Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Ik zou gewoon meegaan met de vrouw van de opvang zodat je het zelf even kunt zien en horen

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 16 nov 2018 10:25 Je hebt toen bij die dierenartst wel antibiotica meegekregen wat dus juist was voor de ontstoken wond na de castratie. Ik denk dat als die dierenartst haar nu ziet dat ie ook wel zou zeggen "pff, dat ziet er niet zo best uit".

Je zou je eigen dierenarts nog even kunnen bellen om te vragen of een week wachten geen probleem geeft. Aan de andere kant zou dat misschien niet eens zo gek zijn dat haar lichaam toch nog even kan herstellen voor weer een operatie te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt om die minder controle. Maar een buikbreuk kan ook zo in de paar honderd euro lopen (als je geluk hebt), want dat ga je niet redden met nog eens €100. Met een beetje pech lopen die kosten nog hoger op. Nee, ik zou het ook gewoon af laten handelen door de opvang. Maar je kunt natuurlijk wel je zorgen uiten wanneer je geen vertrouwen hebt in een dierenarts. Dat heb je nu dus ook gedaan en daar wil ze dus in meegaan door toch maar weer naar die andere dierenarts te gaan.

Hopelijk kan ze snel geholpen worden.
Bedankt om me gerust te stellen. Ik voel me soms een slecht baasje dat ik haar maar mee stuur naar andere dierenartsen om er geen kosten aan te hebben :???:

Ze lijkt geen last te hebben van haar buikje en heb ook al gelezen dat een wondbreuk soms na een tijd vanzelf weer over gaat. Het lijkt me daarom dat het niet zoveel kwaad kan om tot woensdag te wachten. Sowieso krijgt ze vandaag voor de laatste dag antibiotica. Dan kunnen we de komende dagen ook afwachten om te zien hoe ze het doet zonder medicatie. Stel dat ze dan terug slechter wordt en koorts krijgt, kan de dierenarts ook ineens een grondig onderzoek doen naar een eventuele ontsteking die er zit vanbinnen. Het is moeilijk in te schatten of ze het nu zo goed doet door de medicatie, of omdat de wonde echt aan het genezen is en alle ontsteking aan het verdwijnen is. Dus nu kunnen we dat ook nog even afwachten tegen woensdag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Kreeg ze naast de antibiotica ook nog metacam? Zo ja, dan kan haar beter voelen wel daaraan liggen. Als ze alleen antibiotica krijgt dan moet het beter voelen liggen aan het genezen van de wond (want antibiotica doet verder niets dan bacteriën bestrijden). Ze heeft gewoon een flinke onderhuidse ontsteking gehad en dat moet nu dus goed komen. Die wondbreuk (als het dat inderdaad is, wat wel waarschijnlijk is) is er nog even bovenop gekomen.

Als die inderdaad erg klein is dan kan dat schijnbaar uit zichzelf nog goed komen:
viewtopic.php?t=22778#p467634

Hopelijk kan de dierenarts goed beoordelen hoe groot dat breukje is en of die uit zichzelf dicht gaat. Hij kan dan ook gelijk zien hoe de wond geneest en of het er allemaal goed uitziet.

Pfffff.... dit is natuurlijk niet de start die je wenst bij het in huis halen van een kitten ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 16 nov 2018 11:01 Kreeg ze naast de antibiotica ook nog metacam? Zo ja, dan kan haar beter voelen wel daaraan liggen. Als ze alleen antibiotica krijgt dan moet het beter voelen liggen aan het genezen van de wond (want antibiotica doet verder niets dan bacteriën bestrijden). Ze heeft gewoon een flinke onderhuidse ontsteking gehad en dat moet nu dus goed komen. Die wondbreuk (als het dat inderdaad is, wat wel waarschijnlijk is) is er nog even bovenop gekomen.

Als die inderdaad erg klein is dan kan dat schijnbaar uit zichzelf nog goed komen:
viewtopic.php?t=22778#p467634

Hopelijk kan de dierenarts goed beoordelen hoe groot dat breukje is en of die uit zichzelf dicht gaat. Hij kan dan ook gelijk zien hoe de wond geneest en of het er allemaal goed uitziet.

Pfffff.... dit is natuurlijk niet de start die je wenst bij het in huis halen van een kitten ;)
Ze kreeg ook metacam. Dat hebben we tot en met maandag moeten geven, dus ze doet nu wel al bijna 4 dagen zonder.
Ik wil eventueel wel meegaan woensdag maar het is wel heel eind rijden (minstens 3 kwartier) dus moet nog even zien of dat in mijn planning past.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Dinky »

Voordeel wanneer jij mee gaat is dat je ook vragen over haar gedrag kan beantwoorden. Het is in ieder geval heel fijn dat ze weer speels is en de wond stuk rustiger is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Ik zou ook mee gaan maar de instantie wel voor de kosten laten opdraaien.
150 euro voor een kitten is een prima prijs. Maar daar zit dan wel een gezondheids verklaring bij.
Hier is het zo als de kat ziek word overleg met het asiel en dan mag je gewoon naar jr eigen dierenarts en de rekening naar het asiel.

Vind wel dat je super handeld en het belang van het kitten voor op zet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik hou er toch een wat andere kijk op....

Ondanks dat ik het vervelend voor je vind en snap dat alles slecht uit komt financieel en qua tijd, vind ik toch wanneer het jouw kat is dat je de verantwoordelijkheid moet nemen ongeacht hoelang ze bij je is of je moet haar teruggeven aan het asiel. Maak alsjeblieft in het belang van het katje een keuze wiens verantwoordelijkheid zij is.

Het feit dat dit allemaal zo lang duurt en er niet kordaat ingegrepen wordt heeft te maken dat niemand de verantwoordelijkheid lijkt te willen nemen en de financiële consequenties. Dit komt de gezondheid van het beestje niet ten goede. Ook hoor ik je dingen zeggen als ' wanneer het in je planning past en drie kwartier rijden '. Dat lijkt mij compleet van ondergeschikt belang als ze voelt als jouw beestje en hou er rekening mee dat ze nog genoeg geld gaat kosten.
Laatst gewijzigd door Yo16Ka16No11 op 16 nov 2018 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Yo16Ka16No11 schreef:Ik hou er toch een wat andere kijk op....

Ondanks dat ik het vervelend voor je vind en snap dat alles slecht uit komt financieel en qua tijd, vind ik toch wanneer het jouw kat is dat je de verantwoordelijkheid moet nemen ongeacht hoelang ze bij je is of je moet haar teruggeven aan het asiel. Maak alsjeblieft in het belang van het katje een keuze wiens verantwoordelijkheid zij is.

Het feit dat dit allemaal zo lang duurt en er niet kordaat ingegrepen wordt heeft te maken dat niemand de verantwoordelijkheid lijkt te willen nemen en de financiële consequenties. Dit komt de gezondheid van het beestje niet ten goede. Ook hoor ik je dingen zeggen als ' wanneer het in je planning past en drie kwartier rijden '. Dat lijkt mij compleet van ondergeschikt belang als ze voelt als jouw beestje en hou er rekening mee dat ze nog genoeg geld gaat kosten.
Volgens mij doet OP alles om haar katje een goed leven te geven en heeft ze de meeste kosten al op zich genomen. De opvang wil het alleen vergoeden bij de eigen DA en die is 3 kwartier rijden. Verder heeft OP niks verkeerd gedaan en vind ik dit best wel een onterecht berichtje.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zeg niet dat de intentie niet goed is en snap ook wel dat het heel vervelend is. Maar 12 dagen dimdammen is het de verantwoordelijkheid van het asiel of neem jezelf het heft in handen......

Ik vind dat er niet kordaat opgetreden wordt en daar denken we dan anders over. Wat de mevrouw van de opvang vindt en denkt zou er voor mij niet toe doen. En een dierenarts die de steralisatie zo verprutst mag niet eens meer naar mijn kat wijzen. Ik denk dat hier sneller gehandeld kan worden. Eerst fixen en ga daarna debatteren voor wie de kosten zijn. Wat je zegt over de meeste kosten op zich genomen vul jezelf in, want de topicschrijfster geeft zelf anders aan en dat het een dilemma voor haar is.

En ook daarin deel ik niet altijd dezelfde mening. Garantie op een kat komt mij nogal vreemd over. Helaas gaan er wel eens dingen mis of blijkt het beestje toch een afwijking te hebben. Dan lijkt mij dat je er alles aan doet om zo goed mogelijk voor het wezentje te zorgen ongeacht de kosten en zorgen. Wanneer je een kast koopt en er zit een kras op....dan maak je aanspraak op garantie.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

Ik vind dat ze wel goed heeft gehandeld. Kijk heel eerlijk, ik zou nu ook niet zo handelen. Maar bij mijn eerste kat ging ik ook uit van het advies van de experts. Tenminste ik dacht toen dat het experts waren. Zoals ik lees heeft ze nog niet veel ervaring met katten en snap ik dat je afgaat iei op advies van een da en iemand van een opvang. En kan ik me voorstellen dat je denkt dat je overbezorgd bent. Ik vind het juist knap dat ze uiteindelijk hier tegenin is gegaan. Na deze ervaring zal zij in de toekomst ook heel anders reageren maar als katten leek vertrouw je iei op de experts. En wordt je soms heel snel overbluft en is het niet altijd makkelijk om dan de situatie te overzien. bedenk dat wij ook aan de zijlijn staan. Dat is altijd makkelijker oordelen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Juist daarom is het misschien een goed idee dat ze ook een andere klank hoort i.p.v. mee te gaan in haar verhaal, van het asiel, een dierenarts die fout op fout maakt en een mevrouw van de opvang die ook niet zo'n sjieke rol speelt.

Een andere oordeel is niet direct een veroordeling!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Bedankt voor jullie eerlijke meningen.

Over dat het niet in mijn planning zou passen: ik moet regelmatig verplicht naar de les. Afhankelijk van hoe laat de dierenarts haar kan ontvangen en of ik het geregeld krijg op school om later te komen, past dat wel of niet in mijn planning ja. Zeker met zo’n afstand ben je veel tijd kwijt en een ‘ziektebriefje’ van de kat gaat men op school geen geldig bewijs vinden om afwezig te zijn. Ik ben trouwens vorige week ook al vroeger doorgegaan op school om voor ons katje te zorgen maar dat gaan ze niet nogmaals toestaan.

Ik zou inderdaad gerust de kosten op mij kunnen nemen, dat wil ik ook doen.. maar als je de mogelijkheid hebt om haar te laten onderzoeken en eventueel opereren zonder kosten, dan vind ik dat wel een terechte overweging. We zijn zelf ook al met haar naar een eigen dierenarts gegaan die ook geen echt grondig onderzoek gedaan heeft maar wel medicatie heeft meegegeven. Weet ik veel wat de normale gang van zaken moet zijn, daarom kom ik hier ook ten rade. Je bent gewoon afhankelijk van wat een dierenarts nodig acht om te doen en je vertrouwt op diens oordeel. Het is niet dat we alleen maar zelf hebben zitten dokteren. Ze is ook niet meer ziek he, gedraagt zich heel actief en speelt, eet en drinkt goed. Dus jawel, ik heb wel de verantwoordelijkheid op mij genomen toen ik er zelf van overtuigd was dat er wel degelijk iets mis was (zelfs nadat de andere dierenarts ons had gerust gesteld dat ze perfect gezond was). En doordoor heeft ze medicatie gekregen en is ze niet meer ziek. Dat ze nu een grote bult blijft hebben wat waarschijnlijk een wondbreuk is, hadden beide dierenartsen al eerder kunnen ontdekken misschien, maar dat is niet gebeurd. En nu is het inderdaad overwegen of we deze kosten zelf op ons nemen terwijl de vrouw van de opvang dit ook wil betalen als het bij haar dierenarts is. Dit is trouwens niet de dierenarts die de sterilisatie uitgevoerd heeft.

Vanop afstand is het altijd gemakkelijk om te zien wat de juiste manier van handelen is. En daarom ben ik ook blij dat ik hier terecht kan, want dat biedt perspectief. Of ik het er ook mee eens ben, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk er over na!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Een andere mening is ook nooit een probleem.

Nu vind ik wel dat een mankement na een operatie gewoon bij (en dus ook de kosten voor) de operatie/dierenarts horen. Je hebt dan wel de verantwoordelijkheid dat het opgelost wordt maar dat betekent niet dat je die (volledige) kosten ook op je moet nemen. Dit is wat anders dan dat je na een paar weken ontdekt dat ze HCM, FIP of een andere ziekte heeft ofzo. Dat is mijn mening.

Tevens, als ik de tijdlijn bekijk, vind ik het wel meevallen met "het op zijn beloop laten" of niet snel genoeg handelen. Je hebt hier gelijk gemeld dat ze lusteloos was na de castratie en daar hebben wij allemaal bij gezegd "gelijk terug". Dat heb je ook gedaan. De dierenarts kan op dat moment niet veel anders dan een flinke ontsteking constateren en daar staat gewoon antibiotica en metacam voor. En dat is een kuur dus daar gaat een tijd overheen voordat dat aanslaat. Je bent daarna ook nog een keer terug geweest daarvoor. (ik ben met Yuna ook 3 keer teruggeweest naar de DA van het asiel voor de ontsteking).

Helaas kwam daar dan nog die rare bobbel. Ook daar heb je geïnformeerd wat je ermee moest doen.

Als het inderdaad een kleine wondbreuk is zou dat niet direct spoed zijn. Dus dat dat dan woensdag bekeken wordt leek mij ook niet onredelijk. Wel vroeg ik me af of je daar ook rechtstreeks een dierenarts over hebt gesproken? Dat die zelf ook gezegd heeft dat het tot woensdag kon wachten. Of is dat via de opvang-mevrouw gegaan?

Maar al met al had ik toch niet echt het gevoel dat het allemaal te lang duurde. Zeker ook omdat een ontsteking gewoon tijd kost om opgelost te worden. Misschien dat sommige mensen de tijd voor de laatste behandeling (of bekijken) van de bobbel te lang vinden. Maar ik denk wel dat je je verantwoordelijkheid hebt genomen voor dit poesje (je had haar ook de volgende dag terug kunnen brengen). En het niet in de planning passen om er bij te zijn, tsja, dat kan voorkomen. Je hebt er wel voor gezorgd dat ze bekeken wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Dinky »

Ik vind de overwegingen die je maakt volledig te begrijpen. Ik zou mezelf ook de vraag stellen of je de kosten wilt dragen omdat dit onder de nazorg valt.
Ik lees ook vooral de overweging naar WELKE dierenarts je zal gaan en niet de vraag OF je wel naar een dierenarts zal gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zo te horen zien we het inderdaad allemaal anders. Ieder vogeltje is zoals hij gebekt is.

Ik zou of de kat terugbrengen en aangeven ' je zorgt maar dat het goed komt en dan kan je me weer bellen wanneer ze in orde is '. Waarschijnlijker is het dat ik betaal en ook bepaal en de vertragingstechnieken van mevrouw van de opvang en dierenartsen die aangeven dat het beestje in orde is, waarschijnlijk last heeft van stress en geen wondbreuk hebben volledig buitensluiten.

Ik hoop dat het nu snel goed komt voor je katje.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie