Mamma tumor, wat nu?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Dinky »

Wanneer ik dit zo lees vraag ik mij af of Barendrecht wellicht jullie nieuwe da kan worden gezien de ervaringen?
Wel heel fijn dat ze nu weer wat actiever is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Nou, dat klinkt al een heel stuk beter (en professioneler). Zo te horen zal het vanaf nu wel een stuk beter gaan met Tijgertje, gelukkig...

En je 'huidige' DA? Ik mag toch aannemen dat je daar geen stap meer over de deur zet?
Maar dat is voor later zorg, eerst Tijgertje verwennen en knuffelen!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

Wat fijn dat ze nu goed behandeld is en dat je uitleg gehad hebt en de opties voor alle medicijnen hebt. Vetergesic is identiek aan Temgesic. Alleen Temgesic is voor mensen (en offlabel voor dieren) en Vetergesic is speciaal voor dieren. Ik begon me al af te vragen, n.a.v. de eerdere posts hier, of Vetergesic wel gebruikt werd in Nederland. Dus wel.

En je huidige DA... Tsja... is dat je 'huidige' DA nog wel? Misschien niet veel moeite meer inpompen. Het geeft jezelf natuurlijk ook veel stress. Er zijn goede DA's. Maar ook net zo veel slechte. De slechte moet je dus proberen te vermijden.

Voor nu inderdaad veel rust.
Ik hoop dat Tijgertje snel hersteld.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Zit nogmaals je relaas te lezen, en ik juist dit fragment blijft hangen:

En aan onze huidige DA zal ik eens vragen hoe zij het zou vinden om na een borstamputatie naar huis gestuurd te worden met een ibuprofin als pijnbestrijding. Grr....sorry maar daar kan ik nog steeds zo kwaad om worden..en dan ook gewoon ineens ontkennen dat aanvullende pijnstilling noodzakelijk is (" alleen in zeer uitzonderlijke gevallen...").

Iedereen maakt fouten, dat is menselijk. Ook mijn dierenarts heeft fouten gemaakt, maar daar kon ik altijd vrij en frank over praten met haar. Na de ernstige complicaties van Gaudí's operatie twee jaar geleden, stond ze zelfs te huilen (waren de rollen een keer omgekeerd...), en dat zegt mij genoeg, en is zij nog steeds onze DA. Een fout maken is niet leuk, maar het daarna wegwuiven of ontkennen vindt ik nog veel erger. Voor mij is dat onverteerbaar....
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Ja dat klopt, natuurlijk zit mijn boosheid bij hoe ze er mee om gaat. Ik kan wel verdrietig zijn als er zulke fouten gemaakt worden (want het dier heeft daardoor onnodig pijn gehad). Waar het om gaat is inderdaad het duikgedrag, niet erkennen dat er een fout is gemaakt en je best doen om dat op te lossen. En dit geldt voor meer dingen (van niet even verslag uitbrengen na de operatie tot zo’n stom jasje). Ondertussen krijg ik het gevoel dat ik een lastige klant/zeur ben. Dat is niet eenmalig gedrag maar een basishouding die in mijn ogen niet deugt. Gevoelsmatig ben ik er dus wel uit dat we hier geen voet meer over de drempel zetten, nu nog wel even praktisch regelen. Dus als er iemand nog tips heeft in omgeving Rotterdam hou ik me aanbevolen!

Helaas kunnen we niet overstappen naar de kliniek waar we vandaag in Barendrecht geweest zijn, dat is een spoed/verzorgingskliniek voor 2e lijnszorg en 1e lijn spoed s avonds en in het weekend.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Douraque »

Ik woon in Capelle aan den IJssel en Dierenkliniek Oostgaarde kan ik absoluut aanraden. Die hebben mij ook doorverwezen naar Barendrecht. Ze werken daarmee samen.

Ik hoop een spoedig herstel. Het klinkt allemaal positiever dan van je eigen DA
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Kikimax »

Wat fijn dit te lezen zeg. Heb met verbazing het verhaal van jouw dierenarts gelezen. Wb een dierenarts, ik zit bij kindermans in Vlaardingen en zij heeft echt een hart voor dieren en ik vind haar kundig en open staan voor dialoog
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Dank jullie wel voor de tips, zal er morgen eens uitgebreid gaan kijken en maandag wat telefoontjes plegen. Nu eerlijk gezegd weinig puf meer... Ik hou jullie op de hoogte
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Ik zou zeker een gesprek aangaan.
Puur om je ei kwijt te kunnen en hopelijk de dierenarts iets mee te geven voor de toekomst. Opkomen voor je beestje, belangrijk hoor. Of je er wat mee op schiet is de vraag, maar als je niet probeert komt de dierenarts er wel makkelijk vanaf.

Temgesic, vetergesic, buprecare, buprenodale..is allemaal 1 pot nat: zelfde werkzame stof buprenorphine.

De dosis nu is inderdaad volgende de regels.

Ik hoop nu op een snel herstel, en volgensmij gaat dat perfect een kans hebben aangezien het bloed goed is. Komt helemaal goed met jullie meisje.
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Goedemorgen allemaal. Wat zijn jullie allemaal positief, wat fijn om te lezen en ook dat jullie zo meeleven!

We hebben een relatief goede nacht achter de rug. Ze was onrustig, kon d'r draai niet vinden, niet zo gek natuurlijk na gisteren. We hebben haar 2 keer op bed getild en toen heeft ze tussen ons in een paar uurtjes liggen slapen. Ze loopt een stuk beter rond, heeft duidelijk last van de wond (de huid trekt waarschijnlijk en zit veel wondvocht) maar ze lijkt geen pijn (meer) te hebben. Staart staat ook weer mooi omhoog. Ook heeft ze goed gegeten en gedronken. Daar zijn we heel blij mee.... Vandaag lekker met een boekje op de bank, Tijgertje lekker verwennen en knuffelen en natuurlijk in de gaten houden.

Ik heb nog wel even een vraagje over de Vetergesic vloeistof, die vindt ze ronduit smerig dus toedienen is lastig. Krijg het niet goed onder de tong of aan de zijkant, het komt nu grotendeels op de tong terecht wat waarschijnlijk extra smerig is. Ze gaat er van speekselen. Het belangrijkste is dat ze het binnenkrijgt maar wil niet dat ze me gaat ontwijken (heeft ze altijd haarfijn door). Ze heeft het waarschijnlijk nog 5-7 dagen nodig. Medicatie toedienen vindt ze niet leuk maar ze accepteert het wel zolang het heel terloops gebeurd (dus zonder dwang, handdoek ed) want dan gaat ze in de vechtstand. Heeft iemand nog tips?

@sansan, nog even terugkomend op jouw opmerking. Je hebt helemaal gelijk, we gaan zeker nog het gesprek aan bij onze huidige DA kliniek, we hebben de punten al op papier gezet. Alleen ligt onze prioriteit nu eerst bij het herstel van Tijgertje en vinden van een nieuwe goede DA. Beetje zoals Rik al zei, niet teveel energie meer in het negatieve stoppen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat speekselen na het toedienen van en opiaat herken ik wel, de meeste katten vinden het smerig en wat ik zelf ook heel naar vond, is dat de kat je gaat ontwijken, zich gaat verstoppen... Daarom heb ik een voorkeur voor een injectie in de nek met Buprecare. Maar als het dan toch via het bekje moet, dan is het mijn ervaring dat je het 't beste kunt doen kort na de maaltijd, niet op een nuchtere maag.

Sterkte, en zet 'm op, Tijgertje!
Groetjes,
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Hier vinden we injecteren ook fijner, en de ervaring nu dat temgesic vloeistof minder penetrant smaakt dan buprecare vloeistof. Ruikt minder alcohol chemisch.

Helaas als ze het echt zo vies vind..de aankomende dagen is de pijnstilling gewoon nodig. Wat wel nog een optie is, is ipv buprenorphine overgaan op tramadol pillen.
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Ja, dat klinkt logisch. Gisteren hebben ze aangegeven dat ik het onder de tong moet toedienen. In de (digitale) bijsluiter VETERGESIC® MULTIDOSIS 0,3 MG/ML OPLOSSING
VOOR INJECTIE BIJ HONDEN EN KATTEN
DIERGENEESMIDDEL – OPIOÏDE PIJNSTILLER OP BASIS VAN BUPRENORFINE
staat:

DOSERING EN TOEDIENINGSWEG
Toediening:
Hond: intramusculaire of intraveneuze injectie
Kat: intramusculaire of intraveneuze injectie
ErikPhilippus schreef: 14 apr 2019 13:36 Daarom heb ik een voorkeur voor een injectie in de nek met Buprecare.
Doe je dit dan zelf? en zo ja waar in de nek precies?

Verder gaat het al een stuk beter met Tijgertje :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

Wat staat er op het doosje? Of flesje? Oplossing voor injectie? Want als dat zo is, dan is het toch helemaal niet om oraal te geven? Ik kan online ook alleen maar de injectie vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Ze hebben bij de DA gisteren 21 spuitjes voor ons klaargemaakt. Op die plastic spuitjes zit wel een verbindingsstukje met een naaldje om de vloeistof uit het flesje te trekken/afgesloten te kunnen bewaren.

We hebben dus geen flesje meegekregen, alleen een behandel en medicijnoverzicht. Omdat ik het naaldje zag heb ik het nog speciaal gevraagd maar het was toediening onder de tong/wangslijmvlies. Brrr..injectievloeistof, geen wonder dat het zo vies smaakt!



Ik kan ze zo ook wel even bellen, is geen spoed maar kan een poging wagen.
Plaats reactie