik me af of het op deze leeftijd nog nodig is om kort hierop nog een 2e en 3e vaccinatie te halen.

De vorige eigenaren zijn helaas ook niet meer te bereiken, dus ik kan dit ook niet aan hun vragen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat vaccinatie

Bericht door Rik »

Ja weet ook niet bij welke dierenarts ze onder zorg zat? Misschien kun je het daar navragen.

Tevens is het handig te weten wat de medische historie is. Is ie bijvoorbeeld gecastreerd? Is ie allergisch voor iets?

Ik neem aan dat dit niet via een asiel ging?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
chicchinouk

Re: Kat vaccinatie

Bericht door chicchinouk »

Het is inderdaad niet via het asiel gegaan.
We hebben hem in 1x laten chippen, vaccineren en castreren, omdat dit nog niet was gedaan.

We hebben hem nu een aantal maanden in huis en zover gaat alles prima (ook qua allergieën nog niks opgemerkt).

Ik wilde alleen zeker weten dat hij nu beschermd was (ook met 1x vaccinaties in de 3 jaar) en dat deze dus ook aanslaan als ze niet (zeker) als eerst 3x achter elkaar zijn gegeven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat vaccinatie

Bericht door Rik »

Je zou een keer kunnen overwegen om hem te laten titeren. Alleen als het dan toch niet voldoende is moet je nogmaals enten.
Indien de eerste inenting pas op volwassen leeftijd plaats vindt dient er twee maal gevaccineerd te worden met een interval van 3 weken. De vaccinatie tegen kattenziekte geeft na eenmalige vaccinatie voldoende bescherming, maar de eerste vaccinatie tegen niesziekte dient door een tweede inenting geboosterd te worden wil het een stevige en langdurige immuniteit geven.
http://www.dierenartsvankessel.nl/ziekt ... s/kat.html

Dus ja, als dit echt zijn eerste enting is, zou er nog een booster voor niesziekte achteraan moeten. Als je niet het risico van drie entingen wilt lopen kun je titeren. Maar dan kost het extra als je daarna toch weer moet enten. Je kunt de dierenarts ook even om advies vragen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie