Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dribbel »

nellebel schreef: 12 dec 2018 06:17 Heel veel sterkte vandaag. Doe wat voor jou goed voelt. Probeer niet teveel te denken wat zou moeten. Er moet niks. Niks is normaal in zo'n situatie. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Knuffel

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Nou, dat is nou precies waar ik mee zit.
Ik denk teveel na. Ik ben te bang en ik denk dat ik het niet kan.

Ik dacht er ook over na ( zojuist ook met iemand gesproken ), dat die mevrouw, de rouwverwerkster, er natuurlijk bij is.
Zij is er voor en na die tijd. Ook komt zij wellicht op een ander moment, als dit achter de rug is, nog langs. Ik wil haar dan ook een kado geven.

Ze kunnen de kat eventueel wegbrengen. Ik wil haar eerst nog een paar dagen in huis hebben, maar ik begin ( naar aanleiding van een gesprek van vanmorgen ) toch te twijfelen.
Misschien komt het antwoord vanzelf wel.

Misschien moet ik toch vertrouwen hebben in het feit dat deze mevrouw er mij wel door heen sluist en dat het misschien juist ook wel minder dramatisch is/wordt als er mensen bij zijn. Als ik alleen met haar ben ( mijn kat ), dan wordt het nog zwaarder ( zoals ik heb begrepen, zat en zit ik al in het afscheids- / rouwproces. ). Misschien is het dus wel fijn dat ik het niet zwaarder maak dan het al is. Neem ik de kat apart of stuur ik die mensen 'de deur uit', dan is dat ook weer stress.

Mijn brein is aan het denken en ik vergeet dat de natuur het werk ook wel doet. Misschien gaat alles vanzelf wel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door nellebel »

je mag alles op dat moment beslissen, als je nu besluit haar bij je te houden na overlijden, maar dat je straks toch anders besluit, prima. je kunt nu ook niet beslissen hoe het straks gaat voelen. geef jezelf ook die ruimte, maak het je niet zo moeilijk, afscheid nemen is al moeilijk genoeg, als je ook nog moet inschatten hoe je denkt bij zoiets heftigs dat kan echt niet. laat het gewoon gebeuren. en voor nu is belangrijk dat het jou moment is, en dat is belangrijk, niet die ander, wat die denkt of wat die vind. jij kunt dit maar 1 x doen, en voor jezelf goed. voor je kat heb je de goede beslissing al genomen, je verlost haar uit haar lijden, daar hoef je je niet schuldig over te voelen. doe nu iets goeds voor jezelf, denk eens aan jezelf, wat vind jij belangrijk. je bent zoveel bezig met anderen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dribbel »

Rik schreef: 11 dec 2018 23:23 Ja hoor, een kort afscheid is ook okay. Een afscheid is wat jij ervan maakt. En als je van te voren al afscheid genomen hebt hoeft het allemaal niet zo lang te duren.

Voor het moment zelf moet je ook kijken wat je kunt doen. Ikzelf wilde er wel gewoon bij zijn. Gewoon om haar te troosten. Ze kende mij wel en de dierenarts natuurlijk niet. En het daadwerkelijke inslapen gaat redelijk snel.

Je zult van te voren wel even met die mevrouw en de dierenarts spreken. Je kunt ook gewoon heel open tegen hun zijn. Ook zij zullen eerder echt wel mensen gehad hebben die helemaal instortte tijdens het inslapen. En dat is ook helemaal niet erg.

De hele nacht wakker blijven hoeft inderdaad niet. Ook hier geldt... Niets moet, alles mag.

Ik hoop dat je het laatste moment er nog wel voor hem kan zijn. Om hem te troosten als hij nog bang is. Maar als dat onverhoopt niet lukt, probeer er dan zo lang mogelijk voor hem te zijn. Je kunt van te voren dus ook even met de dierenarts bespreken hoe alles gaat. En misschien valt het dan uiteindelijk toch allemaal mee.
Ik denk inderdaad dat ik de 'natuur' gewoon zijn gang moet laten gaan. ( zie de reactie van Nellebel. )

't Is erg zwaar. Ik heb de hele nacht denk ik wakker gelegen. Ik had en heb het gevoel dat ik stik. Het gaat nu beter, maar vannacht was ik bang dat ik dood ging / dat ik stikte.

Ik ga nu toch mijn huis schoonmaken. Iemand had de tip voor mij om toch even de deur uit te gaan. Ik kijk wel even of ik hier zin in heb. Eerst even wat opruimen.

Ik wou dat deze hel achter de rug was. Ik zie er zo tegenop. Ik zie er ook tegenop om haar een paar dagen in huis te hebben, maar ik wil haar ook niet laten gaan. Ik wou dat ik deze week over kon slaan.
Laatst gewijzigd door Dribbel op 12 dec 2018 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Helaas is het niet mogelijk om de natuur echt zijn gang te laten gaan. Dan zou hij in het wild moeten leven en was hij allang door een ander dier gedood, door verkeersongeluk uit het leven zijn genomen of wegens onderkoeling en geen eten overleden.

Er zal een moment komen waarin je overtuigd bent dat hij zal gaan lijden of niet om zijn lijden heen kan en hem verder lijden wil besparen. Dat is wel het moment dat hij jou als baasje nodig heeft. Dan zal je uit het belang van je lieverd de daad bij het woord moeten voegen en eigen angst tijdelijk opzij moeten zetten. Maar dit moment kan alleen jij na afstemming met de dierenarts kunnen bepalen.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dribbel »

Yo16Ka16No11 schreef: 12 dec 2018 20:25 Helaas is het niet mogelijk om de natuur echt zijn gang te laten gaan. Dan zou hij in het wild moeten leven en was hij allang door een ander dier gedood, door verkeersongeluk uit het leven zijn genomen of wegens onderkoeling en geen eten overleden.

Er zal een moment komen waarin je overtuigd bent dat hij zal gaan lijden of niet om zijn lijden heen kan en hem verder lijden wil besparen. Dat is wel het moment dat hij jou als baasje nodig heeft. Dan zal je uit het belang van je lieverd de daad bij het woord moeten voegen en eigen angst tijdelijk opzij moeten zetten. Maar dit moment kan alleen jij na afstemming met de dierenarts kunnen bepalen.

Ik denk dat er sprake is van miscommunicatie. Waar ik het over heb met de 'natuur z'n gang laten gaan', is het feit dat ik de zaken op zo'n dag op mij af moet laten komen. Ik reageerde op één van de reacties op dit forum.
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dribbel »

Deze week was een hel ! ( En nog steeds. )

Iedere keer als ik nadenk dat krijg ik last. Het voelt alsof ik stik. Het verdriet en de spanning voelen verstikkend.

Ik voel mij heel erg schuldig.

Ik heb steeds beetje bij beetje afscheid genomen, maar iedere keer als het mij teveel begon te worden, dan liep ik weg.

Tijdens de narcose, tijdens het afscheid nemen, was ik rustig. Mijn andere kat was nog nieuwsgierig en ik riep haar er nog bij, maar ze kwam niet. Ik kon maar kort afscheid nemen, anders zou de narcose uitgewerkt zijn.

Ik was eigenlijk helemaal verbaasd waarom ik zo rustig was toen ze net was overleden / tijdens het inslapen, op mijn schoot. Het was alsof er ineens rust was, een soort ontspanning, een soort kalmte.
Misschien heb ik hierna nog wel gehuild, maar ik weet niet alles meer te herinneren.
Ik voelde mij na afloop ook kalm. Samen hebben we haar weggelegd. Toen ik thuiskwam voelde het wel akelig toen ze daar lag.

Tijdens het afscheid nemen zelf, ben ik wel even alleen geweest. Dus maar kort, vanwege de narcose.
De rouwverwerker van die stichting, deed de arm om mij heen. Het was heel fijn om haar er zo bij te hebben. Het voelde eigenlijk heel warm. Ik had helemaal niet in de gaten dat ze was overleden. Ook de manier waarop ze het nieuws brachten was heel liefdevol.

De dierenarts van die stichting, zag bij binnenkomst al dat het niet goed was.

Hij heeft Madelief tijdens de narcose nog gecheckt. Ik was ook bang dat ik de andere dierenarts ( die het slechte nieuws kwam brengen ), misschien niet goed had verstaan / begrepen vanwege de emoties. Hij onderzocht de kat dus eerst.
Het bleek, zoals ik van de stichting en de dierenarts heb begrepen, dat 'alles' ( haar mond, kaak en keel onder de tumoren zaten ). Ook dus haar gehemelte / achter in de keel.

Hij had mij verteld hoe het heette en hoe het werkte. Het blijkt dat deze vorm van tumor(en) zich via 'kanalen / bloedbanen', aan weerszijden verspreidden. Dat verklaard dus de bobbel die ik voelde.

De dwangvoeding die ik dus had gegeven ( eten en drinken ), blijken dus ook pijnlijk te zijn geweest ( maar ik moet nog even verifieren of ik het goed heb begrepen ) en/of in ieder geval kon het lichaam het ook niet volledig binnenkrijgen / verwerken. Dat verklaard dus ook waarom het zo moeilijk ging en waarom mijn kat zo agressief / boos was.
( En ik mezelf maar van alles kwalijk nemen. ) Het dwangvoeren vond plaats voordat de onderzoeksresultaten binnen waren.

Het was dus ook goed dat ik de kat geen dwangvoer meer heb gegeven, toen we hadden gehoord dat het uitzichtloos was. Dat vond ik heel akelig. Het voelde tegennatuurlijk en ik voelde mij slecht.
Het was die vrouw van die stichting die aangaf dat ik moest stoppen, omdat de kat dood wilde / dat ik het doodgaan niet moest tegengaan.

De dierenarts die langskwam bevestigde dat we het juiste hadden gedaan. De kat had teveel pijn voor de dwangvoeding etc.

De dierenarts van die stichting, had aangegeven dat we geen dag langer hadden moeten wachten.

Ze gaven aan dat ik alles goed had gedaan.

Ik voelde mij heel slecht. Nog steeds voel ik mij slecht.

Eigenlijk had het niet beter gekund. Ik belde het wijkcentrum voor hulp. Zij adviseerden deze stichting. De rouwverwerker van die stichting heeft mij meermaals gebeld en is meermaals langgekomen en ze is met mij naar de dierenambulance geweest. Echt fantastisch ! De stichting heeft er een dierenarts bijgehaald. Een hele rustige en goede dierenarts.
Ook die vrouw van de dierenambulance was erg aardig.

Ze is dus thuis ingeslapen. Fijn dat de stichting dit advies heeft gegeven en de dierenarts voor mij heeft geregeld.


Maar de pijn is enorm. Wel ben ik tegelijkertijd blij dat ik mijn andere katten nog heb. Ben ik in ieder geval niet alleen. Kan ze dus ook even knuffelen, vooral nu is dat fijn merk ik, dat ze er zijn.

Nu dus nog de laatste loodjes. Wat zaken bespreken met dierenambulance en volgende week krijg ik haar gelukkig weer thuis en heb ik een mooi aandenken geregeld. Ze gaan verder alles voor mij regelen, maar ik ben ongerust omdat ik ze zojuist niet meer kon bereiken. Moet helaas dus wachten tot maandag.

De dierenarts ( en/of de stichting ) gaf aan dat wat we nu hebben gedaan natuurlijk is. Dat andere niet. Ik denk dat ik ongeveer wel begrijp wat hij / ze bedoelen.

Reageer a.u.b. alleen als het iets aardigs is, want anders wordt het mij teveel.

________________________

Kort voor het inslapen had ik nog een hulp telefoonnummer gebeld. Weten jullie wat deze mevrouw zei: 'Als het om een poes gaat, dan koop je toch gewoon een andere / nieuwe ? ' Pas achteraf drong die opmerking tot mij door.
Ook was die vrouw ongeïnteresseerd en had ze kennelijk geen zin in mijn verhaal.

De stichting die mij hielp en de dierenambulance ( waar ik gisteren heen ging vanwege de crematie ), waren helemaal verbaasd.

Hoe kan iemand dat nou zeggen en dan ook nog vlak voor dat zo'n kat wordt ingeslapen vraag ik mij af.

Gelukkig kon ik er later wel met wat humor naar kijken, maar wie zegt nou zoiets ?
Laatst gewijzigd door Dribbel op 14 dec 2018 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte. Je hebt gehandeld uit liefde voor je lieve poes. Dat is niet fout. Fijn dat het heen gaan rustig ging. Voor haar ook fijn, dat heeft ze gevoeld. Dat schuldgevoel kennen we allemaal hier ondanks dat ons verstand zegt dat we het beste gedaan hebben knaagt het altijd. Wat als. ... Ook die vervelend opmerkingen kennen we. Dat zeggen mensen die niet weten hoeveel liefde je kunt krijgen van, en voelen voor een dier. Geef jezelf de tijd om te rouwen. Knuffel je andere katten voor troost en weet dat zij geen pijn meer heeft. Dikke knuffel van mij

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Zotvanpoezen »

Lieve Dribbel, ik vind het heel moedig van jou wat je voor je kat gedaan hebt! Haar rustig laten inslapen in jouw armen was het beste wat je voor Madelief kon doen. Het verwerken zal wel nog even duren. De andere katten zullen je ongetwijfeld daarbij helpen. Veel sterkte. En Madelief, rust zacht lieve poes.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het zo rustig en vredig is verlopen! Heel veel sterkte met de leegte die ze achterlaat ondanks dat het een opluchting zal zijn van de zorgen af te zijn (die twee emoties kunnen goed naast elkaar bestaan en hoef jij je dus niet voor te schamen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Rik »

Ja, dat soort opmerkingen kun je krijgen van mensen die zelf geen huisdieren hebben of geen sterke band hebben met hun huisdieren. Leg die opmerkingen maar gewoon naast je neer. Wij weten wel dat dat soort opmerkingen nergens op slaan. Wel weet ik inderdaad dat je heel veel steun zult hebben aan je andere katten. Gewoon doordat ze er zijn (en ze een knuffel kunt geven als je er behoefte aan hebt).

Fijn dat het allemaal goed gegaan is. Ook dat je het moment zelf kalm mee hebt kunnen maken. Ja, fijn is dan een raar woord maar ze hoeft verder niet te lijden en er was dus niets aan te doen. En dan blijven de pijn en schuldgevoelens over. Die schuldgevoelens zijn eigenlijk nergens voor nodig omdat je echt alles goed hebt gedaan. Eigenlijk heb je alles perfect gedaan. Voor Madelief en ook voor jezelf (met het inschakelen van de hulp). Maar ja, het zijn gevoelens en die zijn niet zomaar te sturen. De pijn zal nog wel even blijven. Maar hopelijk maken die snel plaats voor de fijne herinneringen die je aan haar hebt. Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Madelief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou niet weten wat ik nog moet toevoegen aan de warme en liefdevolle reacties van mijn voorgangers. Ik sluit me er helemaal bij aan, en ook ik wens je sterkte in deze verdrietige tijd. Het lijkt nu absoluut niet zo, maar weet dat na een tijd de pijn plaatsmaakt voor fijne herinneringen. Bij mij heeft dat een jaartje geduurd....

Rust zacht, Madelief
Lieve groet,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Gecondoleerd met dit verlies en veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door castratenkoor »

Sterkte met dit immens grote verlies. heb vertrouwen in je eigen beslissingen en keuzes. je hebt echt gedaan wat je kon. Loslaten is ook houden van. Ze was lekker bij jou op schoot en is rustig heen gegaan. Wees trots op jezelf.

Jammer van die mevrouw van de hulplijn, helaas trof je iemand die niet weet dat een dier ook een huisgenoot is. waar je van houdt. trek je die opmerking niet aan. het zegt meer over haar dan over jou. Helaas hebben de meesten van ons (ja ook ik) bij rouw over een dier, wel te maken gehad met dergelijke ongenuanceerde opmerkingen.

Sterkte en een knuffel van mij voor jou - wees trots op jezelf!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Dribbel »

Wat een lieve reacties allemaal ! Hartelijk dank. Ik vind het zo fijn om ze te lezen ! Dat meen ik echt !
Mij doet het veel goed.
Ik zal binnenkort alles opslaan, zodat ik later alles nog eens terug kan lezen.
Ik hoop dat jullie het begrijpen dat ik even niet op iedereen persoonlijk kan reageren. Dat heeft niks met jullie persoonlijk te maken, maar ik zit even vol ( laten we zeggen leeg ).

Het gaat slecht. Als ik tot rust kom, ga slapen, wakker wordt, na ga denken over het feit dat ik haar verloren ben of als ik terugdenk aan de afgelopen weken, dan wordt ik helemaal 'gek'.
Ik heb steeds last van pijn op de borst / hyperventilatie en ik heb steeds last een verstikkend gevoel. Het gevoel dat ik stik.
Ook steeds een zwaar bedrukt gevoel in mijn maag / buik.

Ook met eten lukt het nog niet zo, maar het gaat volgens mij wel beter dan de afgelopen tijd. Gek genoeg vind ik ijs ineens wel lekker.

Ik denk dat mijn brein en mijn lichaam niet in staat zijn om alles van de afgelopen weken te verwerken.
Het is gewoon teveel geweest.

Het zijn gewoon zoveel zaken en zoveel prikkels die ik moet verwerken...........

Ik denk dat het dwangvoeren ( water en eten ) gewoon te veel impact heeft gehad. Het was heel zwaar en de schuldgevoelens die ik toen had en nog steeds heb, zijn heel akelig.
Het was dus fijn, dat de dierenarts van die dag ( van die stichting ), aangaf dat dit niks met mij te maken had.
Het lichaam van mijn kat kon het gewoon niet verwerken en als ik het goed heb begrepen had ze gewoon teveel pijn.
Iedere keer dus die angsten, paniekgevoelens en verdriet, de gedachten: 'Als ik haar niet genoeg eten en drinken geef, dan gaat ze dood en dan is het mijn schuld.' Dat ging er dus door mij heen. Ook de hopeloosheid, dat je op een gegeven moment zo'n kat los moet laten als het echt niet meer lukt en die momenten dat je echt door moet zetten met het geven van eten en drinken, is heel akelig.
Dus ook het feit dat mijn kat zo boos was, tijdens het dwangvoeren.
Echter het dwangvoeren vond plaats, voordat de onderzoeksresultaten binnen waren. We wisten toen dus nog niet wat er aan de hand was.

Ook de medicijnen kreeg ik er niet in. Het duurde een half uur voordat ik de medicijnen er in kreeg. Ik denk dat ze dus gewoon niet goed genoeg kon slikken, achteraf gezien. Zelfs de dierenarts en haar assistente lukte het niet. Zij waren dan ook nog met z'n 2-en en ook nog getraind.

Ook de week voor haar dood, was al heel traumatisch. Ook al die verschillende gedachten die door mij heen gingen en nu ook weer die schuldgevoelens voor die wisselende gedachten en opmerkingen. Gedurende de laatste weken ben ik er zelf ook compleet aan onder door gegaan. Ik ben er 'doodziek' van geweest en nog steeds. Ik heb mezelf ook verwaarloosd.
Ik heb het advies gekregen om nu weer voor mezelf te zorgen, dat vind ik lief.

De dierenarts die op betreffende dag langskwam, heeft mijn vermoeden nog bevestigd, 'Mijn kat kon geen speeksel meer aanmaken. '

Ik merk dat ik trouwens liever terugdenk aan de mooie dingen van toen ze nog gezond was, dan het 'afscheid nemen' en de momenten dat ze echt ziek was, maar op dit moment lukt dat nog niet. Het is, zoals ik al noemde, gewoon teveel.
Naar mijn gevoel zal zo'n afscheid nooit goed genoeg zijn, want het is niet een normaal iets. Het is gewoon te zwaar beladen. Ik hoop echt dat die akelige herinneringen straks wat meer op de achtergrond verdwijnen.

Vrijdag op zaterdagnacht, kreeg ik bijna een paniekaanval. Midden in de nacht stond ik op en danste ik met één van mijn katten door de kamer. Op deze manier probeerde ik de paniekgevoelens te onderdrukken.
( Mijn andere kat, Dribbel, is gek op muziek en dat ik 'gek' loop te doen, ze loopt dan mee op de muziek, gaat op de grond schuiven en klimt dan op de stoel of krabpaal, waar ik haar knuffel. Vind ze heerlijk. Zodra ik muziek aanzet, dan gaat haar kopje omhoog en haar oren. Ze draait dan haar hoofd om en heeft zo'n blik van: 'Ik moet aan het werk'. Heel grappig. )

Zondag op maandagnacht ging het weer mis. Een hele akelige nachtmerrie over mijn familie die achter mij aan zat / die mij dood wilde hebben en daarna een nachtmerrie over dat ik mijn kat in moest laten slapen. Heel beangstigend en bedrukkend en toen werd ik dus wakker en kwam het besef dat dit reeds is gebeurd. Heel akelig.

Donderdag ben ik met die vrouw van de stichting naar de dierenambulance gegaan. De crematie geregeld.
Verschrikkelijk. Ik stortte echt in. Het werd me echt teveel. Nog een keer afscheid nemen. Ik ben zelfs nog een keer teruggerend. Toen ik er zat vanwege de afwikkeling, kreeg ik het ineens ook koud en ik werd heel moe. Het was echt teveel geweest !

Gek genoeg, toen het achter de rug was en ik buiten op de stoep zat, leek het alsof ik weer normaal kon ademhalen en viel er veel spanning weg. Het was ook heerlijk fris en de lucht was heel mooi. Het was alsof er heel veel stress van me afviel.

Gisteren heb ik nog contact gehad met de dierenambulance. Ze hebben een sierraad voor mij besteld ( hadden ze niet op voorraad ). Vandaag wordt ze naar het crematorium gebracht. Dat vind ik heel akelig en ik wil er niet over nadenken.
Haar as wordt in een sierraad geplaatst en het wordt waterdicht gemaakt. Zo kan ik haar altijd bij mij dragen !
( Ben wel bang dat ik het verlies, dus ik weet niet zeker of ik er mee op straat durf te lopen. )

Deze week moet ik dus weer naar de dierenambulance en hier zie ik weer tegenop. Het voelt heel akelig.

Enerzijds wil ik het liefst de hele tijd op de bank blijven zitten en anderzijds wil ik juist weer graag naar buiten, frisse lucht.

Ik hoop dat deze hele zware klachten die ik heb, zometeen iets af gaan zwakken, want dit houd ik niet vol.
Ik denk dat het heel lang gaat duren voordat de verdriet weggaat ( en wellicht gaat het ook nooit helemaal meer weg ), maar ik hoop dat het geleidelijk aan wel beter gaat en dat ik weer wat kan ontspannen. Ik wil zo graag weer eens lekker tv kijken.

Ik ben heel blij dat ik mijn andere katten nog heb. Ik voelde mij ook wat schuldig, zondag, toen ik mij ineens weer wat rustiger voelde. Ik denk dat dit o.a. komt door de ontspanningsdruppeltjes die ik af en toe neem en de goede nachtrust thee.

De afgelopen weken heeft alles 'stil gestaan'. Ik ga proberen om deze week toch weer mijn huis schoon te maken. Misschien voel ik mij dan ook weer wat beter. Zondag had ik dit ook al een beetje.

Zodra ik in beweging ben, dan gaat het beter, dan wanneer ik stil zit.

Herkennen jullie bepaalde klachten ook ?

Kan de aanwezigheid van andere dieren ook helpen met het verwerkingsproces ? Hebben jullie dit soort ervaringen ook ?

Mijn overleden kat ( Madelief ) dronk graag kattenmelk ( misschien juist ook wel omdat ze ziek was ) en mijn andere kat dronk dit ook. Nu is Madelief overleden en mijn andere kat drinkt het ineens niet meer ( of maar een heel klein beetje ). Dat vind ik heel vreemd, maar misschien is het wel toeval.

Iedere keer als ik schrijf of praat over wat er is gebeurd, dan voel ik mij na afloop iets beter.

Voel mij ook wat schuldig dat ik zin heb om mijn huis weer wat gezellig te maken en weer wat op wil ruimen. Alsof ik het van mezelf niet 'gezellig' mag maken in huis.

( Mijn andere kat, Dribbel, is ook gek op lichtjes, dus waarom zal ik het ook niet '''gezellig''' mogen maken in huis ? )
Ik heb mijn kattenhuis uit de kelder gehaald en heb hem versierd met lampjes en slaapspullen.

Reageer a.u.b. alleen als het iets aardigs is, want anders wordt het mij teveel.
Laatst gewijzigd door Dribbel op 18 dec 2018 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat ernstig ziek, zware / kwaadaardige tumor. Dierenarts zojuist gebeld.

Bericht door Zotvanpoezen »

Je moet je helemaal niet schuldig vinden omdat je je huis wat gezelliger wil maken. In tegendeel. Je andere katten zullen het ook fijn vinden dat je dit doet. Ze zullen je ongetwijfeld helpen met het verwerkingsproces. Laat hen toe om door jou verzorgd en geknuffeld te worden. Sommige mensen voelen dat aan als "verraad" aan de overleden kat. Maar dat is absoluut niet zo. Jullie hebben alleen elkaar, en dus is het normaal dat jullie steun zoeken bij elkaar. Je hebt voor Madelief alles gedaan wat moest. Probeer voor de andere katten hetzelfde te doen. Verzorg jezelf ook goed, anders ga je je slechter beginnen voelen. Zoek ook hulp bij iemand. Dat kan je huisarts zijn, of misschien de mensen die je geholpen hebben bij de euthanasie? Veel moed en sterkte. En geloof me, aan die zware periode komt wel een einde.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie