Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Yo16Ka16No11 schreef: 07 nov 2018 18:03 Poehee, wat naar. Zo te horen ben je al drie dagen aan het klooien met het katje, eet ze niet en krijgt ze te weinig vocht. Dierenarts weet niet wat er is en wil maar volpompen met NSAID's.

Als ik voor dit feit zou staan....zou ik direct opzoek gaan naar een andere dierenarts of kliniek met goede reputatie. Katje op laten nemen, aan het infuus en er wordt niets anders dan vocht gegeven voordat er een diagnose is.

Heel veel sterkte!
Vandaag was een andere dierenarts dan maandag. Maandag is de vrouw van de opvang ermee naar haar dierenarts gegaan en die had niets gevonden. We zijn dan vandaag zelf naar een andere dierenarts gegaan. Vanmorgen liep ze nog wel wat rond en zag ze er beter uit dan nu, dus ik snap dat de dierenarts haar terug heeft meegegeven met het idee dat de antibiotica en ontstekingsremmer zouden helpen.

Ik denk dat we zo meteen gewoon naar kliniek gaan.. durf niet tot morgen te wachten!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Waar woon je? Misschien is iemand van het forum daar bekend en kunnen ze je vertellen wat een goede dierenkliniek is. En hebben ze wel een punctie genomen of foto echo gemaakt. Als buikje gezwollen is en wond opgezet is kan er wel meer ontstekingsvocht zitten wat niet te bestrijden is met alleen antibiotica en zou het bijv. operatief schoongemaakt moeten worden.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Volg inderdaad je eigen gevoel en vrees niet voor oordeel van een ander. Je overdrijft nooit wanneer het om de gezondheid van een geliefde gaat: mens of dier!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Yo16Ka16No11 schreef: 07 nov 2018 18:25 Waar woon je? Misschien is iemand van het forum daar bekend en kunnen ze je vertellen wat een goede dierenkliniek is. En hebben ze wel een punctie genomen of foto echo gemaakt. Als buikje gezwollen is en wond opgezet is kan er wel meer ontstekingsvocht zitten wat niet te bestrijden is met alleen antibiotica en zou het bijv. operatief schoongemaakt moeten worden.
We wonen in Brasschaat (België). Zijn deze morgen naar dierenkliniek Sint-Jan geweest. Nee, ze hebben enkel koorts gemeten en gekeken hoe ze reageerde en er uit zag. Gewoon aan buikje gevoeld (dat een beetje gevoelig en opgezet was).
Laatst gewijzigd door ElreeV op 07 nov 2018 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Zotvanpoezen »

Je hebt gelijk dat je vandaag nog naar een andere kliniek wil gaan. Katten voelen zich tegen de avond normaal al wat beter als ze de juiste medicatie gekregen hebben. En je zegt dat hij er slechter uitziet! Ik zou achteraf de vorige dierenartsen en de mevrouw van de opvang toch confronteren met hun foute diagnose! Ik hoop dat alles goed komt. Ik zal duimen voor jullie.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Aan de andere kant denk ik ook dat het best alle medicatie ineens haar loom maakt. Dat zou ook nog kunnen

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Zotvanpoezen schreef: 07 nov 2018 18:43 Je hebt gelijk dat je vandaag nog naar een andere kliniek wil gaan. Katten voelen zich tegen de avond normaal al wat beter als ze de juiste medicatie gekregen hebben. En je zegt dat hij er slechter uitziet! Ik zou achteraf de vorige dierenartsen en de mevrouw van de opvang toch confronteren met hun foute diagnose! Ik hoop dat alles goed komt. Ik zal duimen voor jullie.
Ik denk dat de metacam van anderhalf uur geleden wel begint te werken.. haar oogjes draaien niet meer weg en ze is op eigen krachten rechtgestaan en op een stoel gesprongen, is ook veel alerter plots. Heb de vrouw van de opvang al op de hoogte gebracht, maar de communicatie loopt niet zo vlot. Krijg bijna het idee dat het mijn schuld is. En omdat ze maandag maar 39,1 graden had, was er volgens haar geen enkele reden om er van uit te gaan dat er iets mis was. Mijn vriend stelt voor om morgen gewoon terug te gaan naar de dierenkliniek , zoals ook werd aangeraden door hen aan de telefoon. Ondertussen blijven we gewoon regelmatig wat eten via een spuitje in haar mond te brengen zodat ze toch iets binnen krijgt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

je kunt vanochtend ook vragen bij de kliniek voor onderhuids vocht toevoegen. dan krijgt ze onderhuids even flink vocht toegebracht, want mogelijk is ze uitgedroogd. door het weinig drinken en de koorts.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Bij 39,1 graden is er op zich ook niet zoveel aan de hand. Maar bij de combinatie 'lusteloos' en nét gecastreerd moeten er altijd alarmbellen afgaan. Ook als er geen koorts is. Dan had ze minimaal moeten zeggen dat je het heel goed in de gaten moet houden (en niet het idee geven dat je je aan zou stellen). Als ik van de opvang was geweest was ik ook al lang zelf een keer langs gekomen om het dan met eigen ogen te zien. Maar hopelijk leert zij ook van deze situatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Vriend heeft vannacht bij de kat geslapen op de zetel (want we willen liefst niet dat ze in de slaapkamer komt). Vanmorgen al haar medicatie gegeven en net temperatuur genomen: 38,2. Ze drinkt ook uit zichzelf nu, alleen eten gaat nog wat moeizaam. Ze is wel wat actiever maar nog steeds geen speelse kitten, en aan haar oogjes en houding zie je ook wel dat ze nog niet helemaal beter is.

Denk dat we dan nu best de dag afwachten? Als ze slecht blijft eten en zich ‘ziek’ blijft gedragen, gaan we vanavond of morgen wel terug naar dierenarts. Of zouden we toch zo meteen nog gaan voor de zekerheid? Denk dat ze wel gewoon zullen zeggen om af te wachten nu de koorts eindelijk weg is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Een behoorlijke ontsteking gaat niet in één nachtje weg dus is het inderdaad even afwachten tot de medicijnen wat meer effect gaan krijgen. Eten komt meestal wat slechter op gang. Bij de dierenartst hebben ze ook eetlustopwekkende middelen, bijvoorbeeld Mirtazipine (een kwart is meestal al voldoende).

Ik zou sowieso even de dierenarts bellen (zelfs als het goed zou gaan). Weinig moeite en hij weet dan ook hoe het met haar gaat. Kan hij gelijk aan jouw verhaal beoordelen of, wanneer en hoeveel ze nu moet eten. Waarschijnlijk is het inderdaad even afwachten maar dat kan hij het beste zeggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ErikPhilippus »

Even bellen en overleggen met de DA kan nooit geen kwaad.
En als Mirtazipine al nodig is, zou ik een kitten geen kwart pilletje geven, maar 1/8. En slecht eten kan deels ook te maken hebben met de Metacam. En omdat ze al een klein beetje uit zichzelf eet, zou ik even afwachten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

Ben benieuwd hoe het met je kitten gaat

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Ze heeft geen koorts meer, is heel actief en eet en drinkt goed.

Alleen de wonde van de sterilisatie ziet er dik uit op bepaalde plaatsen. De randen zien ook rood. We laten de medicatie nu eerst even zijn werk doen. Als de wonde er over enkele dagen nog steeds slecht uit ziet, gaan we daarmee wel even terug naar de dierenarts. Maar we hopen dat dit door de antibiotica en ontstekingsremmer over gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Fijn dat het beter gaat. Nu ze ook weer goed eet kan haar lichaam ook weer meewerken om die ontsteking te bestrijden.

Volgens mij kan een dierenarts ook weinig anders doen dan antibiotica (en helaas wat metacam) geven bij een flink ontstoken wond.

Bij Yuna was de wond na 2,5 week ook gaan ontsteken. Blijkbaar een hechtdraadje dat niet goed op wilde lossen. Er kwam ook pus uit en een harde knobbel die de bovenhuid vasthield op de onderhuid/buikwand.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie