Aanval?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jac4
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:48

Aanval?

Bericht door Jac4 »

Heb me vandaag ingeschreven omdat ik me zorgen maak om mijn kater met wat ik zag gebeuren.
Kwiebus is van 25-05-2003 en nooit ziek geweest. Vanmorgen vanuit het niets gaat ie krijsend, rollend en duikelend over de vloer alsof ie met iets aan het vechten is. Daarna komt ie wankelend(kon bijna niet op pootjes staan)mijn kant uit en ploft voor mijn voeten neer blijft plat op grond liggen en maakt soort krolls geluiden die ik ook hoor als ie toevallig moet overgeven. Het heeft minstens een uur geduurd voordat Kwiebus weer wat actiever werd en pas vanmiddag begon ie weer wat te eten. Ik ga morgen sowieso naar dierenarts, maar zou graag willen weten of meer mensen zoiets dergelijks hebben meegemaakt?
Groet Jac.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanval?

Bericht door Rik »

Is hij nog een beetje wankel en loopt hij met een scheef hoofdje? Dan is het vrijwel zeker dat hij een tia gehad heeft. Vooral dat ronddraaien op de grond hebben ik herken ik van de aanval van Bowy.

Bij haar bleek er ook een onmeetbaar hoge bloeddruk te zijn met nierfalen.

(Ik weet eerlijk gezegd niet of ik een dag zou wachten. Bowy heeft toen gelijk een cortisone-achtige injectie gekregen en de volgende dag nog een. In het weekend ging het toen steeds beter met haar.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jac4
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:48

Re: Aanval?

Bericht door Jac4 »

Hallo Rik,
heb ik inderdaad ook aan zitten denken(tia)
Kwiebus lijkt weer opgeknapt te zijn, is niet meer wankel eet en rust en komt weer om geknuffeld te worden. Ben eigenlijk nooit bij een dierenarts geweest alleen voor te chippen en zo nu en dan om de paar jaar voor een algeheel onderzoek. Toevallig afgelopen woensdag bij dierenarts geweest voor zo'n controle, die verklaarde hem gezond. Merkte daarna wel dat Kwieb iets stiller was. Ik dacht van de stress, dierenarts vind ie niet leuk. Voor mij ook een dilemma om tot morgen te wachten, ik ga toch het liefste naar mijn eigen dierenarts(mrgn) dan een weekend arts. Houd jullie op de hoogte.
Groet Jac.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanval?

Bericht door Rik »

Hopelijk is het een hele lichte aanval geweest. Zeker als je ziet dat hij nu weer goed reageert. Bowy had er toch echt drie dagen last van en was pas weer na een week helemaal in orde (op de bloeddruk en nierfalen na).

Ik neem aan dat de controle vorige week alleen fysiek geweest is (en geen enting o.i.d.). Ze kunnen bij zo'n controle veel missen als er geen bloedonderzoek e.d. geweest is. Ook hoge bloeddruk is van buiten niet te zien. En bij een kat van 15 zou je na zo'n aanval toch wel het een en ander verwachten. Maar hopelijk valt het allemaal mee.

Ik was met Bowy tot haar 18e ook nooit naar de dierenarts geweest (zelfs geen controle). Nooit heeft ze wat gehad. Tot die tia liet zien dat ze een te hoge bloeddruk had met nierfalen. Nu weet ik wel dat ik bij wat hogere leeftijd van mijn nieuwe katten een keer preventief een seniorenscreening laat doen met bloedonderzoek.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jac4
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:48

Re: Aanval?

Bericht door Jac4 »

Ben bij dierenarts geweest. Bij het bloedonderzoek bleek de schildklier een veel te hoge waarde aan te geven. Alle andere waardes waren prima. De hartslag bleek gigantisch hoog te zijn en ademhaling was ook wat aan zware kant. Er is besloten dat Kwieb 2x daags Felimazole 2,5mg tabletjes pakt en over 3 a 4 weken een nieuw bloedonderzoek krijgt. En dan hopen dat de klachten ontstaan zijn door de verhoogde schildklier en met deze tabletten de waardes naar normaal gaan. Kwiebus loopt er vandaag weer vrolijk bij. En als het met de kat goed gaat, loopt het bij mij ook gesmeerd. Wanneer er nieuws of iets bijzonders is laat ik dat uiteraard hier weten.
Rik bedankt voor jou reacties. Album van Bowy is tof!
Groet Jac
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanval?

Bericht door Rik »

Fijn dat Kwiebus zich weer beter voelt. Heeft de dierenarts ook nog de bloeddruk gemeten? Het kan n.l. nog steeds een gecombineerd probleem zijn geweest (zoals de bloeddruk en nierfalen bij Bowy).

Het inregelen van de schildklier is inderdaad een secuur werkje. Hopelijk zijn bij de volgende metingen de waarden goed.

(Het album hier op het forum is van Yuna en Bono ;) Voor Bowy had ik hier eigenlijk nooit een album aangemaakt maar er staan foto's van haar op mijnalbum. En dit was het topic van haar toen ik pas op het forum kwam na de tia en nierfaaldiagnose, toen ik vond dat ze erg vast sliep.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jac4
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2018 09:48

Re: Aanval?

Bericht door Jac4 »

Hallo Rik, bloeddruk is inderdaad niet gemeten. Ik denk? omdat alle andere waardes goed waren, mogelijk de hoge hartslag van de schildklier kwam. Ik ga het bij het controlebezoek zeker vragen.

PS toen ik gisteren onderaan op fotoalbum klikte kreeg ik meteen de foto's van Bowy te zien. Als ik nu op fotoalbum klik komen Bono & Yuna tevoorschijn (grappig)

Groet Jac.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanval?

Bericht door Rik »

Als ze bij jou DA de bloeddruk kunnen meten zou ik dat met deze leeftijd (15) zeker ook even laten doen (al zou het maar preventief zijn). Een hoge bloeddruk beschadigt n.l. ook de nieren. En nierfalen kan ook weer voor een hoge bloeddruk zorgen (dan krijg je dus een wisselwerking). Bij Bowy was ik duidelijk een paar jaar te laat.

Bespreek een eventuele bloeddrukmeting voor de volgende afspraak even van te voren met de DA (door de telefoon bij het maken van de afspraak). Het is n.l. iets wat ze als eerste (moeten) doen tijdens de afspraak, om zo min mogelijk stress te hebben bij de meting.

(In mijn eerste post in het foto-album staat wel weer een link naar de mijnalbum van Bowy. Dus waarschijnlijk ben je zo doorgelust ;)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanval?

Bericht door Rik »

Ik had ook dit nog gevonden.
Hoge bloeddruk bij katten met hyperthyreoïdie

Ongeveer 20% van de katten met hyperthyreoïdie heeft een veel te hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan leiden tot blindheid, hersenbloedingen, nierschade en hartfalen. Om die reden meten we de bloeddruk bij alle katten met een overactieve schildklier.
 
De bloeddruk kan tijdens de behandeling van de overactieve schildklier verder toenemen. We gaan dan ook de bloeddrukmeting tijdens of na de behandeling herhalen en de dosering van de bloeddrukverlagende medicijnen, indien nodig, aanpassen.
https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat

Dan vind ik het eigenlijk raar dat ze na zo'n aanval ook niet gelijk de bloeddruk gemeten hebben. Want zover ik weet kan een snelle schildklier op zichzelf niet tot zo'n aanval leiden. En ik denk niet dat met alleen het behandelen van de schildklier die bloeddruk dan stabiel te krijgen is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie