Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Oh nou jeetje zeg. Ben blij dat je toch langs bent geweest. Hou ons op de hoogte svp!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Omdat ons dametje er nog steeds even zielig bijligt heb ik even haar temperatuur genomen: 40,9 graden. Dit is 4 uur nadat ze een antibiotica spuit en ontstekingsremmer gekregen heeft. Ik dacht altijd dat zo’n spuitje na een uur werkzaam was, maar blijkbaar niet. Haar temperatuur is zo goed als niet gezakt, is dit normaal?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, dat is een flinke koorts, en zeker niet iets om luchtig op te reageren, of om af te doen als 'stress'.

Goede les voor de volgende keer: ga vooral af op je eigen gevoel, en laat je door niemand iets wijs maken. Dan maar een drama-queen (wat je echt niet bent) - en wat dan nog?

Heb wel het vermoeden dat er weer metacam is meegegeven als ontstekingsremmer. Als dat zo is, geef daar zo weinig mogelijk van.... En laat het kitten zoveel mogelijk drinken. Geef desnoods afgekoeld kookvocht van koolvis.
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

ErikPhilippus schreef: 07 nov 2018 15:08 Heb wel het vermoeden dat er weer metacam is meegegeven als ontstekingsremmer. Als dat zo is, geef daar zo weinig mogelijk van.... En laat het kitten zoveel mogelijk drinken. Geef desnoods afgekoeld kookvocht van koolvis.
Ja inderdaad, metacam, moet dat 1x per dag geven vanaf morgen. Maar zoals ze er nu nog steeds als een vodje bijligt, lijken de spuitjes die ze gekregen heeft deze voormiddag echt niets te helpen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ErikPhilippus »

Hoewel koorts een natuurlijke reactie is op een ontsteking, en niet per sé slecht (veel bacteriën kunnen er slecht tegen, en bloed wordt beter naar de plek des onheils gebracht) kost koorts een heleboel energie, en dat gaat zeker een kitten niet in de kouwe kleren zitten - vandaar dat ze er als een vodje bijligt: ze is gewoon doodmoe (en waarschijnlijk voelt ze zich ook ziek, en/of heeft ze pijn).

Ik weet niet wat voor spuitjes ze vanmiddag heeft gekregen, zo te horen ook een injectie met metacam? Dat zou de koorts toch moeten verlagen, maar anderzijds kunnen katten van metacam ook behoorlijk beroerd worden. Zou toch de temperatuur in de gaten houden - kan je haar temperaturen?

En mijn advies om haar veel te laten drinken, en desnoods kookvocht van koolvis te geven is om 2 redenen: het helpt de nieren te beschermen tegen de schadelijke werking van metacam, en veel vocht helpt ook om de koorts te verminderen.
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

ErikPhilippus schreef: 07 nov 2018 15:56 Hoewel koorts een natuurlijke reactie is op een ontsteking, en niet per sé slecht (veel bacteriën kunnen er slecht tegen, en bloed wordt beter naar de plek des onheils gebracht) kost koorts een heleboel energie, en dat gaat zeker een kitten niet in de kouwe kleren zitten - vandaar dat ze er als een vodje bijligt: ze is gewoon doodmoe (en waarschijnlijk voelt ze zich ook ziek, en/of heeft ze pijn).

Ik weet niet wat voor spuitjes ze vanmiddag heeft gekregen, zo te horen ook een injectie met metacam? Dat zou de koorts toch moeten verlagen, maar anderzijds kunnen katten van metacam ook behoorlijk beroerd worden. Zou toch de temperatuur in de gaten houden - kan je haar temperaturen?

En mijn advies om haar veel te laten drinken, en desnoods kookvocht van koolvis te geven is om 2 redenen: het helpt de nieren te beschermen tegen de schadelijke werking van metacam, en veel vocht helpt ook om de koorts te verminderen.
Spuitjes: antibiotica, ontstekingsremmer en iets tegen het braken.
Anderhalf uur geleden (en 4 uur na spuitjes) had ze nog steeds 40,9. Heb net nog eens gemeten (Bijna 6 uur na spuitjes) en de temperatuur is gezakt naar 40,2. Is al wel een verschil maar nog steeds koorts natuurlijk.

& bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Emmajoja »

Het zakt wel. Niet veel, maar toch. Positief :)

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ErikPhilippus »

OK, dus het is aan het zakken. 40,9 of 40,2 maakt een behoorlijk verschil.... En een beetje koorts is niet erg, zelfs noodzakelijk om de natuurlijke afweer haar werk te laten doen. En ook al is het maar weinig, probeer haar toch iets te laten eten.

Sterkte ermee!
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

ErikPhilippus schreef: 07 nov 2018 16:09 OK, dus het is aan het zakken. 40,9 of 40,2 maakt een behoorlijk verschil.... En een beetje koorts is niet erg, zelfs noodzakelijk om de natuurlijke afweer haar werk te laten doen. En ook al is het maar weinig, probeer haar toch iets te laten eten.

Sterkte ermee!
Mag ik haar dwangvoeren? Want ze wil voor geen geld ter wereld een hapje doen. Water heb ik via een spuitje al in haar bekje gedaan want drinken wil ze ook niet
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Zotvanpoezen »

Probeer eerst met een klein beetje Viyo of recovery aangelengd met wat warm water te geven. Als hij het niet wil kan je het in een speciaal voederspuitje doen. Niet te veel, anders gaat hij braken. De eetlust komt langzaam op gang bij katten die een tijdje niet gegeten hebben. Bovendien hebben ze geen honger als ze koorts hebben. Enkele dagen Metacam kan geen kwaad als je de hoeveelheid respecteert. Het is soms noodzakelijk om de koorts te doen dalen. Ik heb het bij een hele zieke kat eens 2 weken moeten geven. Daarna bloed laten onderzoeken en de resultaten waren goed. Trouwens als de koorts bij je kat niet genoeg omlaag gaat, kun je misschien best even de da bellen om raad te vragen. Dan zul je wellicht ook beter slapen vannacht als je gerustgesteld bent.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Zotvanpoezen schreef: 07 nov 2018 16:42 Probeer eerst met een klein beetje Viyo of recovery aangelengd met wat warm water te geven. Als hij het niet wil kan je het in een speciaal voederspuitje doen. Niet te veel, anders gaat hij braken. De eetlust komt langzaam op gang bij katten die een tijdje niet gegeten hebben. Bovendien hebben ze geen honger als ze koorts hebben. Enkele dagen Metacam kan geen kwaad als je de hoeveelheid respecteert. Het is soms noodzakelijk om de koorts te doen dalen. Ik heb het bij een hele zieke kat eens 2 weken moeten geven. Daarna bloed laten onderzoeken en de resultaten waren goed. Trouwens als de koorts bij je kat niet genoeg omlaag gaat, kun je misschien best even de da bellen om raad te vragen. Dan zul je wellicht ook beter slapen vannacht als je gerustgesteld bent.
Heb een beetje met het spuitje toegediend, heel weinig maar want ben niet zo'n held met zo'n spuitje. Ze leek het niet super erg te vinden dus ben blij dat ze toch zo al iets binnen heeft.

Het probleem is dat ik niet weet wat 'genoeg omlaag gaat' betekent. Ik vind het zelf een beetje gek dat het zo lang duurde voor haar koorts eindelijk een beetje zakte, maar ik ken er natuurlijk helemaal niets van.

Ze heeft ook wel heel vochtige oogjes zie ik, alsof de tranen in haar ogen staan, hoop dat dat niets ernstig betekent.

Zal misschien sowieso wel even naar DA bellen zo meteen.
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Pff, ondertussen heeft ze terug 40,9 graden. Heb gebeld naar dierenartspraktijk en ze stellen voor om nu een extra dosis metacam te geven (omdat de standaarddosis niet voldoende blijkt te zijn). Als we dan morgenvroeg terug een dosis geven maar ze een paar uur later nog steeds niet beter is, moeten we terug gaan voor verdere onderzoeken.
Lastig, zeker als ik hier hoor dat die metacam niet zo goed is (?).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

Moet ze niet worden opgenomen en aan een infuus?

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Poehee, wat naar. Zo te horen ben je al drie dagen aan het klooien met het katje, eet ze niet en krijgt ze te weinig vocht. Dierenarts weet niet wat er is en wil maar volpompen met NSAID's.

Als ik voor dit feit zou staan....zou ik direct opzoek gaan naar een andere dierenarts of kliniek met goede reputatie. Katje op laten nemen, aan het infuus en er wordt niets anders dan vocht gegeven voordat er een diagnose is.

Heel veel sterkte!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

@ Wendy....zelfde gedachte ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie