Hyperaldosteronisme??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

Allemaal weer bedankt voor het het delen van jullie kennis en informatie.

@zotvanpoezen: ik duim voor je dat het voor jou kat ook allemaal in orde is.

Ik overweeg nog om zelf strips aan te schaffen om de ph waarde te kunnen meten. Kan ik er gelijk wat makkelijker in worden om urine op te vangen met een jus- of ijslepel ;)

Edit: ho, stop de persen, vannacht zelfs 2 grote plasjes in de bak! En gister om 16 uur ook. Dat betekent in 17 uur tijd drie keer geplast. En een keer gepoept. Wel alles in dezelfde bak en ik zie dat hij in alle bakken gelopen heeft, maar toch maar in een bak alles doet. Het blijft toch een beetje bijzonder, maar ik geef het de tijd.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

De kat plast momenteel nog steeds 2x per dag en steeds in dezelfde bak.
Voor de hoeveelheid water die hij nu extra krijgt en het feit dat hij maar een bak gebruikt, hebben mij doen besluiten om toch te beginnen met eurologist. Normaliter ging hij ook twee keer naar een willekeurige bak, maar stond hij alleen op brok. Ik vind het plasgedrag dus nog steeds afwijken. Kan altijd kijken of hij baat bij de eurologist heeft. Ik wil dit twee weken geven om te zien of het wat doet.

Per vandaag ook gestopt met de pijnstilling, heb niet het idee dat het veel verschil heeft gemaakt.

Eind januari/februari wil ik graag de antidepressiva afbouwen. Kijken wat dat ook nog doet.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door Dinky »

2 a 3 plasjes per dag is normaal ;-)
Klinkt als een goed plan zoals je het nu aan wil pakken :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

Weer even een update:
De kat plast nu 2 a 3 keer per 24 uur, maar nog steeds grote plassen. Gezien de hoeveelheid vocht die hij nu krijgt (230ml) tov eerder (100ml) had ik gehoopt dat hij vaker kleine plasjes zou doen. Hij krijgt nu bijna 2 weken de Eurologist, maar ik merk geen verschil. Ook na de 2 weken pijnstiller merkte ik geen verschil. Het enige dat ik nog wil proberen is 2 weken destress en anders heb ik nog mijn hoop op het stoppen met de antidepressiva.

Eind januari ga ik opnieuw bloed en urine laten controleren. Ik heb overwogen om ook SDMA te testen, ivm vroegtijdig opsporen van nierfalen. Ik werd door dit forum getriggerd dat de uitkomst echter met een korrel zout moet worden genomen, dus ben ik op onderzoek gegaan. En inderdaad, naast nierfalen zijn er een hoop andere veroorzakers van een verhoogd SDMA. Dit is dus niet betrouwbaar. Voor wie het interessant vind:
https://www.2ndchance.info/SDMA2018.htm#S19
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

Nog weer een nieuwe update:
De kater blijft consequent drie keer per dag plassen, urine begraven en is zichtbaar meer ontspannen op de start-dosis van destress. Zodra wij dit halveren merken wij dit na een dag gelijk.

Urine en bloed zijn opnieuw gecheckt:
28 nov: sg 1024 (1034-1060 is oke), ph 7 en kalium 3,3 (3,7-5,8 is oke)
28 jan: sg 1034, ph 7 en kalium 3,7
28 feb: opnieuw controle urine (dit wil ik zelf om sg en ph even te blijven monitoren) en bloed (kalium)

De sg is dus weer goed, PH blijft iets hoog maar er waren geen andere zaken waardoor er gedacht kan worden dat er iets mis is en kalium is nu normaal-laag. Gezien hij de antidepressiva nog krijgt zou ook dit nog op invloed kunnen zijn op de PH. We gaan nog twee maanden door met kalium en dan opnieuw zijn waarden checken.
We zijn inmiddels begonnen met het afbouwen van de depressiva. Hij heeft hier 4 maanden opgestaan en helaas duurt afbouwen net zo lang. Maar ik ben allang blij dat we aan het afbouwen zijn.
De destress mocht na twee weken een gehalveerde dosis worden, maar na een dag merkten we gelijk plas-verschil, dus dat houden we nog over op de start-dosis. Dat kunnen we altijd nog afbouwen.

Voor de andere poes hebben we naar volle tevredenheid CBD gebruikt (voor artrose en kanker) via een voormalig dierenartsassistente. Bij de kater merkten we nog geen verschil, maar mocht hij gezien zijn trauma's toch nog ondersteuning hebben, dan zou ik dat bij voorkeur via de destress of cbd druppels gaan doen.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat de waardes nu weer in de normaal range komen :-)
Klinkt alsof je de juiste balans aan het vinden bent ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

Yes, thanks voor je reactie!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door Sansan »

Wat fijn dat hij stabiliseert!
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Hyperaldosteronisme??

Bericht door nona_toma »

Ja, ben ik erg blij mee. Dank je voor je reactie!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie