Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

ErikPhilippus schreef: 07 okt 2018 12:03 Ja, iets met de darmen zou ook kunnen, zou wel het gehurkt zitten verklaren. Maar ik dacht met een spastische darm dat er vaak sprake is van diarree, en daar hoor ik je niet over. Ook heeft de DA de darmen gevoeld, en als er echt obstructie is (stuk harde, ingedroogde poep) dan zou je dat moeten kunnen voelen.

Zoveel mogelijk vocht naar binnen zien te krijgen, dat is altijd goed. En als je zeker weet dat de darmen niet vol zitten, zou je ook een klein beetje mirtazipine kunnen geven om de eetlust op te wekken.

Diarree had ze inderdaad niet, wel tijdens de opvang. Maar medicijnen en stress lijken mij hierin de factor. Ze hebben vaker aan de darmen goed gevoeld en daar voelden ze geen obstructie of constipatie.

Ze is nu thuis, wast zich erg veel (heeft veel plas laten lopen daar), heeft klein beetje gegeten en heeft moeite op wc (veel persen) maar wel klein drolletje gelegd. Ze lijkt erg onrustig, wilt eten, vraagt erom, ruikt eraan maar laat alles liggen. Zelfde verhaal met water. Grootste voorkeur ligt bij brokken (wat ik beetje vreemd vind).

Komende week prednison en antibioticakuur afronden. Dan kijken hoe ze daarop reageert. Blijf het raar vinden dat het een topfit gezond katje was voor de inenting...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is wel vreemd. Naar wat ik hoor, resulteert prednision toch vaak in veel eten en drinken.... Maar van een antibioticum kan een kat ook flink beroerd zijn. Om eten vragen (dus honger hebben), er aan ruiken en dan weglopen, duidt vaak op misselijkheid.

Maar als ze in ieder geval iedere dag iets eet, dan hoef je je nog niet echt zorgen te maken. Als er echt sprake is van een eetstaking, dan wel. Hopelijk gaat het beter als de prednison (snap nog steeds niet goed waarom dat wordt gegeven.... ) en antibioticum (om welk AB gaat het eigenijk?) is afgebouwd.

Misschien nog een keer vers kookvocht van koolvis proberen? Als ze het niet drinkt, kan je het dan misschien met een spuitje in de zijkant van de bek toedienen? Want ze mag echt niet uitdrogen....

groetjes,
Erik
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Gisteren de antibiotica afgerond, nog altijd 1 pilletje prednison per dag. Met de dag zie ik kleine stapjes vooruit (in de zon rollen, aan de krappaal, met speeltjes spelen. Maar ik merk toch aan haar dat ze niet helemaal zichzelf is, beetje depri komt ze over (klinkt misschien heel raar).

Ik heb veel gelezen op diverse forums en misschien dat de anaalkliertjes een probleem vormen. Ze likt overdreven veel aan haar achterste, met name als ze gepoept heeft. Ze is makkelijk een halfuur non stop aan het likken. Dan komt ze van de kattenbak gerend (lijkt alsof ze er van walgt). Voorheen deed ze dat ook, maar minder vaak en sleepte ze haar kont over de vloer omdat de ontlasting te hard was en half bleef hangen. Ze is erg kieskeurig met eten maar meldt zich wel in de keuken.

Erik, we zijn met prednison gestart omdat ze in 3 dagen tijd een echo, röntgen, bloedonderzoeken, voedingssonde, infuus, dwangvoeding achter zich had. Ze was zo ontzettend gestressd en wantrouwend. Met het gegeven dat een kijkoperatie ook niet altijd een oorzaak kan achterhalen en onder narcose een te groot risico vormde. Sindsdien zie ik dat ze erg opknapt, nu hopen dat dit aan blijft houden. Een kijkoperatie nu uitvoeren zou een vertekend beeld geven door de prednison, dat is het enorme nadeel. Maar welke keuze we ook maakten, er hing aan elke beslissing een nadeel aan.
Dienah
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2018 13:17

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Dienah »

Sinds vandaag heeft ze geen behoefte aan eten. Gisteren 7x moeten braken, waarvan 2x echt iets eruit kwam (haarballen) en de rest was gal. Leek alsof het haar erg dwars lag want direct erna liep ze weer vrolijk rond en zocht ze het gras op. Ik word gek van deze onzekerheid, dat het arme beestje zich beroerd voelt en we hebben geen flauw idee wat er scheelt. Morgen contact opnemen met da om voortgang te bespreken omtrent prednison.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vermoed dat er toch ook flink wat maagzuur wordt overgegeven, en niet alleen gal.
Ik zou een paar keer een halve Cerenia geven, eventueel een middel om de maagzuurproductie af te remmen.

Als je ontstoking anaalklieren vermoed, zou je een (pijnlijk) bultje onder de anus moeten kunnen zien.
Ik zit ook te denken aan een ontsteking o.i.d. in de maagwand - is daar goed naar gekeken?

Ik kan me goed voorstellen dat het heel onplezierig is om je beestje ziek te zien, zonder dat duidelijk is wat er aan de hand is. Als die onzekerheid nog langer voortduurt, zou je ook kunnen overwegen om met Nala naar Utrecht te gaan.
Miekemichelle
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2018 15:45

Re: Wat is er aan de hand met mijn poes Nala???

Bericht door Miekemichelle »

Hoe is het nu met Nala?
Mijn kat eet ook niet en kwijlt. Dierenarts weet het niet......
Plaats reactie