Roesje of narcose gehad, ik maak me zorgen, aub help...

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
deimoss
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2019 19:00

Roesje of narcose gehad, ik maak me zorgen, aub help...

Bericht door deimoss »

Beste leden,

Ik schrijf normaal nooit op een forum, dus dat ik dit doe betekend dat ik me echt heel erg zorgen maak en graag de ervaringen van anderen wil horen. Ik hoop dat ik dit hierna uit mijn hoofd kan zetten.

Ik heb een super lieve kat van 11 jaar, nog helemaal levendig en gezond alleen ooit een hartruisje ontdekt. Laatst had ik een klein bobbeltje ontdekt op zijn poot Het leek op een soort wrat. Ik ben iemand die voor mijn kat direct naar de dierenarts gaat, want dit beestje is voor mij net mijn kind :smile: ... Ik ben net in een nieuwe buurt komen wonen, en zag een keer tijdens het lopen naar de supermarkt dat er heel dichtbij een dierenarts zit. Ik ging daar dus heen met m'n kat om het bobbeltje te laten onderzoeken.

Toen ik binnen kwam kreeg ik al een raar gevoel. De kliniek was zwaar verouderd en viezig. Nu liet ik me niet leiden door vooroordelen dus gaf ik de dierenarts gewoon een eerlijke kans. Het bobbeltje werd onderzocht en volgens haar kan het niks zijn, maar is er ook altijd de kans op een tumor. Ze stelde voor plaatselijk te verdoven, het bobbeltje weg te halen en op te sturen naar het lab. Ik vond dat uiteraard een goed plan.

Ik hield 'm vast, samen met de assistente, maar gezien katten het nooit zo fijn vinden als je een beetje aan hun pootje moet trekken om er goed bij te kunnen, was hij toch veel te wild dat de dierenarts haar werk kon doen. De dierenarts stelde toen voor om een roesje toe te dienen zodat ze rustig het plekje kon scheren, bobbeltje verwijderen en weer kon hechten. M'n kat had ooit eerder een kortdurend roesje gehad (hij kreeg ooit een hartecho bij andere kliniek en toen ik 'm terugkreeg na de echo was hij zo goed als weer normaal) dus ik nam aan dat hij nu het zelfde zou krijgen als toen, dus ik vond het prima.

Nog voordat ik er wat vragen over kon stellen, had de dierenarts al een prik gepakt en het in zijn achterste geïnjecteerd. Het ging allemaal zo snel, dat ik me later pas afvroeg of er voor zoiets geen vooronderzoek nodig is? Ik moest met mijn kat weer in de wachtkamer gaan wachten. Hij was inmiddels in slaap gevallen in zijn kooitje en hij werd weer naar binnen geroepen. De dierenarts deed haar ding en riep mij weer naar binnen en vroeg of ik hem nu mee naar huis wilde nemen of vanavond weer wilde ophalen.

"Huh?'', zei ik... Stom verbaasd, want met een klein roesje is hij toch niet de hele dag uitgeteld? Ik vroeg haar wat ze nou precies had toegediend, gezien het vorige roesje zo kort werkte. "Ja, narcose.'' zegt ze nonchalant. Ik was even stil van de hele verwarring en tijdens dit gesprek zat ik al zo'n 15 á 20 seconden naar mijn kat te kijken die daar op de tafel lag, ik heb hem in deze 15 seconden niet 1x zien ademhalen! Alles om me heen was een waas en ik zat alleen maar in paniek te wachten tot hij weer zou ademen. Plots haalde hij 1 hele diepe adem en ik was weer bij de wereld. In deze paar seconden was de dierenarts tegen me aan het praten maar ik hoorde het niet door dat ik in shock was. ''Komt echt wel goed met hem hoor, laat hem anders maar even hier tot vanavond, kan hij lekker uitslapen.'' zei ze op het laatst.

Ik liep huilend naar huis, omdat ik dit allemaal niet verwachtte. Ik maakte me zo'n zorgen, hoe kan ze zo 1 2 3 een hele narcose hebben toegediend, zonder de kat te wegen, onderzoeken, meer informatie aan mij te geven? En waarom was ze zo onduidelijk met roesje of narcose? Nu weet ik dat het zowat hetzelfde is, en een roesje waarschijnlijk gewoon wat minder van dezelfde spul bevat als een narcose. Hij was in ieder geval niet aan gas, zuurstof of iets dergelijks. Hij had gewoon een prik gekregen en that's it.

Een paar uur later haalde ik mijn lieve kater weer op, hij was inmiddels al een beetje wakker maar zeer verward en glazig. Thuis liep hij als een dronken kat rond. De verwardheid heeft ongeveer 24 uur geduurd, de volgende dag at hij al een klein beetje en liep hij al weer te spinnen en mij kopjes te geven.

Ik moet eerlijk toegeven, en dit zal voor sommigen overdreven lijken, maar ik ben een beetje getraumatiseerd door deze onverwachte ervaring en speel het fragment, dat ik hem niet zag ademhalen, constant af in mijn hoofd. Ik heb de volgende dag een review over deze kliniek gelezen dat een vrouw met haar hond daar kwam, die hond onder narcose ging voor een operatie en de hond nooit meer wakker is geworden door een te diepe narcose. Ik barstte in tranen uit want dit gevoel had ik precies ook bij mijn kat. Het had mijn lieverd kunnen overkomen.

In het weekend had mijn kat zijn hechting losgetrokken dus moest ik met spoed naar een andere kliniek die open was in het weekend. Daar had ik een veel beter gevoel, vertelde mijn verhaal en ook hun schrokken hiervan. Hij werd gecheckt en alles was verder goed.

Ik ga nooit meer naar die eerste kliniek, zeker niet na het lezen van die review. Mijn vraag is nu; kan hij blijvende schade hebben overgehouden aan deze narcose, en is het normaal van die ademhaling?

Alvast bedankt

xx een heel bezorgd baasje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Roesje of narcose gehad, ik maak me zorgen, aub help...

Bericht door Rik »

deimoss schreef: 14 apr 2019 19:32 Ik moet eerlijk toegeven, en dit zal voor sommigen overdreven lijken, ...

Mijn vraag is nu; kan hij blijvende schade hebben overgehouden aan deze narcose, en is het normaal van die ademhaling?
Nee hoor. Voor iedereen hier zal dat helemaal niet overdreven klinken.

Wat de admemhaling bij narcose is weet ik niet. Maar een volledige narcose behoort wel anders te gaan. Inderdaad wegen en ook aan een monitor. Hier lijkt het inderdaad erg slordig gedaan zijn (en dan druk ik me nog zacht uit).

Ook de soort narcose moet je weten. Gasnarcose of anders. Tevens is inderdaad een vooronderzoek wel handig. Zeker een bloedonderzoek voordat je een 11 jarige kat onder narcose brengt. En al helemaal als er een injectie narcose gegeven wordt.

Blijvende schade is ook even afhankelijk van de soort narcose. Gasnarcose is het veiligst (rekening houdend met de gezondheid van de kat). Maar elke narcose is zwaar voor het lichaam. Ik zou morgenochtend eens die nieuwe kliniek bellen (daar je een beter gevoel bij had) en vragen wat zij adviseren. Op 11 jarige leeftijd zou een nieuw compleet onderzoek met bloedonderzoek niet eens zo gek zijn. Kost wel wat maar zo kun je bijvoorbeeld eventuele nierproblemen al vroeg constateren.

Maar als ze hem het weekend goed onderzocht hebben lijkt het mij met een sisser af te lopen maar bij deze leeftijd moet je veranderend gedrag (veel drinken en plassen e.d.) goed in de gaten houden.

Is de bobbel nog opgestuurd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Roesje of narcose gehad, ik maak me zorgen, aub help...

Bericht door Embillie »

Onder narcose moet (naar mijn weten) vaak beademing gegeven worden, bij mensen althans wel. Bij dieren ook want narcose bevat ook spierverslappende middelen (ivm spierspasmes die je bij een operatie niet goed gebruiken kunt) en dat tast dus ook tijdelijk de ademhalingsspieren aan.

Bij mij ging het zo, bij een uitstekende praktijk:
Mijn vorige kat moest ook aan het einde van zijn leven enkele roesjes voor onderzoeken. Alles werd gemonitord tot het antimiddel gegeven werd, daarna worden ze zelfstandig wakker gedurende een aantal uren en daalt de kans op negatieve reacties.
Ook was ik er niet bij toen hij een roesje kreeg. Zo had hij tussen aankomst bij de kliniek en het roesje wat de tijd om het spanningsniveau te laten dalen in een eigen, rustig kamertje.

1 keer heb ik hem ook bewust zonder wekmiddel mee terug gekregen (voor zijn rust, en pas 5-6 uur na het ontwaken ivm snel ingrijpen bij complicaties) want hij had anders veel te veel stress in bewuste toestand.
Dat is inderdaad niet leuk om te zien en potentieel gevaarlijk als de kat nog niet wakker genoeg is, ivm braken.
Zijn ontwaken duurde ongeveer 16-24 uur in plaats van 5-6 met een antimiddel.
Let wel; alles was van tevoren in overleg met mij gepland. Dat had bij jou ook moeten gebeuren.

Al moet ik wel zeggen; zelfs een kort roesje heeft tijd nodig om uit te werken. Inderdaad 5 a 6 uur voordat ze weer up and running zijn. Dus dat is niet zo vreemd hoor.

Jouw verhaal klinkt voor de rest inderdaad als slordig werk.
Narcose en roesjes zijn overigens hetzelfde maar een andere dosis, en moeten altijd zorgvuldig uitgevoerd worden. In hogere dosissen word het namelijk ook als middel voor euthanasie gebruikt.

Verstandig dat je een andere praktijk opgezocht hebt :) en fijn dat er geen narigheid achter is gebleven. Duimen dat het biopt goedaardig is! Succes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Roesje of narcose gehad, ik maak me zorgen, aub help...

Bericht door Dinky »

Kan me de schrik goed voorstellen.....
Zoals je het omschrijft verwacht ik nu niet direct meer blijvende gevolgen nu je kat weer 'up & running' is.

Bij veel praktijken is de behandeltafel ook een weegschaal. Misschien dat de da daarop al wel had gezien hoe zwaar de kat was? Hoe dan ook lijkt mij de wijze van werken zonder duidelijke uitleg over wat er gaat gebeuren heel onplezierig. Daarnaast geldt dat bij katten van 10+ vooraf bloedonderzoek wordt aangeraden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie