Mamma tumor, wat nu?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

Fijn dat het toch gedaan is. Maar nee, hoe het gegaan is, is niet normaal.
Dan was je misschien beter uitgeweest bij die DA waar je de second opinion gehaald hebt.

Dat pakje breng je neem ik aan terug (met geld terug). Ik kan me voorstellen dat ze een gebruikt exemplaar meegeven als je een gebruikt exemplaar inlevert maar die dingen moeten dan natuurlijk wel goed gewassen zijn. Maar als ze geen geld teruggeven en je haalt een nieuwe, dan moet je natuurlijk ook een nieuwe meekrijgen.

Ze had inderdaad niet meegegeven mogen worden voordat de narcose helemaal goed uitgewerkt is. Bij deze operatie had ik wel verwacht dat ze haar een nachtje gehouden hadden (met nachtmonitor).

Je kunt alle genoemde punten nog eens bespreken met de DA, maar als daar geen bevredigend antwoord uitkomt, zou je natuurlijk weer op zoek kunnen gaan naar een ander.

Je moet met de metacam ook opletten dat je niet gaat over doseren want dan ben je straks verder van huis.

Is de DA gewoon niet te bereiken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk een goede beslissing, ik begrijp de afweging en dat je hier op uit bent gekomen. Een moederpoes van de fokker van Dalí en Gaudí had hetzelfde, en is 2x geopereerd, en heeft daarna nog lang in goede gezondheid geleefd - dus hopelijk gaat het bij jullie poes ook zo.

Rik zegt het nog tamelijk beleefd: zoals het is gegaan is niet normaal. Ik heb een sterkere mening: ik vind het absoluut niet kunnen, een juist geopereerde poes in die toestand mee naar huis geven, zonder duidelijke nazorg en instructies. Het maakt op mij een ongeïnteresseerde en ook onprofessionele indruk, en dan zeg ik het nog netjes.

Metacam is een veel voorgeschreven post-operatieve pijnstiller en ontstekingsremmer, maar als het niet afdoende blijkt te zijn: niet gaan overdoseren of injectie met metacam laten geven! Ik zou adviseren om in dat geval een injectie met Buprecare te geven, dat is een krachtige pijnstiller met langdurige werking, en is nauwelijks schadelijk voor de nieren.

Anderzijds heeft de pijn ook een gunstig bij-effect: de poes zal zich heel rustig houden (hoop ik....), en dat is dit geval natuurlijk wel een vereiste. Als het rompertje echt niet gaat, dan zou je kunnen overwegen om een kraag op maat te laten maken (kalpet.nl).

Waarom ben je bang voor een inwendige bloeding? Ik zeg niet dat het niet kan, maar bij een ernstige inwendige bloeding merk je dat toch echt wel, dan was ze allang flauw gevallen en in het ergste geval (bij meer dan 30 ml inwendig bloedverlies) in shock geraakt.

Sterkte ermee!
Erik
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

DA heeft net (eindelijk) teruggebeld, ik heb aangegeven dat onze kat pijn heeft. Toen we de medicatie doornamen bleek dat ik woensdag niet alle pijnstilling heb meegekregen. Grrr..je zou ze toch...? We hebben woensdag alleen metacam meegekregen maar ze had ook nog opiaten (temgesic) moeten krijgen. Die heb ik net als een speer opgehaald en toegediend. Nu maar hopen dat het snel aan slaat...

Pijnbestrijding werkt toch het best als je het gelijk na de operatie opstart, nu is er een onderbreking van 1 - 1,5 dag (?) geweest. Volgens de DA moet ik de gewone dosis geven: een kwart pilletje van 0,2 mg. Volgens haar was het niet nodig om een ' opstart' dosis te geven....Maarja, over het niet terugbellen kwam ze ook niet verder dan: geen bericht is goed bericht, bovendien: " ik had de assistente toch al gesproken?" . Ik ga daar nu even geen energie aan verspillen maar vindt het wel veelzeggend...zo'n reactie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

Je gevoel over deze DA zegt al genoeg (je zou zijn nek tussen je handjes willen hebben en dan... knijpen !!).

Hopelijk slaat de pijnstilling nu snel aan.

En inderdaad langzaam in gedachte aan een nieuwe DA denken. Is je oude woonplaats ver weg? En er zullen toch wel genoeg andere DA's in de buurt zitten. Kwestie van proberen... maar goed... je wil zo'n DA eigenlijk niet zo vaak nodig hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

@Rik, wij hebben nu natuurlijk ook spijt van onze keuze om de operatie bij deze DA uit te laten voeren, zeker omdat ze al zoveel moeite hadden met diagnose en vervolg.

We weten wat voor schade metacam kan veroorzaken. Sinds januari zijn haar nierwaardes door gebruik van alle metacam al fors verhoogd (CREA van 130 naar 180 etc). We hebben voor de operatie gevraagd de nieren extra te controleren. Volgens de DA kan het geen kwaad omdat het Soortgelijk Gewicht nog steeds binnen de normale range zit? Ik had begrepen dat alle NSAID's slecht voor de nieren zijn en metacam de minst slechte? Wat bedoel je precies met overdoseren?

Het gebruikte pakje heb ik net omgeruild voor een schone nieuwe (die tegenwoordigheid van geest had ik gelukkig wel). Ik had geen gebruikt exemplaar ingeleverd. De DA had na de operatie een pakje aangedaan, dit stond keurig op de factuur van de operatie. Alleen was het dus te groot. Dat kan gebeuren maar dan vindt ik het niet netjes dat ik daarvoor opnieuw moet betalen. Die pakjes zijn EUR 22 per stuk. Op het grote geheel maakt het niet uit maar het gaat mij om het principe.

Ik heb de punten net met de DA besproken maar zij wuift alles weg. Als het beter met onze poes gaat wil ik het misschien nog een keer bespreken. Misschien is het verstandiger om nu al over te stappen naar de DA van de second opinion: buiten de communicatieve zaken hebben zij nu toch al 2 forse blunders begaan waardoor het slecht kan aflopen (te vroeg meegeven na narcose en ' vergeten van cruciale pijnstilling). Onze oude woonplaats is 1,5 uur rijden dat vinden we te ver met een ziek dier. Wij hopen ook er niet vaak (meer) te hoeven komen, haha...
Laatst gewijzigd door hopje99 op 12 apr 2019 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

@Erik, wat fijn...door jouw antwoord ben ik nu niet meer zo bang voor inwendige bloedingen. Dat kwam omdat ze gisteren zo energiek was en mogelijk toch teveel deed. Het is overduidelijk pijn...

En tjee, 2 keer geopereerd. Ik moet er even niet aan denken als ik dit nu zo zie maar ze zeggen het niet voor niks natuurlijk. Gelukkig hebben we nog een paar weken om erover na te denken:-).

Dank ook voor de tip over de kraag , ik had er voorbij zien komen maar had zoveel gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zag...ik zal zo even vragen wat de levertijd is. Onze berichten hebben elkaar gekruist, klopt het dat de buprecare injectie een pijnstilling op basis van opiaten is? is dat toevallig dezelfde werkzame stof als de tabletten die ik net het opgehaald (Temgesic)?

Tijgertje ligt nu te slapen zie ik dus volgens mij begint het zijn werk te doen. Nu twijfel ik wel over de metacamdruppels die ik vanavond weer zou moeten toedienen. Ook die zijn schadelijk voor de nieren (hoewel niet zo slecht als de injectie waarschijnlijk). De DA zegt standaard 8 dagen maar liever minder als het aan mij ligt. Is het mogelijk alleen opiaten als pijnstilling toe te dienen en zo ja, moet ze dan geen hogere dosis krijgen? Ik zou dolgraag van de metacam afwillen maar wil niet dat ze zulke heftige pijn heeft. Bovendien stopt ze dan met eten e.d. en dan is het snel afgelopen...

Sorry trouwens van dat ene PB, het is daarna niet meer gelukt (had het artikel graag gelezen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Rik »

hopje99 schreef: 12 apr 2019 15:11 Ik had begrepen dat alle NSAID's slecht voor de nieren zijn en metacam de minst slechte? Wat bedoel je precies met overdoseren?
Nee, van alle NSAID's is metacam (stof meloxicam) juist de meest slechte voor de nieren.

Onsior (ook een NSAID) bijvoorbeeld, wordt eerst grotendeels door de lever afgebroken. Maar ook niet iedereen heeft goede ervaringen met Onsior. En elke NSAID's is in principe slecht voor de nieren in meer of mindere mate (staat ook in de bijsluiter).

Maar goed... ze heeft natuurlijk flinke pijn, dus zonder doen is ook geen optie.

Met overdoseren bedoel ik dat je onder of op de aanbevolen streepjes moet zitten. Er in ieder geval nooit overheen. Want een overdosis metacam geeft echt een flinke klap aan de nieren. De streepjes zijn geloof ik per kg (zie blijsluiter).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Dinky »

Buprecare is inderdaad een opiaat. Of temgesic dezelfde werkzame stof heeft weet ik niet. Ik kreeg na de operatie spuitjes buprecare mee die ik over het eten kon doen.
Fijn dat Tijgertje nu even rustig ligt te slapen. Rust is belangrijk gedurende het herstel (wat natuurlijk iets anders is dan apatisch).

Het eerste dat ik al vreemd vind is dat zo'n flinke operatie pas om 15:00 uur in de middag wordt ingepland. Bij mijn dierenarts worden operaties juist bewust in de ochtend ingepland zodat ze rustig de tijd hebben om goed bij te komen bij de dierenarts..... Gelukkig is het goed gegaan. Ik kan me ook zo indenken dat ze tijgertje hebben meegegeven omdat er 's nachts niemand aanwezig is waardoor ze anders daar alleen zou zitten zonder toezicht. In dat geval is het wel beter dat jij haar thuis hebt zodat je in kan grijpen op het moment dat je het niet vertrouwd. Maar daar had dan op zijn minst een goede uitleg bij moeten zitten door de DA.....

Het belangrijkste is dat het nu beter gaat met Tijgertje en ze nu rustig thuis kan herstellen. Wel is het zo dat ik sterk zou twijfelen of ik een tweede operatie wel weer bij deze dierenarts zou doen....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door ErikPhilippus »

Temgesic heeft dezelfde werkzame stof als Buprecare: Buprenorfine. Ik heb goede ervaringen met een subcutane injectie met Buprecare, werkt twee dagen - dus een stuk langer dan een pilletje. Maar ook met een pilletje Temgesic zal Tijgertje nu snel minder pijn hebben. En zo slordig dat ze dat vergeten zijn mee te geven...

Als de nierwaardes al niet al te best waren, dan hadden voor de operatie gepaste maatregelen genomen moeten worden om de nieren te sparen. Ik wil altijd een gasnarcose, ingeleid door een een roesje, plus intraveneuze spoeling tijdens en na de narcose (ook bij mijn gezonde katten!).

Dat volgens die DA het soortelijk gewicht (van de urine neem ik aan) binnen de normale range ligt, is een zwak argument: als het SG te laag is, zijn de nieren al behoorlijk kapot... Het is echt onzin om te stellen dat als het SG normaal is, er niets aan de hand is met de nieren, en er gerust metacam gegeven kan worden. :oops:

Hopelijk gaat het snel beter met Tijgertje, dat is nu belangrijk. Later kan je op zoek gaan naar een competente DA....
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Och wat ontzettend verdrietig :(
Als ik het goed begrijp: je hebt een second opinion gehad bij een dierziekenhuis maar besloten je kat bij de andere dierenarts laten opereren?
Zo ja: Ik zou je dan adviseren om terug te gaan naar het dierenziekenhuis voor nu het verdere gevolg. Je hebt niets aan een dierenarts met zulke blunders en die jou een slecht gevoel geeft.

Temgesic is prima, pil of vloeistof maakt niet veel uit al is vloeistof beter (mondslijmvlies) omdat de tabletten onder de tong bedoeld zijn en n behoeft inderdaad geen opstartdosis.
1 pilletje bevat 0,2 Mg buprenorphine?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Je geeft nu 0,05 Mg buprenorphine per kwart pil temgesic. 2 x per dag? Hoeveel weegt ze?
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

Ze weegt 5 kilo. Ik heb het met easypill en daarna wat water gegeven. Heb niet gehoord dat het tabletje onder de tong moest?
hopje99

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door hopje99 »

We hebben trouwens niet de indruk dat het beter gaat. Ze is behoorlijk lethargisch, reageert amper nog en ligt in een soort halfslaap voor zich uit te kijken. We hebben de indruk dat ze nog steeds pijn heeft. Eigen DA rond 18 uur gebeld voor advies maar kwam niet verder dan de assistente. Die gaf - na overleg met de DA aan dat een dier na dergelijke operatie altijd pijn zou hebben. Nog gevraagd om een telefonisch consult na afloop van het spreekuur maar ook dat was niet mogelijk. Toen er rond 20 uur nog geen verbetering was de spoeddienst maar gebeld. Zij gaven aan dat het wellicht een heftige reactie op de temgesic is en de werking ca 6-8 uur aanhoud. Temp was 38,1 dus normaal. We wachten nu dus tot 23 uur of ze weer wat alerter wordt. Zo niet dan gaan we alsnog naar de spoeddienst. Van vorige operaties weet ik dat Tijgertje de 1e dag na de operatie altijd zo goed was dat het leek of er niks gebeurd was. Daarna stortte ze dan in en sliep dan een week 22 uur per dag. Zou zoiets nu ook aan de hand kunnen zijn of moet ik me zorgen maken?

En nee, ik ben niet blij met mijn DA. Wij zoeken per direct een nieuwe dierenarts. Maar eerst moeten we de nacht goed door zien te komen..
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Temgesic wordt door het wangslijmvlies goed en snel opgenomen, dat gebeurd met de tabletten pillen niet, maar belangrijker is nu dat je ziet dat het wel werkt.

Lekt haar wond nog? Hoe ziet het er uit?
Als het nat is, zijn de hechtingen en de huid nog heel? Heeft ze vandaag gedronken, gegeten, gepoept en geplast?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Mamma tumor, wat nu?

Bericht door Sansan »

Dat dierenziekenhuis is toch een andere dan de opererende da? Of begrijp ik je verhaal niet goed?

Ik vind je verhaal zorgelijk, is er een dierenarts morgen met een zaterdag(ochtend) spreekuur?
Plaats reactie