Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
19ingrid82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2019 16:24

Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 19ingrid82 »

Hallo,

Ik heb even jullie advies/mening nodig.
Mijn kater Gizmo heeft zijn hele leventje al chronische niesziekte.
Inmiddels is hij 14,5 jaar en de niesziekte is nu zo erg dat het snot uit z'n neus loopt.
Iedere dag ben ik overal snot aan het vegen. Ik heb 3 kinderen en die moeten van mij verplicht hun sloffen aan omdat er overal in huis geniet wordt, zo ook op de vloer. De bank is ook doelwit, waardoor er dus eigenlijk geen plekje in huis is waar het echt proper is. Zijn snot stinkt ook heel erg (ontstekingslucht), waardoor het probleem dus nog erger is. Overal waar hij geniest heeft laat hij een onwijze stankgeur achter.
Het is een echte kroelkat maar we durven hem allemaal niet meer echt te kroelen want de kans dat je een klodder snot op je kleren krijgt is vrij groot.

Heb alle mogelijke dingen al geprobeert en samen met de DA alles eraan gedaan.
Het enige wat er nu nog gedaan kan worden is "het spuitje".
Het vervelende van alles is dat hij verder nog best goed is voor zijn leeftijd. Hij eet en drinkt goed, wil nog kroelen enz.
Dit maakt het zo moeilijk!

Wat vinden jullie van deze situatie? Vinden jullie het ook een onthoudbare situatie of is het zielig om een kat een spuitje te geven puur en alleen voor de niesziekte met alle ellende ervan...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door pinguin »

Is het ook op kweek gezet? Door de stank ben ik geneigd te denken toch aan een ontsteking.

Is er ook door middel van een kijk operatie uitgesloten dat er iets in de neusgaten is blijven zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
19ingrid82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2019 16:24

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 19ingrid82 »

Ja hij heeft een kijkoperatie gehad en daaruit bleek dat door zijn niesziekte zijn holtes dusdanig aangetast zijn dat er gaatjes zijn gevallen in zijn holtes. Dit verklaart ook de stank van het snot aangezien het inderdaad een ontstekingsluchtje is.
Echter helpt AB niet meer. We hebben alle mogelijke AB soorten gehad en het werkt voor 1 week en nog komt het in alle hevigheid terug.
Ook is zijn neus traanbuisje een keer doorgespoten zodat daar geen troep meer in zat, maar ook dat hielp maar voor even.
Vanochtend kwam ik beneden en heel m'n muur zit weer onder de groene kledders. Ik vind het zo zielig voor hem, maar inmiddels ook een beetje voor mezelf.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 11joep09willem »

Je zou nog luchtwegcompositum van de Groene Os (MedPets) kunnen proberen. Dat helpt goed bij chronische niesziekte, maar wanneer ik lees hoe ernstig het is, is dit misschien een te mild middel.
Ik heb ook wel eens gehoord over cannabisolie bij dergelijke klachten.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat het bij AB terug komt. Is dit na het stoppen met de AB?
Wanneer er geen last is met AB dan zou ik met de da overleggen of je misschien blijvend AB zou kunnen geven wanneer de andere optie inslapen is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
19ingrid82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2019 16:24

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 19ingrid82 »

Ik heb al sinus van puur samen met lysine gebruikt en merkte totaal geen verschil. Waarschijnlijk inderdaad omdat het te mild is.
Het vervelende is dat hij van de meeste AB soorten erg aan de diaree gaat dus dat is alleen het probleem verplaatsen. Hij heeft zelfs prednison gehad maar ook dit sloeg niet goed aan.
We hebben 3 weken geleden AB gekregen die we moesten injecteren (ook om de diaree tegen te gaan), maar na 2 weken iedere dag injectie kwam nog het snot uit zijn neus (het niezen leek ietsje minder maar dat was het ook het enige wat ik merkte)
Zoals jullie al lezen hebben we echt al zoveel geprobeert maar na jaren snotteren lijkt er niks meer te werken.


Het voelt gewoon zo egoïstisch om over inslapen te denken! Maar het is toch geen doen om met pantoffels door je huis te moeten lopen om geen snot aan je voeten te hebben. En ook even op de bank ploffen zit er niet bij omdat je altijd moet checken of hij niet op de bank geniest heeft...pfff..echt een rotsituatie.
Wil m'n beestje echt niet missen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door Rik »

19ingrid82 schreef: 18 jan 2019 16:43Het voelt gewoon zo egoïstisch om over inslapen te denken! Maar het is toch geen doen om met pantoffels door je huis te moeten lopen om geen snot aan je voeten te hebben.
Er zijn natuurlijk ook alternatieven anders dan inslapen. Inslapen doe je alleen als hij lijdt.

Er zijn ook kattenopvang-plaatsen voor 'hopeloze' gevallen. Dat zou natuurlijk eerst onderzocht moeten worden voordat je een gelukkige kat in laat slapen.

Bijvoorbeeld een opvang met groot buitenverblijf. Dan maakt al dat snot niet zoveel uit :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door nellebel »

Stichting dierenthuis in Almere misschien

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door Rik »

Zoiets inderdaad.
Het doel van de stichting is het opvangen van niet herplaatsbare asieldieren en deze dieren, die niet meer in de maatschappij passen, een blijvend thuis bieden.
Of bijvoorbeeld https://www.kansarmedieren.nl
Onze stichting heeft ten doel:
  • Opvang van moeilijk plaatsbare dieren voor herplaatsing of permanente opvang.
  • Het informeren en begeleiden van eigenaren van kansarme (probleem) dieren.
  • Het voorkomen van euthanasie van kansarme dieren.
Welke katten worden opgevangen:
De kat is minimaal 15 jaar oud of 10 jaar met een handicap of chronische ziekte, of kan door gedrags en /of gezondheidsproblemen niet functioneren binnen een "normale" gezinssituatie.
Te denken valt hier aan: onzindelijkheid (plaskatten), incontinentie, diabetes, epilepsie, FIV/Felv positief geteste katten.
En zo zijn er vast nog wel meer zijn. (Deze had ik in een paar seconden gevonden.)

En natuurlijk donateur worden :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
19ingrid82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2019 16:24

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 19ingrid82 »

Bedankt voor de tips.
Ik heb op de sites gekeken maar tot nu toe geven alle sites aan vol te zitten.
En daarbij vraag ik me wel af of hij echt niet lijdt.
Ik heb maandag een afspraak gemaakt bij de DA om dat te bespreken.
In principe eet en drinkt hij nog goed, en komt hij kroelen. Maar zijn neus zit altijd vol snot en wanneer hij wakker is begint het niezen dus dat lijkt mij voor hem ook niet fijn. En tijdens het slapen hoor je hem altijd ronken doordat zijn neusje verstoot zit...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door Rik »

Ja, maar er zijn er ook meerdere. En natuurlijk zijn ze altijd vol (anders zouden ze overstelpt worden met dieren). Maar als het zover is dat je die beslissing genomen hebt moet je ook gewoon contact opnemen. Misschien kun je op een wachtlijst. Dan zou je misschien nog even 'last' van hem hebben voordat hij geplaatst kan worden. En misschien weten zij ook andere adressen (of misschien andere oplossingen).

Je moet dat ook als een heel traject zien en niet als een 'één moment dropoff'.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door kittentjes »

Ik snap het inderdaad heel goed dat dit een onhoudbare situatie is, ik vind de oplossing van rik een mooie. Buiten of binnen in een speciale zorg opvang heeft niemand er last van en heeft hij er nog een mooi leventje. Maar voor jou is dat natuurlijk ook niet gemakkelijk. Een spuitje is alleen een optie als hij er ook zelf last van heeft en bv amper lucht krijgt.
Misschien kan je eens bellen naar zo'n opvang voor wat meer informatie en een kijkje nemen. Als het in de buurt is kan je dan wellicht af en toe eens langs gaan om te zien hoe het met hem is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

19ingrid82
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2019 16:24

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door 19ingrid82 »

Ik heb vanmiddag een afspraak bij de DA om te bespreken of hij nog wel een kat-waardig leventje heeft zo.
Mocht de DA aangeven dat hij er in principe zelf niet veel hinder van ondervindt, dan ga ik zeker verder zoeken naar een goede opvang.
Gisterenavond kwam hij bij me kroelen maar ik merkte dat hij heel benauwd is door zijn dichte neusje. Ook lijkt het alsof hij continu kriebel heeft want hij maakte zo om de paar minuten aanstalten om te niezen maar uiteindelijk kwam het niet.

Ik hoop echt dat er nog iets gedaan kan worden voor die lieve schat, maar ik wil wel dat hij nog een kattenwaardig bestaan kan hebben.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronische niesziekte niet meer te behandelen

Bericht door Anne »

Hoe is dit afgelopen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie