Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 10 nov 2018 09:56 Fijn dat het beter gaat. Nu ze ook weer goed eet kan haar lichaam ook weer meewerken om die ontsteking te bestrijden.

Volgens mij kan een dierenarts ook weinig anders doen dan antibiotica (en helaas wat metacam) geven bij een flink ontstoken wond.

Bij Yuna was de wond na 2,5 week ook gaan ontsteken. Blijkbaar een hechtdraadje dat niet goed op wilde lossen. Er kwam ook pus uit en een harde knobbel die de bovenhuid vasthield op de onderhuid/buikwand.
Bij haar is het bijna over de hele lengte van de wonde heel dik.. voelt erg warm ook.. dit zien we eigenlijk pas zo sinds gisteren. Ik merk ook nog wel dat ze pijn heeft en zich niet super voelt, maar dat kan ook bijna niet anders. Hopelijk blijft ze er niet te lang mee aan de sukkel. Ik merk dat die constante zorgen wel erg op mijn gemoed werken..
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Jemig zeg arm kitten wat goed dat je zelf je gevoel achter na ben gegaan door naar de kliniek te gaan.
Ik zou als alles voorbij is nog eens afspreken met de opvang want hun hebben toch ook wel steken laten vallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Rood, dik, warm en pijnlijk zijn inderdaad de klassieke symptomen van een ontsteking. Dus dat ze nu aan de antibiotica en metacam (als ontstekingsremmer) zit is goed. Je moet er niet aan denken dat je dit door had laten sidderen.

Trouwens ook raar dat er in het begin een plakker over de wond zat. Volgens mij moet je de wond n.l. regelmatig in de gaten houden (juist voor dit soort ontstekingen) en de wond moet af en toe ook kunnen luchten.

Niet echt een droomstart die je in gedachten had bij het nét in huis halen van een kitten. Maar als ze nu weer wat actiever is, goed eet en de koorts wat gezakt is, gaat dat wel goed komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 10 nov 2018 16:41 Rood, dik, warm en pijnlijk zijn inderdaad de klassieke symptomen van een ontsteking. Dus dat ze nu aan de antibiotica en metacam (als ontstekingsremmer) zit is goed. Je moet er niet aan denken dat je dit door had laten sidderen.

Trouwens ook raar dat er in het begin een plakker over de wond zat. Volgens mij moet je de wond n.l. regelmatig in de gaten houden (juist voor dit soort ontstekingen) en de wond moet af en toe ook kunnen luchten.

Niet echt een droomstart die je in gedachten had bij het nét in huis halen van een kitten. Maar als ze nu weer wat actiever is, goed eet en de koorts wat gezakt is, gaat dat wel goed komen.
Ik heb al vaker gehoord dat ze plakkers gebruiken zodat er zeker geen vuil aan kan en ook als een soort van ‘hechting’. Ik wilde die plakker er ook liefst af zodat ik de wonde kon bekijken, maar was niet mogelijk die er af te halen zonder haar pijn te doen.

Is het trouwens normaal dat ze (door de medicatie of het zich beroerd voelen) heel erg vergrote pupillen heeft? Ze leken mij veel groter dan normaal met dit licht, en toen ik in haar ogen scheen met een lichtje kneep ze deze dicht. Haar pupillen leken niet kleiner te zijn als ze haar ogen dan een beetje open deed. Dit lijkt mij niet normaal, maar ik ben momenteel ook wel heel erg ongerust over alles dat eventueel zou kunnen mis zijn. :-P
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, je moet niet enkel naar de pupillen kijken, maar naar het volledige lichaam. Zijn de ogen groot opengesperd of staan ze een beetje in "V' vorm, alsof het lijkt dat hij boos kijkt? Is zijn lichaam een beetje in elkaar gedoken zodat het lijkt dat hij op zijn buik ligt, maar de buik raakt de grond net niet? Hoe staan de oren? Plat, naar achter, opzij of beweeglijk? Hoe stapt de kat? Soepel, over de vloer sluipend of schichtig bij plotse geluiden? Staat zijn hoofd lager dan zijn lichaam als hij stapt of niet? Wat doet hij met zijn staart? Rond het lichaam gedraaid of languit achter zich? En hoe beweegt die staart? Ik weet het, het is veel om op te letten, maar een kat "lezen" doe je door naar het volledige lichaam te kijken. Ik vermoed dat jouw kat grote pupillen heeft, de ogen op een "V" , de oren een beetje naar opzij gedraaid, de snorharen kort tegen de wangen houd en dikwijls in elkaar gedoken zit met de staart rond zijn lichaam gedraaid. Ook voordat hij in slaap moet vallen. Dat wijst op pijn of ongemak. Kan je een foto plaatsen om beter te kunnen oordelen? Verder is het beter om je kat niet te troosten door aandacht te geven als hij zich niet lekker voelt, maar hem dan juist veel te negeren en met rust te laten. Niet steeds naar hem kijken hoe het ermee gaat, dat geeft juist extra stress voor hem. Probeer je ook te ontspannen, het kan soms wonderen doen voor je kat. Tussen haakjes nog iets over de staart. Ook katten die zich wel goed voelen draaien hun staart dikwijls rond hun lichaam. Het betekent gewoon dat ze wat afstand (ruimte) willen houden tussen omstaanders maar is niet altijd negatief.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Yep... Hoe "lees" ik mijn kat Nu kan ik me voorstellen dat dat ook wat moeilijker is omdat je haar pas een paar dagen hebt. Maar pupillen kunnen inderdaad wat groter zijn door medicatie, pijn maar ook door emoties (angst, oplettendheid omdat ze nog nieuw is in huis). Ook kan het zijn dat ze veel slaapt en dan zijn de pupillen na het wakker worden ook wat groter. Zolang ze allebei groter zijn zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken. Belangrijker is hoe actiever ze nu is ten opzichte van eerder deze week en dat ze goed eet en drinkt.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Haar buikje ziet er steeds slechter uit.. Wat denken jullie hiervan? We moeten nog 5 dagen antibiotica geven en 2 dagen ontstekingsremmer. Nu al teruggaan om ernaar te laten kijken? Of wachten tot we alle medicatie gegeven hebben?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik weet niet hoor....maar als een kat een abces heeft, moeten ze ook eerst het meeste ontstekingsvocht verwijderen en de wond schoonspoelen en daarnaast ondersteuning van antibiotica. Dit kleine lijfje moet met antibiotica en metacam tegen de hoeveelheid pus vechten en ook nog eens de Metacam op gezonde wijze zien te verwerken. Volgens mij ben je al vanaf 4 november bezig en lijkt het niet beter te gaan. Met deze lijn van volstoppen met Metacam moet je nog oppassen dat ze straks niet een nierprobleem heeft.

Ik zou echt direct naar Gent gaan!. Faculteit Diergeneeskunde: Universiteit Gent
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Oef. Dat ziet er bobbelig uit. Zag het er zo vanaf het begin zo uit? Die grote bobbel aan de bovenkant vind ik wel raar. Als die vol zit met pus dan denk ik dat dat wel even gedraineerd moet worden. Anders blijft ze met die ontsteking zitten.

Bij Yuna zag het er uit zoals uit de onderstaande link. Dat is uiteindelijk ook gaan ontsteken maar het is nooit zo raar bobbelig geworden.
viewtopic.php?p=682402#p682402

Heeft de dierenarts die rare bobbel zo gezien?
(Je kunt de foto's natuurlijk even naar hun opsturen)

Als het er steeds slechter uit gaat zien zou je sowieso even contract op moeten nemen met de DA want het zou er juist steeds beter uit moeten gaan zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik zou ook niet langer wachten als haar buik er slechter uit begint te zien. Ik kan de foto's niet bekijken, maar ik vertrouw het niet. Toen ik nog kind was heb ik jammer genoeg een kat verloren omdat we 1 nachtje afgewacht hadden. De ontsteking van de wond was in de bloedbaan geraakt en er was niets meer aan te doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Rik schreef: 12 nov 2018 19:11 Oef. Dat ziet er bobbelig uit. Zag het er zo vanaf het begin zo uit? Die grote bobbel aan de bovenkant vind ik wel raar. Als die vol zit met pus dan denk ik dat dat wel even gedraineerd moet worden. Anders blijft ze met die ontsteking zitten.

Bij Yuna zag het er uit zoals uit de onderstaande link. Dat is uiteindelijk ook gaan ontsteken maar het is nooit zo raar bobbelig geworden.
viewtopic.php?p=682402#p682402

Heeft de dierenarts die rare bobbel zo gezien?
(Je kunt de foto's natuurlijk even naar hun opsturen)

Als het er steeds slechter uit gaat zien zou je sowieso even contract op moeten nemen met de DA want het zou er juist steeds beter uit moeten gaan zien.
De bovenste bult zit er sinds een week (heeft de dierenarts gezien toen de bult aan het opkomen was). De bult aan het midden aan de wonde zelf is er sinds gisteren denk ik.

De vrouw van de opvang denkt dat het wel eens een wondbreuk zou kunnen zijn. We gaan morgen wel langs de dierenarts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door Rik »

Welja... een littekenbreuk of buikwandbreuk kan er ook nog wel bijkomen :(

Hopelijk komt het allemaal snel in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door nellebel »

ben blij dat jij zo alert bent, die vrouw van de opvang vind ik echt belachelijk hoe die reageert, het lijkt haar allemaal niets te interesseren. als jij niet had gehandeld was dit katje er allang niet meer geweest. en zij werkt in een opvang??
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door pinguin »

Ik zou ook terug gaan.
Sterkte er mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
ElreeV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2018 16:25

Re: Nieuwe, pas gesterliseerde kitten erg lusteloos en eet/drinkt weinig

Bericht door ElreeV »

Dierenarts kon de bult niet ‘terugduwen’ dus denkt niet dat het een breuk is. Conclusie: we moeten gewoon afwachten tot de wonde meer hersteld is (dan hopen we maar dat dat inderdaad ook goed geneest) en mogen meteen bellen als de bulten nog groter zouden worden.

Lastig zeg, altijd maar die onzekerheid.. zijn anderhalve week verder en weten eigenlijk nog altijd niet wat er nu eigenlijk mis is.
Plaats reactie