Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Kon die ook vertellen wat er in die bult zat? Ik hoop dat het dan gewoon een "slecht" hechtwerkje geweest is en dat als de hechtingen loslaten het allemaal netjes glad wordt.

De reden van de lusteloosheid zal toch de ontsteking geweest zijn.

Ik kan me je onzekerheid voorstellen. Yuna had onder de huid ook een behoorlijke bobbel (maar niet zo groot) en het leek of de bovenhuid vast zat op de buikwand. Daar maakte ik me toen ook zorgen over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zijn dit iedere keer de bevindingen van de dierenarts die de sterilisatie heeft uitgevoerd?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Krijg je nog een financiële tegemoetkoming van uit de opvang? Die kat had nooit zzo kort na castratie al mee gegeven mogen worden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Yo16Ka16No11 schreef: 13 nov 2018 19:08 Zijn dit iedere keer de bevindingen van de dierenarts die de sterilisatie heeft uitgevoerd?
Neen, zijn iedere keer naar een andere gegaan. De eerste dierenarts die zei dat er niets aan de hand was, was de dierenarts van de vrouw van de opvang. Daarna zijn we zelf naar dierenarts geweest en hebben we veel telefonisch contact gehad met die kliniek. Gisteren is ze naar de dierenarts gegaan die de sterilisatie had uitgevoerd (via de vrouw van de opvang)
pinguin schreef: 13 nov 2018 20:15 Krijg je nog een financiële tegemoetkoming van uit de opvang? Die kat had nooit zzo kort na castratie al mee gegeven mogen worden

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Als het van een dierenarts van de vrouw van de opvang was, heeft zij dat betaald voor ons. De keer dat we zelf naar de dierenarts gegaan zijn en medicatie en alles hebben meegekregen, hebben we zelf betaald.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Niet helemaal correct natuurlijk. De meeste asielen geven 14 dagen medische garantie. Dan worden de kosten van een dierenarts binnen die tijd vergoed. Voorop staat natuurlijk dat ze zo snel mogelijk geholpen werd.

Je zou achteraf eens kunnen kijken wat de voorwaarden van de opvang zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 14 nov 2018 10:03 Niet helemaal correct natuurlijk. De meeste asielen geven 14 dagen medische garantie. Dan worden de kosten van een dierenarts binnen die tijd vergoed. Voorop staat natuurlijk dat ze zo snel mogelijk geholpen werd.

Je zou achteraf eens kunnen kijken wat de voorwaarden van de opvang zijn.
Ja, we krijgen een maand garantie. Maar dan moeten we ze dus wel meegeven met de vrouw van de opvang om naar haar eigen dierenarts(en) te gaan. Toen we zelf naar dierenarts waren gegaan, was omdat zij er net mee naar dierenarts was geweest en bleef volhouden dat het gewoon 'stress' was. Dus is nu ook constant afwegen wat we moeten doen. Zelf voor eventuele zware kosten opdraaien voor grondige onderzoeken? Want dierenarts(en) waar zij naartoe gaat met onze kitten, doen altijd gewoon even een snel routine onderzoekje lijkt wel.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

Belachelijk hoe hun reageren maar ik ben voor het kitten erg blij dat je naar een andere da bent gegaan er is duidelijk meer aan de hand

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Ja, dat wordt soms ook gedaan. "Alleen de eigen dierenarts". En die eigen DA zal niet zo snel toegeven dat ie het "verkeerd" heeft gedaan.

Hopelijk zie je snel vooruitgang.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als je vertrouwen hebt in het oordeel van de arts die haar geholpen heeft dan is het goed. Ik hoop dat het snel beter met het meisje gaat!

Hoe gaat het vandaag?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Yo16Ka16No11 schreef: 14 nov 2018 21:45 Als je vertrouwen hebt in het oordeel van de arts die haar geholpen heeft dan is het goed. Ik hoop dat het snel beter met het meisje gaat!

Hoe gaat het vandaag?
Het gaat steeds beter met haar dus we wachten af. Stel dat de wonde er toch op achteruit gaat en ze weer lusteloos wordt, gaan we er meteen mee naar de dierenarts. Momenteel is ze als een echte kitten met een speeltje op de grond aan het spelen. Ze rent rond als een gekke, zo leuk om eindelijk eens wat leven in ons beestje te zien.

Ze heeft vandaag wel overgegeven maar denk dat ze stiekem aan ons boeket bloemen heeft gezeten of iets anders heeft proberen eten. Het zag er even heel eng uit, maar ze was meteen daarna weer speels en begon uit zichzelf te eten. Dus was niet van zich ziek te voelen denk ik. Het boeket staat veilig op een hoge kast nu, onze andere planten zijn sowieso niet giftig voor katten normaal gezien.
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Die dierenarts die haar dinsdag heeft onderzocht, heeft dat toch niet zo grondig gedaan. De bult die zij zogezegd niet kon induwen (dus dan was het geen wondbreuk), hebben wij wel kunnen terugduwen. Ze lag op haar rugje, en het koste niet zoveel moeite om de bult volledig te doen verdwijnen. Maar als ze dan even rondwandelt, komt de bult daarna eens zo hard terug... lijkt me wel een wondbreuk dan, toch? Zullen morgen voor de zoveelste keer nog maar eens bellen naar de dierenarts en vrouw van de opvang. De wonde zelf is nog een beetje dik en hard maar ziet er wel mooier uit (niet meer rood of met pus)!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Ik zou evt telefonisch advies van een andere dierenarts in winnen of dit mogelijk is of niet.
Mijn vertrouwen in die dierenarts zou wel weg zijn eerlijk gezegd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Ja, als de dierenarts zei dat hij het niet terug kon duwen en het daardoor geen breuk kon zijn, dan kan dat nu dus wel als jullie het terug kunnen duwen.

De wond is dan wel mooi aan het genezen maar als het een breuk is, moet het toch weer open.

Misschien kun je het ook bespreken met de opvang. Want nu begint het toch wel belachelijk te worden en misschien willen ze nu wel de kosten vergoeden van een andere dierenarts (hoewel het mij niets zou verbazen als ze gewoon koppig blijven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 16 nov 2018 08:36 Ja, als de dierenarts zei dat hij het niet terug kon duwen en het daardoor geen breuk kon zijn, dan kan dat nu dus wel als jullie het terug kunnen duwen.

De wond is dan wel mooi aan het genezen maar als het een breuk is, moet het toch weer open.

Misschien kun je het ook bespreken met de opvang. Want nu begint het toch wel belachelijk te worden en misschien willen ze nu wel de kosten vergoeden van een andere dierenarts (hoewel het mij niets zou verbazen als ze gewoon koppig blijven).
Heb het besproken. De vrouw van de opvang wil ons katje volgende week meenemen naar een dierenarts ‘waar ze meer vertrouwen in heeft’ voor een eventuele operatie. Dat is de dierenarts waar ze in het begin al eens naartoe is geweest toen wij vonden dat ze zich lusteloos gedroeg maar die toen zei dat het een perfect gezond katje was. Ik vind het moeilijk.. we hebben €150 betaalt voor ons katje en zijn ook al bijna €100 kwijt van ons vorige dierenartsbezoek (terwijl we ze nog geen twee weken hebben). Als we ze meegeven naar de dierenarts van de vrouw van de opvang kost het ons niets, maar we hebben dan natuurlijk ook minder ‘controle’ over wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Je hebt toen bij die dierenartst wel antibiotica meegekregen wat dus juist was voor de ontstoken wond na de castratie. Ik denk dat als die dierenartst haar nu ziet dat ie ook wel zou zeggen "pff, dat ziet er niet zo best uit".

Je zou je eigen dierenarts nog even kunnen bellen om te vragen of een week wachten geen probleem geeft. Aan de andere kant zou dat misschien niet eens zo gek zijn dat haar lichaam toch nog even kan herstellen voor weer een operatie te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt om die minder controle. Maar een buikbreuk kan ook zo in de paar honderd euro lopen (als je geluk hebt), want dat ga je niet redden met nog eens €100. Met een beetje pech lopen die kosten nog hoger op. Nee, ik zou het ook gewoon af laten handelen door de opvang. Maar je kunt natuurlijk wel je zorgen uiten wanneer je geen vertrouwen hebt in een dierenarts. Dat heb je nu dus ook gedaan en daar wil ze dus in meegaan door toch maar weer naar die andere dierenarts te gaan.

Hopelijk kan ze snel geholpen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie