Doodzieke kat :(

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
MPM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2018 15:41

Doodzieke kat :(

Bericht door MPM »

Hallo,
Mijn 18 jaar oude kater zit vrees ik aan het eind van z'n dagen. Begin augustus kreeg hij een cortisone spuit tegen wat jeuk aan de kin. Eind augustus kregen we de diagnose suikerziekte. (Volgens de DA heeft dit geen verband, ik vond het gewoon toevallig.) Die is sinds een dag of tien onder controle nu, maar hij blijft ziek en wil amper eten. Volgens de DA heeft hij chronische pancreatitis. En gezien zijn leeftijd zal hier wsl niks aan kunnen gedaan worden zegt ze.
We staan nu voor de keuze dat we nog een echo kunnen laten maken. Maar ik weet niet of dat het waard is om hem dat nog aan te doen. De dierenarts zei zelf al dat daar enkel iets slechts kan uitkomen. Dus doe ik hem dat dan nog aan? Of is het enkel voor mijn eigen gemoedsrust?
Als we de echo niet zouden laten doen zou hij een dezer dagen een spuitje krijgen. De DA zegt dat hij geen echte pijn heeft waarschijnlijk, maar wel groot ongemak. Hij stapt nog rond en is nog alert, maar als je moeite hebt met eten en het verteert niet meer enzo dan voel je je vanzelf niet lekker en denk je al snel laat maar. Dat maakt het nog moeilijker om nu al een spuitje te laten zetten. (Maar dat ze waarschijnlijk zijn buikje weer gaan kaalscheren kijk ik ook tegenop.) Het is niet makkelijk.
Alvast bedankt als iemand mij zou kunnen adviseren, dat zou veel voor me betekenen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Doodzieke kat :(

Bericht door ErikPhilippus »

Dat klinkt inderdaad niet al te best :-(.
Hoe is de diagnose chronische pancreatitis gesteld, met een test? of is het een aanname, mede gezien de suikerziekte?
Ik zou ook geen echo laten maken. Op de eerste plaats is pancreatitis moeilijk vast te stellen met een echo, en als dat er al uitkomt, wat dan? Pancreatitis is moeilijk te behandelen, en bestaat voornamelijk uit symptoombestrijding. Overigens denk ik dus wel dat de kat (buik-)pijn heeft, en een kat met pijn eet niet of moeizaam.

Ja, dit zijn hele verdrietige situaties. Het enige wat ik kan zegen is: laat je eerlijk voorlichten wat de opties zijn, volg je gevoel en maak een afweging waarbij het welzijn van je kater voorop staat. Ik wens je veel sterkte en wijsheid daarbij.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Doodzieke kat :(

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Mijn oude kater is afgelopen juni plotseling gestopt met alles: eten en lag als een wezenloze in de douchebak. Ook hij werd al voor meerdere ziekten behandeld: nierfalen en te hoge schildklier. Hij bleek onstekingen aan meerdere organen te hebben, zo ook zijn alvleesklier.

Wat jou situatie moeilijker maakt is dat hij nog rond stapt en alert is. Je moet vooral ook goed bij jezelf te raden gaan of je een beslissing kan nemen zonder het onderzocht te hebben. Ik kon dat niet omdat het van de ene op de andere dag gebeurde. Ik had de echo nodig als bevestinging dat zijn lijfje echt op, geen hoop meer was en het enige juiste besluit was hem uit zijn lijden te verlossen.

Als je al zeker bent dat hij pancreatitis heeft, zijn dagelijkse primaire behoeften niet meer kan en dat hij het niet meer zo naar zijn zin heeft, dan is het misschien tijd om euthanasie te overwegen.

Bij een andere kat had ik veel aan dit filmpje om het besluit te nemen http://www.mijndierenkliniek.nl/uitvaar ... uthanasie/

Het is een hele moeilijke tijd voor je wanneer je tussen hoop en vrees leeft met je geliefde huisdier. Ik wens je dan ook heel veel sterkte.

Dikke knuffel voor je lieve oude kater! Hoe heet hij eigenlijk?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
MPM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2018 15:41

Re: Doodzieke kat :(

Bericht door MPM »

Bedankt voor de reacties!

@ErikPhilippus Zijn bloed is getest en 'zijn waarden voor de pancreas waren heel hoog'. Maar ik weet dus niet of dit hetzelfde is als de PLI test waar ik vanalles over lees? Ik veronderstel van wel.

@Yo16Ka16No11 Ik kan hem inderdaad niet laten inslapen zonder dat ik zeker weet dat dat het beste is. De echo zal waarschijnlijk nog doorgaan. En daarna kijken we verder.
MarcelD
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2018 17:09

Re: Doodzieke kat :(

Bericht door MarcelD »

Het belangrijkste is te realiseren hoe Ver je kater leid. Ze laten niet snel zien hoe ze zich voelen. Als je hem nog een poos bij je wilt hebben maar terwijl hij veel leid moet je denk ik toch er voor kiezen hem te laren gaan. Hoe moeilijk dat ook is je doet Het uit liefde. Kijk vanuit zijn perspectief niet de jouwe. En hou al sie goeie jaren vast
Dan doe je het goed naar mijn mening. Veel sterkte.en liefs voor je kater.
MPM
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2018 15:41

Re: Doodzieke kat :(

Bericht door MPM »

De echo is vandaag gebeurd. Ik heb ook z'n bloedwaarden gekregen.
De DA zei dit:
Ter hoogte van de lymfeklier zag ze een zwartere structuur, die eigenlijk al te groot is. Het lijkt alsof er cystes opzitten. Het is een structuur die er normaal niet hoort te zijn. Dat wil niet meteen zeggen dat het een gezwel is, dat kan, maar het zou ook een ontstekingsproces of dergelijke kunnen zijn. Toen ging ze zoeken vanwaar het juist komt, of het aan de maag of darm of pancreas vasthangt.
Het leek dus aan de maag vast te hangen. Aan de buitenkant. En er lopen bloedvaatjes heen.
Voor de rest was er niks afwijkends te zien, ook niet aan de pancreas. Maar ik begreep al dat je daar dus meestal niks aan ziet?
Ze heeft dan enkele biopten/puncties genomen die nu onderzocht gaan worden.
Ze dan wie weet is het iets dat ook met chemo opgelost kan worden, maar dat vind ik ook weer heftig klinken.
Ik hoop heel erg dat die resultaten wat gaan opleveren. Ik moet hem nu in leven zien te houden tot die tijd, want eten gaat nog steeds met muizenhapjes. Ook al heeft hij een Cerenia injectie gekregen. (We hebben tabletten meegekregen.)
Plaats reactie