Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Ik zit met mijn handen in het haar. Nala (poes 7 jaar) is sinds zondag zo ernstig beroerd, erg misselijk, veel buikpijn, niet eten. Zaterdag was ze nog rond aan het springen en zondag helemaal mis. Maandag naar de dierenarts, hebben haar darmen gevoeld om een eventuele obstructie op te merken. Niks gevonden en de DA heeft haar een anti misselijkheidinjectie gegeven. Hier knapte ze niet van op en zag haar met het uur slechter worden. Ze zag er zo ellendig uit, sliep niet en zat geforceerd op haar "hurken". Dinsdagavond heeft mijn DA ons doorverwezen naar een kliniek waar ze tot nu toe opgenomen is. We hebben ondertussen al de volgende onderzoeken achter de rug: echo (2x), röntgen, bloedonderzoeken en nu zit ze sinds dinsdag aan de sondevoeding via haar neusje. Bloedonderzoek geeft alleen aan dat haar witte bloedlichaampjes minder zijn en dat kan duiden op een acute ontsteking, alvleesklier is in orde en algemeen bloedbeeld ook. Ik kan elke dag terecht voor bezoekuur en mijn hart breekt om haar te zien met allerlei slangetjes, misselijkheid (ze kwijlt heel erg) en pijn. Omdat een kijkoperatie of biopten ook geen uitsluitsel kunnen geven van wat het zou kunnen zijn, heb ik samen met mijn eigen DA overlegd wat de vervolgstappen zijn. Kijkoperatie en biopten nemen of starten met prednison. Risico daarvan is dat het ziektebeeld verstoord kan worden door Prednison en ze niet/moeilijker iets kunnen zien met een röntgen, kijkoperatie, etc. Omdat ze al sinds zondag zo ellendig is en totaal geen rust krijgt en teveel stress ervaart, heb ik besloten om met de Prednison te starten. Mijn DA was het hier mee eens, de kliniek niet helemaal. Hun voorkeur lag bij verder onderzoeken. Gezien haar gesteldheid en enorme hoeveelheid stress die ze in een week tijd heeft ervaren, lijkt mij narcose geen optie op haar sterker te krijgen. Gisteren zijn ze dus gestart met prednison. Toen ik haar gisteren tijdens bezoekuur zag, leek ze minder misselijk te zijn en minder pijn. Volgens de kliniek gaat het niet veel beter, maar in haar gedrag zie ik dat wel een beetje. Zometeen ga ik er weer heen. Maar we lopen nu tegen een punt aan waarin je niet weet wat je nog kan doen. Naar huis nemen met het risico dat ze niet eet en weer misselijk of pijn krijgt omdat ze niet meer aan infuus zit. Ik ben zo intens verdrietig, we weten niet wat er met haar aan de hand is en wat we moeten doen.
Ik ben alle middelen aan het benutten om te achterhalen wat het zou kunnen zijn, zodat we kunnen starten met gerichte aanpak. Al bereik ik maar 1 iemand die zich herkent in bovenstaand verhaal...

Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een vervelende situatie, wat een machteloosheid als je niet weet wat je poes mankeert....
Als ze zo van de ene op de andere dag ernstig ziek is geworden, zou ik ook denken aan vergiftiging. Komt Nala buiten?
Ze zit op haar hurken - dat duidt op pijn. Kan ze wel gewoon plassen/poepen, of doet het dan extra pijn?
Zijn de leverwaardes ook OK?
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Annefleur »

Wat erg dat Nala zo ziek is!
Mijn eerste ingeving is ook een vergiftiging. Dat kan ook in huis opgelopen zijn, door bv een giftige plant of bloemen.
Ik heb via via een keer het verhaal gehoord van een kat die was overleden na het eten van hulst-besjes uit een boeket bloemen.
Heb je dat in huis gehad?

Verder heb ik nu geen tips.
Ik wil je heel veel sterkte wensen!
Laatst gewijzigd door Annefleur op 06 okt 2018 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

ErikPhilippus schreef: 06 okt 2018 14:20 Wat een vervelende situatie, wat een machteloosheid als je niet weet wat je poes mankeert....
Als ze zo van de ene op de andere dag ernstig ziek is geworden, zou ik ook denken aan vergiftiging. Komt Nala buiten?
Ze zit op haar hurken - dat duidt op pijn. Kan ze wel gewoon plassen/poepen, of doet het dan extra pijn?
Zijn de leverwaardes ook OK?
De machteloosheid is killing..konden ze maar praten!

Alle waardes in orde, ze heeft zelfs geen koorts. Wat ik toch combineer met een ontsteking? Ze heeft al altijd last van haar spijsvertering gehad (vaker dan normaal braken van haarbal, eten, harde ontlasting)
Ze komt overigens niet buiten. Wat ik wel opvallend vind is dat ze vorige week vrijdag een prik tegen nierziekte heeft gekregen. Alle DA (onderhand 5) zeggen dat ze er niet op deze manier op zou reageren. Wellicht allergische reactie bedenk ik me net? Maar is ze dan al zo lang beroerd?
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Annefleur schreef: 06 okt 2018 14:25 Wat erg dat Nala zo ziek is!
Mijn eerste ingeving is ook een vergiftiging. Dat kan ook in huis opgelopen zijn, door bv een giftige plant of bloemen.
Ik heb via via een keer het verhaal gehoord van een kat die was overleden na het eten van hulst-besjes uit een boeket bloemen.
Heb je dat in huis gehad?

Verder heb ik nu geen tips.
Ik wil je heel veel sterkte wensen!
Dank voor je bericht en het meedenken! Ik dacht ook in eerste instantie aan bloemen maar heb alleen zonnebloemen momenteel hier staan. DA gaf aan dat deze niet giftig zijn...
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Annefleur »

Dienah, ik heb in mijn bericht hierboven nog iets toegevoegd over giftige hulst-besjes.

Je bedoelt de inenting tegen niesziekte, denk ik? Heeft ze daar al vaker slecht op gereageerd?

Ik zou sowieso alle opties aankaarten bij de DA.
De machteloosheid lijkt me vreselijk...

Als zonnebloemen niet giftig zijn, dan zullen die het waarschijnlijk niet zijn.
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Annefleur schreef: 06 okt 2018 14:45 Dienah, ik heb in mijn bericht hierboven nog iets toegevoegd over giftige hulst-besjes.

Je bedoelt de inenting tegen niesziekte, denk ik? Heeft ze daar al vaker slecht op gereageerd?

Ik zou sowieso alle opties aankaarten bij de DA.
De machteloosheid lijkt me vreselijk...

Als zonnebloemen niet giftig zijn, dan zullen die het waarschijnlijk niet zijn.
inderdaad niesziekte! dit was de 1e keer omdat mijn andere kant (15) chronische niesziekte heeft, om haar weerstand daartegen beetje te ondersteunen. Hulstbesjes niet maar wel gedroogde dadels, maar zoiets zou je neem ik aan zien op de echo en röntgen...ik weet het ook allemaal niet meer. Ik ga het inderdaad zometeen aankaarten, misschien ligt de oorzaak dichterbij dan we allemaal denken ipv alle stresvolle onderzoeken :(
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Uit een bericht op dit forum uit 2011:

Wij hebben onze kat (bijna 4 jr) 6 dagen terug laten inenten tegen niesziekte. Daarna is ze erg ziek geworden, braken, dirarree, beiden met bloed vermengd. Na opname bij de DA is ze sinds vrijdag weer thuis.

In een zeldzaam geval kan er dus een sterke reactie komen op een vaccinatie, maar of dat bij Nala aan de hand is - geen idee.

En zonnebloemen zijn niet giftig, en dadels dacht ik ook niet. Apart dat ze geen koorts heeft....

Sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Rik »

Ze kunnen zeker wel ziek worden van een inenting. Het komt zelfs heel erg vaak voor dat een kat zich niet helemaal lekker voelt maar meestal is het lichaam sterk genoeg om het te bevechten en blijft het bij "een beetje niet lekker voelen". In feite spuiten ze gewoon het virus in (dood of half dood). Dus het lichaam zal hier zeker op reageren.

Is het alleen niesziekte waartegen geënt is? Of ook kattenziekte? (Ik neem aan dat je weet wat ze geënt hebben.)

Een poes van 7 jaar voor de eerste keer inenten op vrijdag en dan op zondag deze problemen zien... ik kan me niet voorstellen dat dat toeval is. Ergens kan ik me ook niet voorstellen dat een DA dat verband niet ziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Annefleur »

Ik moet zeggen dat ik het ook wel heel erg toevallig vind dat ze 2 dagen na haar eerste inenting zo ziek is. :???:
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Dierenartsen staan niet zo open voor het leggen van een relatie tussen vaccineren en daarvan ziek worden. Want dat is natuurlijk hun eer te na.... Is Nala soms gevaccineerd met Nobivac?
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Ik heb dus ook sterk mijn vermoedens en het zou inderdaad erg toevallig zijn. Dit was de eerste keer dat ze geënt werd, alleen niesziekte. Volgens alle DA kan een kat inderdaad reageren op een enting, maar in dit geval zou ze dan ook die ziekteverschijnselen vertonen: niezen, waterige oogjes.

Aan de telefoon gaf de DA mij door dat ze niet vooruitgegaan is maar ook niet achteruit. Bij bezoekuur om 4 uur zag ik een hele andere kat: alert, vrolijk, mouwen, rondlopen. Hoe ze de conclusie trekken dat ze niet vooruit gegaan is snap ik eerlijk gezegd echt niet. Ik heb aangegeven om de sondevoeding en anti misselijkheid af te bouwen, om eten meer te stimuleren en kijken of ze hierop goed reageert. Ze at zelfs vandaag voer van Mn pink door haar slangetjes heen!

Ik hoop zo dat ze dit aanhoudt! Dank voor al jullie berichten, doet mij erg goed!
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

ErikPhilippus schreef: 06 okt 2018 19:56 Dierenartsen staan niet zo open voor het leggen van een relatie tussen vaccineren en daarvan ziek worden. Want dat is natuurlijk hun eer te na.... Is Nala soms gevaccineerd met Nobivac?
Die indruk krijg ik dus ook. Allemaal standvastig nee, maar het kan wel iets opwekken wat al onder de leden zat.

Zal ik eens navragen! Ervaringen mee?
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Update: nog altijd eet ze niet zelf en poept ze niet. Alhoewel ze bij ons gisteren wel de vingers voer aflikte. DA wil sonde verwijderen want te lang een sonde is ook niet goed. Dus ze gaat vanavond mee naar huis, totaal niet wetende hoe ze het er thuis vanaf gaat brengen.

DA noemde trouwens spastische darm. Kan een kat hier zo lang zo intens beroerd van zijn?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, iets met de darmen zou ook kunnen, zou wel het gehurkt zitten verklaren. Maar ik dacht met een spastische darm dat er vaak sprake is van diarree, en daar hoor ik je niet over. Ook heeft de DA de darmen gevoeld, en als er echt obstructie is (stuk harde, ingedroogde poep) dan zou je dat moeten kunnen voelen.

Zoveel mogelijk vocht naar binnen zien te krijgen, dat is altijd goed. En als je zeker weet dat de darmen niet vol zitten, zou je ook een klein beetje mirtazipine kunnen geven om de eetlust op te wekken.
Plaats reactie