Hartprobleem of Bronchitis

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Muiter_14
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019 20:18

Hartprobleem of Bronchitis

Bericht door Muiter_14 »

Hallo mensen.

Ongeveer 6 weken terug begon mijn poes Muiter ineens achteruit te gaan. Ik had al een tijdje het idee dat ze reageerde op weersveranderingen. Als het koud en vochtig was dan zag ik dat ze daar last van had. Soms wat benauwd. Zelf dacht ik aan bronchitis. Dus naar de dierenarts. Daar hebben ze in eerste instantie geconstateerd dat ze een hartruis heeft.

Foto gemaakt en zeiden ze dat ze ook een vergroot hartje heeft. Wat vocht in de longen en de Bronchiën waren duidelijk niet zoals het moet zijn. Naar huis met Furosemide en Prednoral en het advies om een echo te laten maken. Prednoral 2 weken gegeven maar toen zeiden ze dat dit elkaar kan tegenwerken omdat ze hier juist meer van gaat drinken.

Echo laten maken en daar kwam uit dat ze een lekkende hartklep heeft. (Ook nog) Hij gaf aan dat het slijtage kon zijn en ze hoefde volgens hem geen hartmedicatie omdat de andere gemeten functies ok zouden zijn.

Ondertussen zit ze op 2.5 tablet 10mg Furosemide maar ik heb niet het idee dat dit (genoeg) helpt. Langzaam aan gaat het steeds iets slechter. Het gaat wel met momenten. Het ene moment is loopt ze heen en weer en zit ze voor het raam op haar plekje en 10min later ligt ze benauwd op de bank. Ze eet en drinkt goed. Ze hoest niet. Je hoort wel aan haar ademhaling dat er vocht zit. Haar ademhaling is het ene moment heel kalm en dan weer onregelmatig en diep. Ze ademt niet met open bekje.

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het vreemd vind dat ze niets aan de Bronchitis doen omdat het wel voor de hand ligt, maar hij "denkt" dat het aan het hartje ligt. Bloed laten prikken omdat ik haar zag verslappen. Dacht zelf aan kaliumtekort door de Furosemide maar dat was ok. Bloedruk was wel iets hoger dan normaal.

Ik zit al zeker een dikke maand in de stress en het gaat maar niet beter. Ondertussen al wel 6x bij de dierenarts geweest en met die echo erbij al minimaal €500 armer en eigenlijk niets wijzer. in ieder geval niet kwa behandeling. Laat ik er wel bij zeggen dat als ik het idee krijg dat het echt niet gaat, ik haar laat gaan. Ik voel me zo machteloos, word er gek van. Helemaal omdat je moet vertrouwen op de expertise voor de dierenarts en cardioloog.

Iemand een advies wat ik het beste kan doen? Wordt zeer gewaardeerd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hartprobleem of Bronchitis

Bericht door Dinky »

Het vasthouden van vocht kan als gevolg hebben dat een kat benauwd wordt. Het benauwd zijn kan dus zeker samenhangen met de hartproblemen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hartprobleem of Bronchitis

Bericht door ErikPhilippus »

Zo te horen is het geen bronchitis, maar vocht in de longen ten gevolge van hartfalen.
Ze krijgt de standaard dosering plaspillen, maar dat lijkt niet afdoende om het vocht af te drijven. Een wat hogere dosis Furosemide, eventueel samen met een ACE remmer of Semintra is wellicht nodig om de benauwdheid te verminderen.

Sterkte!
Erik
Muiter_14
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2019 20:18

Re: Hartprobleem of Bronchitis

Bericht door Muiter_14 »

ErikPhilippus schreef: 31 mar 2019 19:25 Zo te horen is het geen bronchitis, maar vocht in de longen ten gevolge van hartfalen.
Ze krijgt de standaard dosering plaspillen, maar dat lijkt niet afdoende om het vocht af te drijven. Een wat hogere dosis Furosemide, eventueel samen met een ACE remmer of Semintra is wellicht nodig om de benauwdheid te verminderen.

Sterkte!
Erik
Sorry voor de late reactie. Duurde even voor mijn post was goedgekeurd dus was me even ontschoten. Ze heeft ook even Benakor gehad maar daar werd ze heel raar van. Maar blijkbaar is dat normaal de eerste dagen. Ik heb haar nu naar 30mg Furosemide gedaan en het lijkt ietsjes beter te gaan. Ik las online ook dat het net zover omhoog moet tot het werkt. Dus niet puur op gewicht. Heb net weer contact met de dierenarts gezocht over hoe en wat. Moet morgen terugbellen en zal dan verder vragen over de ACE remmer. Bedankt voor het advies.
Plaats reactie